Main Menu
User Menu

Micubiši Ki 30 [Ann]

Mitsubishi Ki-30 / 三菱 キ30 九七式轻爆击机

     
Název:
Name:
Micubiši Ki-30
Originální název:
Original Name:
キ30 九七式轻爆击机
Kategorie:
Category:
bombardovací letoun
Výrobce:
Producer:
DD.02.1937-DD.04.1940 Mitsubishi Heavy Industries, Ltd., Nagoya /
DD.MM.1939-DD.09.1941 Army Air Supply Workshop, Tachikawa /
Období výroby:
Production Period:
DD.03.1938-DD.09.1941 série
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
704
První vzlet:
Maiden Flight:
28.02.1937
Osádka:
Crew:
2
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické
Podvozek:
Undercarriage:
pevný
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
2230 kg
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
3322 kg
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
? kg
Rozpětí:
Wingspan:
14,550 m
Délka:
Length:
10,340 m
Výška:
Height:
3,645 m
Plocha křídla:
Wing Area:
30,58 m2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
108,63 kg/m2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Nakadžima Ha-5 KAI vzduchem chlazený dvouhvězdicový čtrnáctiválec o vzletovém výkonu 699 kW (950 k) a 706 kW (960 k) v h= 3 600 m.
Vrtule trojlistá kovová s nastavitelným úhlem náběhu vrtulových listů.
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
?
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
432 km/h v 4000 m
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
380 km/h v 3000 m
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
8,33 m/s
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
10,6 min do 5000 m
Operační dostup:
Service Ceiling:
8570 m
Dolet:
Range:
1700 km
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km
Výzbroj:
Armament:
1x pevný kulomet Type 89 Model 2 ráže 7,7 mm v levém křídle s 200 nábiji a
1x pohyblivý kulomet Type 89 Model 1 ráže 7,7 mm na konci kabiny se zásobou 576 nábojů uložených v šesti bubnových zásobnících.

Pumy: maximálně 400 kg, normálnš 300 kg
Uživatelské státy:
User States:


- 3 letouny
Poznámka:
Note:
九七式軽爆撃機 - Kjúnanašiki keibokugekiki - Armádní lehký bombardér typ 97
Spojenecké kódové jméno: Ann
Zdroje:
Sources:
Upravil a doplnil moderátor Vláďa s použitím těcto zdrojů:
René J. Francillon Ph.D., Japanese Aircraft of the Pacific War, Naval Institute Press, Annapolis Maryland, Reprinted 1990, ISBN-0-87021-313-X
Robert C. Mikesh and Shorzoe Abe, Japanese Aircraft 1910-1941 US Naval Institute Press, Annapolis, 1990, ISBN:10-1-55750-563-2
Lubomír Vejřík, Vzestup a pád orlů Nipponu - Prolog, 1. vydání, Cheb, Svět křídel, 1994, ISBN: 80-85280-26-4
www.aviastar.org
www.historyofwar.org
https://www.airwar.ru/enc/bww2/ki30.html
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Micubisi-Ki-30-Ann-t1289#5135Verze : 0
MOD
Mitsubishi Ki-30 Ann
- / - / Ann
九七式軽爆撃機 / Kyunana-shiki keibakugekiki / armádní lehký bombardér typ 97


Historie a popis:

Císařské Japonsko se od první poloviny třicátých let snažilo stát důležitou mocností s moderně vyzbrojenou armádu, nedílnou a důležitou součástí této armády bylo i letectvo. V rámci modernizace letectva bylo tedy nutno nahradit zastarávající lehké bombardéry Micubiši Ki-2 a Kawasaki Ki-3.


V květnu roku 1936 sestavilo Rikugun Koku Hombu (velení japonského císařského armádního letectva) specifikace, ve kterých byly detailní technické požadavky na lehký bombardovací letoun. Tento typ bombardéru byl v té době ve velké oblibě snad ve všech armádách světa.

