Rikugun Koku Hombu v roce 1932 přistoupilo k jednoduššímu označování letadel systémem KITAI. Nově vyrobená armádní letadla dostala přidělené číslo draku Ki-xx. Tato čísla byla zpětně přidělena i starším strojům, které již byly v aktivní službě.
Zjednodušené označení mělo jednak utajit výrobce letadla a také zpřehlednit plnění výrobních programů.
Systém Kitai měl nahradit typová čísla až v okamžiku zahájení sériové výroby, postupně se ale zjistilo, že se jejich použitím zpřehlední i vývoj a tak bylo označení Ki-xx zavedeno a přidělováno i prototypům a projektům.
Západní literatura systém Kitai preferuje a používá, abychom i zde mohli používat označení Ki-xx vytvořil jsem přehledové tabulky, kde jsou odkazy na letouny popsané na naší valce.cz
Obdobou systému Kitai je u kluzáků systém Guraida označení Ku- xx a pro letadla s rotující nosnou plochou se používal systém Kazaguruma Ka-xx.
Zjednodušené označení mělo jednak utajit výrobce letadla a také zpřehlednit plnění výrobních programů.
Systém Kitai měl nahradit typová čísla až v okamžiku zahájení sériové výroby, postupně se ale zjistilo, že se jejich použitím zpřehlední i vývoj a tak bylo označení Ki-xx zavedeno a přidělováno i prototypům a projektům.
Západní literatura systém Kitai preferuje a používá, abychom i zde mohli používat označení Ki-xx vytvořil jsem přehledové tabulky, kde jsou odkazy na letouny popsané na naší valce.cz
Obdobou systému Kitai je u kluzáků systém Guraida označení Ku- xx a pro letadla s rotující nosnou plochou se používal systém Kazaguruma Ka-xx.
URL : https://www.valka.cz/Oznaceni-armadnich-letadel-system-Kitai-t31213#112479Verze : 0
Vláďa
MOD
Kitai - systém označení armádních letadel
Guraida – systém označení armádních kluzáků
Kazaguruma - systém označení letadel s rotujícím křídlem
Použité prameny:
René J. Francillon Ph.D., Japanese Aircraft of the Pacific War, Naval Institute Press, rok 1987, ISBN: 0-87021-313-X
Enzo Angelucci, Paolo Matricardi a Pierluigi Pinto, World War II Combat Aircraft, Whitesta, Publisher, rok 2001, ISBN: 8880956884
Chris Bishop, Encyclopedia of Weapons of World War II, Barnes & Noble, rok 1998, ISBN 1586637622
Robert Mikesh, Japanese Aircraft 1910-1941, Putnam Aeronautical Books, rok 1990, ISBN-13: 978-1557505637
Mondey David, The Hamlyn Concise Guide to Axis Aircraft of World War II, Book Sales Publisher, rok 2002, ISBN:9780785813637
Václav Němeček, Vojenská letadla 3 díl, druhé vydání, Naše Vojsko, Praha, rok 1992, ISBN 80-206-0117-1
Zbyněk Válka, Jednomotorová bombardovací a torpédová letadla 1939-1945, Jan Piskiewicz, Větrovany, rok 2003, ISBN 80-83768-01-5
Famous Airplanes of the World, No.24 Army Experimental Fighters, Bunrindo Co-Ltd. Japan
časopis L+K
Koku-Fan
http://www.j-aircraft.com/main/newkits/ija.htm
http://uk.geocities.com/sadakichi09/army/IJAAR.htm
http://www.samoloty.ow.pl/str003ap.htm
http://zenibo-milimania.world.coocan.jp/eplja.htm
archiv autora
Typ | výrobce | určení | rok | poznámka |
Ki 1 | Mitsubishi | těžký bombardér | 1933 | sériová výroba |
Ki 2 | Mitsubishi | lehký bombardér | 1933 | sériová výroba |
Ki 3 | Kawasaki | lehký bombardér | 1933 | sériová výroba |
Ki 4 | Nakajima | průzkumný letoun | 1934 | sériová výroba |
