Hawker Typhoon Mk.IB

     
Název:
Name:
Hawker Typhoon Mk.IB (počáteční výroba) Hawker Typhoon Mk.IB (early production batch)
Originální název:
Original Name:
Hawker Typhoon Mk.IB
Kategorie:
Category:
stíhací letoun fighter aeroplane
Výrobce:
Producer:
Gloster Aircraft Co Ltd., Hucclecote
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1942-DD.06.1943
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
3207
První vzlet:
Maiden Flight:
DD.MM.RRRR
Osádka:
Crew:
1
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník monoplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací retractable
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
3756 kg 8280 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
5307 kg 11700 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
? kg ? lb
Rozpětí:
Wingspan:
12.670 m 41ft 7in
Délka:
Length:
9.740 m 31ft 10in
Výška:
Height:
4.500 m 14ft 9,15in
Plocha křídla:
Wing Area:
25.92 m2 279 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
204,745 kg/m2 41.94 lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový piston
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Napier Sabre IIA kapalinou chlazený čtyřiadvacetiválec s válci do H o vzletovém výkonu 1 626 kW (2 210 k) a krátkodobém maximálním výkonu 1 667 kW (2 267 k).
Vrtule trojlistá kovová s konstantními otáčkami typu Rotol o průměru 4 267 mm.
Napier Sabre IIA, twenty-four-cylinder liquid-cooled H engine, rated 2,180 hp for take-off and emergency power output 2,235 hp at boost +9lbs.
driving a three-blade metal Rotol constant-speed Type propeller of 14 ft diameter.
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
700 l 154 UK gallons
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
650 km/h v 3048 m 404 mph in 10000 ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
530 km/h v ? m 333 mph in ? ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
12,0 m/s 2675.2 ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
6,20 min do 4572 m 6.33 min to 15000 ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
10302 m 33800 ft
Dolet:
Range:
602 km 374 mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km ? mi
Výzbroj:
Armament:
4x pevný kanon ráže 20 mm Hispano Mk.II v křídlech, 140 nábojů pro každý Four fixed forward-firing 0,79 inch Hispano Mk.II cannons in wings, 140 rpg
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
Hmotnosti a výkony se vztahují k prvním výrobním verzím (přepadový stíhač) s odklápěcí kabinou a s bočními dveřmi. Weights and performances are related to the early production batch (interceptor) whith car door.
Zdroje:
Sources:
Francis K. Mason, The Hawker Typhoon, in Aircraft Profile, nº 81, Leatherhead, UK, Profile Publications Ltd., 1966.
Leszek Moczulski, Hawker Typhoon cz. 1, Monografie Lotnicze No. 94, AJ – Pressm Gdaňsk, 2004, ISBN 83-7237-151-2
Leszek Moczulski, Hawker Typhoon cz. 2, Monografie Lotnicze No. 95, AJ – Pressm Gdaňsk, 2004, ISBN 83-7237-159-8
John C. Fredriksen, Hawker Typhoon, in An Illustrated Guide to World Military Aircraft, 1914-2000, Santa Barbara, CA, USA, ABC-CLIO, 2001, ISBN 978-1-57607-131-1.
Tony Buttler, Specification F.18/37 - Hawker Tornado and Typhoon, in British Secret Projects - Fighters & Bombers 1935-1950, Hinckley, UK, Midland Publishing, 2004, ISBN 978-1-85780-179-8.
www.aviation-history.com
www.historyofwar.org
www.wwiiaircraftperformance.org
http://www.airpages.ru/eng/uk/typhoon_1.shtml
archiv autora

