Název: Name: | Hawker Typhoon Mk.IB (počáteční výroba) | |
Originální název: Original Name: | Hawker Typhoon Mk.IB | |
Kategorie: Category: | stíhací letoun | |
Výrobce: Producer: | Gloster Aircraft Co Ltd., Hucclecote | |
Období výroby: Production Period: | DD.MM.1942-DD.06.1943 | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | 3207 | |
První vzlet: Maiden Flight: | DD.MM.RRRR | |
Osádka: Crew: | 1 | |
Základní charakteristika: Basic Characteristics: | ||
Vzlet a přistání: Take-off and Landing: | CTOL - konvenční vzlet a přistání | |
Uspořádání křídla: Arrangement of Wing: | jednoplošník | |
Uspořádání letounu: Aircraft Concept: | klasické | |
Podvozek: Undercarriage: | zatahovací | |
Přistávací zařízení: Landing Gear: | kola | |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Hmotnost prázdného letounu: Empty Weight: | 3756 kg | |
Vzletová hmotnost: Take-off Weight: | 5307 kg | |
Maximální vzletová hmotnost: Maximum Take-off Weight: | ? kg | |
Rozpětí: Wingspan: | 12.670 m | |
Délka: Length: | 9.740 m | |
Výška: Height: | 4.500 m | |
Plocha křídla: Wing Area: | 25.92 m2 | |
Plošné zatížení: Wing Loading: | 204,745 kg/m2 | |
Pohon: Propulsion: | ||
Kategorie: Category: | pístový | |
Počet motorů: Number of Engines: | 1 | |
Typ: Type: | Napier Sabre IIA kapalinou chlazený čtyřiadvacetiválec s válci do H o vzletovém výkonu 1 626 kW (2 210 k) a krátkodobém maximálním výkonu 1 667 kW (2 267 k). Vrtule trojlistá kovová s konstantními otáčkami typu Rotol o průměru 4 267 mm. | |
Objem palivových nádrží: Fuel Tank Capacity: | 700 l | |
Výkony: Performance: | ||
Maximální rychlost: Maximum Speed: | 650 km/h v 3048 m | |
Cestovní rychlost: Cruise Speed: | 530 km/h v ? m | |
Rychlost stoupání: Climb Rate: | 12,0 m/s | |
Čas výstupu na výšku: Time to Climb to: | 6,20 min do 4572 m | |
Operační dostup: Service Ceiling: | 10302 m | |
Dolet: Range: | 602 km | |
Maximální dolet: Maximum Range: | ? km | |
Výzbroj: Armament: | 4x pevný kanon ráže 20 mm Hispano Mk.II v křídlech, 140 nábojů pro každý | |
Uživatelské státy: User States: | ||
Poznámka: Note: | Hmotnosti a výkony se vztahují k prvním výrobním verzím (přepadový stíhač) s odklápěcí kabinou a s bočními dveřmi. | |
Zdroje: Sources: | Francis K. Mason, The Hawker Typhoon, in Aircraft Profile, nº 81, Leatherhead, UK, Profile Publications Ltd., 1966. Leszek Moczulski, Hawker Typhoon cz. 1, Monografie Lotnicze No. 94, AJ – Pressm Gdaňsk, 2004, ISBN 83-7237-151-2 Leszek Moczulski, Hawker Typhoon cz. 2, Monografie Lotnicze No. 95, AJ – Pressm Gdaňsk, 2004, ISBN 83-7237-159-8 John C. Fredriksen, Hawker Typhoon, in An Illustrated Guide to World Military Aircraft, 1914-2000, Santa Barbara, CA, USA, ABC-CLIO, 2001, ISBN 978-1-57607-131-1. Tony Buttler, Specification F.18/37 - Hawker Tornado and Typhoon, in British Secret Projects - Fighters & Bombers 1935-1950, Hinckley, UK, Midland Publishing, 2004, ISBN 978-1-85780-179-8. www.aviation-history.com www.historyofwar.org www.wwiiaircraftperformance.org http://www.airpages.ru/eng/uk/typhoon_1.shtml archiv autora |
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/Hawker-Typhoon-Mk-IB-t1360#552931Verze : 1
Vláďa
MOD
Název: Name: | Hawker Typhoon Mk.IB (pozdější výrobní série) | |
Originální název: Original Name: | Hawker Typhoon Mk.IB | |
Kategorie: Category: | stíhací-bombardovací letoun | |
Výrobce: Producer: | Gloster Aircraft Co Ltd., Hucclecote | |
Období výroby: Production Period: | DD.MM.1943-DD.MM.1945 | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | 3207 | |
