Název: Name: | Micubiši A6M2b 21 | |
Originální název: Original Name: | 零式艦上戦闘機二一型 | |
Kategorie: Category: | stíhací letoun | |
Výrobce: Producer: | DD.11.1940-DD.MM.194R Mitsubishi Heavy Industries, Ltd., Nagoya / DD.11.1941-DD.MM.194R Nakajima Aircrafts, Ltd., Koizumi / | |
Období výroby: Production Period: | DD.11.1940-DD.MM.RRRR | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | 1540 (total) 740 (Mitsubishi) 800 (Nakajima) | |
První vzlet: Maiden Flight: | 28.12.1939 | |
Osádka: Crew: | 1 | |
Základní charakteristika: Basic Characteristics: | ||
Vzlet a přistání: Take-off and Landing: | STOBAR - krátký vzlet, přistání pomocí brzdících lan | |
Uspořádání křídla: Arrangement of Wing: | jednoplošník | |
Uspořádání letounu: Aircraft Concept: | klasické | |
Podvozek: Undercarriage: | zatahovací | |
Přistávací zařízení: Landing Gear: | kola | |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Hmotnost prázdného letounu: Empty Weight: | 1745 kg | |
Vzletová hmotnost: Take-off Weight: | 2421 kg | |
Maximální vzletová hmotnost: Maximum Take-off Weight: | 2757 kg | |
Rozpětí: Wingspan: | 12,000 m | |
Délka: Length: | 9,060 m | |
Výška: Height: | 3,051 m | |
Plocha křídla: Wing Area: | 22,438 m2 | |
Plošné zatížení: Wing Loading: | 107,90 kg/m2 | |
Pohon: Propulsion: | ||
Kategorie: Category: | pístový | |
Počet motorů: Number of Engines: | 1 | |
Typ: Type: | Nakadžima NK1C Sakae 12, vzduchem chlazený dvouhvězdicový čtrnáctiválec o vzletovém výkonu 691 kW (940 k) a 699 kW (950 k) v h= 4 200 m. Vrtule trojlistá kovová Hamilton-Sumitomo s konstantní rychlostí otáček o průměru 3 050 mm | |
Objem palivových nádrží: Fuel Tank Capacity: | 545 l + 330 l v přídavné nádrži pod trupem | |
Výkony: Performance: | ||
Maximální rychlost: Maximum Speed: | 532 km/h v 4550 m | |
Cestovní rychlost: Cruise Speed: | 330 km/h v ? m | |
Rychlost stoupání: Climb Rate: | 15,7 m/s | |
Čas výstupu na výšku: Time to Climb to: | 7,45 min do 6000 m | |
Operační dostup: Service Ceiling: | 10000 m | |
Dolet: Range: | 1870 km | |
Maximální dolet: Maximum Range: | 3100 km | |
Výzbroj: Armament: | 2x pevný kulomet Typ 97 ráže 7,7 mm nad motorem (po 500 nábojích) 2x pevný kanón Typ 99 model 1 ráže 20 mm v křídlech (po 60 nábojích) Pumový náklad: 2x 60 kg pumy, při sebevražedných misích 1x 250 kg | |
Uživatelské státy: User States: | ||
Poznámka: Note: | 零式艦上戦闘機二一型 - Rei Šiki Kandžo Sento Ki - Námořní palubní stíhací letoun Typ 0 model 21 Spojenecký kód Zeke či Zero i japonský Rei-sen (zkrácené japonské označení Rei Šiki Kandžo Sento Ki) znamená 0, pro Japonce to označovalo rok 2000, který tehdy v Japonsku byl. Spojenci zase označení 0 využili z hlediska psychologického, aby pilotům dodali sebedůvěru - bojují proti 0 (stíhačka s nulovou hodnotou). | |
Zdroje: Sources: | René J. Francillon Ph.D., Japanese Aircraft of the Pacific War, Naval Institute Press, Annapolis Maryland, Reprinted 1990, ISBN-0-87021-313-X Tadeusz Januszewski, Krzysztof Zalewski, Japońskie samoloty marynarki 1912-1945, tom 1., Wydawnictwo Lampart, Warszawa, rok 2000, ISBN: 83-86776-56-0 René J. Francillon, The Mitsubishi A6M2 Zero-Sen, Aircraft in Profile, No. 129, Leatherhead, Surrey, UK: Profile Publications Ltd., rok 1966 Shigeru Nohara, A6M Zero in Action, Aircraft No.59, Carrollton, Texas: Squadron/Signal Publications, Inc., rok 1983, ISBN O-89747-141-5. L+K 1/1976, Letadla 1939-45 http://www.combinedfleet.com/ijna/a6m.htm www.airwar.ru/enc/fww2/a6mn.html http://www.vectorsite.net/avzero.html http://www.j-aircraft.com/research/WarPrizes.htm archiv autora |
URL : https://www.valka.cz/Micubisi-A6M2-21-Reisen-Zeke-Zero-t1277#403454Verze : 0
Vláďa
MOD
.
