Název: Name: | Ryan XV-5 | |
Originální název: Original Name: | Ryan XV-5 | |
Kategorie: Category: | experimentální letoun | |
Výrobce: Producer: | DD.MM.1964-DD.MM.1964 Ryan Aeronautical Co., San Diego, California | |
Období výroby: Production Period: | DD.MM.1964-DD.MM.1964 | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | 2 | |
První vzlet: Maiden Flight: | DD.05.1964 | |
Osádka: Crew: | 2 | |
Základní charakteristika: Basic Characteristics: | ||
Vzlet a přistání: Take-off and Landing: | VTOL - svislý vzlet a přistání | |
Uspořádání křídla: Arrangement of Wing: | jednoplošník | |
Uspořádání letounu: Aircraft Concept: | klasické | |
Podvozek: Undercarriage: | zatahovací | |
Přistávací zařízení: Landing Gear: | kola | |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Hmotnost prázdného letounu: Empty Weight: | 3200 kg | |
Vzletová hmotnost: Take-off Weight: | 61701) kg | |
Maximální vzletová hmotnost: Maximum Take-off Weight: | ? kg | |
Rozpětí: Wingspan: | 9,1 m | |
Délka: Length: | 13,56 m | |
Výška: Height: | 4,5 m | |
Plocha křídla: Wing Area: | 24,18 m2 | |
Plošné zatížení: Wing Loading: | ? kg/m2 | |
Pohon: Propulsion: | ||
Kategorie: Category: | jednoproudový | |
Počet motorů: Number of Engines: | 2 | |
Typ: Type: | dva prúdové motory General Electric J85-GE-5 s výkonom 11,85 kN každý | |
Objem palivových nádrží: Fuel Tank Capacity: | ? | |
Výkony: Performance: | ||
Maximální rychlost: Maximum Speed: | 880 km/h v m | |
Cestovní rychlost: Cruise Speed: | 740 km/h v m | |
Rychlost stoupání: Climb Rate: | 40,7 m/s | |
Čas výstupu na výšku: Time to Climb to: | ? min do ? m | |
Operační dostup: Service Ceiling: | 15240 m | |
Dolet: Range: | 1600 km | |
Maximální dolet: Maximum Range: | 1600 km | |
Výzbroj: Armament: | - | |
Uživatelské státy: User States: | - | |
Poznámka: Note: | 1) táto hodnota platí pre normálny štart, pri zvislom štarte bola vzletová hmotnosť 5533 kg | |
Zdroje: Sources: | FLIGHT International, October 1964 https://en.wikipedia.org/wiki/Ryan_XV-5_Vertifan http://www.airwar.ru/enc/xplane/xv5a.html http://jpcolliat.free.fr/xv5/xv5-1.htm |
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/Ryan-XV-5-Vertifan-t190500#550895Verze : 1
Panzer
MOD
Ryan XV-5 Vertifan bolo označenie amerického experimentálneho lietadla so schopnosťou zvislého štartu a pristátia (VTOL - vertical take-off and landing) vyvinutého spoločnosťou Ryan Aeronautical Company pre americké armádne letectvo. Vývoj tohto lietajúceho stroja zadala firme v 60. rokoch 20. storočia americká armáda, ktorá mu v roku 1961 pridelila označenie Ryan VZ-11RY. O rok neskôr, v roku 1962, bol stroj preznačený na XV-5, spoločne s lietadlom Lockheed VZ-10 Hummingbird, ktoré dostalo nové označenie XV-4. Prototyp uskutočnil prvý let s konvenčným štartom v máji 1964, zvislý štart úspešne prebehol 16.07.1964.
Boli postavené dva exempláre označené XV-5 (výr. č. 24505 a 24506). Jeden bol zničený 27.04.1965 na leteckej prehliadke, druhý sa dochoval do dnešných čias. Ku spomínanej katastrofe došlo počas verejného predvádzania oboch prototypov na základni Edwards. Jeden zo strojov mal letieť vodorovne pred tribúnou, zatiaľ čo druhý mal predviesť prechod z horizontálneho letu do vertikálneho a opačne. Lou Everett bol pilotom druhého stroja a vo výške 240 metrov sa pri rýchlosti 330 km/h pripravoval k prechodu z konvenčného horizontálneho letu k letu zvislému. Vertifan však nečakane prudko sklopil nos a padal k zemi. Everett sa okamžite katapultoval. Vystreľovacie sedadlo North American Aviation LW-1 však zlyhalo, pilotov padák sa zachytil o chvostové plochy padajúceho stroja, ktorý stiahol odvážneho skúšobného pilota so sebou do náručia smrti.