Hawker Typhoon Mk.IB -


URL : https://www.valka.cz/Hawker-Typhoon-Mk-IB-t1360#552931 Verze : 1
     
Název:
Name:
Hawker Typhoon Mk.IB (pozdější výrobní série) Hawker Typhoon Mk.IB (late production batch)
Originální název:
Original Name:
Hawker Typhoon Mk.IB
Kategorie:
Category:
stíhací-bombardovací letoun fighter-bomber aeroplane
Výrobce:
Producer:
Gloster Aircraft Co Ltd., Hucclecote
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1943-DD.MM.1945
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
3207
První vzlet:
Maiden Flight:
DD.MM.RRRR
Osádka:
Crew:
1
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník monoplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací retractable
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
3942 kg 8690 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
5340 kg 11773 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
5854 kg 12906 lb
Rozpětí:
Wingspan:
12.670 m 41ft 7in
Délka:
Length:
9.740 m 31ft 10in
Výška:
Height:
4.500 m 14ft 9,15in
Plocha křídla:
Wing Area:
25.92 m2 279 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
206,019 kg/m2 42.2 lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový piston
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Napier Sabre IIB kapalinou chlazený čtyřiadvacetiválec s válci do H o maximálním výkonu 1 805 kW (2 454 k) při 3 850 ot/min nad hladinou moře a 1 525 kW (2 073 k) při 3 850 ot/min v h= 4 191 m.
Vrtule trojlistá kovová s konstantními otáčkami typu de Havilland o průměru 4 267 mm.
Napier Sabre IIB, twenty-four-cylinder liquid-cooled H engine, rated 2,425 hp at 3,850 rpm boost +11 lbs at sea level combat 5 minutes limit, 2,045 hp at 3,850 rpm at 13,750 ft for combat power,
driving a three-blade metal de Havilland constant-speed Type propeller of 14 ft diameter.
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
700 l + dvě přídavné nádrž každá o objemu 200 l 154 UK gallons and two 44 UK gallons drop tank
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
658 km/h v 3048 m 409 mph in 10000 ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
539.1 km/h v ? m 335 mph in ? ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
13,0 m/s 2559.1 ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
5,55 min do 4572 m 5,55 min to 15000 ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
10729 m 35200 ft
Dolet:
Range:
820.8 km 374 mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
1460 km 910 mi
Výzbroj:
Armament:
4x pevný kanon ráže 20 mm Hispano Mk.II v křídlech, po 140 nábojích


Pumový náklad:
2x 113 nebo 2x 227 kg pumy
Four fixed forward-firing 0,79 inch Hispano Mk.II cannons in wing


Bomb load:
Two 250 or 500 lb bombs
Uživatelské státy:
User States:






Poznámka:
Note:
Hmotnosti a výkony se vztahují k pozdějším výrobním sériím s odklápěcí kabinou a s bočními dveřmi. Jednalo se již o stíhací bombardér. Weights and performances are related to the late production batch whith car door.
It was a fighter-bomber airplane.
Zdroje:
Sources:
Francis K. Mason, The Hawker Typhoon, in Aircraft Profile, nº 81, Leatherhead, UK, Profile Publications Ltd., 1966.
Leszek Moczulski, Hawker Typhoon cz. 1, Monografie Lotnicze No. 94, AJ – Pressm Gdaňsk, 2004, ISBN 83-7237-151-2
Leszek Moczulski, Hawker Typhoon cz. 2, Monografie Lotnicze No. 95, AJ – Pressm Gdaňsk, 2004, ISBN 83-7237-159-8
John C. Fredriksen, Hawker Typhoon, in An Illustrated Guide to World Military Aircraft, 1914-2000, Santa Barbara, CA, USA, ABC-CLIO, 2001, ISBN 978-1-57607-131-1.
Tony Buttler, Specification F.18/37 - Hawker Tornado and Typhoon, in British Secret Projects - Fighters & Bombers 1935-1950, Hinckley, UK, Midland Publishing, 2004, ISBN 978-1-85780-179-8.
www.aviation-history.com
www.historyofwar.org
www.wwiiaircraftperformance.org
http://www.airpages.ru/eng/uk/typhoon_1.shtml
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Hawker-Typhoon-Mk-IB-t1360#552934 Verze : 2
Dobové fotografie letounů Hawker Typhoon.


Zdroj: http://www.junobeach.org/

Hawker Typhoon Mk.IB -


Hawker Typhoon Mk.IB -


URL : https://www.valka.cz/Hawker-Typhoon-Mk-IB-t1360#250545 Verze : 0
Hawker Typhoon Mk.IB (EK273/JE-DT), letiště Ludham, červen 1943.
Letoun velitele 195. perutě S/Ldr Dona "Butch" Taylora nese standardní zbarvení stíhacích letounů RAF, na spodní ploše křídla bílo-černé pruhy, prvek rychlé identifikace. Stroj má nestandardní kódové označení, kdy kód perutě JE je doplněn iniciály pilota DT. Tato praxe byla obvyklá u velitelů křídel, u velitelů perutě se jednalo o ojedinělý jev.
Letoun byl ztracen 6. července 1943, kdy si ho "půjčil" velitel křídla z Coltishallu W/Cdr A. C. Rabagliati a v čele 56. perutě vyrazil na útoky proti lodím. U Den Helderu byl však stroj EK273 zasažen flakem. Pilot ho sice opustil na padáku, ale utonul.


