Prostředky velení, řízení a průzkumu: Command, Control and Surveillance Means:
?
Prostředky technického zabezpečení: Technical Support Means:
?
Výcvikové prostředky: Training Means:
?
Mobilita: Mobility:
palubní
on-board
Uživatelské státy: User States:
(UGM-27C Polaris A-3)
(UGM-27C Polaris A-3)
Poznámka: Note:
-
-
Zdroje: Sources:
Nuclear Weapons of the United States - An Illustrated History, James N. Gibson, Schiffer Publishing 1996 Jiří Kroulík, Bedřich Růžička: Vojenské rakety, Naše Vojsko, Praha, 1985
URL : https://www.valka.cz/UGM-27-Polaris-prehledove-forum-t19681#741337
Verze : 0
Délka: A-1: 8,58 m (28ft 6in) A-2: 9,45 m (31ft) A-3: 9,85 m (32ft 4in) Průměr: 1,37 m (4ft 6in) Hmotnost: A-1: 13 063 kg (28800 lbs) A-2: 14 742 kg (32500 lbs) A-3: 17 010 kg (35700 lbs) Dosah: A-1: 2221 km (1380 mi) A-2: 2736 km (1700 mi) A-3: 4635 km (2880 mi) Rychlost: 12875 km/h (8000 mph) Dostup: A-1: 644 km (400 mi) A-2: 805 km (500 mi) A-3: 805 km (500 mi) CEP A-1, A-2: 914 m (3000 ft) A-3: 610 m (2000 ft)
Pohon A-1: 1. a 2. stupeň Aerojet General A-2: 1. a 2. stupeň Aerojet General A-3: 1. stupeň Aerojet General 2.stupeň Hercules Inc.
Navedení inerciální, vyvinuto MIT, výrobce General Electric a Hughes
Hlavice: A-1 a A-2: 1x W-47 (termonukleární) hlavice o 500 kt A-3: Mk-2 MRV s 3x W-58 (termonukleární) hlavicí o 200 kt
Dodavatel: Lockheed Missile and Space Co
Nasazeno: A-1: 163 vyrobeno (RRRR - 1961), 80 nasazeno A-2: 346 vyrobeno (RRRR - 1965), 192 nasazeno A-1: 644 vyrobeno (RRRR - 06/1968), 644 nasazeno
Nuclear Weapons of the United States - An Illustrated History, James N. Gibson, Schiffer Publishing 1996
URL : https://www.valka.cz/UGM-27-Polaris-prehledove-forum-t19681#73610
Verze : 1
Reklama
Vývoj rakety UGM-27A Polaris A-1 bol ukončený v roku 1957, kedy dostala konečnú vonkajšiu podobu. Finálny výrobca Lockheed Missiles & Space Co. na výrobe spolupracoval so stovkami subdodávateľov. UGM-27 je riešená ako dvojstupňová, obidva stupne na tuhé pohonné látky (TPL, česky TPH) boli rovnakého priemeru, bojová hlavica bola podkalibrová (s nižším priemerom). Obidva motory boli ukončené štyrmi tryskami zakončenými prstencovými nástavcami - deflektormi, ktorých natáčaním sa vychyľoval prúd spalín a tým sa dosahoval potrebný riadiaci moment. Zrná pohonnej látky s vnútornými otvormi v tvare hviezdy sa odlievali z heterogénnej pohonnej látky (polyuretán, chloristan amónny, hliníkový prášok). Spaľovacie komory motorov oboch stupňov sa vyrábali zváraním z nehrdzavejúceho plechu.
Prvý stupeň rakety Polaris A-1 sa zapaľoval vo výške asi 5 - 25 m nad vodnou hladinou (v závislosti od hĺbky ponorenia ponorky, max. 30 m. Prvý stupeň dohorel vo výške 19 km. Druhý stupeň rakety dohorel vo výške približne 100 km. Bojová hlavica valcového tvaru s komolým kužeľom prechodovej konštrukcie bola dlhá 1,2 m, s tritolovým ekvivalentom 0,5 Mt, bola chránená pri prelete atmosférou ablatívnym štítom, ktorý dokázal 124 s odolávať teplote 1100°C na vonkajšej a 540°C na vnútornej stene. Raketa bola riadená programovateľným inerciálnym riadiacim systémom Mk. 1 s hmotnosťou 85 kg.
Raketa bola vypúšťaná tlakom plynov (studený štart) zo šachty Mk. 17 (výroba od roku 1959), v roku 1963 bola zavedená spoľahlivejšia šachta Mk. 21. každá šachta obsahovala vlastné ventily a nádrže so stlačeným vzduchom na hodnostu 31,5 MPa a objemom 0,95 m3. Pri vypustení raety sa najprv vyrovnal tlak v šachte s tlakom okolitého prostredia. Následne sa odklopil hermetický kryt šachty. Vniknutiu vody do šachty zabraňovala tenká plastiková membrána, ktorú pretrhla až raketa uvedená do pohybu prudko vypusteným stlačeným vzduchom (tlak 6 - 7 MPa). Vzduch urýchlil raketu na rýchlosť 50 m/s, čo umožnilo jej stabilný pohyb pod vodou a jej vymrštenie do výšky 20 - 30 m nad hladinu.
