Main Menu
User Menu

Hawker Typhoon Mk.IB

     
Název:
Name:
Hawker Typhoon Mk.IB (počáteční výroba)
Originální název:
Original Name:
Hawker Typhoon Mk.IB
Kategorie:
Category:
stíhací letoun
Výrobce:
Producer:
Gloster Aircraft Co Ltd., Hucclecote
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1942-DD.06.1943
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
3207
První vzlet:
Maiden Flight:
DD.MM.RRRR
Osádka:
Crew:
1
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
3756 kg
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
5307 kg
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
? kg
Rozpětí:
Wingspan:
12.670 m
Délka:
Length:
9.740 m
Výška:
Height:
4.500 m
Plocha křídla:
Wing Area:
25.92 m2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
204,745 kg/m2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Napier Sabre IIA kapalinou chlazený čtyřiadvacetiválec s válci do H o vzletovém výkonu 1 626 kW (2 210 k) a krátkodobém maximálním výkonu 1 667 kW (2 267 k).
Vrtule trojlistá kovová s konstantními otáčkami typu Rotol o průměru 4 267 mm.
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
700 l
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
650 km/h v 3048 m
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
530 km/h v ? m
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
12,0 m/s
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
6,20 min do 4572 m
Operační dostup:
Service Ceiling:
10302 m
Dolet:
Range:
602 km
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km
Výzbroj:
Armament:
4x pevný kanon ráže 20 mm Hispano Mk.II v křídlech, 140 nábojů pro každý
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
Hmotnosti a výkony se vztahují k prvním výrobním verzím (přepadový stíhač) s odklápěcí kabinou a s bočními dveřmi.
Zdroje:
Sources:
Francis K. Mason, The Hawker Typhoon, in Aircraft Profile, nº 81, Leatherhead, UK, Profile Publications Ltd., 1966.
Leszek Moczulski, Hawker Typhoon cz. 1, Monografie Lotnicze No. 94, AJ – Pressm Gdaňsk, 2004, ISBN 83-7237-151-2
Leszek Moczulski, Hawker Typhoon cz. 2, Monografie Lotnicze No. 95, AJ – Pressm Gdaňsk, 2004, ISBN 83-7237-159-8
John C. Fredriksen, Hawker Typhoon, in An Illustrated Guide to World Military Aircraft, 1914-2000, Santa Barbara, CA, USA, ABC-CLIO, 2001, ISBN 978-1-57607-131-1.
Tony Buttler, Specification F.18/37 - Hawker Tornado and Typhoon, in British Secret Projects - Fighters & Bombers 1935-1950, Hinckley, UK, Midland Publishing, 2004, ISBN 978-1-85780-179-8.
www.aviation-history.com
www.historyofwar.org
www.wwiiaircraftperformance.org
https://www.airpages.ru/eng/uk/typhoon_1.shtml
archiv autora



URL : https://www.valka.cz/Hawker-Typhoon-Mk-IB-t1360#552931Verze : 1
MOD
     
Název:
Name:
Hawker Typhoon Mk.IB (pozdější výrobní série)
Originální název:
Original Name:
Hawker Typhoon Mk.IB
Kategorie:
Category:
stíhací-bombardovací letoun
Výrobce:
Producer:
Gloster Aircraft Co Ltd., Hucclecote
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1943-DD.MM.1945
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
3207
První vzlet:
Maiden Flight:
DD.MM.RRRR
Osádka:
Crew:
1
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
3942 kg
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
5340 kg
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
5854 kg
Rozpětí:
Wingspan:
12.670 m
Délka:
Length:
9.740 m
Výška:
Height:
4.500 m
Plocha křídla:
Wing Area:
25.92 m2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
206,019 kg/m2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Napier Sabre IIB kapalinou chlazený čtyřiadvacetiválec s válci do H o maximálním výkonu 1 805 kW (2 454 k) při 3 850 ot/min nad hladinou moře a 1 525 kW (2 073 k) při 3 850 ot/min v h= 4 191 m.
Vrtule trojlistá kovová s konstantními otáčkami typu de Havilland o průměru 4 267 mm.
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
700 l + dvě přídavné nádrž každá o objemu 200 l
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
658 km/h v 3048 m
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
539.1 km/h v ? m
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
13,0 m/s
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
5,55 min do 4572 m
Operační dostup:
Service Ceiling:
10729 m
Dolet:
Range:
820.8 km
Maximální dolet:
Maximum Range:
1460 km
Výzbroj:
Armament:
4x pevný kanon ráže 20 mm Hispano Mk.II v křídlech, po 140 nábojích