První vzlet: Maiden Flight: | DD.MM.RRRR | |
Osádka: Crew: | 1 | |
Základní charakteristika: Basic Characteristics: | ||
Vzlet a přistání: Take-off and Landing: | CTOL - konvenční vzlet a přistání | |
Uspořádání křídla: Arrangement of Wing: | jednoplošník | |
Uspořádání letounu: Aircraft Concept: | klasické | |
Podvozek: Undercarriage: | zatahovací | |
Přistávací zařízení: Landing Gear: | kola | |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Hmotnost prázdného letounu: Empty Weight: | 3942 kg | |
Vzletová hmotnost: Take-off Weight: | 5340 kg | |
Maximální vzletová hmotnost: Maximum Take-off Weight: | 5854 kg | |
Rozpětí: Wingspan: | 12.670 m | |
Délka: Length: | 9.740 m | |
Výška: Height: | 4.500 m | |
Plocha křídla: Wing Area: | 25.92 m2 | |
Plošné zatížení: Wing Loading: | 206,019 kg/m2 | |
Pohon: Propulsion: | ||
Kategorie: Category: | pístový | |
Počet motorů: Number of Engines: | 1 | |
Typ: Type: | Napier Sabre IIB kapalinou chlazený čtyřiadvacetiválec s válci do H o maximálním výkonu 1 805 kW (2 454 k) při 3 850 ot/min nad hladinou moře a 1 525 kW (2 073 k) při 3 850 ot/min v h= 4 191 m. Vrtule trojlistá kovová s konstantními otáčkami typu de Havilland o průměru 4 267 mm. | |
Objem palivových nádrží: Fuel Tank Capacity: | 700 l + dvě přídavné nádrž každá o objemu 200 l | |
Výkony: Performance: | ||
Maximální rychlost: Maximum Speed: | 658 km/h v 3048 m | |
Cestovní rychlost: Cruise Speed: | 539.1 km/h v ? m | |
Rychlost stoupání: Climb Rate: | 13,0 m/s | |
Čas výstupu na výšku: Time to Climb to: | 5,55 min do 4572 m | |
Operační dostup: Service Ceiling: | 10729 m | |
Dolet: Range: | 820.8 km | |
Maximální dolet: Maximum Range: | 1460 km | |
Výzbroj: Armament: | 4x pevný kanon ráže 20 mm Hispano Mk.II v křídlech, po 140 nábojích Pumový náklad: 2x 113 nebo 2x 227 kg pumy | |
Uživatelské státy: User States: | | |
Poznámka: Note: | Hmotnosti a výkony se vztahují k pozdějším výrobním sériím s odklápěcí kabinou a s bočními dveřmi. Jednalo se již o stíhací bombardér. | |
Zdroje: Sources: | Francis K. Mason, The Hawker Typhoon, in Aircraft Profile, nº 81, Leatherhead, UK, Profile Publications Ltd., 1966. Leszek Moczulski, Hawker Typhoon cz. 1, Monografie Lotnicze No. 94, AJ – Pressm Gdaňsk, 2004, ISBN 83-7237-151-2 Leszek Moczulski, Hawker Typhoon cz. 2, Monografie Lotnicze No. 95, AJ – Pressm Gdaňsk, 2004, ISBN 83-7237-159-8 John C. Fredriksen, Hawker Typhoon, in An Illustrated Guide to World Military Aircraft, 1914-2000, Santa Barbara, CA, USA, ABC-CLIO, 2001, ISBN 978-1-57607-131-1. Tony Buttler, Specification F.18/37 - Hawker Tornado and Typhoon, in British Secret Projects - Fighters & Bombers 1935-1950, Hinckley, UK, Midland Publishing, 2004, ISBN 978-1-85780-179-8. www.aviation-history.com www.historyofwar.org www.wwiiaircraftperformance.org http://www.airpages.ru/eng/uk/typhoon_1.shtml archiv autora |
URL : https://www.valka.cz/Hawker-Typhoon-Mk-IB-t1360#552934Verze : 2
Vláďa
MOD
Dobové fotografie letounů Hawker Typhoon.
Zdroj: http://www.junobeach.org/
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/Hawker-Typhoon-Mk-IB-t1360#250545Verze : 0
Hawker Typhoon Mk.IB (EK273/JE-DT), letiště Ludham, červen 1943.
Letoun velitele 195. perutě S/Ldr Dona "Butch" Taylora nese standardní zbarvení stíhacích letounů RAF, na spodní ploše křídla bílo-černé pruhy, prvek rychlé identifikace. Stroj má nestandardní kódové označení, kdy kód perutě JE je doplněn iniciály pilota DT. Tato praxe byla obvyklá u velitelů křídel, u velitelů perutě se jednalo o ojedinělý jev.