Stabilitu ponorky pri odpaľovaní rakety zabezpečovala automatika, ktorá z vyrovnávacích nádrží okamžite vytlačila zodpovedajúce množstvo vodnej záťaže a po hermetickom uzatvorení krytu vypúšťacej šachty z nej odčerpanú vodu premiestnila do vyrovnávacej nádrže. Prvé vypustenie dvoch rakiet Polaris A-1 prebehlo dňa 20.07.1960 z ponorky USS George Washington (SSBN-598), ponorenej v blízkosti Mysu Canaveral. Prvú raketu s nukleárnou hlavicou odpálila ponorka USS Ethan Allen (SSBN-608) dňa 06.05.1962 počas svojej plavby v Tichom oceáne. Rakety UGM-27A Polaris A-1 boli nesené na palubách amerických ponoriek do roku 1967.
Od konca roku 1962 sa začali do výzbroje amerických ponoriek zavádzať verzie UGM-27B Polaris A-2, ktorých výroba bola ukončená v roku 1965. Model A-2 mal predĺžený dolet a vylepšené takticko-technické vlastnosti. Predĺžením rakety o 0,9 m sa zvýšilo množstvo paliva. Spaľovacia komora druhého stupňa bola vyrobená z vinutého skleného vlákna, ktorá bola podstatne ľahšia ako pôvodná oceľová. Pohonná látka druhého stupňa bola vylepšená a dosahoval vyšší špecifický impulz v porovnaní s pôvodným zložením. Na druhom stupni došlo aj ku úprave v systéme riadenia. Štyri trysky tohto stupňa mali divergentné časti vyklonené oproti osi trysiek o niekoľko stupňov a ich natáčaním servomotormi (spravidla v páre) sa vytvárali potrebné riadiace momenty. Došlo aj ku vylepšeniu inerciálneho riadiaceho systému, no nijako zásadne. Systém bol doplnný aj o kontrolný systém. Jeho bloky boli pre zvýšenie spoľahlivosti zdvojené. Pre predĺženie rakety bolo potrebné konštrukčne upraviť aj vypúšťacie šachty Mk. 17. Vylepšenými šachtami začali byť vybavované ponorky triedy Ethan Allen. Tieto šachty boli schopné vypúšťať aj posledný model rakiet UGM-27C Polaris A-3.
Táto verzia bola projektovaná súbežne z verziou A-2 a do výzbroje ju zaviedli v septembri 1964. Výrazné zvýšenie výkonu dosiahli konštruktéri v použití spaľovacích komôr zo sklených laminátov v oboch stupňoch, čím sa rapídne znížila hmotnosť konštrukcie (komora pôvodne mala 560 kg, nová 360 kg). Komory znášali tlak 5,5 MPa, boli 4x pevnejšie a 5x lacnejšie. Nové palivo s vyšším špecifickým impulzom 2492 N.s/kg bolo na bázi polyuretánov s prísadami nitroplastifikátorov. Motor druhého stupňa dostal centrálnu trysku s riadením zmeny vektora ťahu vstrekom kvapaliny do výstupnej časti trysky. Zdokonalený bol aj inerciálny riadiaci systém Hughes Mk. 2. Zabezpečoval vyššiu presnosť zásahu, oproti riadiacemu systému verzie A-2 bol o 60% menší a jeho hmotnosť klesla na 2/3 systému z verzie A-1. Došlo aj ku úprave tvaru rakety, najmä hlavovej časti, ktorej priemer bol zväčšený na priemer tela rakety. Pod ogiválnym krytom sa nachádzala nukleárna hlavica o ekvivalente 1Mt TNT, neskôr nahradenou viacnásobným návratovým telesom MRV s troma hlavicami s ekvivalentom 200 kt TNT. Pre novú raketu bola navrhnutá aj šachta Mk. 21. Pneumatický systém studeného štartu bol nahradený plynovým generátorom na TPL. Novými šachtami boli od roku 1963 vybavované ponorky triedy Ethan Allen, Lafayette a štyri britské ponorky triedy Resolution. Celkovo bolo vyrobených 1409 rakiet Polaris všetkých verzií.
Jiří Kroulík, Bedřich Růžička: Vojenské rakety, Naše Vojsko, Praha, 1985
URL : https://www.valka.cz/UGM-27-Polaris-prehledove-forum-t19681#741361
Verze : 1
Raketa Polaris A2X na odpalovací rampě v Atlantic Missile Test Range na mysu Canaveral na Floridě. A2X je prototypem rakety Polaris A2.
commons.wikimedia.org
Balistická raketa UGM-27 Polaris A-3 amerického námořnictva odpalovaná z ponorky na startovací ploše na mysu Canaveral, cca 1964.
commons.wikimedia.org
UGM-27 Polaris A3 SLBM
Clemens Vasters from Viersen, CC BY 2.0, commons.wikimedia.org
Britská raketa UGM-27 Polaris vystavená v Imperial War Museum v Londýně
Flickr, John Griffiths, CC BY-SA 2.0, commons.wikimedia.org
URL : https://www.valka.cz/UGM-27-Polaris-prehledove-forum-t19681#743499
Verze : 1
Přidejte se k nám
Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady.
Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.