Main Menu
User Menu

Potez-CAMS 141

     
Název:
Name:
Potez-CAMS 141 Antarès
Originální název:
Original Name:
Potez-CAMS 141 Antarès
Kategorie:
Category:
průzkumný/pozorovací letoun
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1938-DD.06.1940 Société Nationale des Constructions Aéronautiques du Nord, Sartrouville /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1938-DD.06.1940
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
1 (nejméně 4 další rozestavěné)
První vzlet:
Maiden Flight:
21.01.1938
Osádka:
Crew:
9 - 12
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické
Podvozek:
Undercarriage:
pevný
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
člunový trup
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
15031 kg
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
24500 kg
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
26055 kg
Rozpětí:
Wingspan:
41,010 m
Délka:
Length:
24,310 m
Výška:
Height:
7,850 m
Plocha křídla:
Wing Area:
171,10 m2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
152,279 kg/m2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový
Počet motorů:
Number of Engines:
4
Typ:
Type:
Hispano-Suisa 12Y-26/27 kapalinou chlazený vidlicový dvanáctiválec o vzletovém výkonu 699 kW (950 k) a 662 kW (900 k) při 2 400 ot/min v h= 850 m.
Vrtule trojlisté kovové s nastavitelným úhlem náběhu.
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
8 520 l
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
320 km/h v 1000 m
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
260 km/h v ? m
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
? m/s
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
? min do ? m
Operační dostup:
Service Ceiling:
5600 m
Dolet:
Range:
6000 km
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km
Výzbroj:
Armament:
1x zdvojený kulomet Darne ráže 7,5 mm ve hřbetní střelecké věži na křídle,
2x zdvojený kulomet Darne ráže 7,5 mm v bočních střelištích za pilotní kabinou (v každém bylo jedno kulometné dvojče) a
2x zdvojený kulomet Darne ráže 7,5 mm v bočních střelištích (oknech) za křídlem).
Pumový náklad: 1 500 kg pum.
Uživatelské státy:
User States:


Poznámka:
Note:
Letová vytrvalost 30 hodin.


V roce 1933 získala firma Potez majoritní podíl tehdy upadající firmy Chantiers Aéro-Maritimes de la Seine (CAMS) se sídlem v Sartrouville, tak vznikla továrna Potez-CAMS, která vyráběla námořní letadla.


Popis a historie typu v samostatném příspěvku
Zdroje:
Sources:
William Green, Warplanes of the Second World War, Volume Five, Flying Boats, UK, London, Macdonald, ISBN 0-356-01449-5.
https://www.hydroretro.net/etudegh/potez.pdf
www.aviafrance.com
https://www.airwar.ru/enc/flyboat/pcams141.html
https://www.aviastar.org/air/france/potez-141.php
1000aircraftphotos.com


URL : https://www.valka.cz/Potez-CAMS-141-t167721#503825Verze : 0
MOD

Potez-CAMS 141 - historie typu:




Francouzská admiralita v květnu roku 1935 zadala, se značnou dávkou velkorysosti, vývoj dálkového průzkumného létajícího člunu, který měl nahradit hojně používané létající čluny Breguet Bre.521 Bizerte. Velkorysost francouzské admirality lze spatřit ve skutečnosti, že nešlo vlastně pouze o vývoj, ale o vývoj a stavbu prototypu čtyřmotorového létajícího člunu, a navíc byla tato zakázka zadána třem společnostem - Breguetu, Latécoère a Potez-CAMS. Ano, každá tato společnost vyprojektovala a stavěla svůj létající člun pro společného zákazníka – francouzské námořní letectvo.


První byl dokončen létající člun Potez-CAMS 141, šéfkonstruktér bývalé firmy CAMS (Chantiers Aero-Maritimes de la Seine) Maurice Hurel se přidržel osvědčené koncepce a navrhl letoun jako vzpěrový hornoplošník. Konkurenční firmy se značně zdržely tím, že konstruovaly modernější samonosné hornoplošníky a následně musely řešit mnoho dalších problémů, u Latécoère 611 byly navíc použity zatahovací vyrovnávací plováky. Maurice Hurel navrhl štíhlý a především nízký trup, v trupu měla svá místa osádka čítající devět a dvanáct členů, což není s ohledem na třicetihodinovou letovou výdrž mnoho. Nahoře na trupu byl poměrně masívní pylon nesoucí křídlo, křídlo bylo vyztuženo nosníky ve tvaru písmene „N“ ukotvenými v trupu a na gondolách vnějších motorů. Vodorovná ocasní plocha byla charakteristická svým značným vzepětím, vzpěry byly ve tvaru písmene „V“. Za pohonné jednotky byly vybrány osvědčené motory Hispano-Suiza 12Y-26 a Hispano-Suiza 12Y-27, motory měl opačný smysl otáčení a tím byl eliminován reakční moment vrtulí, který je velmi nepříjemný při vzletu letounu z vodní hladiny. Pod každým motorem byl jemně tvarovaný chladič kapaliny a motorového oleje. Výzbroj měla být dosti účinná, neboť pro tyto letouny byl specifikacemi admirality vybrán tehdy dokončovaný kanón ráže 25 mm. Maurice Hurel plánoval umístit tuto zbraň do motoricky poháněné střelecké věže, která byla na horním křídle, přesně v těžišti létajícího člunu. Bohužel, kanón byl nespolehlivý a neprošel státními zkouškami, a tak na jeho místo byla namontována dvojice kulometů Darne ráže 7,5 mm. Stejná kulometná dvojčata byla ve čtyřech střelištích na bocích trupu, veškerá hlavňová výzbroj byla instalována až po 20. listopadu 1939. Letoun mohl nést až 1 500 kg pum.


