Main Menu
User Menu

Určení jednotky

Diskuse
Dobrý den, mohl bych poprosit o pomoc s určením jednotky či zařazení?


Pokusil jsem se, ale není mi tam jasné to IB Nr. 1/43


Infanterist, k.k. Landsturm IB. Nr. 1/43, 3. Kompagnie, Kärnten, Laun, Brašín


Pěšák, ck domobrana IB Nr. 1/43, 3. kompanie, Korutany, Louny, Zbrašín
URL : https://www.valka.cz/Urceni-jednotky-t127417#431091Verze : 0
No, jsou tu povolanější, ale jako první nástřel bych to viděl na Karla Zavazala (Zavázala) z 3. roty (setniny) I. praporu domobraneckého pluku č. 43, narozeného 1877 a zemřelého 25. 11. 1917.
URL : https://www.valka.cz/Urceni-jednotky-t127417#431095Verze : 0
MOD
Díky za pokus. U toho IB tápu mezi Infanterie Batallion, nebo Infanterie Brigade. Viděl jsem oboje. Dá se o této jednotce někde více zjistit?
URL : https://www.valka.cz/Urceni-jednotky-t127417#431096Verze : 0
No neviem či mala domobrana vo svojej štruktúre aj brigády (mám pocit že brigády boli len v CaK pechote, ale je možné že sa mýlim), ale vzhľadom k štruktúre pechoty má na 99% pravdu Karol Oktábec (3.rota - 1.prápor - 43.pluk).


Jednotlivé úrovne velenia: rota - prápor - pluk - brigáda - divízia - zbor.


Od pluku vyššie existovalo vlastné číslovanie (zápis x/y u brigády neexistoval - inak by to 1/43 by znamenalo 1. brigádu 43 divízie), teda pluk/brigáda/divízia atď. mal jedinečné číslo bez ohľadu na to, komu boli podriadené. Okrem toho v zápise by potom chýbalo presné určenie pluku a práporu, pretože brigády boli zostavená z plukov a samostatných práporov (tie mali tiež jedinečné číslovanie) - samostatné pešie roty v štruktúre brigády neexistovali.
URL : https://www.valka.cz/Urceni-jednotky-t127417#431099Verze : 0
MOD
V souladu s názorem kolegy Buka a platným návodem k "seznamu ztrát" dešifruji záznam:
Zavázal Karl, Infst., k. k. LstIB. Nr. 1/43, 3. Komp., Kärnten, Laun, Brašin, 1877; gestorben (25./11. 1917.)


následovně:


pěšák Karel Zavázal, I. prapor domobraneckého pluku č. 43, 3. rota. Původ: Korutany (tam se asi narodil), bydlel v okrese Louny, obec Brašín. Rok narození 1877, padl 25./11. 1917.


Poznámka: Ve zkratce k. k. LstIB. Nr. 1/43 by místo arabské jedničky před lomítkem měla být jednička římská...
Celý produktivní život jsem strávil v polygrafii, takže se mi to jeví jako zanedbatelná sazečova chyba (sázet den co den seznamy tohoto druhu člověka zajisté otupí)...


Bližší údaje o "Landsturm-Infanterieregiment Nr. 43" doporučuji zjistit na adrese: https://vojenstvi.cz/vasedotazy.htm
V mně dostupných materiálech jsem utrpěl fatální neúspěch Sad
URL : https://www.valka.cz/Urceni-jednotky-t127417#431111Verze : 0
MOD
Domnívám se že Karel Oktábec se mýlí v dešifrování zkratky k. k. LstIB. = k.k. Landsturminfanteriebatailon, tedy domobranecký prapor a nikoliv pluk. Tuto moji teorii podporuje i skutečnost, že většina LstIR byla v roce 1917 již rozformována na jednotlivé domobranecké prapory ( LstIB ). Ovšem samozřejmě neznám jak to bylo konkrétně u LstIR 43, je možné že fungoval až do konce války a v tom případě by to byla opravdu chyba sazeče, který místo "R" nasadil chybně "B"
Jinak Landsturminfanterieregimenty ( LstIR ) byly samozřejmě sestavovány i do Landsturminfanteriebrigade ( LstIBg )
URL : https://www.valka.cz/Urceni-jednotky-t127417#431159Verze : 0
Myslím že to dešifroval správne - pretože nikde netvrdil že k. k. LstIB znamená pluk. Naopak, číslo pluku dešifroval z toho, čo je uvedené v lomítku. A za chybu sadzača považuje práve použitie arabskej jedničky miesto rímskej - pretože jednotlivé prápory v štruktúre pluku sa označovali rímskymi a nie arabskými číslicami.


k. k. LstIB. Nr. 1/43 (I/43) - ... domobranecký prápor č. 1/43. Ale 1/43 znamená že ide o 1. prápor zo 43. pluku.
URL : https://www.valka.cz/Urceni-jednotky-t127417#431162Verze : 0
MOD
Když to neznamená pluk, tak proč se tady bavíme o pluku? LstIB je přeci jednoznačně domobranecký prapor Smile
URL : https://www.valka.cz/Urceni-jednotky-t127417#431163Verze : 0
Neviem, myslel som že sa bavíme o 3. rote I. domobraneckého pešieho práporu 43. domobraneckého pešieho pluku (alebo 3. rote domobraneckého pešieho práporu č. 1/43).