Prameny:
Shores, C.: Those other Eagles, Grub Street, London 2004
Thomas, C.: Typhoon and Tempest Aces of WW2, Osprey Pub., Oxford 1999

Hawker Typhoon Mk.IB -


Zveřejněno s laskavým svolením autora

URL : https://www.valka.cz/Hawker-Typhoon-Mk-IB-t1360#395949 Verze : 4
.
Hawker Typhoon Mk.IB - Hawker Typhoon Mk.IB patřící do stavu 55. OTU v Aston Down. Počátkem roku 1945 na tomto stroji prodělával výcvik před svým přechodem na Tempesty budoucí nejúspěšnější francouzský stíhač Pierre Clostermann. Stroj nese běžné kamuflážní schéma RAF: horní plochy kryjí nepravidelná pole tmavé zelené a oceánské šedé, spodní plochy, pruh před ocasem a vrtulový kužel natřeny barvou Nebeská modrá typ S (Sky type S). Na spodních plochách křídla černobílé pruhy, náběžná hrana křídla žlutá. Sériové číslo se nepodařilo zrekonstruovat celé, místo posledních tří znaků byla použita písmena X.

Hawker Typhoon Mk.IB patřící do stavu 55. OTU v Aston Down. Počátkem roku 1945 na tomto stroji prodělával výcvik před svým přechodem na Tempesty budoucí nejúspěšnější francouzský stíhač Pierre Clostermann. Stroj nese běžné kamuflážní schéma RAF: horní plochy kryjí nepravidelná pole tmavé zelené a oceánské šedé, spodní plochy, pruh před ocasem a vrtulový kužel natřeny barvou Nebeská modrá typ S (Sky type S). Na spodních plochách křídla černobílé pruhy, náběžná hrana křídla žlutá. Sériové číslo se nepodařilo zrekonstruovat celé, místo posledních tří znaků byla použita písmena X.
Zveřejněno s laskavým svolením autora

URL : https://www.valka.cz/Hawker-Typhoon-Mk-IB-t1360#458951 Verze : 0
Hawker Typhoon Mk.IB (TP) operující v létě 1944 v sestavě 198. perutě nad okupovanou Francií.
Hawker Typhoon Mk.IB -


Zveřejněno s laskavým svolením autora

Hawker Typhoon Mk.IB -


Zveřejněno s laskavým svolením autora

URL : https://www.valka.cz/Hawker-Typhoon-Mk-IB-t1360#528147 Verze : 0
Hawker Typhoon Mk.IB (TP-T, JP963). Letoun v době spojeneckého vylodění v Normandii v červnu 1944 bojoval v řadách 198. perutě. V červenci 1944 letoun spolu se zbytkem perutě působil z předsunuté přistávací plochy B-10 v severní Francii.
Hawker Typhoon Mk.IB -


