Název: Name: | Lockheed P-80A Shooting Star | Lockheed P-80A Shooting Star |
Originální název: Original Name: | Lockheed P-80A Shooting Star | |
Kategorie: Category: | stíhací letoun | fighter aeroplane |
Výrobce: Producer: | DD.02.1945-DD.12.1946 Lockheed Aircraft Corp., Burbank, California | |
Období výroby: Production Period: | DD.02.1945-DD.12.1946 | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | 2 prototypy XP-80A 12 předsériových YP-80A 344 výrobní blok A-1-LO 180 výrobní blok A-5-LO | |
První vzlet: Maiden Flight: | 01.09.1944 XP-80A 13.09.1944 YP-80A (ověřovací série) DD.02.1945 1. sériový letoun | |
Osádka: Crew: | 1 | |
Základní charakteristika: Basic Characteristics: | ||
Vzlet a přistání: Take-off and Landing: | CTOL - konvenční vzlet a přistání | CTOL - conventional take-off and landing |
Uspořádání křídla: Arrangement of Wing: | jednoplošník | monoplane |
Uspořádání letounu: Aircraft Concept: | klasické | conventional |
Podvozek: Undercarriage: | zatahovací | retractable |
Přistávací zařízení: Landing Gear: | kola | wheels |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Hmotnost prázdného letounu: Empty Weight: | 3593 kg | 7921 lb |
Vzletová hmotnost: Take-off Weight: | 5315 kg | 11718 lb |
Maximální vzletová hmotnost: Maximum Take-off Weight: | 6356 kg | 14013 lb |
Rozpětí: Wingspan: | 11.859 m | 38ft 10,5in |
Délka: Length: | 10.518 m | 34ft 6in |
Výška: Height: | 3,460 m | 11ft 4,2in |
Plocha křídla: Wing Area: | 22,13 m2 | 238.21 ft2 |
Plošné zatížení: Wing Loading: | 240,17 kg/m2 | 49.19 lb/ft2 |
Pohon: Propulsion: | ||
Kategorie: Category: | jednoproudový | turbojet |
Počet motorů: Number of Engines: | 1 | |
Typ: Type: | General Electric J33-GE-11 nebo Allison J33-A-9 o tahu 1 746 kg (17,125 kN) později Allison J33-A-17 o tahu 1 814 kg (17,79 kN). | General Electric J33-GE-11 or Allison J33-A-9 turbojet engine generating 3,850 lbf or later Allison J33-A-17 turbojet engine generating 4,000 lbf. |
Objem palivových nádrží: Fuel Tank Capacity: | 1 060 l + 2x 165 l v přídavných palivových nádržích na konci křídel. Maximálně mohlo být neseno až 1 781 l. | 233 UK gallons and 72.6 UK gallons in two drop tanks. Maximum could be carried 392 UK gallons (470.5 US gal) of fuel. |
Výkony: Performance: | ||
Maximální rychlost: Maximum Speed: | 898 km/h v 0 m | 558 mph in 0 ft |
Cestovní rychlost: Cruise Speed: | 660 km/h v ? m | 410 mph in ? ft |
Rychlost stoupání: Climb Rate: | 23.3 m/s | 4580 ft/min |
Čas výstupu na výšku: Time to Climb to: | 5,5 min do 6096 m | 5,5 min to 20000 ft |
Operační dostup: Service Ceiling: | 13716 m | 45000 ft |
Dolet: Range: | 860 km | 534.4 mi |
Maximální dolet: Maximum Range: | 1250 km | 776.7 mi |
Výzbroj: Armament: | 6x pevný kulomet Colt-Browning M2 ráže 12,7 mm v přídi, 300 nábojů pro každý. Pumový náklad: pumy do hmotnosti 907 kg (2x 454 kg) nebo 10x neřízená raketa ráže 127 mm. | Six fixed forward-firing 0.50 inch M2 Browning machine guns in the nose, 300 rpg. Bomb load: Up to 2,000 lb bombs (two 1,000 lb) or ten 5 inches rockets. |
Uživatelské státy: User States: | | |
Poznámka: Note: | Na zkouškách nového proudového letounu P-80A dne 6. srpna 1945 zahynul nejúspěšnější americký stíhací pilot, major Richard Ira Bong. Havárie se stala při vzletu z kalifornského letiště Van Nuys, letounu selhalo palivové čerpadlo a letoun se následně zřítil. Kompletní historie zde | Noted ace Major Richard Bong was also killed on an acceptance flight of a production P-80 in the United States on 6 August 1945. Both Burcham and Bong crashed as a result of main fuel pump failure. Burcham's death was the result of a failure to brief him on a newly installed emergency fuel pump backup system, but the investigation of Bong's crash found he had apparently forgotten to switch on the emergency fuel pump that could have prevented the accident. He bailed out when the aircraft rolled inverted but was too close to the ground for his parachute to deploy. |
Zdroje: Sources: | William Green, War Planes of the Second World War, Volume Four: Fighters, London, MacDonald & Co. (Publishers) Ltd., 1961 (Sixth impression 1969), ISBN 0-356-01448-7 Zbyněk Válka, Stíhací letadla 1939-45/USA-Japonsko, Olomouc, Votobia, 1996. str. 88, ISBN 80-7198-091-9. http://www.joebaugher.com/usaf_fighters/p80_4.html http://www.aviation-history.com/lockheed/p80.html www.militaryfactory.com http://www.airwar.ru/enc/fighter/f80.html archiv autora |