Spresnená otázka znela či IB znamená Infanteriebatailon, alebo Infanterie Brigade.


Inak ak boli jednotlivé pluky rozformované na samostatné prápory, ako sa tieto domobranencké prápory číslovali (ak už neboli súčasťou plukov)? Pretože pluk sa do tohto dostal jedine na základe Nr. 1/43.
URL : https://www.valka.cz/Urceni-jednotky-t127417#431164Verze : 0
MOD
Zkratka LstIB je jednoznačně domobranecký pěší prapor, to že by se mohlo jednat o pluk, je ničím nepodložená hypotéza. Číslování domobraneckých praporů po rozformování pluků, je zatím pole neorané, tedy pokud vím.
URL : https://www.valka.cz/Urceni-jednotky-t127417#431166Verze : 0
Prečo sa potom rieši ten pluk? Pretože aj Karol Oktábec tvrdí že ide o domobranecký peší prápor. Jediné v čom sa líšite je to, či ide o domobranecký peší prápor č. 1/43, alebo I. domobranecký peší prápor 43. domobraneckého pešieho pluku.
URL : https://www.valka.cz/Urceni-jednotky-t127417#431167Verze : 0
MOD
Pánové, všichni se tedy shodujeme v tom, jde o domobranecký pěší prapor č. 1. Říká-li kolega HynekO, že "... číslování domobraneckých praporů po rozformování pluků, je zatím pole neorané...", není důvod mu nevěřit a nejspíš se dál nedostaneme. Aspoň že jsme tazateli vyvrátili tu brigádu. Doufám... Very Happy
URL : https://www.valka.cz/Urceni-jednotky-t127417#431169Verze : 0
MOD
Zjistil jsem, že je možné kontaktovat vojenský archiv, tak jsem tak učinil, tak počkám na to, co k danému vojákovi najdou. Jinak všem děkuji.
URL : https://www.valka.cz/Urceni-jednotky-t127417#431180Verze : 0
Samotného by mě zajímalo to číslování, několikrát jsem na tento problém, při bádání narazil, ale bohužel neznám nikoho kdo by se tím zabýval ( to neznamená, že nikdo takový neexistuje ). Další kapitolou po identifikaci číslovaní, pak bude zmapování historie jednotlivých praporů. Sám se zabývám již několik let historií IR 102 a pořád nejsem hotov, takže kdo se pustí do tohoto problému, přeji pevné nervy. Kdyby někdo něco k této problematice zjistil, byť jen nějaké dílčí informace, byla by to paráda je tady zveřejnit.
Samozřejmě VUA Praha, v případě tohoto konkrétního vojáka může pomoci a vzhledem k roku narození je pravděpodobné, že bude zachován kmenový list. Tyto ročníky se zase tak zuřivě nezkartovaly.
URL : https://www.valka.cz/Urceni-jednotky-t127417#431205Verze : 0
Vážený příteli,
s největší pravděpodobností se jedná o 43 domobranecký prapor. Ovšem nevím co ta jednička před lomítkem znamená.
Známy jsou totiž následující domobranecké pluky kkLstIR1-34, 36-39, 49, 51, 409, 410 a z Tirol I,II, III. Tyto pluky byly různou dobu ve službě, nemám to ovšem zmapováno. Takže LstIR 43 nikdy neexistoval.
Pak jsou známy samostatné domobranecké prapory
kkLstIBaone 5, 6, 8, 10, 17, 18, 20-30, 34-46, 49, 50, 54-56, 59-65, 75-95, 102-104, 112, 116, 148-174, 223, 300, 302
Jak vidíš, číslo 43 mezi něma také je
URL : https://www.valka.cz/Urceni-jednotky-t127417#432751Verze : 0
Ještě mne něco napadlo, ale to si musím ověřit. Možná ta jednička před lomítkem, může znamenat číslo družsta (zug), i když to umístění by bylo nezvyklé, ale bylo zvykem uvádět i čísla družstava
URL : https://www.valka.cz/Urceni-jednotky-t127417#432787Verze : 0
Zug je četa, nikoli družstvo.
URL : https://www.valka.cz/Urceni-jednotky-t127417#456606Verze : 0
Podařilo se mi získat úmrtní lístek vojáka. V hlavničce je vepsáno: domobr. prap. č. 149/3.
URL : https://www.valka.cz/Urceni-jednotky-t127417#461084Verze : 0