Název: Name: | McDonnell FH-1 Phantom | |
Originální název: Original Name: | McDonnell FH-1 Phantom | |
Kategorie: Category: | stíhací letoun | |
Výrobce: Producer: | DD.10.1946-DD.05.1948 McDonnell Aircraft Corp., St.Louis, Missouri | |
Období výroby: Production Period: | DD.10.1946-DD.05.1948 | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | 60 (111749/111808) | |
První vzlet: Maiden Flight: | 28.10.1946 | |
Osádka: Crew: | 1 | |
Základní charakteristika: Basic Characteristics: | ||
Vzlet a přistání: Take-off and Landing: | CATOBAR - vzlet pomocí katapultu, přistání s pomocí brzdících lan | |
Uspořádání křídla: Arrangement of Wing: | jednoplošník | |
Uspořádání letounu: Aircraft Concept: | klasické | |
Podvozek: Undercarriage: | zatahovací | |
Přistávací zařízení: Landing Gear: | kola | |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Hmotnost prázdného letounu: Empty Weight: | 3031 kg | |
Vzletová hmotnost: Take-off Weight: | 4552 kg | |
Maximální vzletová hmotnost: Maximum Take-off Weight: | 5459 kg | |
Rozpětí: Wingspan: | 12.42 m | |
Délka: Length: | 11.81 m | |
Výška: Height: | 4.32 m | |
Plocha křídla: Wing Area: | 25.64 m2 | |
Plošné zatížení: Wing Loading: | 177.72 kg/m2 | |
Pohon: Propulsion: | ||
Kategorie: Category: | jednoproudový | |
Počet motorů: Number of Engines: | 2 | |
Typ: Type: | Westlinghouse JE30-WE-20 o tahu 7,115 KN | |
Objem palivových nádrží: Fuel Tank Capacity: | 1420 l 719 nebo 1007 l přídavná nádrž | |
Výkony: Performance: | ||
Maximální rychlost: Maximum Speed: | 770.9 km/h v 0 m | |
Cestovní rychlost: Cruise Speed: | 399.1 km/h v ? m | |
Rychlost stoupání: Climb Rate: | 21.5 m/s | |
Čas výstupu na výšku: Time to Climb to: | ? min do ? m | |
Operační dostup: Service Ceiling: | 12497 m | |
Dolet: Range: | 1118.5 km | |
Maximální dolet: Maximum Range: | 1577.2 km | |
Výzbroj: Armament: | 4x pevný kulomet Browning ráže 12,7 mm v přídi (325 nábojů na hlaveň) 8x neřízená raketa HVAR ráže 127 mm pod křídly | |
Uživatelské státy: User States: | ||
Poznámka: Note: | - | |
Zdroje: Sources: | Francillon, Rene J. McDonnell Douglas Aircraft Since 1920, Volume II. Naval Institute Press, Annapolis 1990. ISBN 0-85177-828-3. L+K 21/1995; Václav Němeček - Letadla 39-45 http://en.wikipedia.org/wiki/FH_Phantom www.airtoaircombat.com tanks45.tripod.com airandspace.si.edu http://www.warbirds.be/web/content.php?article.550 http://www.cofe.ru/avia/M/M-60.htm archiv autora |
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/McDonnell-FH-1-Phantom-t12947#225437Verze : 0
Vláďa
MOD
Prvým stíhacím lietadlom, ktoré nieslo slávne meno Phantom,bol typ FH-1. Bol prvým skutočným prúdovým stíhacím lietadlom na zákazku amerického námorníctva a prvým,ktorý operoval z paluby americkej lietadlovej lode. Prvý let Phantomu sa uskutočnil 26 januára/ledna 1945 v tomto lietadle bola inštalovaná len jedna pohonná jednotka.FH-1 dosiahol ako prvé lietadlo amerického námorníctva rýchlosť 500 míl za hodinu(804,67 km/h.).Plánovaná výroba 100 kusov Phantomov bola nakoniec znížená na 60 exemplárov.Predsériové stroje niesli označenie FD všetky sériové niesli už označenie FH-1.Stíhacia jednotka VF-17A bola nasadená od roku 1948 na lietadlovej lodi USS Saipan.
URL : https://www.valka.cz/McDonnell-FH-1-Phantom-t12947#44927Verze : 0
Foto.
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/McDonnell-FH-1-Phantom-t12947#44928Verze : 0
A inak.
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/McDonnell-FH-1-Phantom-t12947#44929Verze : 0
Prototypy byly označeny XFD-1, sériové stroje FH-1, protože Douglas opět začal dodávat letadla pro USN a používal v minulosti písmeno D. Proto bylo firmě McDonnell přiděleno písmeno H.
