Název: Name: | AIM-9X Sidewinder | |
Originální název: Original Name: | AIM-9X Sidewinder | |
Kategorie: Category: | protiletadlová řízená střela krátkého dosahu | |
Výrobce: Producer: | Raytheon Missile Systems, Tuscon, Arizona, | |
Období výroby: Production Period: | DD.MM.2000-DD.MM.RRRR (?) výroba stále pokračuje / production still continues | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | 5000+ | |
Prototyp vyroben: Prototype Built: | DD.MM.1998 (?) | |
Technické údaje: Technical Data: | | |
Hmotnost střely: Missile Weight: | 85 kg | |
Hmotnost hlavice: Warhead Weight: | 9,4 kg | |
Celková délka: Overall Length: | 3023 mm | |
Průměr těla: Diameter: | 127 mm | |
Rozpětí křídel: Wingspan: | 353 mm | |
Způsob navedení: Guidance System: | infračervené navádění | |
Pohon: Propulsion: | | |
Typ: Type: | Hercules/Bermite Mk.36 | |
Výkony: Performance: | | |
Rychlost: Speed: | Mach 2,5+ | |
Dosah: Range: | 40,8 km (?) | |
Uživatelské státy: User States: | | |
Poznámka: Note: | bojová hlavice WDU-17/B: tříštivá | |
Zdroje: Sources: | https://www.designation-systems.net/ |
URL : https://www.valka.cz/USA-AIM-9X-Sidewinder-t78052#325316Verze : 0
Martin Smíšek
MOD
AIM-9X Sidewinder
Společný program amerického letectva a námořnictva, který se rozeběhl po zrušení výroby verze AIM-9R a po problémech s projektem střely ASRAAM. V roce 1994 byla v programu AIM-9X zahájena fáze Demonstration/Validation (předvedení a ověření), do níž se zapojily firmy Hughes a Raytheon. Vítězem byl v prosinci 1996 vyhlášen Hughes (který byl později pohlcen Raytheonem). Úvodní zkušební střelby byly zahájeny v roce 1998. První střelby s využitím samonavedení proti bezpilotnímu cíli QF-4 proběhly úspěšně v červnu 1999. Předsériová výroba byla schválena v září 2000. Operační způsobilosti u amerického letectva dosáhl AIM-9X v listopadu 2003. V květnu následujícího roku byla schválena sériová výroba střely. I když verze X navazuje na provedení M, jediné, co mají tyto dvě střely víceméně společné je název, motor Mk.36 a bojová hlavice WDU-17/B. Radikálně přepracovaný AIM-9X disponuje rozšířeným zorným úhlem zachycení cíle, lepšími manévrovacími schopnostmi, možností použití na velmi krátké vzdálenosti, schopností zachytit cíl až po odpalu a kompatibilitou s přilbovým zaměřovačem JHMCS (Joint Helmet-Mounted Cueing System). Do září 2008 byl vyrobeno zhruba 3000 kusů této verze.
Zdroje
1) Parsch, A.: Raytheon (Philco/General Electric) AAM-N-7/GAR-8/AIM-9 Sidewinder, Designation-Systems.net, 9 July 2008
2) Khol, M: Legenda jménem Sidewinder, Revi 25
3) Jane’s All the World’s Aircraft, 1975
4) Jane’s All The World’s Aircraft, 1983
5) Jane’s Air-Launched Weapons, Coulsdon, 2000
6) Jane’s Air-Launched Weapons, Coulsdon, 2002
7) Kolektiv: McDonnell F-4 Phantom: Spirit in the Skies, Norwalk, 2002
8) Flight International, 14 March 1974
9) Flight International, 8 May 1975
10) Flight International, 30 May 1981
11) Flight International, 20 May 1982
12) https://en.wikipedia.org/wiki/AIM-9_Sidewinder
13) https://www.novia.net/~tomcat/AIM-9.html
14) https://www.sci.fi/~fta/aim9.html
15) https://www.f-16.net/f-16_armament_article1.html
16) www.scramble.nl
17) https://www.af.mil/factsheets/factsheet.asp?id=78
Společný program amerického letectva a námořnictva, který se rozeběhl po zrušení výroby verze AIM-9R a po problémech s projektem střely ASRAAM. V roce 1994 byla v programu AIM-9X zahájena fáze Demonstration/Validation (předvedení a ověření), do níž se zapojily firmy Hughes a Raytheon. Vítězem byl v prosinci 1996 vyhlášen Hughes (který byl později pohlcen Raytheonem). Úvodní zkušební střelby byly zahájeny v roce 1998. První střelby s využitím samonavedení proti bezpilotnímu cíli QF-4 proběhly úspěšně v červnu 1999. Předsériová výroba byla schválena v září 2000. Operační způsobilosti u amerického letectva dosáhl AIM-9X v listopadu 2003. V květnu následujícího roku byla schválena sériová výroba střely. I když verze X navazuje na provedení M, jediné, co mají tyto dvě střely víceméně společné je název, motor Mk.36 a bojová hlavice WDU-17/B. Radikálně přepracovaný AIM-9X disponuje rozšířeným zorným úhlem zachycení cíle, lepšími manévrovacími schopnostmi, možností použití na velmi krátké vzdálenosti, schopností zachytit cíl až po odpalu a kompatibilitou s přilbovým zaměřovačem JHMCS (Joint Helmet-Mounted Cueing System). Do září 2008 byl vyrobeno zhruba 3000 kusů této verze.
Zdroje
1) Parsch, A.: Raytheon (Philco/General Electric) AAM-N-7/GAR-8/AIM-9 Sidewinder, Designation-Systems.net, 9 July 2008
2) Khol, M: Legenda jménem Sidewinder, Revi 25
3) Jane’s All the World’s Aircraft, 1975
4) Jane’s All The World’s Aircraft, 1983
5) Jane’s Air-Launched Weapons, Coulsdon, 2000
6) Jane’s Air-Launched Weapons, Coulsdon, 2002
7) Kolektiv: McDonnell F-4 Phantom: Spirit in the Skies, Norwalk, 2002
8) Flight International, 14 March 1974
9) Flight International, 8 May 1975
10) Flight International, 30 May 1981
11) Flight International, 20 May 1982
12) https://en.wikipedia.org/wiki/AIM-9_Sidewinder
13) https://www.novia.net/~tomcat/AIM-9.html
14) https://www.sci.fi/~fta/aim9.html
15) https://www.f-16.net/f-16_armament_article1.html
16) www.scramble.nl
17) https://www.af.mil/factsheets/factsheet.asp?id=78
URL : https://www.valka.cz/USA-AIM-9X-Sidewinder-t78052#325315Verze : 0
Martin Smíšek
MOD
Jedna z cvičných variant (patrně registr CATM-9X) podvěšená pod křídlem letounu F-16C Fighting Falcon, červenec 2008. (fotografie ©herr66)

URL : https://www.valka.cz/USA-AIM-9X-Sidewinder-t78052#287689Verze : 0
Martin Smíšek
MOD
Pro možnost odpovídání na příspěvky a zakládání nových témat je třeba se zaregistrovat a přihlásit.