Název: Name: | Hiro H1H1 Typ 15 model 1 | Hiro H1H1 Type 15 Model 1 |
Originální název: Original Name: | H1H TYPE 15 一五式飞行艇 | |
Kategorie: Category: | průzkumný/pozorovací letoun | reconnaissance/scout aeroplane |
Výrobce: Producer: | DD.MM.1927-DD.MM.1932 Hiro Naval Arsenal, Hiro | |
Období výroby: Production Period: | DD.02.1929-DD.MM.1932 série | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | ~20 | |
První vzlet: Maiden Flight: | DD.10.1927 | |
Osádka: Crew: | 6 | |
Základní charakteristika: Basic Characteristics: | ||
Vzlet a přistání: Take-off and Landing: | CTOL - konvenční vzlet a přistání | CTOL - conventional take-off and landing |
Uspořádání křídla: Arrangement of Wing: | dvouplošník | biplane |
Uspořádání letounu: Aircraft Concept: | klasické | conventional |
Podvozek: Undercarriage: | pevný | fixed |
Přistávací zařízení: Landing Gear: | člunový trup | flying boat |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Hmotnost prázdného letounu: Empty Weight: | 4020 kg | 8863 lb |
Vzletová hmotnost: Take-off Weight: | 6100 kg | 13448 lb |
Maximální vzletová hmotnost: Maximum Take-off Weight: | ? kg | ? lb |
Rozpětí: Wingspan: | 22,973 m | 75ft 4,45in |
Délka: Length: | 15,110 m | 49ft 7in |
Výška: Height: | 5,192 m | 17ft |
Plocha křídla: Wing Area: | 125,00 m2 | 1345.49 ft2 |
Plošné zatížení: Wing Loading: | 48,80 kg/m2 | 10 lb/ft2 |
Pohon: Propulsion: | ||
Kategorie: Category: | pístový | piston |
Počet motorů: Number of Engines: | 2 | |
Typ: Type: | Lorraine 2, vodou chlazený dvanáctiválec s válci do V o výkonu 336 kW. Vrtule dvoulisté dřevěné s pevným úhlem náběhu. | Lorraine 2 twelve-cylinder W-type water-cooled engines, power output 450 hp, driving a two-blade fixed-pitch wooden propellers. |
Objem palivových nádrží: Fuel Tank Capacity: | ? | ? |
Výkony: Performance: | ||
Maximální rychlost: Maximum Speed: | 170 km/h v 1000 m | 105.6 mph in 3281 ft |
Cestovní rychlost: Cruise Speed: | ? km/h v ? m | ? mph in ? ft |
Rychlost stoupání: Climb Rate: | ? m/s | ? ft/min |
Čas výstupu na výšku: Time to Climb to: | 33,83 min do 3000 m | 33,83 min to 9843 ft |
Operační dostup: Service Ceiling: | 4300 m | 14108 ft |
Dolet: Range: | ? km | ? mi |
Maximální dolet: Maximum Range: | ? km | ? mi |
Výzbroj: Armament: | 1x pohyblivý kulomet Vickers ráže 7,7 mm v předním střelišti a 1x pohyblivý kulomet Vickers ráže 7,7 mm ve hřbetním střelišti. Pumový náklad: do hmotnosti 400 kg | One flexible bow-mounted 0.303 inch Vickers machine-gun and one flexible dorsal mounted 0.303 inch Vickers machine-gun. Bomb load: 881 lb of bombs. |
Uživatelské státy: User States: | | |
Poznámka: Note: | 一五式一号飛行艇(H1H) - Námořní létající člun typ 15 model 1 Letová vytrvalost: 14,5 h - Letoun byl značně ovlivněn úspěšným typem Felixstowe F.5, křídla však byla zcela nová a při jejich konstrukci byl kladen důraz na dosažení vyšší rychlosti. - Na začátku války v Tichomoří již nebyl ve výzbroji námořního letectva, nikdy nebyl nasazen v nějakém významnějším konfliktu. - Posloužil hlavně pro získání zkušeností s létajícimi čluny. - První prototyp byl poháněn motory Loriane 1 o výkonu 400 koní. | 一五式一号飛行艇(H1H) - Navy Type 15 Flying-Boat Endurance: 14 hours 30 minutes - The hull design of the new type closely resembled the successful F.5 design with its all-wooden structure, but the wings were completely new, giving emphasis on greater speed. Retreating from the monoplane design of the Type-R flying-boats, the new design was a simple single-bay biplane. - The first prototype was completed at the Hiro Arsenal in the autumn of 1927. Although some minor modifications were required, the aircraft proved to have good performance, stability and control. It was officially adopted as the Navy Type 15 Flying-boat and was put into production as soon as F.5 production ended in February 1929. At the same time, it was also put into production at Aichi in 1927 at the end of its F.5 contract. - The first were the 1927 prototype powered by two 400 hp Lorraine 1 engines of which were built by Hiro. - The Type 15-1 flying-boat, with short designation (H1H1), was accepted by the Navy in February 1929, and was powered by 450 hp Lorraine engines driving two-blade wooden propellers. Early production models were fitted with bench-type aileron balance surfaces, but later horn-balanced ailerons were fitted: additional vertical fins were attached near the tips of the tailplane, and the wingtip floats were then made of metal. These were built by the Hiro Arsenal as well as Aichi. |
Zdroje: Sources: | Robert C. Mikesh and Shorzoe Abe, Japanese Aircraft 1910-1941, Naval Institute Press Annapolis, Maryland 21402, 1990, ISBN: 1-155750-563-2 Tadeusz Januszewski a Kryzysztof Zalewski, Japońskie samoloty marynarski 1912-1945, tiel 2, Lampart, rok 2000, ISBN 83-86776-00-05 archiv autora |