Letoun byl ztracen 6. července 1943, kdy si ho "půjčil" velitel křídla z Coltishallu W/Cdr A. C. Rabagliati a v čele 56. perutě vyrazil na útoky proti lodím. U Den Helderu byl však stroj EK273 zasažen flakem. Pilot ho sice opustil na padáku, ale utonul.
Prameny:
Shores, C.: Those other Eagles, Grub Street, London 2004
Thomas, C.: Typhoon and Tempest Aces of WW2, Osprey Pub., Oxford 1999
Zveřejněno s laskavým svolením autora
Letoun velitele 195. perutě S/Ldr Dona "Butch" Taylora nese standardní zbarvení stíhacích letounů RAF, na spodní ploše křídla bílo-černé pruhy, prvek rychlé identifikace. Stroj má nestandardní kódové označení, kdy kód perutě JE je doplněn iniciály pilota DT. Tato praxe byla obvyklá u velitelů křídel, u velitelů perutě se jednalo o ojedinělý jev.
Letoun byl ztracen 6. července 1943, kdy si ho "půjčil" velitel křídla z Coltishallu W/Cdr A. C. Rabagliati a v čele 56. perutě vyrazil na útoky proti lodím. U Den Helderu byl však stroj EK273 zasažen flakem. Pilot ho sice opustil na padáku, ale utonul.
Prameny:
Shores, C.: Those other Eagles, Grub Street, London 2004
Thomas, C.: Typhoon and Tempest Aces of WW2, Osprey Pub., Oxford 1999
Období | Druhá světová válka [1939-1945] |
Výrobce | Hawker / Hawker Siddeley |
Typ letounu | Hawker Typhoon Mk.IB |
Kamufláž | Standardní vojenská |
![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Země | ![]() |
Pilot | Taylor, Donald Murray |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | EK273 |
Taktické označení / imatrikulace | JE-DT |
Jméno stroje | - |
Jednotka | 195. peruť RAF |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | Zbyněk Válka |
Velikost při 300 DPI | A4 |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | Zveřejněno s laskavým svolením autora |
Web autora | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora
URL : https://www.valka.cz/Hawker-Typhoon-Mk-IB-t1360#395949Verze : 4
Michal Rak
MOD
.
Hawker Typhoon Mk.IB patřící do stavu 55. OTU v Aston Down. Počátkem roku 1945 na tomto stroji prodělával výcvik před svým přechodem na Tempesty budoucí nejúspěšnější francouzský stíhač Pierre Clostermann. Stroj nese běžné kamuflážní schéma RAF: horní plochy kryjí nepravidelná pole tmavé zelené a oceánské šedé, spodní plochy, pruh před ocasem a vrtulový kužel natřeny barvou Nebeská modrá typ S (Sky type S). Na spodních plochách křídla černobílé pruhy, náběžná hrana křídla žlutá. Sériové číslo se nepodařilo zrekonstruovat celé, místo posledních tří znaků byla použita písmena X.
Zveřejněno s laskavým svolením autora
Období | Druhá světová válka [1939-1945] |
Výrobce | Hawker / Hawker Siddeley |
Typ letounu | Hawker Typhoon Mk.IB |
Kamufláž | Standardní vojenská |
![]() ![]() ![]() |
|
Země | ![]() |
Pilot | Clostermann, Pierre |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | RB??? |
Taktické označení / imatrikulace | FMN |
Jméno stroje | - |
Jednotka | 55. operačně výcviková jednotka |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR počátek roku 1945 |
Autor | Zbyněk Válka |
Velikost při 300 DPI | A4 |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | Zveřejněno s laskavým svolením autora |
Web autora | - |
Hawker Typhoon Mk.IB patřící do stavu 55. OTU v Aston Down. Počátkem roku 1945 na tomto stroji prodělával výcvik před svým přechodem na Tempesty budoucí nejúspěšnější francouzský stíhač Pierre Clostermann. Stroj nese běžné kamuflážní schéma RAF: horní plochy kryjí nepravidelná pole tmavé zelené a oceánské šedé, spodní plochy, pruh před ocasem a vrtulový kužel natřeny barvou Nebeská modrá typ S (Sky type S). Na spodních plochách křídla černobílé pruhy, náběžná hrana křídla žlutá. Sériové číslo se nepodařilo zrekonstruovat celé, místo posledních tří znaků byla použita písmena X.