Zveřejněno s laskavým svolením autora

URL : https://www.valka.cz/Hawker-Typhoon-Mk-IB-t1360#528699 Verze : 0
     
Název:
Name:
Hawker Typhoon Mk.IB (poslední výrobní série) Hawker Typhoon Mk.IB (last production batch)
Originální název:
Original Name:
Hawker Typhoon Mk.IB
Kategorie:
Category:
stíhací-bombardovací letoun fighter-bomber aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1942-DD.11.1945 Gloster Aircraft Co Ltd., Hucclecote
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1942-DD.11.1945
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
3207
První vzlet:
Maiden Flight:
DD.MM.RRRR
Osádka:
Crew:
1
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník monoplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací retractable
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
4010 kg 8840 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
5375 kg 11850 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
6341 kg 13980 lb
Rozpětí:
Wingspan:
12.670 m 41ft 7in
Délka:
Length:
9.740 m 31ft 11.5in
Výška:
Height:
4.665 m 15ft 4in
Plocha křídla:
Wing Area:
25.92 m2 279 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
207,369 kg/m2 42.47 lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový piston
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Napier Sabre IIC kapalinou chlazený čtyřiadvacetiválec s válci do H o vzletovém výkonu 1 540 kW (2 094 k), nouzový výkon 1 685 kW (2 281 k) po dobu 5 minut.
Vrtule čtyřlistá kovová s konstantnimi otáčkami typu de Havilland o průměru 4 267 mm.
Napier Sabre IIC, twenty-four-cylinder liquid-cooled H engine, rated 2,065 hp for take-off and 2,260 hp 5 minutes limit,
driving a four-blade metal de Havilland constant-speed Type propeller of 14 ft diameter.
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
700 l + 409 l ve dvou přídavných nádržích pod křídly 154 UK gallons and 90 UK gallons in two drop tanks
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
667.9 km/h v 5791 m 415 mph in 19000 ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
535.9 km/h v ? m 333 mph in ? ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
13,59 m/s 2675.2 ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
5.25 min do 4572 m 5.5 min to 15000 ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
10729 m 35200 ft
Dolet:
Range:
820.8 km 510 mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
1577.2 km 980 mi
Výzbroj:
Armament:
4x pevný kanon ráže 20 mm Hispano Mk.II v křídle se zásobou střeliva 140 granátů pro každý.


Pumový náklad:
2x 227 kg nebo 2x 454 kg pumy nebo
8-12x neřízená raketa RP-3
Four fixed forward-firing 0,79 inch Hispano Mk.II cannons in wing, 140 rpg


Bomb load:
Two 500 or 1,000 lb bombs or
8~12x RP-3 rocket
Uživatelské státy:
User States:






Poznámka:
Note:
Hmotnosti a výkony se vztahují k posledním výrobním verzím s kapkovitou odsouvací kabinou. Weights and performances are related to the last production batch whith sliding hood.
Zdroje:
Sources:
Leszek Moczulski, Hawker Typhoon cz. 1, Monografie Lotnicze No. 94, AJ – Pressm Gdaňsk, 2004, ISBN 83-7237-151-2
Leszek Moczulski, Hawker Typhoon cz. 2, Monografie Lotnicze No. 95, AJ – Pressm Gdaňsk, 2004, ISBN 83-7237-159-8

Hawker Typhoon Mk.IB -


Hawker Typhoon Mk.IB -


Hawker Typhoon Mk.IB -


URL : https://www.valka.cz/Hawker-Typhoon-Mk-IB-t1360#5291 Verze : 5
.
Hawker Typhoon Mk.IB - Typhoon Mk.IB (MP195/DP-Z ZIPP X). Letoun používal velitel 193. perutě RAF S/Ldr J. C. Zipp Button, srpen 1944.

Typhoon Mk.IB (MP195/DP-Z "ZIPP X"). Letoun používal velitel 193. perutě RAF S/Ldr J. C. 'Zipp' Button, srpen 1944.

Web autora : http://www.clavework-graphics.co.uk
Zveřejněno s laskavým svolením autora

URL : https://www.valka.cz/Hawker-Typhoon-Mk-IB-t1360#548240 Verze : 3
Hawker Typhoon Mk.IB (MN235), Muzeum RAF, Hendon, 2003. Jedná se o jediný kompletně zachovalý exemplář této varianty. Letoun byl objednán v rámci kontraktu no.943/SAS/C.23 (A) a následně vyroben u společnosti Gloster Aircraft Co. Ltd. Tento Typhoon svůj první let absolvoval 8. února 1944. Na jaře téhož roku byl stroj přepraven na Wright Field ve státě Ohio v USA, kde měl podstoupil zkoušky amerického letectva. Ty však nakonec byly velmi krátké a po menší nehodě (a nelátání pouhých 9 letových hodin) byl Typhoon uskladněn. Zpátky do Velké Británie se letoun vrátil až v lednu 1968, kdy již byl majetkem Muzea RAF. Stroj byl následně renovován. Na podzim 2013 byl přebarven do kamufláže stroje I8-T sloužícího za 2. světové války u kanadské 440. perutě RAF. V květnu následujícího roku byl zapůjčen do Canada Aviation and Space Museum ve městě Rockliffe v Ottawě. Tam byl formálně poprvé veřejně představen 6. června 2014 v rámci 70. výročí od spojeneckého vylodění v Normandii.

















URL : https://www.valka.cz/Hawker-Typhoon-Mk-IB-t1360#35559 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více