Main Menu
User Menu
Reklama

Micubiši A6M2 21 Reisen [Zeke, Zero]

Mitsubishi A6M2 Model 21 Reisen / 零式艦上戦闘機二一型「零式」

     
Název:
Name:
Micubiši A6M2b 21
Originální název:
Original Name:
零式艦上戦闘機二一型
Kategorie:
Category:
stíhací letoun
Výrobce:
Producer:
DD.11.1940-DD.MM.194R Mitsubishi Heavy Industries, Ltd., Nagoya /
DD.11.1941-DD.MM.194R Nakajima Aircrafts, Ltd., Koizumi /
Období výroby:
Production Period:
DD.11.1940-DD.MM.RRRR
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
1540 (total)
740 (Mitsubishi)
800 (Nakajima)
První vzlet:
Maiden Flight:
28.12.1939
Osádka:
Crew:
1
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
STOBAR - krátký vzlet, přistání pomocí brzdících lan
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
1745 kg
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
2421 kg
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
2757 kg
Rozpětí:
Wingspan:
12,000 m
Délka:
Length:
9,060 m
Výška:
Height:
3,051 m
Plocha křídla:
Wing Area:
22,438 m2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
107,90 kg/m2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Nakadžima NK1C Sakae 12, vzduchem chlazený dvouhvězdicový čtrnáctiválec o vzletovém výkonu 691 kW (940 k) a 699 kW (950 k) v h= 4 200 m.
Vrtule trojlistá kovová Hamilton-Sumitomo s konstantní rychlostí otáček o průměru 3 050 mm
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
545 l + 330 l v přídavné nádrži pod trupem
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
532 km/h v 4550 m
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
330 km/h v ? m
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
15,7 m/s
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
7,45 min do 6000 m
Operační dostup:
Service Ceiling:
10000 m
Dolet:
Range:
1870 km
Maximální dolet:
Maximum Range:
3100 km
Výzbroj:
Armament:
2x pevný kulomet Typ 97 ráže 7,7 mm nad motorem (po 500 nábojích)
2x pevný kanón Typ 99 model 1 ráže 20 mm v křídlech (po 60 nábojích)
Pumový náklad: 2x 60 kg pumy, při sebevražedných misích 1x 250 kg
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
零式艦上戦闘機二一型 - Rei Šiki Kandžo Sento Ki - Námořní palubní stíhací letoun Typ 0 model 21

Spojenecký kód Zeke či Zero i japonský Rei-sen (zkrácené japonské označení Rei Šiki Kandžo Sento Ki) znamená 0, pro Japonce to označovalo rok 2000, který tehdy v Japonsku byl.
Spojenci zase označení 0 využili z hlediska psychologického, aby pilotům dodali sebedůvěru - bojují proti 0 (stíhačka s nulovou hodnotou).
Zdroje:
Sources:
René J. Francillon Ph.D., Japanese Aircraft of the Pacific War, Naval Institute Press, Annapolis Maryland, Reprinted 1990, ISBN-0-87021-313-X
Tadeusz Januszewski, Krzysztof Zalewski, Japońskie samoloty marynarki 1912-1945, tom 1., Wydawnictwo Lampart, Warszawa, rok 2000, ISBN: 83-86776-56-0
René J. Francillon, The Mitsubishi A6M2 Zero-Sen, Aircraft in Profile, No. 129, Leatherhead, Surrey, UK: Profile Publications Ltd., rok 1966
Shigeru Nohara, A6M Zero in Action, Aircraft No.59, Carrollton, Texas: Squadron/Signal Publications, Inc., rok 1983, ISBN O-89747-141-5.
L+K 1/1976, Letadla 1939-45
http://www.combinedfleet.com/ijna/a6m.htm
www.airwar.ru/enc/fww2/a6mn.html
http://www.vectorsite.net/avzero.html
http://www.j-aircraft.com/research/WarPrizes.htm
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Micubisi-A6M2-21-Reisen-Zeke-Zero-t1277#403454Verze : 0
MOD
.
Micubiši A6M2 21 Reisen [Zeke, Zero] - Zero A6M2 model 21 výrobního čísla 5784 patřilo do stavu Tainan Kókútai a jeden bojový let s ním vykonal také Saburó Sakai. Stroj přežil bojové nasazení 2. světové války a dnes je vystaven v Aucklandu na Novém Zélandu. Podle restaurátorů však nesl označení V-173. Stroj na všech plochách zbarven světle šedě, motorový kryt velmi tmavě šedý, vrtulový kužel v barvě kovu.