Rikugun Koku Hombu tehdy nevypsalo klasickou soutěž, ale vyzvalo přímo své tři hlavní dodavatele letecké techniky, aby předložily své projekty. Jednou z vyzvaných společností byla 川崎航空工機業株式会社 - Kawasaki Kōkūki Kōgyō Kabushiki Kaisha (dále jen Kawasaki), která odpověděla projektem Kawasaki Ki-32, druhou oslovenou společností byla 三菱重工業株式会社- Mitsubishi Jūkōgyō Kabushiki Kaisha (dále jen Mitsubishi), její projekt a posléze i prototyp dostal přiděleno označení Ki-30. Poslední z těchhto společností byla 中島飛行機株式会社 - Nakajima Hikōki Kabushiki Kaisha (dále jen Nakajima), která pro tento projekt dostala označení Ki-31. Představenstvo společnosti Nakajima se však rozhodlo, že se nezúčastní a tak nebyly ani zahájeny projektové práce.


Projekty obou prvně jmenovaných společností vycházely z technických požadavků zformulovaných ve specifikacích. Požadováno bylo dvoumístné provedení letadla, maximální rychlost měla být alespoň na úrovni 400 km/h, pumovou zátěž o hmotnosti 400 kg měl letoun dopravit rychlostí 300 km/h na vzdálenost 750 km. Odhoz pum měl být možný pod úhlem až 60° a to z operační výšky 2 - 4 000 m. Specifikovány byly i pohonné jednotky: 1) kapalinou chlazené vidlicové dvanáctiválece Kawasaki Ha-9-IIb (ten použila Kawasaki, která řadové motory velmi propagoval), nebo dvouhvězdicové vzduchem chlazené čtrnáctiválce Nakajima Ha-5 KAI a Mitsubishi Ha-6. Poslední z uvedených motorů zvolila pro svou konstrukci Mitsubishi.

První prototyp Mitsubishi Ki-30 vzlétl 28. února 1937. Byl to středoplošník s kovovou konstrukcí křídla, nosník křídla byl průběžný. Podvozek byl pevný s aerodynamickými kryty kol, jistou zajímavostí je, že první návrhy uvažovaly o použití zatahovacího podvozku, ale armádní konzultanti jej zavrhli. Pevná výzbroj se skládala z jednoho kulometu Type 89 model 2 ráže 7,7 mm uloženého v levém křídle a pro tuto zbraň byla nesena téměř symbolická zásoba 200 nábojů, druhý člen osádky ovládal pohyblivý kulomet Type 89 model 1 ráže 7,7 mm a zásoba střeliva v bubnových zásobnících byla 576 nábojů.


Při porovnávacích zkouškách byly důsledně porovnávány prototypy obou společností, u obou byly shledány obdobné letové vlastnosti. Upřednostněn byl nakonec prototyp Mitsubishi Ki-30. Za jeho hlavní předností byl považován vzduchem chlazený motor. Podle názoru velení letectva lépe vyhovoval podmínkám provozu na polních letištích. Motorů Mitsubishi Ha-6 byl však nedostatek a tak krom prvního prototypu, byly všechny ostatní poháněny motory Nakajima Ha-5KAI o výkonu 960 koní. Instalace jiného typu motoru proběhla celkem bez potíží, japonští konstruktéři byli na vzduchem chlazené motory zvyklí a vše tak rychle upravili. Problémy s chlazením se však nevyhnuly konkurenčnímu prototypu Kawasaki Ki-32.

