Main Menu
User Menu

General Dynamics F-16 Fighting Falcon

Přehled verzí

General Dynamics (Lockheed Martin) F-16 Fighting Falcon
Přehled verzí



YF-16
Prototyp vybavený motorem F100-PW-100 a tzv. malým vstupem vzduchu k motoru - NSI. V polovině sedmdesátých let byly postaveny dva jednomístné prototypy (72-1567 a 72-1568).


YF-16/CCV
Prototyp vzniklý přestavbou 72-1567. Přestavba spočívá v přidání velkých trojúhelníkových plošek pod vstup vzduchu k motoru pro testy určené ke zvýšení manévrovacích schopností.


XF-16/FSD
Prototyp vybavený motorem F100-PW-100 a vstupem vzduchu NSI. Po získání kontraktu bylo, jako ověřovací série, postaveno šest jednomístných (75-0745 - 75-0750) a dva dvoumístné (75-0751, 75-0752).


XF-16/FSD
Prototyp přestavěn a vybaven novým motorem General Electric F101 DFE, ale s původním malým "sacákem" - NSI. Jedna XF-16A/FSD (75-0745) byla později přestavěna a vybavena novým motorem General Electric - sloužila jako prototyp F-16C/D.


F-16XL
Prototyp vybaven původně motorem F100-PW-100. Postupně přestavován pro použití pohonných jednotek F110-GE-100 a F100-PW-200. Všechny F-16XL byly vybaveny malým vstupem vzduchu - NSI. Dvě jednomístné F-16 FSD (75-0749, 75-0747) byly přestavěny (získaly velké delta křídlo) na unikátní F-16XL-1 a F-16XL-2. F-16XL-2 byla posléze modifikována na dvoumístnou. Na obou strojích byly porováděny různé testovací úpravy včetně zkoušek motorů.


AFTI/F-16
Prototyp vybavený motorem F100-PW-100 a vstupem vzduchu NSI. V roce 1979 byl jeden z FSD (75-0750) upraven stejně jako YF-16/CCV - přidány velké ovládací plochy pod vstup vzduchu. Tento stroj sloužil do roku 2001 jako testovací platforma. V současnosti se nachází v U.S. Air Force Aviation Museum na Wright-Patterson AFB, Dayton, Ohio.


F-16/79
Prototyp s motorem J79-GE-119 a vstupem vzduchu NSI. Dvoumístný FSD (75-0752) byl pro přestavěn pro zástavbu výkonnějšího motoru od General Electric, po zkouškách obdržel zpět původní motor a vrátil se k výrobci.


F-16A / F-16B [Block 01 / Block 05 / Block 10]
První seriové F-16 (A - jednomístná verze, B - dvoumístná verze) vybavené motorem F100-PW-200 a sáním vzduchu NSI s menší výškovkou a radarem Westinghouse AN/APG-66. Stroje ze sérií Block 01 a 05 měly černé kryty radiolokátorů, v průběhu služby byly všechny modernizovány na standard Block 10 s šedivým radomem.


F-16A / F-16B [Block 15]
Vybaveny F100-PW-200 motorem a NSI. U Block 15 proběhla první velká úprava, která mimo drobnějších změn v elektronice, spočívala ve zvětšení výškovky cca o 15%.


F-16ADF [Block 10 / Block 15]
Motor F100-PW-200 a NSI. Další velkou úpravu prodělalo 216 strojů F-16A Block 15 a jeden ze série Block 10 (80-0525). Touto úpravou prošlo i 24 F-16B Block 15. Celý upgrade spočíval hlavně v zástavbě modernější elektroniky, umožňující použití střel AIM-7 a u mnoha strojů (ne u všech) přibyly antény pro identifikaci vlastní-cizí (IFF) před kabinou. Tyto stroje slouží převážně u americké Air National Guard, italského a jordánského letectva.


F-16AM / F-16BM [Block 10 / Block 15]
Motor F100-PW-200 a NSI. F-16 ve službách evropských zemí NATO (ne USAF) a jordánského letectva jsou přestavovány v rámci programu MLU, jedná se hlavně o výměnu elektroniky a další dílčí úpravy. Množství úprav se liší stát od státu. Zatím poslední modifikací je u norských F-16AM/BM možnost používat nový zaměřovací kontejner AN/AAQ-33 Sniper XR.