Nasazení:
VF-17A
23. 7. 1947 - 1. 5. 1948 - přechod z typu Grumman F8F Bearcat a výcvik
3. 5. 1948 - nalodění na CVL - 48 USS Saipan, palubní letové zkoušky
11. 8. 1948 jednotka přejmenována na VF-171. 20. 8. 1948 nalodění na CV - 47 USS Philippine Sea, později v únory 1949 CV - 42 USS Franklin D.Roosevelt a od března do června operace z FDR a CV - 41 USS Midway. Od března 1949 postupné nahrazování typem F2H Banshee
VF-172
Od března 1949 dostává FH-1 náhradou za F4U Corsair. Od června přezbrojuje na F2H Banshee.
VMF-122
Jediná jednotka USMC, která tento typ používala. První FH-1 dostává v listopadu 1947 a používá je až do roku 1949, kdy přezbrojuje také na F2H Banshee. V době příchodu FH-1 k jednotce je její CO Lt. Col. Marion E. Carl, stíhací eso z 2. sv. války.
Zbylé stroje doslouží u NAVAL AIR RESERVE - záložních jednotek.
Celkem vyrobeno 60 ks.
Zdroj: Naval Fighters 3 - McDonnell FH-1 Phantom, 1981, Vzd. Steven J. Ginter, 1754 Wakefield Cir., Simi Valley, California 93063
Nasazení:
VF-17A
23. 7. 1947 - 1. 5. 1948 - přechod z typu Grumman F8F Bearcat a výcvik
3. 5. 1948 - nalodění na CVL - 48 USS Saipan, palubní letové zkoušky
11. 8. 1948 jednotka přejmenována na VF-171. 20. 8. 1948 nalodění na CV - 47 USS Philippine Sea, později v únory 1949 CV - 42 USS Franklin D.Roosevelt a od března do června operace z FDR a CV - 41 USS Midway. Od března 1949 postupné nahrazování typem F2H Banshee
VF-172
Od března 1949 dostává FH-1 náhradou za F4U Corsair. Od června přezbrojuje na F2H Banshee.
VMF-122
Jediná jednotka USMC, která tento typ používala. První FH-1 dostává v listopadu 1947 a používá je až do roku 1949, kdy přezbrojuje také na F2H Banshee. V době příchodu FH-1 k jednotce je její CO Lt. Col. Marion E. Carl, stíhací eso z 2. sv. války.
Zbylé stroje doslouží u NAVAL AIR RESERVE - záložních jednotek.
Celkem vyrobeno 60 ks.
Zdroj: Naval Fighters 3 - McDonnell FH-1 Phantom, 1981, Vzd. Steven J. Ginter, 1754 Wakefield Cir., Simi Valley, California 93063
URL : https://www.valka.cz/McDonnell-FH-1-Phantom-t12947#196348Verze : 0
Ja len dodám, že k predĺženiu trupu a prepracovaniu smerovky u sériových kusov došlo z dôvodu letovej nestability prototypov. Za čo zaplatil životom skúšobný pilot Woodward Burke.
Celkom ma však prekvapili údaje na stránke Boeingu, kde sa jednak úvádza počet vyrobených kusov 62 (oproti väčšine zdrojov ktoré uvádzajú 60), ale aj úplne iné údaje ohľadom výzbroje FH-1 Phantom t.j. 4 kanóny 22mm (oproti väčšine zdrojov ktoré uvádzajú 4 guľomety 12,7mm).
zdroj: http://www.boeing.com/history/mdc/phantom1.htm
Celkom ma však prekvapili údaje na stránke Boeingu, kde sa jednak úvádza počet vyrobených kusov 62 (oproti väčšine zdrojov ktoré uvádzajú 60), ale aj úplne iné údaje ohľadom výzbroje FH-1 Phantom t.j. 4 kanóny 22mm (oproti väčšine zdrojov ktoré uvádzajú 4 guľomety 12,7mm).
zdroj: http://www.boeing.com/history/mdc/phantom1.htm
URL : https://www.valka.cz/McDonnell-FH-1-Phantom-t12947#225442Verze : 0
Vlastní foto, Pima Air and Space Museum 2019
URL : https://www.valka.cz/McDonnell-FH-1-Phantom-t12947#675486Verze : 0
Admin
MOD
Pro možnost odpovídání na příspěvky a zakládání nových témat je třeba se zaregistrovat a přihlásit.