Název: Name: | Tatra 1111) | |
Originální název: Original Name: | Tatra 111 | |
Kategorie: Category: | valník | |
Výrobce: Producer: | Ringhoffer-Tatra a.s., Kopřivnice / Tatra, n.p., Kopřivnice / | |
Období výroby: Production Period: | DD.MM.1945-DD.MM.1952 | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | 33 690 (všechny verze, včetně civilní výroby / all versions, including civil production) | |
Prototyp vyroben: Prototype Built: | DD.DD.RRRR | |
Počet míst k sezení: Troop Seating Capacity: | 1 + 2 | |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Náhon: Configuration: | 6x6 | |
Pohotovostní hmotnost: Curb Weight: | 8430 kg | |
Užitečné zatížení: Payload: | 10240 kg | |
Celková hmotnost: Gross Vehicle Weight: | 18670 kg | |
Přípojná hmotnost: Gross Trailer Weight: | 22000 kg | |
Celková hmotnost s přívěsem/návěsem: Gross Combination Weight: | 40670 kg | |
Celková délka: Overall Length: | 8550 mm | |
Celková šířka: Overall Width: | 2500 mm | |
Celková výška: Overall Height: | 25702) mm | |
Světlá výška: Ground Clearance: | 270 mm | |
Rozvor: Wheelbase: | 4175 mm - 1220 mm | |
Rozchod: Track: | 2080 mm - přední náprava 1800 mm - zadní nápravy | |
Brzdová soustava: Braking System: | provozní - pneumatická, jednookruhová, bubnová parkovací - mechanická | |
Elektrický systém: Electrical System: | napětí elektrické sítě: 12 V ukostřený záporný pól akumulátor: 12 V / 105 Ah dynamo: 12 V / 300 W | |
Pneumatiky: Tyres: | 10,50 - 20 | |
Pohon: Propulsion: | ||
Typ: Type: | Tatra T-111 - vznětový, vidlicový, vzduchem chlazený, s přímým vstřikem paliva - počet válců: 12 - vrtání: 110 mm - zdvih: 130 mm - objem válců: 14 825 cm3 - maximální výkon: 129 kW při 1800 ot/min | |
Převodovka: Gearbox: | mechanická, 4+1, normální a redukovaný chod | |
Spojka: Clutch: | dvoulamelová, suchá | |
Objem palivových nádrží: Fuel Tank Capacity: | 160 l | |
Výkony: Performance: | ||
Rychlost na silnici: Road Speed: | 62 km/h | |
Rychlost v terénu: Cross-country Speed: | ? km/h | |
Spotřeba paliva: Fuel Consumption: | 29 l/100 km | |
Jízdní dosah po silnici: Cruising Range on Road: | ~550 km | |
Jízdní dosah v terénu: Cross-country Cruising Range: | ? km | |
Překonávání překážek: Obstacles Crossing: | ||
Nájezdový úhel přední/zadní: Angle of Approach/Departure: | ? ° / ? ° | |
Svah: Gradient: | 23 ° | |
Boční náklon: Side Slope: | ? ° | |
Překročivost: Trench Crossing: | ? m | |
Výstupnost: Vertical Obstacle: | ? m | |
Brodivost: Fording Depth: | ? m | |
Uživatelské státy: User States: | ||
Poznámka: Note: | 1) vyráběna jako valník a sklápěč 2) po kabinu, 3100 mm s plachtou přehled verzí | |
Zdroje: Sources: | firemní materiály Tatra n.p. |
URL : https://www.valka.cz/CZK-Tatra-111-t21644#594070Verze : 0
Martin Smíšek
MOD
Je zajímavé že tento vůz, často představovaný jako symbol socialistické výstavby, má svůj původ v německém požadavku na nákladní automobil pro německou armádu na východní frontě. Původně mělo jít o vozidlo z nedeficitních surovin, a proto na "stojedenáctce" je užit rám z běžné oceli, nenajdeme zde téměř žádné barevné kovy a původní kabina byla z náhradních materiálů (především fíbr). Vůz vychází ze starší Tatry 81 a na přání zákazníka byl pro něj vyvinut nový motor, vzduchem chlazený diesel. Chlazení je nucené dvěma ventilátory, původně poháněnými pomocí řetězů, u pozdějších (poválečných) modelů potom pomocí klínových řemenů. Pro Němce byl nejdříve vyráběn vůz s nosností 6,5 tuny, později byla změnou per a jejich uchycení zvýšena nosnost na 8 tun, vozy s větší nosností lze rozeznat podle větších kol.
Válečné vozy neměly vysokou spolehlivost, další problém byla vysoká hlučnost motoru způsobená především větráky a jejich náhony. Po válce se výroba rozběhla už v roce 1945 a pro poválečnou výrobu byla nosnost dále zvýšena na deset tun. Spolehlivost se povedlo zvýšit snížením výkonu a otáček motoru a také tím, že poválečná výroba byla mnohem pečlivější. Poválečné Tatry 111 naopak od svých předchůdkyň prosluly svou spolehlivostí, díky níž jim byl dokonce postaven na Sibiři ve městě Bereg pomník.