Zveřejněno s laskavým svolením autora
URL : https://www.valka.cz/Hawker-Typhoon-Mk-IB-t1360#458951Verze : 0
Rad
MOD
Hawker Typhoon Mk.IB (TP) operující v létě 1944 v sestavě 198. perutě nad okupovanou Francií.
Zveřejněno s laskavým svolením autora
Zveřejněno s laskavým svolením autora
Období | Druhá světová válka [1939-1945] |
Výrobce | Hawker / Hawker Siddeley |
Typ letounu | Hawker Typhoon Mk.IB |
Kamufláž | Standardní vojenská |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Země | ![]() |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | TP |
Jméno stroje | - |
Jednotka | 198. peruť RAF [1942-1945] |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.06.1944 |
Autor | Zbyněk Válka |
Velikost při 300 DPI | A4 |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | Zveřejněno s laskavým svolením autora |
Web autora | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora
Období | Druhá světová válka [1939-1945] |
Výrobce | Hawker / Hawker Siddeley |
Typ letounu | Hawker Typhoon Mk.IB |
Kamufláž | Standardní vojenská |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Země | ![]() |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | TP |
Jméno stroje | - |
Jednotka | 198. peruť RAF [1942-1945] |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.06.1944 |
Autor | Zbyněk Válka |
Velikost při 300 DPI | A4 |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | Zveřejněno s laskavým svolením autora |
Web autora | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora
URL : https://www.valka.cz/Hawker-Typhoon-Mk-IB-t1360#528147Verze : 0
Martin Smíšek
MOD
Hawker Typhoon Mk.IB (TP-T, JP963). Letoun v době spojeneckého vylodění v Normandii v červnu 1944 bojoval v řadách 198. perutě. V červenci 1944 letoun spolu se zbytkem perutě působil z předsunuté přistávací plochy B-10 v severní Francii.
Zveřejněno s laskavým svolením autora
Období | Druhá světová válka [1939-1945] |
Výrobce | Hawker / Hawker Siddeley |
Typ letounu | Hawker Typhoon Mk.IB |
Kamufláž | Standardní vojenská |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Země | ![]() |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | JP963 |
Taktické označení / imatrikulace | TP-T |
Jméno stroje | - |
Jednotka | 198. peruť RAF [1942-1945] |
Základna | Plumetot, Předsunutá přistávací plocha B-10 Plumetot [1944-1945] |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.07.1944 |
Autor | Zbyněk Válka |
Velikost při 300 DPI | A4 |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | Zveřejněno s laskavým svolením autora |
Web autora | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora
URL : https://www.valka.cz/Hawker-Typhoon-Mk-IB-t1360#528699Verze : 0
Martin Smíšek
MOD
Název: Name: | Hawker Typhoon Mk.IB (poslední výrobní série) | |
Originální název: Original Name: | Hawker Typhoon Mk.IB | |
Kategorie: Category: | stíhací-bombardovací letoun | |
Výrobce: Producer: | DD.MM.1942-DD.11.1945 Gloster Aircraft Co Ltd., Hucclecote | |
Období výroby: Production Period: | DD.MM.1942-DD.11.1945 | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | 3207 | |
První vzlet: Maiden Flight: | DD.MM.RRRR | |
Osádka: Crew: | 1 | |
Základní charakteristika: Basic Characteristics: | ||
Vzlet a přistání: Take-off and Landing: | CTOL - konvenční vzlet a přistání | |
Uspořádání křídla: Arrangement of Wing: | jednoplošník | |
Uspořádání letounu: Aircraft Concept: | klasické | |
Podvozek: Undercarriage: | zatahovací | |
Přistávací zařízení: Landing Gear: | kola | |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Hmotnost prázdného letounu: Empty Weight: | 4010 kg | |
Vzletová hmotnost: Take-off Weight: | 5375 kg | |
Maximální vzletová hmotnost: Maximum Take-off Weight: | 6341 kg | |
Rozpětí: Wingspan: | 12.670 m | |
Délka: Length: | 9.740 m | |
Výška: Height: | 4.665 m | |
Plocha křídla: Wing Area: | 25.92 m2 | |