Ki 5 | Kawasaki | stíhací letoun | 1934 | prototypy |
Ki 6 | Nakajima | cvičný / transportní letoun | 1934 | sériová výroba |
Ki 7 | Mitsubishi | cvičný letoun | 1933 | konkurent Ki 6 |
Ki 8 | Nakajima | stíhací letoun | 1934 | malá série (5 ks) |
Ki 9 | Tachikawa | pokračovací cvičný letoun | 1935 | sériová výroba |
Ki 10 | Kawasaki | stíhací letoun | 1935 | sériová výroba |
Ki 11 | Nakajima | stíhací letoun | 1934 | prototypy |
Ki 12 | Nakajima | stíhací letoun | 1936 | prototypy |
Ki 13 | Nakajima | útočný letoun | - | ukončený projekt |
Ki 14 | Mitsubishi | průzkumný letoun | - | ukončený projekt |
Ki 15 | Mitsubishi | průzkumný letoun | 1936 | sériová výroba |
Ki 16 | Nakajima | Přeprava paliva | - | úprava DC-2 / ukončeno |
Ki 17 | Tachikawa | základní cvičný letoun | 1935 | sériová výroba |
Ki 18 | Mitsubishi | stíhací letoun (A5M1) | 1935 | prototyp |
Ki 19 | Nakajima | těžký bombardér | 1937 | konkurent Ki 21 |
Ki 20 | Mitsubishi | těžký bombardér | 1931 | licence Junkers G.38 |
Ki 21 | Mitsubishi | těžký bombardér | 1937 | sériová výroba |
Ki 22 | Kawasaki | těžký bombardér | - | ukončený projekt |
Ki 23 | Fukuda | školní kluzák | 1937 | sériová výroba |
Ki 24 | Tachikawa | školní kluzák | 1936 | sériová výroba |
Ki 25 | Tachikawa | školní kluzák | 1937 | sériová výroba |
Ki 26 | Tachikawa | školní kluzák | 1936 | - |
Ki 27 | Nakajima | stíhací letoun | 1936 | sériová výroba |
Ki 28 | Kawasaki | stíhací letoun | 1936 | prototypy |
Ki 29 | Tachikawa | lehký bombardér | - | ukončený projekt |
Ki 30 | Mitsubishi | lehký bombardér | 1937 | sériová výroba |
Ki 31 | Nakajima | lehký bombardér | - | pouze přidělené označení |
Ki 32 | Kawasaki | lehký bombardér | 1937 | sériová výroba |
Ki 33 | Mitsubishi | stíhací letadlo | 1936 | konkurent Ki-27 |
Ki 34 | Nakajima | transportní letadlo | 1936 | sériová výroba |
Ki 35 | Mitsubishi | průzkumné letadlo | – | práce ukončeny |
Ki 36 | Tachikawa | letoun přímé podpory | 1938 | sériová výroba |
Ki 37 | Nakajima | těžký stíhací letoun | – | projekt zrušen továrnou |
Ki 38 | Kawasaki | těžký stíhací letoun | – | během projektu změna označení na Ki 45 |
Ki 39 | Mitsubishi | těžký stíhací letoun | - | projekt zrušen továrnou |
Ki 40 | Mitsubishi | průzkumné letadlo | - | práce ukončeny |
Ki 41 | Nakajima | transportní letadlo | - | práce ukončeny |
Ki 42 | Mitsubishi | lehký bombardér | - | práce ukončeny |
Ki 43 | Nakajima | stíhací letadlo | 1938 | sériová výroba |
Ki 44 | Nakajima | přepadové stíhací letadlo | 1940 | sériová výroba |
Ki 45 | Kawasaki | těžký stíhací letoun | 1941 | sériová výroba |
Ki 46 | Mitsubishi | průzkumné letadlo | 1939 | sériová výroba |
Ki 47 | Mitsubishi | lehký bombardér | - | práce ukončeny |
Ki 48 | Kawasaki | lehký bombardér | 1939 | sériová výroba |
Ki 49 | Nakajima | těžký bombardér | 1939 | sériová výroba |
Ki 50 | Mitsubishi | těžký bombardér | - | pouze přidělené označení |
Ki 51 | Mitsubishi | lehký bombardér | 1939 | sériová výroba |
Ki 52 | Nakajima | střemhlavý bombardér | - | práce ukončeny |
Ki 53 | Nakajima | stíhací letadlo | - | pouze projekt |
Ki 54 | Tachikawa | cvičný a transportní letoun | 1940 | sériová výroba |