Zero A6M2 model 21 výrobního čísla 5784 patřilo do stavu Tainan Kókútai a jeden bojový let s ním vykonal také Saburó Sakai. Stroj přežil bojové nasazení 2. světové války a dnes je vystaven v Aucklandu na Novém Zélandu. Podle restaurátorů však nesl označení V-173. Stroj na všech plochách zbarven světle šedě, motorový kryt velmi tmavě šedý, vrtulový kužel v barvě kovu.
Zveřejněno s laskavým svolením autora
Zveřejněno s laskavým svolením autora
Období | Druhá světová válka [1939-1945] |
Výrobce | Micubiši |
Typ letounu | Micubiši A6M2 21 Reisen [Zeke, Zero] |
Kamufláž | Standardní vojenská |
![]() ![]() |
|
Země | ![]() |
Pilot | Sakai, Saburó |
Výrobní číslo | 5784 |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | V-172 |
Jméno stroje | - |
Jednotka | Tainan Kokutai |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.1942 |
Autor | Zbyněk Válka |
Velikost při 300 DPI | A4 |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | Zveřejněno s laskavým svolením autora |
Web autora | - |
Zero A6M2 model 21 výrobního čísla 5784 patřilo do stavu Tainan Kókútai a jeden bojový let s ním vykonal také Saburó Sakai. Stroj přežil bojové nasazení 2. světové války a dnes je vystaven v Aucklandu na Novém Zélandu. Podle restaurátorů však nesl označení V-173. Stroj na všech plochách zbarven světle šedě, motorový kryt velmi tmavě šedý, vrtulový kužel v barvě kovu.
Zveřejněno s laskavým svolením autora
Období | Druhá světová válka [1939-1945] |
Výrobce | Micubiši |
Typ letounu | Micubiši A6M2 21 Reisen [Zeke, Zero] |
Kamufláž | Standardní vojenská |
![]() ![]() |
|
Země | ![]() |
Pilot | Sakai, Saburó |
Výrobní číslo | 5784 |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | V-172 |
Jméno stroje | - |
Jednotka | Tainan Kokutai |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.1942 |
Autor | Zbyněk Válka |
Velikost při 300 DPI | A4 |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | Zveřejněno s laskavým svolením autora |
Web autora | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora
URL : https://www.valka.cz/Micubisi-A6M2-21-Reisen-Zeke-Zero-t1277#403901Verze : 0
Rad
MOD
Reklama
.
Marking Zera A6M2 model 21, s nímž v únoru 1942 létal během bojů nad Jávou Saburó Sakai. Stroj patřil do stavu Tainann Kókútai. Kamufláž standardní: světle šedá barva na všech plochách, motorvý kryt velmi tmavě šedý,vrtulový kužel v barvě kovu. Bílé, červeně lemované kódové označení Tainan Kókútai používala do konce března 1942.
Zveřejněno s laskavým svolením autora
Období | Druhá světová válka [1939-1945] |
Výrobce | Micubiši |
Typ letounu | Micubiši A6M2 21 Reisen [Zeke, Zero] |
Kamufláž | Standardní vojenská |
![]() ![]() |
|
Země | ![]() |
Pilot | Sakai, Saburó |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | V-107 |
Jméno stroje | - |
Jednotka | Tainan Kokutai |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.02.1942 |
Autor | Zbyněk Válka |
Velikost při 300 DPI | A4 |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | Zveřejněno s laskavým svolením autora |
Web autora | - |
Marking Zera A6M2 model 21, s nímž v únoru 1942 létal během bojů nad Jávou Saburó Sakai. Stroj patřil do stavu Tainann Kókútai. Kamufláž standardní: světle šedá barva na všech plochách, motorvý kryt velmi tmavě šedý,vrtulový kužel v barvě kovu. Bílé, červeně lemované kódové označení Tainan Kókútai používala do konce března 1942.
