Fiat CR.32 Freccia

     
Název:
Name:
Fiat CR.32 Freccia Fiat CR.32 Freccia
Originální název:
Original Name:
Fiat CR.32 Freccia
Kategorie:
Category:
stíhací letoun fighter aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.04.1933-DD.02.1936 SA Aeronautica d’Italia, Torino /
Období výroby:
Production Period:
DD.03.1934-DD.02.1936
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
383
První vzlet:
Maiden Flight:
28.04.1933 MM.201
Osádka:
Crew:
1
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
dvouplošník biplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
pevný fixed
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
1325 kg 2921 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
1850 kg 4079 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
1905 kg 4200 lb
Rozpětí:
Wingspan:
9,500 m 31ft 2,01in
Délka:
Length:
7,450 m 24ft 5,31in
Výška:
Height:
2,632 m 8ft 7,62in
Plocha křídla:
Wing Area:
22,12 m2 237.88 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
83,63 kg/m2 17.13 lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový piston
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Fiat A30 RA, vodou chlazený vidlicový dvanáctiválec o vzletovém výkonu 441 kW (600 k).
Vrtule dvoulistá kovová Fiat nastavitelná (polohovatelná) na zemi do dvou poloh o průměru 2 817 mm.
Fiat A30 RA, twelve-cylinder liquid-cooled vee engine, rated at 592 hp for take-off,
driving a two-blade metal Fiat propeller variable pitch, but only adjustable on the ground, not in flight of 9ft 3.0in diameter.
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
368 l 81 UK gallons
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
375 km/h v 3000 m 233 mph in 9843 ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
322 km/h v 3050 m 200 mph in 10007 ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
9,0 m/s 1771.7 ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
10 min do 5000 m 10 min to 16404 ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
8800 m 28871 ft
Dolet:
Range:
780 km 484.7 mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km ? mi
Výzbroj:
Armament:
2x pevný kulomet Breda-SAFAT ráže 7,69 mm v přídi letounu.
Pumový náklad: do 100 kg.
Two fixed forward-firing 0.303 inch Breda-SAFAT machine guns in a nose mouted.
Bomb load: Up to 220 lb
Uživatelské státy:
User States:




Poznámka:
Note:
Konstrukce letounu byla typická pro počátek třicátých let, trup byl sestaven z duralových trubek, příď byla pokryta duralovými panely a zadní část byly potažena plátnem. Letoun byl jedenapůlplošník, horní křídlo mělo rozpětí 9 500 mm a spodní 6 145 mm, křidélka byla na horní ploše. Vzpěry mezi nosnými plochami měly tvar písmene W. The CR.32 had a conventional structure for its time, with a fuselage made up of duralumin tubes, covered by light metals towards the front and fabric elsewhere. Ailerons were fitted to the upper wings, which also had bench-type boost ailerons above the upper surface. A notable feature was that the lower wing was shorter than the upper wing making it sesquiplane.
Zdroje:
Sources:
Gianni Cattaneo, Profile publications, The Fiat CR 32, Aircraft profile No. 22, 1967, No ISBN
L+K 19-21/1990, Monografie Fiat CR-32 Freccia, M. Ovčáčík
www.aerei-italiani.net
http://www.airwar.ru/enc/fww2/cr32.html
www.alieuomini.it
archiv autora

Fiat CR.32 Freccia -


Fiat CR.32 Freccia -


URL : https://www.valka.cz/Fiat-CR-32-Freccia-t1317#383121 Verze : 1
Řez trupem CR.32 Freccia.
Fiat CR.32 Freccia -


URL : https://www.valka.cz/Fiat-CR-32-Freccia-t1317#47340 Verze : 0
CR.32 zničené během Španělské občanské války.
Fiat CR.32 Freccia -


