Main Menu
User Menu

Potez XV A.2

     
Název:
Name:
Potez XV A.2
Originální název:
Original Name:
Potez XV A.2
Kategorie:
Category:
průzkumný/pozorovací letoun
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1921-DD.MM.1923 Société des Aéroplanes Henry Potez, Levallois /
DD.MM.1925-DD.MM.1925 Podlaska Wytwórnia Samolotów, Biała Podlaska /
DD.MM.1925-DD.MM.1927 Zakłady Mechaniczne E. Plage i T. Laśkiewicz, Lublin /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1921-DD.MM.1927
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
545:
410 Potez
100 Plage i Laśkiewicz
35 PWS
První vzlet:
Maiden Flight:
DD.10.1921
Osádka:
Crew:
2
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
dvouplošník
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické
Podvozek:
Undercarriage:
pevný
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
1365 kg
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
1870 kg
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
1990 kg
Rozpětí:
Wingspan:
12,688 m
Délka:
Length:
8,600 m
Výška:
Height:
3,200 m
Plocha křídla:
Wing Area:
45,01 m2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
53,429 kg/m2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Lorraine 12Db kapalinou chlazený vidlicový dvanáctiválec o vzletovém výkonu 305 kW (415 k)m max. výkon 294 kW (400 k) při 1 600 ot/min v h= 2 000 m.
Vrtule dvoulistá dřevěná.
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
400 l ve dvou interních nádržích (330 + 70)
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
202 km/h v 0 m
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
187 km/h v 1800 m
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
3,9 m/s
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
5,75 min do 1000 m
Operační dostup:
Service Ceiling:
5250 m
Dolet:
Range:
570 km
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km
Výzbroj:
Armament:
1x pevný kulomet Vickers ráže 7,7 mm nad motorem a
1x zdvojený kulomet Lewis ráže 7,7 mm v zadní kabině.
Pumový náklad: do 125 kg
Uživatelské státy:
User States:





Poznámka:
Note:
Viz historie typu.
Zdroje:
Sources:
Bohdan Arct – Samoloty Świata Warszawa 1959
Edit Vláďa 22.12.2013 dle:
Andrzej Glass, Polskie konstrukcje lotnicze: 1893-1939, Tom 1, Wydawnictwo STRATUS, Sandomierz, 2004, ISBN: 83-916327-8-4
www.aviafrance.com
https://www.aviastar.org/air/france/potez-15.php
www.samolotypolskie.pl
https://www.airwar.ru/enc/other1/potez15.html
URL : https://www.valka.cz/Potez-XV-A-2-t58712#212068Verze : 0
MOD
Stručná historie:

Průzkumný letoun Potez XV navrhl Potezův konstruktér Henry Coroller. Letoun byl navržen postaven jako soukromá iniciativa fy Potez. Základem pro tento letoun byl stíhací stroj SEA IV, který byl licenčně stavěn firmou Société d'Etudes Aéronautiques.
Prototyp Potez XV vzlétl v říjnu 1921, v té době byl předveden také na pařížském aerosalónu. Jednalo se o klasický jednoplošník s pevným podvozkem, který byl poháněn motorem Lorraine 12D (později byl tento motor nahrazen motorem Renault 12Fe). Francouzské letectvo používalo tyto stroje v kategorii A2 (dvoumístný průzkumný) a v kategorii B2 (dvoumístný bombardér.
Letoun Potez XV byl také hojně exportován: Dánové zakoupili osm letadel, Španělé dvanáct, 120 ji dostali Rumuni a 30 letadel bylo upraveno na typ Potez XVII a ten zakoupili Bulhaři.
Největším zahraničním uživatelem Polsko zakoupilo minimálně 110 (možná i 170 - prameny se neshodují) letadel, po této dodávce bylo sjednáno zakoupení licenčních práv a v Polsku je následně vyrobeno 135 letadel Potez XV.


Použité prameny:
Andrzej Glass, Polskie konstrukcje lotnicze: 1893-1939, Tom 1, Wydawnictwo STRATUS, Sandomierz, 2004, ISBN: 83-916327-8-4
www.aviafrance.com
https://www.aviastar.org/air/france/potez-15.php
www.samolotypolskie.pl
https://www.airwar.ru/enc/other1/potez15.html
Potez XV A.2 -


Potez XV A.2 -


URL : https://www.valka.cz/Potez-XV-A-2-t58712#503207Verze : 0
MOD
Potez 15
Potez XV A.2 - zdroj:wikipedia

zdroj:wikipedia
URL : https://www.valka.cz/Potez-XV-A-2-t58712#212069Verze : 0
MOD