Main Menu
User Menu

Ryan XV-5 Vertifan

     
Název:
Name:
Ryan XV-5
Originální název:
Original Name:
Ryan XV-5
Kategorie:
Category:
experimentální letoun
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1964-DD.MM.1964 Ryan Aeronautical Co., San Diego, California
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1964-DD.MM.1964
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
2
První vzlet:
Maiden Flight:
DD.05.1964
Osádka:
Crew:
2
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
VTOL - svislý vzlet a přistání
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
3200 kg
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
61701) kg
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
? kg
Rozpětí:
Wingspan:
9,1 m
Délka:
Length:
13,56 m
Výška:
Height:
4,5 m
Plocha křídla:
Wing Area:
24,18 m2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
? kg/m2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
jednoproudový
Počet motorů:
Number of Engines:
2
Typ:
Type:
dva prúdové motory General Electric J85-GE-5 s výkonom 11,85 kN každý
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
?
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
880 km/h v m
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
740 km/h v m
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
40,7 m/s
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
? min do ? m
Operační dostup:
Service Ceiling:
15240 m
Dolet:
Range:
1600 km
Maximální dolet:
Maximum Range:
1600 km
Výzbroj:
Armament:
-
Uživatelské státy:
User States:
-
Poznámka:
Note:
1) táto hodnota platí pre normálny štart, pri zvislom štarte bola vzletová hmotnosť 5533 kg
Zdroje:
Sources:
FLIGHT International, October 1964
https://en.wikipedia.org/wiki/Ryan_XV-5_Vertifan
https://www.airwar.ru/enc/xplane/xv5a.html
https://jpcolliat.free.fr/xv5/xv5-1.htm

Ryan XV-5 Vertifan -


URL : https://www.valka.cz/Ryan-XV-5-Vertifan-t190500#550895Verze : 1
MOD
Ryan XV-5 Vertifan bolo označenie amerického experimentálneho lietadla so schopnosťou zvislého štartu a pristátia (VTOL - vertical take-off and landing) vyvinutého spoločnosťou Ryan Aeronautical Company pre americké armádne letectvo. Vývoj tohto lietajúceho stroja zadala firme v 60. rokoch 20. storočia americká armáda, ktorá mu v roku 1961 pridelila označenie Ryan VZ-11RY. O rok neskôr, v roku 1962, bol stroj preznačený na XV-5, spoločne s lietadlom Lockheed VZ-10 Hummingbird, ktoré dostalo nové označenie XV-4. Prototyp uskutočnil prvý let s konvenčným štartom v máji 1964, zvislý štart úspešne prebehol 16.07.1964.


Boli postavené dva exempláre označené XV-5 (výr. č. 24505 a 24506). Jeden bol zničený 27.04.1965 na leteckej prehliadke, druhý sa dochoval do dnešných čias. Ku spomínanej katastrofe došlo počas verejného predvádzania oboch prototypov na základni Edwards. Jeden zo strojov mal letieť vodorovne pred tribúnou, zatiaľ čo druhý mal predviesť prechod z horizontálneho letu do vertikálneho a opačne. Lou Everett bol pilotom druhého stroja a vo výške 240 metrov sa pri rýchlosti 330 km/h pripravoval k prechodu z konvenčného horizontálneho letu k letu zvislému. Vertifan však nečakane prudko sklopil nos a padal k zemi. Everett sa okamžite katapultoval. Vystreľovacie sedadlo North American Aviation LW-1 však zlyhalo, pilotov padák sa zachytil o chvostové plochy padajúceho stroja, ktorý stiahol odvážneho skúšobného pilota so sebou do náručia smrti.


Ani druhému stroju sa nevyhla nehoda, pri ktorej zahynul ďalší skúšobný pilot Bob Tittle. Tento stroj však bol opravený a pod označením XV-5B absolvoval ďalšie skúšky. Po skončení skúšok odovzdala americká armáda XV-5B Národnému úradu pre letectvo a kozmonautiku (NASA) k ďalším testom. Po ich skončení bol stroj umiestnený do leteckého múzea US Army (United States Army Aviation Museum) vo Fort Rucker v Alabame. Vojenský XV-5A lietal celý v olivovej farbe s oranžovým nosom, smerovkou a koncami krídel. XV-5B bol celý v olivovej farbe a po odovzdaní NASA bol prestriekaný na bielo s oranžovými doplnkami ako XV-5A.