Ki 55 | Tachikawa | pokračovací cvičný letoun | 1939 | sériová výroba |
Ki 56 | Kawasaki | transportní letoun | 1939 | sériová výroba |
Ki 57 | Mitsubishi | transportní letoun | 1940 | sériová výroba |
Ki 58 | Nakajima | experimentální doprovodný letoun | 1940 | pouze prototypy |
Ki 59 | Kokusai | transportní letoun | 1938 | sériová výroba |
Ki 60 | Kawasaki | přepadový stíhač | 1941 | pouze prototypy |
Ki 61 | Kawasaki | stíhací letadlo | 1941 | sériová výroba |
Ki 62 | Nakajima | stíhací letadlo | - | práce ukončeny |
Ki 63 | Nakajima | stíhací letadlo | - | práce ukončeny |
Ki 64 | Kawasaki | experimentální stíhací letadlo | 1943 | pouze prototypy |
Ki-65 | Manshu | těžký stíhací letoun | - | pouze projekt |
Ki 66 | Kawasaki | střemhlavý bombardér | 1941 | pouze prototypy |
Ki 67 | Mitsubishi | těžký bombardér | 1942 | sériová výroba |
Ki 68 | Nakajima | dálkový bombardér | - | pouze projekt |
Ki 69 | Mitsubishi | doprovodný stíhač na základě Ki 67 | - | pouze projekt |
Ki 70 | Tachikawa | průzkumné letadlo | 1942 | pouze prototypy |
Ki 71 | Manshu | bitevní letoun | 1942 | pouze prototypy |
Ki 72 | Tachikawa | průzkumné letadlo | – | pouze projekt |
Ki 73 | Mitsubishi | stíhací letadlo | - | práce ukončeny |
Ki 74 | Tachikawa | dálkový bombardér | 1944 | pouze prototypy |
Ki 75 | Nakajima | výškový stíhač | - | práce ukončeny |
Ki 76 | Kokusai | protiponorkový STOL | 1941 | sériová výroba |
Ki 77 | Tachikawa | letoun s dlouhým doletem | 1942 | pouze prototypy |
Ki 78 | Kawasaki | rychlostní letoun | 1942 | pouze prototypy |
Ki 79 | Manshu | pokračovací cvičný letoun | 1942 | sériová výroba |
Ki 80 | Nakajima | velitelský letoun | 1941 | pouze prototypy |
Ki 81 | Kawasaki | víceúčelový stíhací letoun na základě Ki 48 | - | pouze projekt |
Ki 82 | Nakajima | těžký bombardér | - | projekt ukončen |
Ki 83 | Mitsubishi | dálkový stíhač | 1944 | pouze prototypy |
Ki 84 | Nakajima | stíhací letoun | 1943 | seriově vyráběné |
Ki 85 | Kawasaki | armádní úprava bombardéru G5N1 | - | pouze projekt |
Ki 86 | Kokusai | cvičný letoun | 1944 | sériově vyráběné |
Ki 87 | Nakajima | výškový stíhač | 1945 | pouze prototypy |
Ki-88 | Kawasaki | stíhací letoun | - | nedokončená maketa |
Ki 89 | Kawasaki | experimentální letoun | - | ukončený projekt |
Ki 90 | Mitsubishi | bombardér / útočný letoun | - | pouze projekt |
Ki 91 | Kawasaki | strategický bombardér | - | nedokončený |
Ki 92 | Tachikawa | experimentální transportní letoun | 1944 | prototypy |
Ki 93 | Rikugun | bitevní / přepadový stíhač | 1945 | pouze prototypy |
Ki 94-I | Tachikawa | stíhací letoun | - | nedokončená stavba makety |
Ki 94-II | Tachikawa | stíhací letoun | - | letoun nebyl dokončen |
Ki 95 | Mitsubishi | průzkumná verze Ki 83 | - | nedokončeno |
Ki 96 | Kawasaki | těžký stíhací letoun | 1943 | poze prototypy |
Ki 97 | Mitsubishi | rychlý dopravní letoun základem byl Ki 67 | - | nedekončeno |
Ki 98 | Manshu | stíhací / bitevní letoun | - | stavba nedokončena |
Ki 99 | Mitsubishi | stíhací letoun | - | projekt ukončen |
Ki 100 | Kawasaki | stíhací letoun - úprava Ki 61 | 1945 | sériová výroba |
Ki 101 | Nakajima | těžký noční stíhací letoun | - | nedokončený projekt |