Fiat CR.32 Freccia -


URL : https://www.valka.cz/Fiat-CR-32-Freccia-t1317#47341 Verze : 0
Fiat CR.32


Zdroj: www.airwar.ru
Fiat CR.32 Freccia -


Fiat CR.32 Freccia -


URL : https://www.valka.cz/Fiat-CR-32-Freccia-t1317#345612 Verze : 0
Fiat CR.32 velitele XXIII Gruppa „Asso di Bastoni" (křížové eso) magg. Andrea Zottiho z italského intervenčního letectva Aviazione Legionaria. Horní a boční plochy letounu byly kamuflovány pomocí žluté a zelené barvy. Kamuflážní barvy se nacházely rovněž na vzpěrách křídel, což naznačuje, že stroj zastírací nátěr nejspíše obdržel až ve Španělsku. Spodní plochy byly buď v hliníkové nebo v šedé barvě. Na trupu se nachází kódové číslo (3), přidělené typu ve Španělsku, a individuální číslo letounu v jednotce (4), dále pak znak XXIII Gruppa „Asso di Bastoni" a označení stroje velitele skupiny (vlaječka). Na kýlovce je umístěno výrobní číslo letounu (numeri di costruzione), které na podkladech není zcela čitelné (jedna z možností je právě 237). Křídla nesou shora i zespodu obvyklé označení strojů povstaleckého letectva.
Fiat CR.32 Freccia -


Zveřejněno s laskavým svolením autora

URL : https://www.valka.cz/Fiat-CR-32-Freccia-t1317#420764 Verze : 0
Fiat CR.32 MM.3187 velitele 4o Stormo C.T. col. Grandinettiho, Gorizia, druhá polovina třicátých let. Letoun je opatřen kamullážním nátěrem, tvořeným na horních a bočních plochách poli zelené (Verde Mimetico), hnědočervené (Marrone Mimetico) a žluté (Giallo Mimetico). Spodní plochy kryla šedá (Grigio Mimetico) nebo hliníková (Alluminio). Na trupu je znak velitele storma, kombinovaný ze znaků podřízených skupin: IX a X Gruppi C.T. Na trupu před fasces je pak označení letounu velitele storma.
Fiat CR.32 Freccia -


Zveřejněno s laskavým svolením autora

URL : https://www.valka.cz/Fiat-CR-32-Freccia-t1317#420765 Verze : 0
Fiat CR.32 kódového označení 3-122 sloužil u Escuadrilly 3-E-3 španělského povstaleckého letectva Aviación Hispana. Španělé používali jiné označení svých letounů než Italové. Číslo 3-122, aplikované na trupu, znamená, že jde o 122. stroj typu CR.32, zařazený do stavu španělského povstaleckého letectva. Tento letoun (tovární výrobní číslo 935). Španělé převzali v květnu 1938. Ztracen byl 22. září téhož roku během bojů na Ebru.
Fiat CR.32 Freccia -


URL : https://www.valka.cz/Fiat-CR-32-Freccia-t1317#420767 Verze : 0
Fiat CR.32 V.161 ze stavu vadászszázad 114 „Kör Ász" maďarského Královského letectva, Kecskemét, druhá polovina roku 1938. Na trupu se nacházelo kódové označení (V znamenalo Vadász, čili stíhací letoun) a znak letky. Výsostné znaky v této podobě byly zavedeny s oficiálním vznikem vojenského letectva v roce 1938.
Fiat CR.32 Freccia -


Zveřejněno s laskavým svolením autora

URL : https://www.valka.cz/Fiat-CR-32-Freccia-t1317#420776 Verze : 0
Fiat CR.32 V.161 ze stavu vadászszázad 114 „Kör Ász" maďarského Královského letectva, Kecskemét, druhá polovina roku 1938. Na trupu se nacházelo kódové označení (V znamenalo Vadász, čili stíhací letoun) a znak letky. Výsostné znaky v této podobě byly zavedeny s oficiálním vznikem vojenského letectva v roce 1938.
Fiat CR.32 Freccia -


