Main Menu
User Menu

SOV - SBT (rychlý mostní tank)

Mostní tanky SBT


V třicátých letech minulého století sovětští stratégové také podlehli módní vlně rozškatulkování tankové techniky na doprovodnou (pěchotní) a rychloběžnou (jezdeckou). Předpokládali, že rychlá vozidla v mohutných tankových klínech prorazí z chodu nepřátelská postavení a nebo provedou grandiosní obchvat po křídle nepřátelské sestavy. Pro případ nečekaných terénních, či ženijních překážek, měla útočící tanky BT doprovázet stejně rychlá doprovodná vozidla. Na chassis tanků BT bylo vyvinuto několik variant ženijních vozidel, ke kterým patřily i mostní tanky - v sovětské terminologii: танки-мостоукладчики (čti: tanki mostoukladčiki) - které byly schopné překonat vodní překážky, příkopy a stěny, položením mostní konstrukce, po které po které pak přejížděla ostatní technika.


Sovětské mostní tanky s proměnným pásovým, nebo kolovým podvozkem, vznikly v druhé polovině třicátých let, nejméně v čtyřech prototypových verzích. Sice se ruští difrologové rozcházení v některých údajích, ale i z toho mála známého, lze předpokládat, že vývoj rychloběžných mostních tanků prodělal nejméně tři etapy. Přestože některé prototypy vypadaly nadějně, nedošlo k jejich zavedení do výzbroje sovětské armády.


Experimentální mostní tank z NIIIT na podvozku BT-2
- armádní pojmenování: není známo
- armádní zkratka: není známa
- návrh konstrukce: NIIIT
- prototyp vyroben na podvozku BT-2: 1935


- výzbroj: neuvedena
- prototyp nebyl přijat do výzbroje sovětské armády


1. varianta prototypu mostního tanku SBT
- armádní pojmenování: Sapjernyj bystrochodnyj tank (Саперный Быстроходный Танк)
- armádní zkratka: SBT (СБТ)
- návrh konstrukce: NIIIT
- prototyp vyroben na podvozku BT-2: 1935


- výzbroj: neuvedena
- prototyp nebyl přijat do výzbroje sovětské armády


2. varianta prototypu mostního tanku SBT
- prototyp vyroben na podvozku BT-2: 1937
- další stroj údajně vyroben na podvozku BT-5: 1939
- výrobce: Zavod imjeni Ordžonikidze, Podol′sk


- výzbroj: 1 kulomet DT umístěny ve věžičce typu T-38
- prototyp se účastnil finsko-sovětské války v zimě 1939-1940 v sestavě 13. brigády lehkých tanků
- prototyp nebyl oficiálně zařazen do výzbroje sovětské armády


3. varianta prototypu mostního tanku SBT
- prototyp vyroben na podvozku BT: 1937 nebo 1939
- výrobce: Zavod imjeni Ordžonikidze, Podol′sk


- výzbroj: neuvedena
- místo tankové věže se na některých zkušebních úpravách nachází čtyřhranná nástavba
- prototyp nebyl oficiálně zařazen do výzbroje sovětské armády


Mosty celodřevěné, nebo dřevokovové konstrukce
- typ mostu: neznámý počet verzí, nejméně dvě varianty
- hmotnost dřevěného mostu: nejčastěji se uvádí 1,05 Mg (t)
- únosnost mostu: není známa
- délka mostu: asi 7 m
- šíře dvou souběžných mostovek: 0,4 m
- rozestup mostovek: 1,66 m


Mosty převážně celokovové konstrukce
- typ mostu: neznámý počet verzí
- hmotnost mostu: 2,67 Mg (t)
- únosnost mostu: asi 15 Mg (t)
- délka mostu: 9,2 m (podle jiných údajů jen 9 m)
- šíře dvou souběžných mostovek: asi 0,4 m
- rozestup mostovek: asi 1,6 m
- rychlost položení mostu: 30" až 45"
- rychlost naložení mostu: 1′30" až 2′40"


Poznámky
U pozdějších verzí mostních tanků SBT údajně bylo možné pokládat mosty bez toho aby obsluha opustila vozidlo. Konstrukce pozdějších verzí vozidel a mostů měla odolávat kulometné palbě.
NIIIT - Naučno-issljedovatjel′skoj institut inžjenjernoj tjechniki (ÍČČČŇ).
Použitá vyobrazení byla převzata z níže uvedených zdrojů.