Z technického hľadiska bol XV-5 Vertifan celokovový dvojmiestny stredoplošník. Základom jeho schopnosti kolmého štartu a pristátia bol systém vztlakových krídlových dúchadiel, vyvinutých spoločnosťou General Electric. Lietadlo poháňali dva prúdové motory, ktorých výfukové plyny roztáčali tri dúchadlá, čím vznikal vztlak potrebný pre kolmý let. Jedno dúchadlo sa nachádzalo v nose lietadla pred pilotným kokpitom a po jednom v každej polovici krídla. Vztlakové dúchadlá v krídlach, označované ako X353, boli umiestnené vodorovne, mali priemer 1,6 m a každé sa skladalo z 36 lopatiek. Výfukové plyny pomocou obvodovej turbíny roztáčali krídlové dúchadla na 2640 ot/min. Dúchadla sa otáčali každé do iného smeru, aby sa zabránilo vplyvu gyroskopického efektu na letové vlastnosti stroja. Dúchadlo v nose lietadla, označené X376, bolo menšie, malo priemer 0,91 m. Slúžilo ako stabilizačné, pričom využívalo 10,5 % energie výfukových plynov. Dúchadlá v krídlach boli kryté zhora dvoma polkruhovými klapkami, zospodu systémom otočných a nastaviteľných klapiek. Pri zvislom štarte sa otvorili horné aj spodné klapky dúchadiel a plný výfuk prúdových motorov bol vedený na obvodové turbíny dúchadiel. Dúchadla sa roztočili a svojim ťahom zdvihli lietadlo zvisle do vzduchu. Zmena smeru letu sa dosahovala natáčaním spodných klapiek, ktorými sa usmerňoval tok vzduchu z dúchadiel. Pri prechode do vodorovného letu sa klapky natočili tak, aby vznikla dopredná zložka ťahu a pri rýchlosti 225 km/hod sa všetky klapky zaklopili, aby vznikla hladká plocha krídel pre vztlak potrebný k letu. Chvostové plochy mali tvar T, podvozok bol trojbodový nosového typu a zaťahoval sa vo výške 20 m nad zemou. Pádová rýchlosť stroja bola 153 km/h, stúpavosť pri zemi 30,9 m/s.


FLIGHT International, October 1964
https://en.wikipedia.org/wiki/Ryan_XV-5_Vertifan
https://www.airwar.ru/enc/xplane/xv5a.html
https://jpcolliat.free.fr/xv5/xv5-1.htm
https://en.wikipedia.org/wiki/Lou_Everett

Ryan XV-5 Vertifan - princíp fungovania dúchadiel

princíp fungovania dúchadiel
Ryan XV-5 Vertifan - vpredu XV-5 výr. č. 24505, v pozadí 24506

vpredu XV-5 výr. č. 24505, v pozadí 24506
Ryan XV-5 Vertifan - XV-5A pred štartom, kryty dúchadiel sú naplno otvorené

XV-5A pred štartom, kryty dúchadiel sú naplno otvorené
Ryan XV-5 Vertifan - XV-5B

XV-5B
Ryan XV-5 Vertifan - XV-5B v súčasnosti v múzeu vo Fort Rucker

XV-5B v súčasnosti v múzeu vo Fort Rucker
URL : https://www.valka.cz/Ryan-XV-5-Vertifan-t190500#550965Verze : 6
MOD
https://aviadejavu.ru/Site/Crafts/Craft32699.htm
www.flickr.com

Ryan XV-5 Vertifan - Hlavný konštruktér T. Claude Ryan pri kokpite XV-5, všimnite si vystreľovacie sedadlo North American Aviation LW-1

Hlavný konštruktér T. Claude Ryan pri kokpite XV-5, všimnite si vystreľovacie sedadlo North American Aviation LW-1
Ryan XV-5 Vertifan - podvozková noha, vpravo hlavný konštruktér

podvozková noha, vpravo hlavný konštruktér
Ryan XV-5 Vertifan - dúchadlo X353 umiestnené v krídle na skúškach v General Electric

dúchadlo X353 umiestnené v krídle na skúškach v General Electric
Ryan XV-5 Vertifan - dvojdielna klapka krídlového dúchadla

dvojdielna klapka krídlového dúchadla
Ryan XV-5 Vertifan - palubná doska

palubná doska
Ryan XV-5 Vertifan - štart alebo pristátie XV-5A, klapky sú naplno otvorené

štart alebo pristátie XV-5A, klapky sú naplno otvorené
Ryan XV-5 Vertifan - XV-5B v službách NASA, opäť pekne vidieť otvorené klapky dúchadiel

XV-5B v službách NASA, opäť pekne vidieť otvorené klapky dúchadiel
Ryan XV-5 Vertifan - farebná schéma XV-5A

farebná schéma XV-5A
URL : https://www.valka.cz/Ryan-XV-5-Vertifan-t190500#550968Verze : 2
MOD