Zveřejněno s laskavým svolením autora
URL : https://www.valka.cz/Micubisi-A6M2-21-Reisen-Zeke-Zero-t1277#403890Verze : 0
Rad
MOD
.
Zero A6M2 model 21 náležící do stavu Tainan Kókútai. Létal s ním Saburó Sakai. Standardní kamufláž: svtělá šedá na všech plochách, velmi tmavě šedý kryt motoru, vrtulový kužel v barvě kovu. černá kódová písmena začala Tainan Kókútai používat od dubna 1942. Každá jednotka měla vlastní systém označování letounů podle jejich pozice v rámci letky. U Tainan Kókútai jeden pruh na trupu a jeden na SOP znamenal vedoucího šótai (trojice).
Zveřejněno s laskavým svolením autora
Období | Druhá světová válka [1939-1945] |
Výrobce | Micubiši |
Typ letounu | Micubiši A6M2 21 Reisen [Zeke, Zero] |
Kamufláž | Standardní vojenská |
![]() ![]() |
|
Země | ![]() |
Pilot | Sakai, Saburó |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | Tainan Kokutai |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.1942 |
Autor | Zbyněk Válka |
Velikost při 300 DPI | A4 |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | Zveřejněno s laskavým svolením autora |
Web autora | - |
Zero A6M2 model 21 náležící do stavu Tainan Kókútai. Létal s ním Saburó Sakai. Standardní kamufláž: svtělá šedá na všech plochách, velmi tmavě šedý kryt motoru, vrtulový kužel v barvě kovu. černá kódová písmena začala Tainan Kókútai používat od dubna 1942. Každá jednotka měla vlastní systém označování letounů podle jejich pozice v rámci letky. U Tainan Kókútai jeden pruh na trupu a jeden na SOP znamenal vedoucího šótai (trojice).
Zveřejněno s laskavým svolením autora
URL : https://www.valka.cz/Micubisi-A6M2-21-Reisen-Zeke-Zero-t1277#403893Verze : 0
Rad
MOD
.
Marking Zera A6M2 model 21 s nímž se Saburó Sakai 7. srpna 1942 nad Guadalcanalem zúčastnil tvrdého vzdušného boje, kde získal 3 sestřely, avšak sám byl těžce raněn. Standardní kamufláž: světlá šedá na všech plochách, velmi tmavě šedý motorový kryt a vrtulový kužel v barvě kovu.
Zveřejněno s laskavým svolením autora
Období | Druhá světová válka [1939-1945] |
Výrobce | Micubiši |
Typ letounu | Micubiši A6M2 21 Reisen [Zeke, Zero] |
Kamufláž | Standardní vojenská |
![]() ![]() |
|
Země | ![]() |
Pilot | Sakai, Saburó |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | V-128 |
Jméno stroje | - |
Jednotka | Tainan Kokutai |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | 07.08.1942 |
Autor | Zbyněk Válka |
Velikost při 300 DPI | A4 |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | Zveřejněno s laskavým svolením autora |
Web autora | - |
Marking Zera A6M2 model 21 s nímž se Saburó Sakai 7. srpna 1942 nad Guadalcanalem zúčastnil tvrdého vzdušného boje, kde získal 3 sestřely, avšak sám byl těžce raněn. Standardní kamufláž: světlá šedá na všech plochách, velmi tmavě šedý motorový kryt a vrtulový kužel v barvě kovu.
Zveřejněno s laskavým svolením autora
URL : https://www.valka.cz/Micubisi-A6M2-21-Reisen-Zeke-Zero-t1277#403916Verze : 0
Rad
MOD
Reklama
.
Toto Zero A6M2 21 patřilo do stavu 3. Kókutai a v prosinci 1941 s ním na Tchaj-wanu létal poručík Tamocu Jokojama (eso s 5 sestřely). Stroj na všech plochách zbarven světle šedě, motorový kryt velmi tmavě šedý, vrtulový kužel v barvě kovu.