Zero A6M2 model 21 výrobního čísla 5784 patřilo do stavu Tainan Kókútai a jeden bojový let s ním vykonal také Saburó Sakai. Stroj přežil bojové nasazení 2. světové války a dnes je vystaven v Aucklandu na Novém Zélandu. Podle restaurátorů však nesl označení V-173. Stroj na všech plochách zbarven světle šedě, motorový kryt velmi tmavě šedý, vrtulový kužel v barvě kovu.
Zveřejněno s laskavým svolením autora

Micubiši A6M2 21 Reisen [Zeke, Zero] -


Zveřejněno s laskavým svolením autora

URL : https://www.valka.cz/Micubisi-A6M2-21-Reisen-Zeke-Zero-t1277#403901Verze : 0
MOD
.
Micubiši A6M2 21 Reisen [Zeke, Zero] - Marking Zera A6M2 model 21, s nímž v únoru 1942 létal během bojů nad Jávou Saburó Sakai. Stroj patřil do stavu Tainann Kókútai. Kamufláž standardní: světle šedá barva na všech plochách, motorvý kryt velmi tmavě šedý,vrtulový kužel v barvě kovu. Bílé, červeně lemované kódové označení Tainan Kókútai používala do konce března 1942.

Marking Zera A6M2 model 21, s nímž v únoru 1942 létal během bojů nad Jávou Saburó Sakai. Stroj patřil do stavu Tainann Kókútai. Kamufláž standardní: světle šedá barva na všech plochách, motorvý kryt velmi tmavě šedý,vrtulový kužel v barvě kovu. Bílé, červeně lemované kódové označení Tainan Kókútai používala do konce března 1942.
Zveřejněno s laskavým svolením autora

URL : https://www.valka.cz/Micubisi-A6M2-21-Reisen-Zeke-Zero-t1277#403890Verze : 0
MOD
.
Micubiši A6M2 21 Reisen [Zeke, Zero] - Zero A6M2 model 21 náležící do stavu Tainan Kókútai. Létal s ním Saburó Sakai. Standardní kamufláž: svtělá šedá na všech plochách, velmi tmavě šedý kryt motoru, vrtulový kužel v barvě kovu. černá kódová písmena začala Tainan Kókútai používat od dubna 1942. Každá jednotka měla vlastní systém označování letounů podle jejich pozice v rámci letky. U Tainan Kókútai jeden pruh na trupu a jeden na SOP znamenal vedoucího šótai (trojice).

Zero A6M2 model 21 náležící do stavu Tainan Kókútai. Létal s ním Saburó Sakai. Standardní kamufláž: svtělá šedá na všech plochách, velmi tmavě šedý kryt motoru, vrtulový kužel v barvě kovu. černá kódová písmena začala Tainan Kókútai používat od dubna 1942. Každá jednotka měla vlastní systém označování letounů podle jejich pozice v rámci letky. U Tainan Kókútai jeden pruh na trupu a jeden na SOP znamenal vedoucího šótai (trojice).
Zveřejněno s laskavým svolením autora

URL : https://www.valka.cz/Micubisi-A6M2-21-Reisen-Zeke-Zero-t1277#403893Verze : 0
MOD
.
Micubiši A6M2 21 Reisen [Zeke, Zero] - Marking Zera A6M2 model 21 s nímž se Saburó Sakai 7. srpna 1942 nad Guadalcanalem zúčastnil tvrdého vzdušného boje, kde získal 3 sestřely, avšak sám byl těžce raněn. Standardní kamufláž: světlá šedá na všech plochách, velmi tmavě šedý motorový kryt a vrtulový kužel v barvě kovu.