Zveřejněno s laskavým svolením autora

URL : https://www.valka.cz/Fiat-CR-32-Freccia-t1317#420778 Verze : 0
.
Fiat CR.32 Freccia - Fiat CR.32 italského intervenčního letectva, jenž náležel do stavu jednotky zvané Squadriglia Mussolini. Jednotka operovala z Mallorcy. Stroj byl na Mallorcu dopraven lodí ve druhé polovině  roku 1936, kresba jej zachycuje v podobě ze začátku roku 1937. Jde o osobní stroj velitele jednotky, jímž byl Capitano G. D´Agostinis (3 sestřely sam. + 15 ve spol.). D´Agostinis během svého turnusu ve Španělsku používal krycí jméno Gatti, běžné příjmení v severní Itálii, současně to znamená Kočky. Proto si D´Agostinis zvolil za svůj znak erb s kočkou a nápisem Ocio che sgrafa!, což znamená Pozor, škrábe! Letoun nese na všech plochách nátěr hliníkovou barvou, na bocích trupu taktické označení v podobě černé číslice 4. Na trupu a křídlech se nachází jedna z ranných podob italských letounů intervenčních sil. Jedná se o střídající se pruhy bílé a černé barvy.  Horní plocha křídla zůstala bez označení. Stylizované červené M na směrovce má připomínat Mussoliniho.

Fiat CR.32 italského intervenčního letectva, jenž náležel do stavu jednotky zvané Squadriglia Mussolini. Jednotka operovala z Mallorcy. Stroj byl na Mallorcu dopraven lodí ve druhé polovině roku 1936, kresba jej zachycuje v podobě ze začátku roku 1937. Jde o osobní stroj velitele jednotky, jímž byl Capitano G. D´Agostinis (3 sestřely sam. + 15 ve spol.). D´Agostinis během svého turnusu ve Španělsku používal krycí jméno Gatti, běžné příjmení v severní Itálii, současně to znamená "Kočky". Proto si D´Agostinis zvolil za svůj znak erb s kočkou a nápisem "Ocio che sgrafa!", což znamená "Pozor, škrábe!" Letoun nese na všech plochách nátěr hliníkovou barvou, na bocích trupu taktické označení v podobě černé číslice 4. Na trupu a křídlech se nachází jedna z ranných podob italských letounů intervenčních sil. Jedná se o střídající se pruhy bílé a černé barvy. Horní plocha křídla zůstala bez označení. Stylizované červené M na směrovce má připomínat Mussoliniho.
Zveřejněno s laskavým svolením autora

URL : https://www.valka.cz/Fiat-CR-32-Freccia-t1317#458816 Verze : 0
.
Fiat CR.32 Freccia - Fiat CR.32, který 12. října 1937 ukořistili republikáni, když po vzdušném boji s republikánskými stíhačkami nouzově přistál na vládním území v Aragonii italský pilot sottotenente (poručík) Roberto Boschetto ze 31. Squadriglie (VI. Gruppo C.T.). V republikánském Arma de Aviación dostal stroj nové zbarvení, odvozené od schématu, které nosily stíhačky sovětského původu. Horní a boční plochy kryla tmavě zelená barva, spodní plochy pak světle modrá. Výsostné označení také odpovídalo standardu - na směrovce trikolóra, rudé pruhy na trupu a koncích křídel.