Ki 102 | Kawasaki | bitevní / těžký stíhací letoun | 1944 | sériová výroba |
Ki 103 | Mitsubishi | doprovodný letoun vývoj Ki 83 | - | nedokončený projekt |
Ki 104 | Tachikawa | stíhací letoun vývoj Ki 94-II | - | pouze projekt |
Ki 105 | Kokusai | transportní letoun | 1944 | malá série |
Ki 106 | Tachikawa | celodřevěná verze Ki 84 | 1944 | tři prototypy |
Ki 107 | Tokyo Koku | základní cvičný letoun | 1944 | prototyp |
Ki 108 | Kawasaki | záchytný výškový stíhač | 1945 | prototypy |
Ki 109 | Mitsubishi | těžký stíhací letoun vývoj Ki 67 | 1944 | vyrobena malá série |
Ki 110 | Tachikawa | celodřevěná verze Ki 54 | - | postaven prototyp |
Ki 111 | Tachikawa | letoun pro přepravu paliva | - | ukončena stavba prototypu |
Ki 112 | Mitsubishi | celodřevěná konstrukce Ki 67 | - | projekt zastaven |
Ki 113 | Nakajima | Ki 84 s ocelovou konstrukcí | 1945 | nedokončená stavba protototypů |
Ki 114 | Tačikawa | celodřevěná verze transportního Ki 92 | - | nedokončený projekt |
Ki 115 | Nakajima | sebevražedný letoun | 1945 | náběh sériové výroby |
Ki 116 | Manshu | odlehčená verze Ki 84 | 1945 | jeden prototyp |
Ki 117 | Nakajima | výšková varianta Ki 84 | - | nedokončený pojekt |
Ki 118 | Mitsubishi | stíhací letoun ? | - | projekt byl zastaven |
Ki 119 | Kawasaki | doprovodný stíhací / bombardér | - | nedokončeno |
Ki 147 | Mitsubishi | létající puma | 1944 | vyrobena malá série |
Ki 148 | Kawasaki | létající puma IGO-I | 1944 | ověřovací série |
Ki 167 | Mitsubishi | sebevražedný letoun, úprava Ki 67 | 1945 | několik kusů |
Ki 200 | Mitsubishi | raketový záchytný stíhač | 1945 | nevyzkoušený prototyp |
Ki 201 | Nakajima | proudový stíhač na podkladech Me 262 | - | pouze projekt |
Ki 202 | Mitsubishi | raketový stíhač vývoj Ki 200 | - | pouze projekt |
Ki 230 | Nakajima | sebevražedný proudový letoun | - | pouze projekt |
Guraida – systém označení armádních kluzáků
Typ | výrobce | určení | rok | poznámka |
Ku 1 | Maeda | malý nákladní kluzák pro 10 výsadkářů | 1941 | sériová výroba |
Ku 2 | Kayaba | kluzák | ? | - |
Ku 3 | Kayaba | kluzák | ? | – |
Ku 4 | Kayaba | kluzák | ? | – |
Ku 5 | Fukuda | dvoumístný cvičný kluzák | ? | – |
Ku 6 | Maeda | kluzák na přepravu tanku | 1939 | jeden prototyp zastaveno |
Ku 7 | Kokusai | těžký dopravní kluzák pro 34 výsadkářů | ? | – |
Ku 8 | Kokusai | střední dopravní kluzák pro 22 výsadkářů | ? | sériová výroba |
Ku 9 | Fukada | lehký dopravní kluzák pro 16 výsadkářů | ? | pouze projekt |
Ku 10 | Maeda | dvoumístný školní kluzák | ? | – |
Ku 11 | Nihon Kogata | lehký dopravní kluzák 14 výsadkářů | 1942 | jedenáct kusů |
Ku 12 | Fukuda | dvoumístný školní kluzák | ? | – |
Ku 13 | Yokoi | školní kluzák pro výcvik na Ki 200 | 1944 | šest prototypů |
Ku 14 | Nihon Kogata | dvoumístný cvičný kluzák | ? | - |
Kazaguruma - systém označení letadel s rotujícím křídlem
Typ | výrobce | určení | rok | poznámka |
Ka-1 | Kayaba | virník | 1941 | sériová výroba |
Ka-1 Kai | Kayaba | virník vývoj Ka 1 | 1943 | ověřovací lety |
Ka 2 | Kayaba | virník Ka 1 s hvězdicovým motorem | ? | jeden prototyp |
Použité prameny:
René J. Francillon Ph.D., Japanese Aircraft of the Pacific War, Naval Institute Press, rok 1987, ISBN: 0-87021-313-X