Marking Zera A6M2 model 21 s nímž se Saburó Sakai 7. srpna 1942 nad Guadalcanalem zúčastnil tvrdého vzdušného boje, kde získal 3 sestřely, avšak sám byl těžce raněn. Standardní kamufláž: světlá šedá na všech plochách, velmi tmavě šedý motorový kryt a vrtulový kužel v barvě kovu.
Zveřejněno s laskavým svolením autora

URL : https://www.valka.cz/Micubisi-A6M2-21-Reisen-Zeke-Zero-t1277#403916Verze : 0
MOD
.
Micubiši A6M2 21 Reisen [Zeke, Zero] - Toto Zero A6M2 21 patřilo do stavu 3. Kókutai a v prosinci 1941 s ním na Tchaj-wanu létal poručík Tamocu Jokojama (eso s 5 sestřely). Stroj na všech plochách zbarven světle šedě, motorový kryt velmi tmavě šedý, vrtulový kužel v barvě kovu.

Toto Zero A6M2 21 patřilo do stavu 3. Kókutai a v prosinci 1941 s ním na Tchaj-wanu létal poručík Tamocu Jokojama (eso s 5 sestřely). Stroj na všech plochách zbarven světle šedě, motorový kryt velmi tmavě šedý, vrtulový kužel v barvě kovu.
Zveřejněno s laskavým svolením autora

URL : https://www.valka.cz/Micubisi-A6M2-21-Reisen-Zeke-Zero-t1277#413964Verze : 0
MOD
A6M2 21 (02-888) ze sestavy 201. Kókutai, Filipíny, říjen 1944. Tento letoun se měl zúčastnit jednoho z prvních japonských sebevražedných útoků kamikaze.
Micubiši A6M2 21 Reisen [Zeke, Zero] -


Zveřejněno s laskavým svolením autora

URL : https://www.valka.cz/Micubisi-A6M2-21-Reisen-Zeke-Zero-t1277#426584Verze : 0
MOD
... fotografie Zuikaku během bitvy v Korálovém moři 1942. Model 21 znamená, že byla provedena úprava draku, která spočívala v instalaci sklopných konců křídel. Po jejich sklopení na palubě letadlové lodi se zmenšilo rozpětí na 11,00 m, čímž se usnadnila manipulace s letounem na palubě.
Micubiši A6M2 21 Reisen [Zeke, Zero] -


URL : https://www.valka.cz/Micubisi-A6M2-21-Reisen-Zeke-Zero-t1277#108888Verze : 0
MOD
Perfektní ilustrační foto jasně ukazující markantní odlišnosti A6M2 proti ostatním verzím.
Micubiši A6M2 21 Reisen [Zeke, Zero] -


URL : https://www.valka.cz/Micubisi-A6M2-21-Reisen-Zeke-Zero-t1277#43408Verze : 0
Tento A6M2 byl vyroben továrnou Nakajima (jako 500. kus typu A6M2 u tohoto výrobce) v prosinci 1942. Za války sloužil u 201. Kokutai na Šalamounových ostrovech. Kvůli bojovému poškození byl Japonci zanechán v džungli na ostrově Ballale. V roce 1964 byl vrak vyproštěn ze zajetí divočiny a do poloviny 80. let restaurován do letuschopného stavu pro Commemorative Air Force. Z důvodu nemožnosti obstarat provozuschopný originální motor Sakae 12 je toto "Zero" opatřeno pohonnou jednotkou Pratt & Whitney R-1830.
Micubiši A6M2 21 Reisen [Zeke, Zero] - Vystavený exemplár - Pacific Aviation Museum
Pearl Harbor Hangar 37, Ford Island

Vystavený exemplár - Pacific Aviation Museum
Pearl Harbor Hangar 37, Ford Island

URL : https://www.valka.cz/Micubisi-A6M2-21-Reisen-Zeke-Zero-t1277#401115Verze : 0
Trojpohledový náčrtek Mitsubishi A6M2 Reisen
Micubiši A6M2 21 Reisen [Zeke, Zero] -


URL : https://www.valka.cz/Micubisi-A6M2-21-Reisen-Zeke-Zero-t1277#120643Verze : 0
MOD