Zveřejněno s laskavým svolením autora
Období | Druhá světová válka [1939-1945] |
Výrobce | Micubiši |
Typ letounu | Micubiši A6M2 21 Reisen [Zeke, Zero] |
Kamufláž | Standardní vojenská |
![]() ![]() ![]() |
|
Země | ![]() |
Pilot | Jokojama, Tamocu |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | X-108 |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | 3. Kokutai |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.12.1941 |
Autor | Zbyněk Válka |
Velikost při 300 DPI | A4 |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | Zveřejněno s laskavým svolením autora |
Web autora | - |
Toto Zero A6M2 21 patřilo do stavu 3. Kókutai a v prosinci 1941 s ním na Tchaj-wanu létal poručík Tamocu Jokojama (eso s 5 sestřely). Stroj na všech plochách zbarven světle šedě, motorový kryt velmi tmavě šedý, vrtulový kužel v barvě kovu.
Zveřejněno s laskavým svolením autora
URL : https://www.valka.cz/Micubisi-A6M2-21-Reisen-Zeke-Zero-t1277#413964Verze : 0
Rad
MOD
A6M2 21 (02-888) ze sestavy 201. Kókutai, Filipíny, říjen 1944. Tento letoun se měl zúčastnit jednoho z prvních japonských sebevražedných útoků kamikaze.
Zveřejněno s laskavým svolením autora
Období | Druhá světová válka [1939-1945] |
Výrobce | Micubiši |
Typ letounu | Micubiši A6M2 21 Reisen [Zeke, Zero] |
Kamufláž | Standardní vojenská |
![]() ![]() ![]() |
|
Země | ![]() |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | 02-888 |
Jméno stroje | - |
Jednotka | 201. Kokutai |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.10.1944 |
Autor | Zbyněk Válka |
Velikost při 300 DPI | A4 |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | Zveřejněno s laskavým svolením autora |
Web autora | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora
URL : https://www.valka.cz/Micubisi-A6M2-21-Reisen-Zeke-Zero-t1277#426584Verze : 0
Martin Smíšek
MOD
... fotografie Zuikaku během bitvy v Korálovém moři 1942. Model 21 znamená, že byla provedena úprava draku, která spočívala v instalaci sklopných konců křídel. Po jejich sklopení na palubě letadlové lodi se zmenšilo rozpětí na 11,00 m, čímž se usnadnila manipulace s letounem na palubě.
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/Micubisi-A6M2-21-Reisen-Zeke-Zero-t1277#108888Verze : 0
Vláďa
MOD
Perfektní ilustrační foto jasně ukazující markantní odlišnosti A6M2 proti ostatním verzím.
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/Micubisi-A6M2-21-Reisen-Zeke-Zero-t1277#43408Verze : 0
Tento A6M2 byl vyroben továrnou Nakajima (jako 500. kus typu A6M2 u tohoto výrobce) v prosinci 1942. Za války sloužil u 201. Kokutai na Šalamounových ostrovech. Kvůli bojovému poškození byl Japonci zanechán v džungli na ostrově Ballale. V roce 1964 byl vrak vyproštěn ze zajetí divočiny a do poloviny 80. let restaurován do letuschopného stavu pro Commemorative Air Force. Z důvodu nemožnosti obstarat provozuschopný originální motor Sakae 12 je toto "Zero" opatřeno pohonnou jednotkou Pratt & Whitney R-1830.
Vystavený exemplár - Pacific Aviation Museum
Pearl Harbor Hangar 37, Ford Island
Období | Druhá světová válka [1939-1945] |
Výrobce | Micubiši |
Typ letounu | Micubiši A6M2 21 Reisen [Zeke, Zero] |
Kamufláž | Standardní vojenská |
![]() ![]() |
|
Země | ![]() |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | Ivan Zatloukal |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Vystavený exemplár - Pacific Aviation Museum
Pearl Harbor Hangar 37, Ford Island
URL : https://www.valka.cz/Micubisi-A6M2-21-Reisen-Zeke-Zero-t1277#401115Verze : 0
Trojpohledový náčrtek Mitsubishi A6M2 Reisen
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/Micubisi-A6M2-21-Reisen-Zeke-Zero-t1277#120643Verze : 0
Vláďa
MOD
Pro možnost odpovídání na příspěvky a zakládání nových témat je třeba se zaregistrovat a přihlásit.