F-16A / F-16B [Block 20]
Motor F100-PW-220 a NSI. Jedná se o poslední výrobní Block verze A/B, který již obsahuje mnoho vylepšení, které jsou použity u F-16C/D, například nové el. vybavení včetně počítače MMC, nových multifunkčních displayů (MFD) v kokpitu, nového průhledového displeje (HUD) a radaru AN/APG-66(V2A). Stroje z tohoto Blocku mohou nosit pod vstupem vzduchu elektronické podvěsy (LANTIRN / LITENING) stejné jako používají F-16C/D. U dvoumístných strojů je v zadním cockpitu nainstalován HUD repeater.


F-16C / F-16D [Block 25]
Pohonná jednotka F100-PW-200, později modifikován na F100-PW-220 a vstup vzduchu NSI. Jedná se o první výrobní sérii jednomístných F-16C a dvoumístných F-16D. Kokpit je již osazen multifunkčními displeji o rozměrech 4x4 palce, modernějším HUD a novým radarem AN/AGP-68. V průběhu služby byla část strojů vybavena novějším motorem F-100-PW-220E s digitálním ovládáním (DEEC) a radiolokačním výstražným systémem AN/ALR-69.


F-16C / F-16D / F-16N / TF-16N [Block 30]
Výkonnější motor F110-GE-100, velký vstup vzduchu do motoru MCID (avšak u prvních 174 strojů byl použit malý vstup vzduchu NSI). První stroje seriově vybavené motorem General Electric. Další úprava umožňuje použití protiletadlových raket AIM-120 AMRAAM. Na náběžné hraně křídel přibyly antény radiolokačního výstražného systému AN/ALR-69. Z důvodů výkonnějšího motoru byla část strojů vybavena novým větším vstupem vzduchu (MCID). Letouny označené jako F-16N a TF-16N byly určeny pro "agresorské" letky u amerického námořnictva. Tyto stroje jsou speciálně odlehčeny (mimo jiné mají odstraněný kanon).


F-16C / F-16D Barak [Block 30]
Výkonnější motor F110-GE-100, malý vstup vzduchu NSI. Jedná se o F-16 určené pro izraelské letectvo, jsou vybaveny izraelskou elektronikou. U dvoumístných F-16D je použit zvětšený hřbet (ADS). Jinak shodné s ostatními F-16 Block 30.


F-16C / F-16D [Block 32]
Motor F100-PW-220 a NSI. Výbava a modifikace shodné se sérií Block 30, ale nejsou vybaveny výkonnějším motorem, proto zůstává původní malý vstup vzduchu - NSI.


NF-16D VISTA
Testovací platforma vybavená motorem F110-GE-100, později též F100-PW-229 a velkým vstupem vzduchu MCID. Byl postaven jeden stroj označovaný jako NF-16D VISTA (86-0048), který slouží jako zkušebna pro různé testy motorů s měnitelným vektorem tahu a v současnosti přístrojů pro automatické přistání. Mimo výrazného zbarvení je tento dvoumístný stroj vybaven zvětšeným hřbetem - ADS, obdobným, jako používá izraelské, řecké, polské, chilské a singapurské letectvo.


F-16CG / F-16DG [Block 40]
Motor F110-GE-100 a MCID. Tyto stroje jsou vybaveny novým širokoúhlým WAR HUD, novým radarem AN/APG-68(V), GPS a na dvou závěsech pod vstupem vzduchu mohou nosit elektronické kontejnery systému LANTIRN (navigační AN/AAQ-13 a zaměřovací AN/AAQ-14), nebo Litening II. a popřípadě nejnovější Sniper XR. Z důvodů zvýšení nosnosti byla zvětšena kola hlavního podvozku, proto byly kryty podvozku mírně vybouleny.


F-16C / F-16D Barak [Block 40]
Motor F110-GE-100 a MCID. Letadla vyrobená pro izraelské letectvo. Průhledový displej modifikován na standardní WAC HUD (na rozdíl od Bloku 40 amerického letectva). U dvoumístných je použit zvětšený hřbet - ADS. Jinak odpovídá sérii Block 40 amerického letectva.


F-16CG / F-16DG [Block 42]
Motor F100-PW-220 a vstup vzduchu NSI. Jinak totožné s Block 40.