Ani druhému stroju sa nevyhla nehoda, pri ktorej zahynul ďalší skúšobný pilot Bob Tittle. Tento stroj však bol opravený a pod označením XV-5B absolvoval ďalšie skúšky. Po skončení skúšok odovzdala americká armáda XV-5B Národnému úradu pre letectvo a kozmonautiku (NASA) k ďalším testom. Po ich skončení bol stroj umiestnený do leteckého múzea US Army (United States Army Aviation Museum) vo Fort Rucker v Alabame. Vojenský XV-5A lietal celý v olivovej farbe s oranžovým nosom, smerovkou a koncami krídel. XV-5B bol celý v olivovej farbe a po odovzdaní NASA bol prestriekaný na bielo s oranžovými doplnkami ako XV-5A.
Z technického hľadiska bol XV-5 Vertifan celokovový dvojmiestny stredoplošník. Základom jeho schopnosti kolmého štartu a pristátia bol systém vztlakových krídlových dúchadiel, vyvinutých spoločnosťou General Electric. Lietadlo poháňali dva prúdové motory, ktorých výfukové plyny roztáčali tri dúchadlá, čím vznikal vztlak potrebný pre kolmý let. Jedno dúchadlo sa nachádzalo v nose lietadla pred pilotným kokpitom a po jednom v každej polovici krídla. Vztlakové dúchadlá v krídlach, označované ako X353, boli umiestnené vodorovne, mali priemer 1,6 m a každé sa skladalo z 36 lopatiek. Výfukové plyny pomocou obvodovej turbíny roztáčali krídlové dúchadla na 2640 ot/min. Dúchadla sa otáčali každé do iného smeru, aby sa zabránilo vplyvu gyroskopického efektu na letové vlastnosti stroja. Dúchadlo v nose lietadla, označené X376, bolo menšie, malo priemer 0,91 m. Slúžilo ako stabilizačné, pričom využívalo 10,5 % energie výfukových plynov. Dúchadlá v krídlach boli kryté zhora dvoma polkruhovými klapkami, zospodu systémom otočných a nastaviteľných klapiek. Pri zvislom štarte sa otvorili horné aj spodné klapky dúchadiel a plný výfuk prúdových motorov bol vedený na obvodové turbíny dúchadiel. Dúchadla sa roztočili a svojim ťahom zdvihli lietadlo zvisle do vzduchu. Zmena smeru letu sa dosahovala natáčaním spodných klapiek, ktorými sa usmerňoval tok vzduchu z dúchadiel. Pri prechode do vodorovného letu sa klapky natočili tak, aby vznikla dopredná zložka ťahu a pri rýchlosti 225 km/hod sa všetky klapky zaklopili, aby vznikla hladká plocha krídel pre vztlak potrebný k letu. Chvostové plochy mali tvar T, podvozok bol trojbodový nosového typu a zaťahoval sa vo výške 20 m nad zemou. Pádová rýchlosť stroja bola 153 km/h, stúpavosť pri zemi 30,9 m/s.
FLIGHT International, October 1964
princíp fungovania dúchadiel
vpredu XV-5 výr. č. 24505, v pozadí 24506
XV-5A pred štartom, kryty dúchadiel sú naplno otvorené
XV-5B
XV-5B v súčasnosti v múzeu vo Fort Rucker
Boli postavené dva exempláre označené XV-5 (výr. č. 24505 a 24506). Jeden bol zničený 27.04.1965 na leteckej prehliadke, druhý sa dochoval do dnešných čias. Ku spomínanej katastrofe došlo počas verejného predvádzania oboch prototypov na základni Edwards. Jeden zo strojov mal letieť vodorovne pred tribúnou, zatiaľ čo druhý mal predviesť prechod z horizontálneho letu do vertikálneho a opačne. Lou Everett bol pilotom druhého stroja a vo výške 240 metrov sa pri rýchlosti 330 km/h pripravoval k prechodu z konvenčného horizontálneho letu k letu zvislému. Vertifan však nečakane prudko sklopil nos a padal k zemi. Everett sa okamžite katapultoval. Vystreľovacie sedadlo North American Aviation LW-1 však zlyhalo, pilotov padák sa zachytil o chvostové plochy padajúceho stroja, ktorý stiahol odvážneho skúšobného pilota so sebou do náručia smrti.