Zdroj
I. Šmjeljov: Tanki BT, Chobbikniga, str. 13, Moskva 1993, ISBN 5-85561-007-1
M. Barjatinskij: Tanki BT, časopis Bronjekolljekcija 1996, č. 1, ISSN nemá
I. Žjoltov, I. Pavlov, M. Pavlov: Tanki BT, čast′ 1, Eksprint, Moskva 1998, ISBN ?
I. Žjoltov, I. Pavlov, M. Pavlov: Tanki BT, čast′ 2, Eksprint, Moskva 1998, ISBN ?
I. Žjoltov, I. Pavlov, M. Pavlov: Tanki BT, čast′ 3, Eksprint, Moskva 1999, ISBN ?
M. Kolomijec, M. Svirin: Ješčjo raz o Bjeteješkach, časopis Tankomastjer 1999, č. 4, ISSN 1728-9211
I. Žjoltov, I. Pavlov, M. Pavlov: Tanki BT, Eksprint, Moskva 2001, ISBN 5-94038-019-0
M. Kolomijec: Tanki v Zimnjej vojnje 1939-1940, Stratjegija KM, Moskva 2001, ISBN/ISSN ?
M. Kolomijec: Ljogkije tanki BT, Eksmo, Moskva 2007, ISBN 978-5-699-24454-6


Internet
community.livejournal.com
https://forum.17marta.ru/index.php?topic=1395.new
militera.lib.ru
otvaga2004.narod.ru
https://reibert.info/forum/showthread.php?p=653934
ruwar.ru
https://www.aviarmor.net/TWW2/Tanks/USSR/bt-2-5.htm
https://www.chamtec.com/sbt35.htm
www.minigrad-models.com
xcm-models.com
SOV - SBT (rychlý mostní tank) - 1. varianta prototypu mostního tanku SBT bez nástavby.

1. varianta prototypu mostního tanku SBT bez nástavby.
SOV - SBT (rychlý mostní tank) - 1. varianta prototypu mostního tanku SBT bez nástavby.

1. varianta prototypu mostního tanku SBT bez nástavby.
SOV - SBT (rychlý mostní tank) - 2. varianta prototypu mostního tanku SBT s kulometnou věžičkou.

2. varianta prototypu mostního tanku SBT s kulometnou věžičkou.
SOV - SBT (rychlý mostní tank) - 2. varianta prototypu mostního tanku SBT s kulometnou věžičkou.

2. varianta prototypu mostního tanku SBT s kulometnou věžičkou.
SOV - SBT (rychlý mostní tank) - 2. varianta prototypu mostního tanku SBT s kulometnou věžičkou.

2. varianta prototypu mostního tanku SBT s kulometnou věžičkou.
SOV - SBT (rychlý mostní tank) - 3. varianta prototypu mostního tanku SBT s nástavbou.

3. varianta prototypu mostního tanku SBT s nástavbou.
SOV - SBT (rychlý mostní tank) - 3. varianta prototypu mostního tanku SBT s nástavbou.

3. varianta prototypu mostního tanku SBT s nástavbou.
SOV - SBT (rychlý mostní tank) - Konstrukce celodřevěného trámového mostu.

Konstrukce celodřevěného trámového mostu.
SOV - SBT (rychlý mostní tank) - Prasknutí pravé strany mostovky celodřevěnéh trámového mostu.

Prasknutí pravé strany mostovky celodřevěnéh trámového mostu.
SOV - SBT (rychlý mostní tank) - Bokorys SBT s trámovým mostem.

Bokorys SBT s trámovým mostem.
SOV - SBT (rychlý mostní tank) - Druhá varianta dřevěného mostu.

Druhá varianta dřevěného mostu.
SOV - SBT (rychlý mostní tank) - SBT najíždí na druhou verzi celodřevěného mostu.

SBT najíždí na druhou verzi celodřevěného mostu.
SOV - SBT (rychlý mostní tank) - SBT s druhou verzí celodřevěného mostu, během jízdních zkoušek.

SBT s druhou verzí celodřevěného mostu, během jízdních zkoušek.
SOV - SBT (rychlý mostní tank) - SBT pokládá druhou verzi celodřevěného mostu.

SBT pokládá druhou verzi celodřevěného mostu.
URL : https://www.valka.cz/SOV-SBT-rychly-mostni-tank-t85186#314851Verze : 0
MOD
Mostní tank SBT na základě BT-2
SOV - SBT (rychlý mostní tank) - Zdroj:
Archiv autora

Zdroj:
Archiv autora

URL : https://www.valka.cz/SOV-SBT-rychly-mostni-tank-t85186#314722Verze : 0
MOD
Diskuse
Mám podezření, že varianta 3 vznikla z varianty 1 přivařením nástavby. Pokládací zařízení a podvozek (první tři pojezdová kola BT-5, čtvrté pojezdové-hnací BT-2) jsou totožné.
Na fotografii "sbt(d2)-002.jpg" a "sbt(d2)-005.jpg" je ještě varianta 4 (BT-5-věž Mariupolsk) a nakonec varianta 5 - na fotu "sbt(d1)-001.jpg" a "sbt(d1)-002.jpg" (BT-2 s věží s plnou výzbrojí).
URL : https://www.valka.cz/SOV-SBT-rychly-mostni-tank-t85186#320092Verze : 0
MOD