Plošné zatížení: Wing Loading: | 207,369 kg/m2 | |
Pohon: Propulsion: | ||
Kategorie: Category: | pístový | |
Počet motorů: Number of Engines: | 1 | |
Typ: Type: | Napier Sabre IIC kapalinou chlazený čtyřiadvacetiválec s válci do H o vzletovém výkonu 1 540 kW (2 094 k), nouzový výkon 1 685 kW (2 281 k) po dobu 5 minut. Vrtule čtyřlistá kovová s konstantnimi otáčkami typu de Havilland o průměru 4 267 mm. | |
Objem palivových nádrží: Fuel Tank Capacity: | 700 l + 409 l ve dvou přídavných nádržích pod křídly | |
Výkony: Performance: | ||
Maximální rychlost: Maximum Speed: | 667.9 km/h v 5791 m | |
Cestovní rychlost: Cruise Speed: | 535.9 km/h v ? m | |
Rychlost stoupání: Climb Rate: | 13,59 m/s | |
Čas výstupu na výšku: Time to Climb to: | 5.25 min do 4572 m | |
Operační dostup: Service Ceiling: | 10729 m | |
Dolet: Range: | 820.8 km | |
Maximální dolet: Maximum Range: | 1577.2 km | |
Výzbroj: Armament: | 4x pevný kanon ráže 20 mm Hispano Mk.II v křídle se zásobou střeliva 140 granátů pro každý. Pumový náklad: 2x 227 kg nebo 2x 454 kg pumy nebo 8-12x neřízená raketa RP-3 | |
Uživatelské státy: User States: | | |
Poznámka: Note: | Hmotnosti a výkony se vztahují k posledním výrobním verzím s kapkovitou odsouvací kabinou. | |
Zdroje: Sources: | Leszek Moczulski, Hawker Typhoon cz. 1, Monografie Lotnicze No. 94, AJ – Pressm Gdaňsk, 2004, ISBN 83-7237-151-2 Leszek Moczulski, Hawker Typhoon cz. 2, Monografie Lotnicze No. 95, AJ – Pressm Gdaňsk, 2004, ISBN 83-7237-159-8 |
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/Hawker-Typhoon-Mk-IB-t1360#5291Verze : 5
Schlange
MOD
.
Typhoon Mk.IB (MP195/DP-Z "ZIPP X"). Letoun používal velitel 193. perutě RAF S/Ldr J. C. 'Zipp' Button, srpen 1944.
Web autora : http://www.clavework-graphics.co.uk
Zveřejněno s laskavým svolením autora
Období | Druhá světová válka [1939-1945] |
Výrobce | Hawker / Hawker Siddeley |
Typ letounu | Hawker Typhoon Mk.IB |
Kamufláž | Standardní vojenská |
![]() ![]() ![]() |
|
Země | ![]() |
Pilot | Button, John Chester |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | MP195 |
Taktické označení / imatrikulace | DP-Z |
Jméno stroje | ZIPP X |
Jednotka | 193. peruť RAF [1942-1945] |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.08.1944 |
Autor | Bill Dady |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | Zveřejněno s laskavým svolením autora |
Web autora | http://www.clavework-graphics.co.uk |
Typhoon Mk.IB (MP195/DP-Z "ZIPP X"). Letoun používal velitel 193. perutě RAF S/Ldr J. C. 'Zipp' Button, srpen 1944.
Web autora : http://www.clavework-graphics.co.uk
Zveřejněno s laskavým svolením autora
URL : https://www.valka.cz/Hawker-Typhoon-Mk-IB-t1360#548240Verze : 3
Michal Rak
MOD
Hawker Typhoon Mk.IB (MN235), Muzeum RAF, Hendon, 2003. Jedná se o jediný kompletně zachovalý exemplář této varianty. Letoun byl objednán v rámci kontraktu no.943/SAS/C.23 (A) a následně vyroben u společnosti Gloster Aircraft Co. Ltd. Tento Typhoon svůj první let absolvoval 8. února 1944. Na jaře téhož roku byl stroj přepraven na Wright Field ve státě Ohio v USA, kde měl podstoupil zkoušky amerického letectva. Ty však nakonec byly velmi krátké a po menší nehodě (a nelátání pouhých 9 letových hodin) byl Typhoon uskladněn. Zpátky do Velké Británie se letoun vrátil až v lednu 1968, kdy již byl majetkem Muzea RAF. Stroj byl následně renovován. Na podzim 2013 byl přebarven do kamufláže stroje I8-T sloužícího za 2. světové války u kanadské 440. perutě RAF. V květnu následujícího roku byl zapůjčen do Canada Aviation and Space Museum ve městě Rockliffe v Ottawě. Tam byl formálně poprvé veřejně představen 6. června 2014 v rámci 70. výročí od spojeneckého vylodění v Normandii.

















URL : https://www.valka.cz/Hawker-Typhoon-Mk-IB-t1360#35559Verze : 0
Admin
MOD
Pro možnost odpovídání na příspěvky a zakládání nových témat je třeba se zaregistrovat a přihlásit.