Enzo Angelucci, Paolo Matricardi a Pierluigi Pinto, World War II Combat Aircraft, Whitesta, Publisher, rok 2001, ISBN: 8880956884
Chris Bishop, Encyclopedia of Weapons of World War II, Barnes & Noble, rok 1998, ISBN 1586637622
Robert Mikesh, Japanese Aircraft 1910-1941, Putnam Aeronautical Books, rok 1990, ISBN-13: 978-1557505637
Mondey David, The Hamlyn Concise Guide to Axis Aircraft of World War II, Book Sales Publisher, rok 2002, ISBN:9780785813637
Václav Němeček, Vojenská letadla 3 díl, druhé vydání, Naše Vojsko, Praha, rok 1992, ISBN 80-206-0117-1
Zbyněk Válka, Jednomotorová bombardovací a torpédová letadla 1939-1945, Jan Piskiewicz, Větrovany, rok 2003, ISBN 80-83768-01-5
Famous Airplanes of the World, No.24 Army Experimental Fighters, Bunrindo Co-Ltd. Japan
časopis L+K
Koku-Fan
http://www.j-aircraft.com/main/newkits/ija.htm
http://uk.geocities.com/sadakichi09/army/IJAAR.htm
http://www.samoloty.ow.pl/str003ap.htm
http://zenibo-milimania.world.coocan.jp/eplja.htm
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Oznaceni-armadnich-letadel-system-Kitai-t31213#112481Verze : 0
Vláďa
MOD
nekolik doplnujicich informaci :
kitai znamena letadlo
od roku 1926 Japonci pouzivali pro cislovani verzi letounu zapis "Typ xy" kde XY predstavuje posledni dvojcisli (pripadne trojcisli, viz dale) kalendarniho roku autorizace vyvoje, ale podle JAPONSKEHO kalendare, ktery se od naseho lisi - rok 1926 v nasem kalendari odpovida japonskemu roku 2586. Tedy letoun oznaceny jako Typ 87 znamena letoun z japonskeho roku 2587, tedy naseho roku 1927. V pripade, ze rok vychazel na 2600 japonskeho kalendare, bylo oznaceni Typ 100 (1940), v pripade roku napr. 2604 (1944) se pouzivala zkracena verze Typ 4.
jako dalsi doplnky k oznaceni letounu Ki-xy se pouzivala slova oznacujici modifikace, a to
KAI - oznacuje vyraznou zmenu struktury letounu
KO - zmena motoru nebo zamereni letounu
OTSU - zmena motoru, zamereni letounu nebo vyzbroje
HEI - zmena vyzbroje
pro oznaceni motoru se pouzivala hlaska Ha, tedy zkratka slova HATSUDOKI, motor.
kitai znamena letadlo
od roku 1926 Japonci pouzivali pro cislovani verzi letounu zapis "Typ xy" kde XY predstavuje posledni dvojcisli (pripadne trojcisli, viz dale) kalendarniho roku autorizace vyvoje, ale podle JAPONSKEHO kalendare, ktery se od naseho lisi - rok 1926 v nasem kalendari odpovida japonskemu roku 2586. Tedy letoun oznaceny jako Typ 87 znamena letoun z japonskeho roku 2587, tedy naseho roku 1927. V pripade, ze rok vychazel na 2600 japonskeho kalendare, bylo oznaceni Typ 100 (1940), v pripade roku napr. 2604 (1944) se pouzivala zkracena verze Typ 4.
jako dalsi doplnky k oznaceni letounu Ki-xy se pouzivala slova oznacujici modifikace, a to
KAI - oznacuje vyraznou zmenu struktury letounu
KO - zmena motoru nebo zamereni letounu
OTSU - zmena motoru, zamereni letounu nebo vyzbroje
HEI - zmena vyzbroje
pro oznaceni motoru se pouzivala hlaska Ha, tedy zkratka slova HATSUDOKI, motor.
URL : https://www.valka.cz/Oznaceni-armadnich-letadel-system-Kitai-t31213#140222Verze : 0
Admin
MOD
Pro možnost odpovídání na příspěvky a zakládání nových témat je třeba se zaregistrovat a přihlásit.