Main Menu
User Menu
GAZ-69

Výrobce - Gorkijskij Avtomobilnyj Závod (GAZ), Gorkij (dnes Nižnij Novgorod), od 60. let Uljanovskij Avtomobilnyj Závod (UAZ), Uljanovsk, Ruská federace

Pohotovostní hmotnost - 1525 kg
Nosnost - 650 kg
Přípojná hmotnost - 800 kg

Délka - 3,85 m
Šířka - 1,85 m
Výška - 2,03 m
Rozvor - 2,30 m
Rozchod - 1,44 m
Světlost - 0,21 m

Motor - M-20
Počet válců - 4 v řadě
Palivo - benzín
Výkon - 40,5 kW (55 k) při 3600 ot/min
Chlazení - kapalinové

Spojka - suchá, jednokotoučová
Převodovka - mechanická, třístupňová
Přídavná převodovka - dvoustupňová

Nápravy - tuhé
Odpružení - podélné listové pružiny
Řízení - šnekové s kladkou
Brzdy - hydraulické, bubnové

Napětí el. sítě - 12 V

Karosérie - celokovová, otevřená, dvoudveřová
Počet míst - 2+6

Náplně -
- palivové nádrže - 58 + 27 l
- olej v motoru - 2,5 l
- olej v převodovce - 0,7 l
- olej v přídavné převodovce - 1,1 l
- olej v rozvodovce - 0,6 l

Maximální rychlost - 90 km/h
Stoupavost - 30°
Brodivost - 0,7 m
Nájezdový úhel přední - 45°
Nájezdový úhel zadní - 35°
Poloměr otáčení - 6,5 m
Spotřeba paliva v létě - 20 l /100 km
Spotřeba paliva v zimě - 23 l /100 km

GAZ-69A
Pohotovostní hmotnost - 1535 kg
Nosnost - 425 kg
Šířka - 1,75 m
Výška - 1,92 m

Karosérie - celokovová, otevřená, čtyřdveřová
Počet míst - 5

Palivová nádrž - 60 l

Ostatní hodnoty jsou shodné s GAZ-69
URL : https://www.valka.cz/SOV-GAZ-69-t17302#64173Verze : 0
MOD
Osobný terénny automobil GAZ-69 bol vyrábaný v rokoch 1953 až 1972. Celkovo bolo vyrobených 634256 kusov.


Klasické a dlhé roky jediné štábne vozidlo používané nielen v ČSĽA ale i v ostatných členských krajinách Varšavskej zmluvy. Vystriedal ho v sedemdesiatych rokoch UAZ-469. Boli dve verzie, dvojdverová GAZ-69M a štvordverová GAZ-69A. Verzia M bola zastúpená vo väčšom počte. Okrem armády a Pohraničnej stráže gaziky používali i Ľudové milície. V civile boli využívané hlavne v horskom teréne, lesáci, chatári a pod. Tesne pred je zavedením do služby v päťdesiatych rokoch sa v našej armáde testoval podobný terénny voz, ktorý mal nahradiť dosluhujúce Willysy. ŠKODA 973. Vtedajšie zriadenie presadilo Gaziky, program v škodovke bol zastavený.
SOV - GAZ-69 -


SOV - GAZ-69 -


SOV - GAZ-69 -


URL : https://www.valka.cz/SOV-GAZ-69-t17302#201002Verze : 0
Jedna z mnohých možných úprav terénneho vozidla Gaz-69.



Zdroj : Aut-23-1 Osobný terénny automobil GAZ-69 Popis, obsluha a ošetrovanie – predpis ČSLA, Praha 1957
SOV - GAZ-69 - Uloženie nosidiel.

Uloženie nosidiel.
SOV - GAZ-69 -


URL : https://www.valka.cz/SOV-GAZ-69-t17302#251165Verze : 0
Fotografie




Zdroj: legion.wplus.net; автомобиль ГАЗ-69 (4х4)
SOV - GAZ-69 -


URL : https://www.valka.cz/SOV-GAZ-69-t17302#329370Verze : 0
Závod Gaz vyrábal automobil GAZ-69 dvoch typov : osemsedadlový typ – GAZ-69 a päťsedadlový GAZ-69A.


Konštrukčne sú oba typy zhodné až na karosériu, palivové nádrže a pérovanie.


Karoséria


Celokovová, tvorená, osemmiestna, dvojdverová, s otváracím zadným čelom a skladacou plachtou.


Čelné sklo : sklopné v špeciálnom ráme.


Predné sedadlá : dve, mäkké, s mäkkými operadlami, odnímacie.
Zadné sedadlá : dve, umiestnené pozdrž bočných stien karosérie, každé pre tri osoby, sedadlá i operadlá polomäkké.


Sedadlá je možné sklopiť hore a operadlá položiť.


Palivová nádrž : hlavná 58 l / vedľajšia 27 l


Pérovanie : 4 pozdĺžne péra s poloelyptické, pracujúce spolu so 4 hydraulickými dvojčinnými tlmičmi.


Pneumatiky : 6,50-16


Záložné koleso : na ľavej strane na držiaku


Počet miest a nosnosť : 8 osôb alebo 2 osoby + 500 kg nákladu.



Zdroj : Aut-23-1 Osobný terénny automobil GAZ-69 Popis, obsluha a ošetrovanie – predpis ČSLA, Praha 1957
SOV - GAZ-69 - Podvozok.

Podvozok.
SOV - GAZ-69 - Ovládacie ústroje - popis.

Ovládacie ústroje - popis.
SOV - GAZ-69 - Ženijné náradie.

Ženijné náradie.
URL : https://www.valka.cz/SOV-GAZ-69-t17302#389209Verze : 0
GAZ 69 byl jako "ušitý" zejména pro potřeby tehdejší Pohraniční stráže. Vozidlo v osmimístném provedení se velmi osvědčilo nejen svými výkony a jízdními vlastnostmi v těžkém terénu, jednoduchostí a nenáročností údržby, ale i svou širokou použitelností při transportu různých poplachových hlídek, pátracích skupin se služebními psy, při dopravě vojáků a materiálu na vzdálená, předsunutá stanoviště (tzv.PIKETY) a na další místa, která byla dříve dostupná pouze jízdním hlídkám, pěšky, nebo koňským povozem.
GAZ 69 byl rovněž úspěšně využíván při samotném výkonu služby různých kontrolních a technických hlídek, zejména při kontrolách na ŽTZ, včetně využití pátracího světlometu.
Vozidlo v provedení GAZ 69A se u PS vyskytovalo jen velmi omezeně
Měl jsem možnost si též detailně prohlédnou zde zmiňované vozidlo Škoda 973, které bylo původně zkonstruováno i pro tyto pro potřeby. Na svou dobu se bezesporu jedná o výtečné terénní vozidlo s vynikající průchodností terénem, nicméně se domnívám, že GAZ 69 svému účelu, tak jak je zde popsáno vyhovoval o poznání lépe.


Pozn.: PIKET: V žargonu PS bylo toto označení běžně používáno pro předsunutá a vzdálená stanoviště obsazovaná vícečlenou hlídkou s vlastním režimem výkonu služby a určitým zázemím pro odpočinek. Název byl zřejmě převzat z z původního anglické výrazu PICKET z počátku 18. stol., kterým se označovaly vlastní předsunuté hlídky, jejichž úkolem bylo sledovat a signalizovat pohyb nepřítele.


Zdroj : 1)vlastní zkušenost
2)google
URL : https://www.valka.cz/SOV-GAZ-69-t17302#461012Verze : 0