Použití:
Mitsubishi Ki-30 byl do výzbroje přijat v roce 1937 jako "lehký armádní bombardovací letoun typ 97" do sériové výroby se dostal v březnu 1938, ta pokračovala až do konce roku 1940, kdy byla ukončena po vyrobení 706 letadel (některé prameny uvádějí 704). Lehký bombardér poprvé zasáhl do bojů v říjnu 1938 na čínském bojišti a zde také slavil své největší úspěchy. Boje tu probíhaly za trvalé převahy japonského letectva - čínské letectvo bylo slabé. Ztráty těmto taktickým bombardérům tak způsobovala především palba ze země. Tyto ztráty nakonec vedly k až přijetí konkurenčního Kawasaki Ki-32 do výzbroje a tak se nakonec oba rivalové potkávají na čínském nebi. Je velkým štěstím pro japonské piloty těchto strojů, že počátkem roku 1942 byly oba typy již staženy z prvoliniové služby (převážně k výcvikovým jednotkám) a tak bylo zabráněno jejich ztrátám. Ann, takové bylo spojenecké kódové jméno Mitsubishi Ki-30, do bojů zasáhl jen krátce ve Francouzské Indočíně a na Filipínách. Tou dobou byla převaha Japonců na těchto bojištích velká, ale i tak se zde naplno projevovaly slabiny této konstrukce - lehkost konstrukce, nedostatečná obrana a ochrana a slabé výkony. Závěrem bojů v Pacifiku a v Číně bylo několik letadel použito k sebevražedným náletům, to byl ale smutný osud většiny japonských letadel. Musím se zmínit o několika bombardérech, které bojovaly proti Francouzům v Thajském letectvu. Thajsko tehdy kolaborovalo s Japonskem.


Vyráběn byl především u mateřské továrny Mitsubishi v Nagoyi a asi 68 letadel dodal armádní letecký arzenál v Tachikawě.
Jistým paradoxem je, že konkurenčních Ki-32 bylo nakonec vyrobeno téměř o stopadesát kusů více.
URL : https://www.valka.cz/Micubisi-Ki-30-Ann-t1289#135708Verze : 1
MOD
fotografie Ann
Micubiši Ki 30 [Ann] -


Micubiši Ki 30 [Ann] -


URL : https://www.valka.cz/Micubisi-Ki-30-Ann-t1289#135710Verze : 0
MOD
Foto z nasazení v Číně.
Micubiši Ki 30 [Ann] -


URL : https://www.valka.cz/Micubisi-Ki-30-Ann-t1289#43442Verze : 0
Přídám snímek
Výzbroj: 1x pevný kulomet Type 89 ráže 7,7 mm (200 nábojů) v křídle
1x pohyblivý kulom. Type 89 ráže 7,7 mm (až 576 nábojů v bubnových zásobnících)
300 - 400 kg pum v pumovnici a na křídelních závěsech
Micubiši Ki 30 [Ann] -


URL : https://www.valka.cz/Micubisi-Ki-30-Ann-t1289#97629Verze : 0
MOD
Kamuflážní schéma Filipíny přelom roků 1941 a 1942 16. Sentai
Micubiši Ki 30 [Ann] -


URL : https://www.valka.cz/Micubisi-Ki-30-Ann-t1289#135712Verze : 0
MOD
Použité prameny:
René J. Francillon Ph.D., Japanese Aircraft of the Pacific War, Naval Institute Press, Annapolis Maryland, Reprinted 1990, ISBN-0-87021-313-X
Robert C. Mikesh and Shorzoe Abe, Japanese Aircraft 1910-1941 US Naval Institute Press, Annapolis, 1990, ISBN:10-1-55750-563-2
Lubomír Vejřík, Vzestup a pád orlů Nipponu - Prolog, 1. vydání, Cheb, Svět křídel, 1994, ISBN: 80-85280-26-4
Chris Bishop, Encyclopedia of Weapons of World War IIm Barnes & Noblem rok 1998m ISBN: 1-58663-762-2
Václav Němeček:"Vojenská letadla 3 díl", druhé vydání; Naše Vojsko, Praha 1992; ISBN 80-206-0117-1
Zbyněk Válka, Jednomotorová bombardovací a torpédová letadla 1939-1945 Jan Piskiewicz, Větrovany, rok 2003, ISBN 80-83768-01-5
www.warbirdsresourcegroup.org
https://avia.russian.ee/air/japan/a_mitsubishi.html
https://avions.legendaires.free.fr/ki30.php
https://www.samoloty.ow.pl/str388.htm
https://www.cofe.ru/avia/M/M-149.htm
avia.russian.ee
https://cwlam2000hk.sinaman.com/ja12.htm
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Micubisi-Ki-30-Ann-t1289#234115Verze : 1
MOD
Trojpohledový náčrtek Ann
Micubiši Ki 30 [Ann] -


URL : https://www.valka.cz/Micubisi-Ki-30-Ann-t1289#103366Verze : 1
MOD