Po válce byla také nouzová válečná budka řidiče nahrazena novou kabinou s dřevěnou kostrou potaženou plechem. Kabina byla vyvinuta v roce 1943, zajišťovala lepší výhled z vozu, její použití za války se mi nepovedlo kromě prototypů potvrdit. Později dostala stojedenáctka novou celokovovou kabinu původně konstruovanou pro Tatru 128. Jde o typickou kabinu s negativním sklonem skel (údajně proto aby se v nich neodráželo světlo a vůz se neprozradil nepříteli). Vozidlo bylo dodáváno naší armádě, kde sloužilo celkem spolehlivě dlouhá léta a poslední kusy z NZ zásob se vyřazovaly až v osmdesátých letech. Některé speciální nástavby (jeřáby nebo bagry) byly vzácně k vidění ještě v devadesátých letech, obvykle u stavebních firem. Celkem bylo vyrobeno 33 690 kusů všech verzí. Mnoho jich bylo vyvezeno do 59 zemí světa, nejvíce do SSSR, kam bylo v letech 1956 až 1962 dodáno na 7300 kusů.
Válečné vozy neměly vysokou spolehlivost, další problém byla vysoká hlučnost motoru způsobená především větráky a jejich náhony. Po válce se výroba rozběhla už v roce 1945 a pro poválečnou výrobu byla nosnost dále zvýšena na deset tun. Spolehlivost se povedlo zvýšit snížením výkonu a otáček motoru a také tím, že poválečná výroba byla mnohem pečlivější. Poválečné Tatry 111 naopak od svých předchůdkyň prosluly svou spolehlivostí, díky níž jim byl dokonce postaven na Sibiři ve městě Bereg pomník.
Po válce byla také nouzová válečná budka řidiče nahrazena novou kabinou s dřevěnou kostrou potaženou plechem. Kabina byla vyvinuta v roce 1943, zajišťovala lepší výhled z vozu, její použití za války se mi nepovedlo kromě prototypů potvrdit. Později dostala stojedenáctka novou celokovovou kabinu původně konstruovanou pro Tatru 128. Jde o typickou kabinu s negativním sklonem skel (údajně proto aby se v nich neodráželo světlo a vůz se neprozradil nepříteli). Vozidlo bylo dodáváno naší armádě, kde sloužilo celkem spolehlivě dlouhá léta a poslední kusy z NZ zásob se vyřazovaly až v osmdesátých letech. Některé speciální nástavby (jeřáby nebo bagry) byly vzácně k vidění ještě v devadesátých letech, obvykle u stavebních firem. Celkem bylo vyrobeno 33 690 kusů všech verzí. Mnoho jich bylo vyvezeno do 59 zemí světa, nejvíce do SSSR, kam bylo v letech 1956 až 1962 dodáno na 7300 kusů.
URL : https://www.valka.cz/CZK-Tatra-111-t21644#84575Verze : 2
Tatra 111 československé armády táhnoucí protiletadlový kanon vz. 37 N (Flak 37) zajíždí do palebného postavení, zima 1953/1954.
Zdroj:
Zdroj:
Československá armáda
Období | - |
Typ stroje | CZK - Tatra 111 |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/CZK-Tatra-111-t21644#594101Verze : 2
Martin Smíšek
MOD
Tatra 111, Vojenský újezd Brdy, Bahna 2015, červen 2015.
autor: Josef Holek
Období | - |
Typ stroje | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Typ stroje | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/CZK-Tatra-111-t21644#534640Verze : 3
RoBoT
MOD
Motor z T-111 vystavený v Tatra muzeu v Kopřivnici. Foceno 9.5.2009
Období | - |
Typ stroje | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Typ stroje | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/CZK-Tatra-111-t21644#312646Verze : 0
Vážený pane kolego,
není-li vám to proti mysli, nahlaste svůj nález a návrh oficiální cestou NTM v Praze, nebo TM v Brně.
Národní technické muzeum
Kostelní 42
Praha 7 - Holešovice
CZ-17078
e-mail: info@ntm.cz
Technické muzeum
Purkyňova 105
Brno - Královo Pole
CZ-61200
e-mail: info@technicalmuseum.cz
není-li vám to proti mysli, nahlaste svůj nález a návrh oficiální cestou NTM v Praze, nebo TM v Brně.
Národní technické muzeum
Kostelní 42
Praha 7 - Holešovice
CZ-17078
e-mail: info@ntm.cz
Technické muzeum
Purkyňova 105
Brno - Královo Pole
CZ-61200
e-mail: info@technicalmuseum.cz
URL : https://www.valka.cz/CZK-Tatra-111-t21644#331886Verze : 0
Jiří Tintěra
MOD
Pro možnost odpovídání na příspěvky a zakládání nových témat je třeba se zaregistrovat a přihlásit.