Pumový náklad:
2x 113 nebo 2x 227 kg pumy
Uživatelské státy:
User States:



Poznámka:
Note:
Hmotnosti a výkony se vztahují k pozdějším výrobním sériím s odklápěcí kabinou a s bočními dveřmi. Jednalo se již o stíhací bombardér.
Zdroje:
Sources:
Francis K. Mason, The Hawker Typhoon, in Aircraft Profile, nº 81, Leatherhead, UK, Profile Publications Ltd., 1966.
Leszek Moczulski, Hawker Typhoon cz. 1, Monografie Lotnicze No. 94, AJ – Pressm Gdaňsk, 2004, ISBN 83-7237-151-2
Leszek Moczulski, Hawker Typhoon cz. 2, Monografie Lotnicze No. 95, AJ – Pressm Gdaňsk, 2004, ISBN 83-7237-159-8
John C. Fredriksen, Hawker Typhoon, in An Illustrated Guide to World Military Aircraft, 1914-2000, Santa Barbara, CA, USA, ABC-CLIO, 2001, ISBN 978-1-57607-131-1.
Tony Buttler, Specification F.18/37 - Hawker Tornado and Typhoon, in British Secret Projects - Fighters & Bombers 1935-1950, Hinckley, UK, Midland Publishing, 2004, ISBN 978-1-85780-179-8.
www.aviation-history.com
www.historyofwar.org
www.wwiiaircraftperformance.org
https://www.airpages.ru/eng/uk/typhoon_1.shtml
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Hawker-Typhoon-Mk-IB-t1360#552934Verze : 2
MOD
Dobové fotografie letounů Hawker Typhoon.


Zdroj: https://www.junobeach.org/





URL : https://www.valka.cz/Hawker-Typhoon-Mk-IB-t1360#250545Verze : 0
Hawker Typhoon Mk.IB (EK273/JE-DT), letiště Ludham, červen 1943.
Letoun velitele 195. perutě S/Ldr Dona "Butch" Taylora nese standardní zbarvení stíhacích letounů RAF, na spodní ploše křídla bílo-černé pruhy, prvek rychlé identifikace. Stroj má nestandardní kódové označení, kdy kód perutě JE je doplněn iniciály pilota DT. Tato praxe byla obvyklá u velitelů křídel, u velitelů perutě se jednalo o ojedinělý jev.
Letoun byl ztracen 6. července 1943, kdy si ho "půjčil" velitel křídla z Coltishallu W/Cdr A. C. Rabagliati a v čele 56. perutě vyrazil na útoky proti lodím. U Den Helderu byl však stroj EK273 zasažen flakem. Pilot ho sice opustil na padáku, ale utonul.


Prameny:
Shores, C.: Those other Eagles, Grub Street, London 2004
Thomas, C.: Typhoon and Tempest Aces of WW2, Osprey Pub., Oxford 1999



URL : https://www.valka.cz/Hawker-Typhoon-Mk-IB-t1360#395949Verze : 4
MOD
.

Hawker Typhoon Mk.IB patřící do stavu 55. OTU v Aston Down. Počátkem roku 1945 na tomto stroji prodělával výcvik před svým přechodem na Tempesty budoucí nejúspěšnější francouzský stíhač Pierre Clostermann. Stroj nese běžné kamuflážní schéma RAF: horní plochy kryjí nepravidelná pole tmavé zelené a oceánské šedé, spodní plochy, pruh před ocasem a vrtulový kužel natřeny barvou Nebeská modrá typ S (Sky type S). Na spodních plochách křídla černobílé pruhy, náběžná hrana křídla žlutá. Sériové číslo se nepodařilo zrekonstruovat celé, místo posledních tří znaků byla použita písmena X.
URL : https://www.valka.cz/Hawker-Typhoon-Mk-IB-t1360#458951Verze : 0
MOD
Hawker Typhoon Mk.IB (TP) operující v létě 1944 v sestavě 198. perutě nad okupovanou Francií.




URL : https://www.valka.cz/Hawker-Typhoon-Mk-IB-t1360#528147Verze : 0
MOD
Hawker Typhoon Mk.IB (TP-T, JP963). Letoun v době spojeneckého vylodění v Normandii v červnu 1944 bojoval v řadách 198. perutě. V červenci 1944 letoun spolu se zbytkem perutě působil z předsunuté přistávací plochy B-10 v severní Francii.