F-16CJ / F-16DJ [Block 50]
Motor F110-GE-129 a MCID. Tyto stroje jsou skoro shodné s Block 40. Jen v kokpitu se nalézá standartní WAC HUD (stejný jako u starších F-16C/D). Na pravé straně pod vstupem vzduchu je podvěšen elektronický kontejner AN/ASQ-213 HTS (HARM Targeting System), který slouží k navádění protiradiolokačních raket AGM-88 HARM.


F-16CJ / F-16DJ [Block 52]
Motor F100-PW-229 s digitálním ovládáním a NSI. Jinak totožné s Block 50.


F-16C / F-16D CCIP [Block 25 / Block 30 / Block 32 / Block 40 / Block 42 / Block 50 / Block 52]
Jedná se o program průběžné modifikace všech Blocků F-16C/D na nejnovější standard, včetně používání nového zaměřovacího kontejneru AN/AAQ-33 Sniper XR a vylepšené elektroniky pro nové rakety AIM-9X s přilbovými zaměřovači. Jedním z markantních rozlišovacích znaků F-16 prošlích modifikací CCIP je přidání antén pro identifikaci vlastní-cizí (IFF) dopředu před překryt kabiny (toto neplatí pro Block 40/42, kde tyto antény chybí).


F-16CJ / F-16DJ [Block 50 Plus]
Motor F110-GE-129 a MCID. Jedná se o poslední vyrobené verze série Block 50. Mimo dílčích vylepšení elektroniky je u těchto strojů možnost nosit nové přídavné nádrže CFT (Conformal Fuel Tanks), které se usazují přímo ze shora na trup, proto je zvětšeno i přední kolo podvozku a jeho šachta.


F-16CJ / F-16DJ [Block 52 Plus]
Motor F100-PW-229 a NSI. Jinak shodné s Block 50 Plus.


F-16I Sufa [Block 52]
Motor F100-PW-229 a NSI. Dvoumístné F-16I jsou přestavěné z F-16D Block 52 a jsou v současnosti provozovány izraelským a singapurským letectvem. Jsou vybaveny zvětšeným hřbetem - ADS, izraelskou elektronikou a možností nosit přídavné nádrže CFT. Na rozdíl od moderněji vybavených Block 60, u Sufy je použit standardní radar AN/APG-68(V)9. Ve výzbroji nechybí ani nejmodernější rakety Python 5. V současnosti je vyrobeno 102 kusů pro izraelské a 40 pro singapurské letectvo.


F-16E / F-16F [Block 60]
Motor F110-GE-132 a vstup vzduchu MCID. První stroje vybavené seriově s obdobnou elektronikou a radarem jako je u F-22A Raptor. Tyto letouny jsou v současnosti vyráběny na objednávku letectva Spojených arabských emirátů. Dvoumístné F-16 jsou vybaveny zvětšeným hřbetem - ADS. Samozřejmostí je možnost nošení přídavných nádrží CFT. Celkem bylo do této doby vyrobeno 55 jednomístných F-16E a 25 dvoumístných F-16F.


F-16N / TF-16N
Verze pro americké námořnictvo určená pro výcvik leteckého boje (dissimilar air combat training, DACT), která vychází z variant F-16C/D Block 30 amerického letectva. Letouny sloužily v Naval Fighter Weapons School, více známé jako Top Gun. Kvůli únavovým trhlinám křídel byly nakonec všechny letouny vyřazeny z výzbroje v první polovině devadesátých let.



Poznámka na závěr:
U F-16 se používají dva druhy vstupu vzduchu v závyslosti na typu použitého motoru. Pro všechny varianty motoru Pratt &Whitney F100 se používá tzv. "malý sacák" NSI (Normal Shock Inlet).

U většiny letounů vybavených motorem General Electric F110 se používá tzv. "velký sacák" MCID (Modular Common Inlet Duct). Toto pravidlo neplatí u prvních 174 F-16C, F-16N a TF-16N Block 30, které používají menší vstup vzduchu NSI.
URL : https://www.valka.cz/General-Dynamics-F-16-Fighting-Falcon-t15725#58482Verze : 0
Série fotografií z údržby F-16 (pravděpodobně F-16C Blk.40) nejdete zde .
URL : https://www.valka.cz/General-Dynamics-F-16-Fighting-Falcon-t15725#94069Verze : 0