Prototyp se stavěl v původní továrně CAMS v Sartrouville a konečné smontování proběhlo v továrně Caudebec-en-Caux, kam byly všechny vyrobené díly převezeny. Zde byl 21. ledna 1938 letoun také zalétán, zálet provedl sám šéfkonstruktér Maurice Hurel (zalétával všechny jím navržené letouny). V průběhu továrních zkoušek bylo s novým letounem nalétáno celkem dvacet hodin, na základě těchto zkoušek byla upravena člunová část, touto úpravou byla „pozvednuta“ přední část trupu, a tím se následně mohla zvýšit vzletová hmotnost látajícího člunu. V srpnu 1938 začaly zkoušky prováděné námořními piloty, po odlétání 33 letových hodin byly původní motory krátkodobě nahrazeny výkonnějšími motory Hispano-Suiza 12Y-36/37, zanedlouho ale byly nainstalovány motory původní, zřejmě proto, že výkonnější motory potřebovaly benzín s minimálním oktanovým číslem 100 a ten nebyl všude dostupný (původním motorům postačoval sedmaosmdesáti oktanový benzín). Letoun prošel státními zkouškami bez závad a piloti si jej pochvalovali. Brzy po přijetí do výzbroje byl létající člun, dle zvyklostí francouzského námořnictva pokřtěn a nesl jméno Antarès.


Letoun zůstal vyroben v jediném exempláři, ačkoliv námořnictvo objednalo nejprve další čtyři, v létě 1939 byla objednávka rozšířena o dalších patnáct kusů, v září, po zahájení války s Německem, bylo objednáno neomezené množství létajících člunů, v dubnu 1940 však byla objednávka snížena na 31 letadel a následující měsíc byla tato objednávka zredukována na pouhých jedenáct strojů. Skutečnost byla taková, že bylo rozestavěno několik málo letounů, ale žádný z nich nebyl ani před dokončením.


Létající člun Antarès byl od 20. listopadu 1939 zařazen u eskadry 8E, byl to jediný letoun této jednotky, zde létal až do kapitulace k průzkumným letům nad Atlantickým oceánem. 18. června 1940 přelétl do Maroka, od 1. srpna 1940 byl ve stavu eskadry 6E v marockém přístavu Port Lyautey, kde musel být, dle podmínek kapitulace, odzbrojen, od 7. září 1940 létal u eskadry 4E v senegalském Dakaru, který byl tehdy součástí Francouzské západní Afriky. Zde se od listopadu 1942 připojuje ke Spojencům, je znovu ozbrojen a provádí protiponorkové hlídkové lety v oblastech středního a jižního Atlantiku. Dne 2. června 1943 při jednom takovém letu, asi 56 km od Dakaru, potápí německou ponorku U-105, celá osádka německé ponorky byla zabita (velitel Kapitänleutnant Jürgen Nissen). Koncem roku 1943, po náletu 1 800 hodin je Antarès na pokraji své životaschopnosti, musíme si uvědomit, že neexistovaly téměř žádné náhradní díly, a proto je vyřazen ze stavu, následně je počátkem roku 1944 sešrotován.



Použité prameny:
William Green, Warplanes of the Second World War, Volume Five, Flying Boats, UK, London, Macdonald, pp. 42–43, 1968 ISBN 0-356-01449-5.
L+K č. 24 / 1990, LXVI. ročník, Václav Němeček, Letadla 39-45, Potez-CAMS 141, str. 29/949, Vydavatelství Magnet-Press s. p., ISSN 0024-1156
https://www.hydroretro.net/etudegh/potez.pdf
www.aviafrance.com
https://www.airwar.ru/enc/flyboat/pcams141.html
https://www.aviastar.org/air/france/potez-141.php
1000aircraftphotos.com
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Potez-CAMS-141-t167721#504733Verze : 0
MOD
Fotografie létajícího člunu Potez-CAMS 141 Antarès.

Zdroje:
https://www.airwar.ru/enc/flyboat/pcams141.html
archiv autora

Potez-CAMS 141 -


Potez-CAMS 141 -


Potez-CAMS 141 -


Potez-CAMS 141 -


URL : https://www.valka.cz/Potez-CAMS-141-t167721#504735Verze : 0
MOD