Ani druhému stroju sa nevyhla nehoda, pri ktorej zahynul ďalší skúšobný pilot Bob Tittle. Tento stroj však bol opravený a pod označením XV-5B absolvoval ďalšie skúšky. Po skončení skúšok odovzdala americká armáda XV-5B Národnému úradu pre letectvo a kozmonautiku (NASA) k ďalším testom. Po ich skončení bol stroj umiestnený do leteckého múzea US Army (United States Army Aviation Museum) vo Fort Rucker v Alabame. Vojenský XV-5A lietal celý v olivovej farbe s oranžovým nosom, smerovkou a koncami krídel. XV-5B bol celý v olivovej farbe a po odovzdaní NASA bol prestriekaný na bielo s oranžovými doplnkami ako XV-5A.
Z technického hľadiska bol XV-5 Vertifan celokovový dvojmiestny stredoplošník. Základom jeho schopnosti kolmého štartu a pristátia bol systém vztlakových krídlových dúchadiel, vyvinutých spoločnosťou General Electric. Lietadlo poháňali dva prúdové motory, ktorých výfukové plyny roztáčali tri dúchadlá, čím vznikal vztlak potrebný pre kolmý let. Jedno dúchadlo sa nachádzalo v nose lietadla pred pilotným kokpitom a po jednom v každej polovici krídla. Vztlakové dúchadlá v krídlach, označované ako X353, boli umiestnené vodorovne, mali priemer 1,6 m a každé sa skladalo z 36 lopatiek. Výfukové plyny pomocou obvodovej turbíny roztáčali krídlové dúchadla na 2640 ot/min. Dúchadla sa otáčali každé do iného smeru, aby sa zabránilo vplyvu gyroskopického efektu na letové vlastnosti stroja. Dúchadlo v nose lietadla, označené X376, bolo menšie, malo priemer 0,91 m. Slúžilo ako stabilizačné, pričom využívalo 10,5 % energie výfukových plynov. Dúchadlá v krídlach boli kryté zhora dvoma polkruhovými klapkami, zospodu systémom otočných a nastaviteľných klapiek. Pri zvislom štarte sa otvorili horné aj spodné klapky dúchadiel a plný výfuk prúdových motorov bol vedený na obvodové turbíny dúchadiel. Dúchadla sa roztočili a svojim ťahom zdvihli lietadlo zvisle do vzduchu. Zmena smeru letu sa dosahovala natáčaním spodných klapiek, ktorými sa usmerňoval tok vzduchu z dúchadiel. Pri prechode do vodorovného letu sa klapky natočili tak, aby vznikla dopredná zložka ťahu a pri rýchlosti 225 km/hod sa všetky klapky zaklopili, aby vznikla hladká plocha krídel pre vztlak potrebný k letu. Chvostové plochy mali tvar T, podvozok bol trojbodový nosového typu a zaťahoval sa vo výške 20 m nad zemou. Pádová rýchlosť stroja bola 153 km/h, stúpavosť pri zemi 30,9 m/s.
FLIGHT International, October 1964
https://en.wikipedia.org/wiki/Ryan_XV-5_Vertifan
http://www.airwar.ru/enc/xplane/xv5a.html
http://jpcolliat.free.fr/xv5/xv5-1.htm
https://en.wikipedia.org/wiki/Lou_Everett
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
princíp fungovania dúchadiel
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
vpredu XV-5 výr. č. 24505, v pozadí 24506
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
XV-5A pred štartom, kryty dúchadiel sú naplno otvorené
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
XV-5B
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
XV-5B v súčasnosti v múzeu vo Fort Rucker
URL : https://www.valka.cz/Ryan-XV-5-Vertifan-t190500#550965Verze : 6
Panzer
MOD
Reklama
http://aviadejavu.ru/Site/Crafts/Craft32699.htm
www.flickr.com
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | Ryan XV-5 Vertifan |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Hlavný konštruktér T. Claude Ryan pri kokpite XV-5, všimnite si vystreľovacie sedadlo North American Aviation LW-1
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | Ryan XV-5 Vertifan |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
podvozková noha, vpravo hlavný konštruktér
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | Ryan XV-5 Vertifan |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
dúchadlo X353 umiestnené v krídle na skúškach v General Electric
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | Ryan XV-5 Vertifan |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
dvojdielna klapka krídlového dúchadla
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | Ryan XV-5 Vertifan |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
palubná doska
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
štart alebo pristátie XV-5A, klapky sú naplno otvorené
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
XV-5B v službách NASA, opäť pekne vidieť otvorené klapky dúchadiel
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
farebná schéma XV-5A
URL : https://www.valka.cz/Ryan-XV-5-Vertifan-t190500#550968Verze : 2
Panzer
MOD
Pro možnost odpovídání na příspěvky a zakládání nových témat je třeba se zaregistrovat a přihlásit.