Fiat CR.32, který 12. října 1937 ukořistili republikáni, když po vzdušném boji s republikánskými stíhačkami nouzově přistál na vládním území v Aragonii italský pilot sottotenente (poručík) Roberto Boschetto ze 31. Squadriglie (VI. Gruppo C.T.). V republikánském Arma de Aviación dostal stroj nové zbarvení, odvozené od schématu, které nosily stíhačky sovětského původu. Horní a boční plochy kryla tmavě zelená barva, spodní plochy pak světle modrá. Výsostné označení také odpovídalo standardu - na směrovce trikolóra, rudé pruhy na trupu a koncích křídel.
Zveřejněno s laskavým svolením autora

URL : https://www.valka.cz/Fiat-CR-32-Freccia-t1317#458861 Verze : 0
.
Fiat CR.32 Freccia - Dvoumístná cvičná verze Fiatu CR.32, která vznikla ve Španělsku a nesla označení ES-5. Stroj byl přestavěn z původně jednomístného stroje. Letoun byl celý nastříkán hliníkovou barvou a nesl poválečnou podobu výsostných znaků Ejército del Aire.

Dvoumístná cvičná verze Fiatu CR.32, která vznikla ve Španělsku a nesla označení ES-5. Stroj byl přestavěn z původně jednomístného stroje. Letoun byl celý nastříkán hliníkovou barvou a nesl poválečnou podobu výsostných znaků Ejército del Aire.
Zveřejněno s laskavým svolením autora

URL : https://www.valka.cz/Fiat-CR-32-Freccia-t1317#458862 Verze : 0
.
Fiat CR.32 Freccia - Fiat CR.32 italského intervenčního letectva, jenž náležel do stavu jednotky zvané Squadriglia Mussolini. Jednotka operovala z Mallorcy. Stroj byl na Mallorcu dopraven lodí v noci z 27. na 28. 8. 1936, šlo o jeden z prvních tří strojů jednotky. Letoun nese na všech plochách nátěr hliníkovou barvou, na bocích trupu taktické označení v podobě černé číslice 1. Na trupu a křídlech se nachází jedna z ranných podob italských letounů intervenčních sil. Jedná se o černé pruhy (častěji byl prostor mezi nimi vyplněn bílou barvou. Netopýr je osobním označením pilota.

Fiat CR.32 italského intervenčního letectva, jenž náležel do stavu jednotky zvané Squadriglia Mussolini. Jednotka operovala z Mallorcy. Stroj byl na Mallorcu dopraven lodí v noci z 27. na 28. 8. 1936, šlo o jeden z prvních tří strojů jednotky. Letoun nese na všech plochách nátěr hliníkovou barvou, na bocích trupu taktické označení v podobě černé číslice 1. Na trupu a křídlech se nachází jedna z ranných podob italských letounů intervenčních sil. Jedná se o černé pruhy (častěji byl prostor mezi nimi vyplněn bílou barvou. Netopýr je osobním označením pilota.
Zveřejněno s laskavým svolením autora

URL : https://www.valka.cz/Fiat-CR-32-Freccia-t1317#469282 Verze : 0
.
Fiat CR.32 Freccia - Fiat CR.32, 101. Squadriglia C.T. patřící do sestavy X. Gruppo Autonomo Caccia Baleari. Letoun koncem roku 1937 působil při protivzdušné obraně Baleárských ostrovů. Letoun nese pískový nátěr   doplněný pásy tmavě zelené a červenohnědé barvy. Spodní plochy světle šedé.

Fiat CR.32, 101. Squadriglia C.T. patřící do sestavy X. Gruppo Autonomo Caccia "Baleari". Letoun koncem roku 1937 působil při protivzdušné obraně Baleárských ostrovů. Letoun nese pískový nátěr doplněný pásy tmavě zelené a červenohnědé barvy. Spodní plochy světle šedé.
Zveřejněno s laskavým svolením autora

URL : https://www.valka.cz/Fiat-CR-32-Freccia-t1317#469286 Verze : 0
.
Fiat CR.32 Freccia - Fiat CR.32, 31. Squadriglia C.T. patřící do sestavy VI. Gruppo La Gamba di Ferro (Železná noha) italského intervenčního letectva, letiště Puig Moreno, srpen 1938, pilot Maggiore Mario Rossi. Stroj nese pískový nátěr doplněný skvrnami tmavě zelené a červenohnědé barvy. Spodní plochy světle šedé.

