Název: Name: | Curtiss P-40C Tomahawk | Curtiss P-40C Tomahawk |
Originální název: Original Name: | Curtiss P-40C Tomahawk | |
Kategorie: Category: | stíhací letoun | fighter aeroplane |
Výrobce: Producer: | DD.04.1941-DD.MM.1941 Curtiss-Wright Corp., Buffalo, New York | |
Období výroby: Production Period: | DD.04.1941-DD.MM.1941 | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | 193 pro USAAC 930 pro export | |
První vzlet: Maiden Flight: | DD.MM.RRRR | |
Osádka: Crew: | 1 | |
Základní charakteristika: Basic Characteristics: | ||
Vzlet a přistání: Take-off and Landing: | CTOL - konvenční vzlet a přistání | CTOL - conventional take-off and landing |
Uspořádání křídla: Arrangement of Wing: | jednoplošník | monoplane |
Uspořádání letounu: Aircraft Concept: | klasické | conventional |
Podvozek: Undercarriage: | zatahovací | retractable |
Přistávací zařízení: Landing Gear: | kola | wheels |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Hmotnost prázdného letounu: Empty Weight: | 2636 kg | 5811 lb |
Vzletová hmotnost: Take-off Weight: | 3424 kg | 7549 lb |
Maximální vzletová hmotnost: Maximum Take-off Weight: | 3655 kg | 8058 lb |
Rozpětí: Wingspan: | 11,370 m | 37ft 3,6in |
Délka: Length: | 9,670 m | 31ft 9in |
Výška: Height: | 3,220 m | 10ft 6,75in |
Plocha křídla: Wing Area: | 21,92 m2 | 235.94 ft2 |
Plošné zatížení: Wing Loading: | 156,204 kg/m2 | 31.99 lb/ft2 |
Pohon: Propulsion: | ||
Kategorie: Category: | pístový | piston |
Počet motorů: Number of Engines: | 1 | |
Typ: Type: | Allison V-1710-33 kapalinou chlazený vidlicový dvanáctiválec o vzletovém výkonu 775,5 kW (1 054 k) při 2 800 ot/min, trvalý 723,3 kW (983,5 k) v h= 3 901 m při 2 600 ot/min a bojový: 812,8 kW (1 105 k) v h= 4 025 m při 3 000 ot/min. Vrtule trojlistá elektricky polohovatelná Curtiss Electric s konstantní rychlostí otáček o průměru 3 360 mm. | Allison V-1710-33 C15 twelvee-cylinder supercharged liquid-cooled Vee engine rated at 1,040 hp for take-off, continuous output 970 hp at 12,800 ft and maximum output 1,090 hp at 13,200 ft, driving a three-blade constant-speed Curtiss Electric propeller of diameter 11ft |
Objem palivových nádrží: Fuel Tank Capacity: | 507 l a přídavná nádrž o objemu 196, 289, 578 nabo 655 l. | 111.5 UK gallons and one drop tank under the fuselage of the following volumes: 43 or 63.5 or 127 or 144 UK gallons. |
Výkony: Performance: | ||
Maximální rychlost: Maximum Speed: | 555 km/h v 4572 m | 344.9 mph in 15000 ft |
Cestovní rychlost: Cruise Speed: | 435 km/h v 4572 m | 270.3 mph in 15000 ft |
Rychlost stoupání: Climb Rate: | 13,7 m/s | 2696.9 ft/min |
Čas výstupu na výšku: Time to Climb to: | 5,7 min do 4572 m | 5,7 min to 15000 ft |
Operační dostup: Service Ceiling: | 8992 m | 29500 ft |
Dolet: Range: | 1287 km | 800 mi |
Maximální dolet: Maximum Range: | 2173 km | 1350 mi |
Výzbroj: Armament: | 2x pevný kulomet Colt-Browning M2 ráže 12,7 mm nad motorem s 235 náboji na hlaveň 4x pevný kulomet Colt-Browning MG-40 ráže 7,62 mm v křídlech s 500/480 náboji na hlaveň. Pumový náklad: 1x 227 kg puma pod trupem, nebo 2x 45,4 (nebo 6x 13,6 kg) pumy pod křídly. | Two fixed forward-firing 0.5 inch Colt-Browning M2 machine-guns upper the engine with 235 rpg and four fixed forward-firing 0.3 inch Colt-Browning MG-40 machine-guns in wing mounted, 500/480 rpg. Bomb load: Up to 500 lb bombs. |
Uživatelské státy: User States: | USA Velká Británie Čina Austrálie Egypt Jižní Afrika Turecko SSSR | United States United Kingdom China Austrália Egypt South Africa Turkey USSR |
Poznámka: Note: | 100 Tomahawků bylo předáno Číně, zaplaceny byly z amerického úvěru. Letouny potom sloužily u americké dobrovolnické skupiny AVG (American Volunteer Group) známé jako Létající tygři. Díky správné taktice jednotka AVG zaznamenala velký počet sestřelů. | 100 of the RAF Tomahawk IICs were released to China and served with the American Volunteer Group (AVG) the famous "Flying Tigers". Company records list them as Model H81-A3. |
Zdroje: Sources: | Zbigniew Kolacha a Marek Ryś, Monografie Lotnicze 65, Curtiss P-40 cz.2, AJ-Press 2000, Gdaňsk 5, ISBN 83-7237-040-0 William Green a Gordon Swanborough, The Complete Book of Fighters, Salamander Books Ltd., New Ed edition, rok 2001, ISBN-10: 1-84065-269-1 Václav Němeček, Vojenská letadla 3 díl, druhé doplněné vydání, Naše Vojsko, Praha 1992, ISBN 80-206-0117-1 Ray Wagner, Aircraft Profile No. 35 Curtiss P-40 Tomahawk rok 1967 L+L 12/1966, Letadla 1939 - 45 L+K 9/1991, P-40 až P-40C, Letadla 39-45 http://home.att.net/~jbaugher1/p40_4.html http://www.airwar.ru/enc/fww2/p40b.html http://www.warbirdforum.com/p040.htm http://www.uswarplanes.net/p40.html archiv autora |