Main Menu
User Menu

Fairey P.4/34

     
Název:
Name:
Fairey P.4/34
Originální název:
Original Name:
Fairey P.4/34
Kategorie:
Category:
bombardovací letoun
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1935-19.04.1937 Fairey Aviation Co. Ltd., Stockport
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1935-19.04.1937
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
2
První vzlet:
Maiden Flight:
13.01.1937 1st prototype
19.04.1937 2nd prototype
Osádka:
Crew:
2
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
2905 kg
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
3986 kg
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
4600 kg
Rozpětí:
Wingspan:
14.430 m
Délka:
Length:
12.190 m
Výška:
Height:
4.290 m
Plocha křídla:
Wing Area:
31.77 m2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
125.464 kg/m2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Rolls-Royce Merlin I kapalinou chlazený vidlicový dvanáctiválec o vzletovém výkonu 597 kW při 3 000 ot/min a bojovém výkonu 768 kW při 3 000 ot/min v h= 1 676 m při plnícím tlaku 0,41 barů (307,526 mm Hg).
Vrtule trojlistá stavitelná.
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
?
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
455.4 km/h v 4572 m
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
394.3 km/h v 3048 m
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
6.1 m/s
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
? min do ? m
Operační dostup:
Service Ceiling:
8108 m
Dolet:
Range:
1480.6 km
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km
Výzbroj:
Armament:
1x pevný kulomet Browning Mk.II ráže 7.7 mm
1x pohyblivý kulomet Vickers K ráže 7.7 na konci kabiny


Pumový náklad:
2x puma o hmotnosti 113 kg
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
Viz historie typu.
Zdroje:
Sources:
Francis K. Mason, The British Bomber since 1914, UK, London, Putnam Aeronautical Books, 1994. ISBN 0-85177-861-5.
Hugh A. Taylor, Fairey Aircraft since 1915, UK, London, Putnam, 1974, ISBN 0-370-00065-X.
https://www.airwar.ru/enc/bww2/faireyp4-34.html
www.aviastar.org
www.all-aero.com
URL : https://www.valka.cz/Fairey-P-4-34-t197999#568292Verze : 0
MOD

Historie typu.


Britské ministerstvo letectví (Air Ministry) sestavilo 12. listopadu roku 1934 specifikace označené P.4/34. Specifikacemi požadovalo lehký dvoumístný bombardér, který měl ve službě nahradit již postarší dvouplošný letoun Hawker Hart a zároveň měl vhodně doplnit těžší lehký bombardér Fairey Battle, který byl třímístný a unesl i větší pumový náklad, než jaký byl požadován specifikami P.4/34. Nový letoun měl být jednoplošný se zatahovacím podvozkem, pumový náklad měl být pouhých 227 kg. Letoun měl být poháněn motorem Rolls-Royce Merlin F a maximální rychlost měla být minimálně 322
km/h.
Na výše uvedené specifikace odpověděly svými projekty firmy Bristol Aeroplane Co., Ltd., Fairey Aviation Co. Ltd. a Hawker Aircraft Ltd., po předložení svých projektů, byly se všemi sjednány objednávky na stavbu prototypů. Ve společnosti Fairey se projektu ujal šéfkonstruktér Marcel Jules Odilon Lobelle, jehož dílem byl i zmiňovaný lehký bombardér Fairey Battle. Nově vzniklý bombardér se svému předchůdci i dosti podobal, ale prototyp P.4/34 byl technologicky vyspělejší a také aerodynamické provedení bylo propracovanější. Postaveny a zalétány byly pouze dva prototypy sériových čísel K5099 a K7555, které se zúčastnily továrních zkoušek. První z nich zalétal tovární zkušební pilot Flight Lieutenant Christopher Stainbank Staniland dne 13. ledna 1937. Druhý prototyp vzlétl 19. dubna 1937. Tovární zkoušky probíhaly vcelku uspokojivě, zjištěné nedostatky byly rychle odstraňovány. V průběhu zkoušek bylo zjištěno, že oba prototypy mohly v mnoha ohledech konkurovat i většímu sourozenci Fairey Battle. Porovnávací zkoušky v Royal Aircraft Establishment (RAE), ukázaly, že Hawkerůw prototyp byl nadřazen prototypu firmy Fairey.


Po občanské válce ve Španělsku se však změnily požadavky letectva (nejen britského) na potřebnost a užitečnost kategorie lehkých bombardérů, které měly slabou pasivní ochranu, pokud ji měly vůbec, a tak nedlouho po ukončení soutěže došlo ke zrušení celého programu P.4/34. Vedení společnosti Fairey se ještě podařilo prodat licenční práva do Dánska, kde již probíhaly přípravy na jeho sériovou výrobu. Letectva mnoha menších států kategorii lehkých bombardérů nadále požadovala. Fairey P.4/34 byl v Dánsku označen jako LM-1, ale výroba těchto strojů se v Dánsku již nerozběhla, Dánsko bylo přepadeno Německem.


Oba prototypy nakonec našly své uplatnění, Admiralita potřebovala urychleně dvoumístnou palubní stíhačku a oba prototypy posloužily ke zkouškám. Druhý prototyp K7555 byl upraven do podoby prototypu Fairey O.8/38, ze kterého se později stal poměrně rozšířený námořní stíhač Fairey Fulmar. Díky tomu, že mohl šéfkonstruktér M. J. O. Lobelle využít nevyužitého prototypu, byl vývoj Fulmaru značně urychlen. I po zavedení Fulmaru do výroby sloužil druhý prototyp firmě Fairey jako zkušební, například na něm byly testovány vztlakové klapky typu Fairey-Youngman, zrušen byl ke konci roku 1941. První prototyp byl k různým zkouškám používán u RAF, vyřazen byl v roce 1940.
URL : https://www.valka.cz/Fairey-P-4-34-t197999#568293Verze : 1
MOD
Fotografie pocházejí ze serveru: https://www.airwar.ru/enc/bww2/faireyp4-34.html
Fairey P.4/34 - 1st prototype

1st prototype
Fairey P.4/34 - 2nd prototype

2nd prototype
Fairey P.4/34 - 2nd prototype

2nd prototype
Fairey P.4/34 - 2nd prototype

2nd prototype
Fairey P.4/34 - 2nd prototype

2nd prototype
URL : https://www.valka.cz/Fairey-P-4-34-t197999#568295Verze : 0
MOD