Fiat CR.32, 31. Squadriglia C.T. patřící do sestavy VI. Gruppo "La Gamba di Ferro" (Železná noha) italského intervenčního letectva, letiště Puig Moreno, srpen 1938, pilot Maggiore Mario Rossi. Stroj nese pískový nátěr doplněný skvrnami tmavě zelené a červenohnědé barvy. Spodní plochy světle šedé.
Zveřejněno s laskavým svolením autora

URL : https://www.valka.cz/Fiat-CR-32-Freccia-t1317#469288 Verze : 0
.
Fiat CR.32 Freccia - Na jaře 1937 dostala Squadriglia Mussolini dalších 5 strojů typu Fiat CR.32. V té době se změnilo značení letadel - směrovka nyní nesla svatoondřejský kříž, který však byl nižší než bylo na strojích tohoto typu obvyklé. Kříž byl aplikován přímo na hliníkový nátěr směrovky, neměl tedy bílý podklad.  Také taktická čísla nyní měla přibližně dvojnásobnou výšku (cca 50 cm) než předtím a změnil se i jejich tvar.      Pilotem tohoto stroje byl sergente Tiberio Amico.

Na jaře 1937 dostala Squadriglia Mussolini dalších 5 strojů typu Fiat CR.32. V té době se změnilo značení letadel - směrovka nyní nesla svatoondřejský kříž, který však byl nižší než bylo na strojích tohoto typu obvyklé. Kříž byl aplikován přímo na hliníkový nátěr směrovky, neměl tedy bílý podklad. Také taktická čísla nyní měla přibližně dvojnásobnou výšku (cca 50 cm) než předtím a změnil se i jejich tvar. Pilotem tohoto stroje byl sergente Tiberio Amico.
Zveřejněno s laskavým svolením autora

URL : https://www.valka.cz/Fiat-CR-32-Freccia-t1317#593233 Verze : 0
.
Fiat CR.32 Freccia - V květnu 1937 se Squadriglia Mussolini přejmenovala na 101ª Squadriglia. Pravděpodobně v tomto období nacionalistické označení dostalo svou konečnou podobu. Černý kruh o průměru 60 cm nahradil pásy na trupu. Na spodní straně horního křídla se objevil další 100cm černý kruh a na horní ploše horního  křídla byly namalovány velké černé svatoondřejské kříže. Spodní plocha spodního křídla nesla na obou polovinách tři úzké černé pásy. Obrázek je nejspíš rekonstruován podle fotografie, na níž není příliš dobře vidět symbol na boku letounu. Ve skutečnosti však zobrazený stroj představuje konečnou podobu černé 4, na níž létal velitel squadriglie Capitano G. D´Agostinis (viz obrázek výše). Štít erbu proto měl modrý podklad, ne červený a také ostatní detaily odpovídají výše zobrazené kresbě.

V květnu 1937 se Squadriglia Mussolini přejmenovala na 101ª Squadriglia. Pravděpodobně v tomto období nacionalistické označení dostalo svou konečnou podobu. Černý kruh o průměru 60 cm nahradil pásy na trupu. Na spodní straně horního křídla se objevil další 100cm černý kruh a na horní ploše horního křídla byly namalovány velké černé svatoondřejské kříže. Spodní plocha spodního křídla nesla na obou polovinách tři úzké černé pásy. Obrázek je nejspíš rekonstruován podle fotografie, na níž není příliš dobře vidět symbol na boku letounu. Ve skutečnosti však zobrazený stroj představuje konečnou podobu "černé 4", na níž létal velitel squadriglie Capitano G. D´Agostinis (viz obrázek výše). Štít erbu proto měl modrý podklad, ne červený a také ostatní detaily odpovídají výše zobrazené kresbě.
Zveřejněno s laskavým svolením autora

URL : https://www.valka.cz/Fiat-CR-32-Freccia-t1317#593250 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více