URL : https://www.valka.cz/Hawker-Typhoon-Mk-IB-t1360#528699Verze : 0
MOD
     
Název:
Name:
Hawker Typhoon Mk.IB (poslední výrobní série)
Originální název:
Original Name:
Hawker Typhoon Mk.IB
Kategorie:
Category:
stíhací-bombardovací letoun
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1942-DD.11.1945 Gloster Aircraft Co Ltd., Hucclecote
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1942-DD.11.1945
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
3207
První vzlet:
Maiden Flight:
DD.MM.RRRR
Osádka:
Crew:
1
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
4010 kg
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
5375 kg
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
6341 kg
Rozpětí:
Wingspan:
12.670 m
Délka:
Length:
9.740 m
Výška:
Height:
4.665 m
Plocha křídla:
Wing Area:
25.92 m2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
207,369 kg/m2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Napier Sabre IIC kapalinou chlazený čtyřiadvacetiválec s válci do H o vzletovém výkonu 1 540 kW (2 094 k), nouzový výkon 1 685 kW (2 281 k) po dobu 5 minut.
Vrtule čtyřlistá kovová s konstantnimi otáčkami typu de Havilland o průměru 4 267 mm.
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
700 l + 409 l ve dvou přídavných nádržích pod křídly
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
667.9 km/h v 5791 m
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
535.9 km/h v ? m
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
13,59 m/s
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
5.25 min do 4572 m
Operační dostup:
Service Ceiling:
10729 m
Dolet:
Range:
820.8 km
Maximální dolet:
Maximum Range:
1577.2 km
Výzbroj:
Armament:
4x pevný kanon ráže 20 mm Hispano Mk.II v křídle se zásobou střeliva 140 granátů pro každý.


Pumový náklad:
2x 227 kg nebo 2x 454 kg pumy nebo
8-12x neřízená raketa RP-3
Uživatelské státy:
User States:



Poznámka:
Note:
Hmotnosti a výkony se vztahují k posledním výrobním verzím s kapkovitou odsouvací kabinou.
Zdroje:
Sources:
Leszek Moczulski, Hawker Typhoon cz. 1, Monografie Lotnicze No. 94, AJ – Pressm Gdaňsk, 2004, ISBN 83-7237-151-2
Leszek Moczulski, Hawker Typhoon cz. 2, Monografie Lotnicze No. 95, AJ – Pressm Gdaňsk, 2004, ISBN 83-7237-159-8







URL : https://www.valka.cz/Hawker-Typhoon-Mk-IB-t1360#5291Verze : 5
MOD
.

Typhoon Mk.IB (MP195/DP-Z "ZIPP X"). Letoun používal velitel 193. perutě RAF S/Ldr J. C. 'Zipp' Button, srpen 1944.
URL : https://www.valka.cz/Hawker-Typhoon-Mk-IB-t1360#548240Verze : 3
MOD
Hawker Typhoon Mk.IB (MN235), Muzeum RAF, Hendon, 2003. Jedná se o jediný kompletně zachovalý exemplář této varianty. Letoun byl objednán v rámci kontraktu no.943/SAS/C.23 (A) a následně vyroben u společnosti Gloster Aircraft Co. Ltd. Tento Typhoon svůj první let absolvoval 8. února 1944. Na jaře téhož roku byl stroj přepraven na Wright Field ve státě Ohio v USA, kde měl podstoupil zkoušky amerického letectva. Ty však nakonec byly velmi krátké a po menší nehodě (a nelátání pouhých 9 letových hodin) byl Typhoon uskladněn. Zpátky do Velké Británie se letoun vrátil až v lednu 1968, kdy již byl majetkem Muzea RAF. Stroj byl následně renovován. Na podzim 2013 byl přebarven do kamufláže stroje I8-T sloužícího za 2. světové války u kanadské 440. perutě RAF. V květnu následujícího roku byl zapůjčen do Canada Aviation and Space Museum ve městě Rockliffe v Ottawě. Tam byl formálně poprvé veřejně představen 6. června 2014 v rámci 70. výročí od spojeneckého vylodění v Normandii.

















URL : https://www.valka.cz/Hawker-Typhoon-Mk-IB-t1360#35559Verze : 0
MOD