Main Menu
User Menu

Hawker Typhoon Mk.IB

     
Název:
Name:
Hawker Typhoon Mk.IB (počáteční výroba)
Originální název:
Original Name:
Hawker Typhoon Mk.IB
Kategorie:
Category:
stíhací letoun
Výrobce:
Producer:
Gloster Aircraft Co Ltd., Hucclecote
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1942-DD.06.1943
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
3207
První vzlet:
Maiden Flight:
DD.MM.RRRR
Osádka:
Crew:
1
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
3756 kg
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
5307 kg
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
? kg
Rozpětí:
Wingspan:
12.670 m
Délka:
Length:
9.740 m
Výška:
Height:
4.500 m
Plocha křídla:
Wing Area:
25.92 m2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
204,745 kg/m2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Napier Sabre IIA kapalinou chlazený čtyřiadvacetiválec s válci do H o vzletovém výkonu 1 626 kW (2 210 k) a krátkodobém maximálním výkonu 1 667 kW (2 267 k).
Vrtule trojlistá kovová s konstantními otáčkami typu Rotol o průměru 4 267 mm.
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
700 l
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
650 km/h v 3048 m
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
530 km/h v ? m
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
12,0 m/s
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
6,20 min do 4572 m
Operační dostup:
Service Ceiling:
10302 m
Dolet:
Range:
602 km
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km
Výzbroj:
Armament:
4x pevný kanon ráže 20 mm Hispano Mk.II v křídlech, 140 nábojů pro každý
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
Hmotnosti a výkony se vztahují k prvním výrobním verzím (přepadový stíhač) s odklápěcí kabinou a s bočními dveřmi.
Zdroje:
Sources:
Francis K. Mason, The Hawker Typhoon, in Aircraft Profile, nº 81, Leatherhead, UK, Profile Publications Ltd., 1966.
Leszek Moczulski, Hawker Typhoon cz. 1, Monografie Lotnicze No. 94, AJ – Pressm Gdaňsk, 2004, ISBN 83-7237-151-2
Leszek Moczulski, Hawker Typhoon cz. 2, Monografie Lotnicze No. 95, AJ – Pressm Gdaňsk, 2004, ISBN 83-7237-159-8
John C. Fredriksen, Hawker Typhoon, in An Illustrated Guide to World Military Aircraft, 1914-2000, Santa Barbara, CA, USA, ABC-CLIO, 2001, ISBN 978-1-57607-131-1.
Tony Buttler, Specification F.18/37 - Hawker Tornado and Typhoon, in British Secret Projects - Fighters & Bombers 1935-1950, Hinckley, UK, Midland Publishing, 2004, ISBN 978-1-85780-179-8.
www.aviation-history.com
www.historyofwar.org
www.wwiiaircraftperformance.org
http://www.airpages.ru/eng/uk/typhoon_1.shtml
archiv autora

Hawker Typhoon Mk.IB -


URL : https://www.valka.cz/Hawker-Typhoon-Mk-IB-t1360#552931Verze : 1
MOD
     
Název:
Name:
Hawker Typhoon Mk.IB (pozdější výrobní série)
Originální název:
Original Name:
Hawker Typhoon Mk.IB
Kategorie:
Category:
stíhací-bombardovací letoun
Výrobce:
Producer:
Gloster Aircraft Co Ltd., Hucclecote
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1943-DD.MM.1945
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
3207
První vzlet:
Maiden Flight:
DD.MM.RRRR
Osádka:
Crew:
1
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
3942 kg
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
5340 kg
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
5854 kg
Rozpětí:
Wingspan:
12.670 m
Délka:
Length:
9.740 m
Výška:
Height:
4.500 m
Plocha křídla:
Wing Area:
25.92 m2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
206,019 kg/m2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Napier Sabre IIB kapalinou chlazený čtyřiadvacetiválec s válci do H o maximálním výkonu 1 805 kW (2 454 k) při 3 850 ot/min nad hladinou moře a 1 525 kW (2 073 k) při 3 850 ot/min v h= 4 191 m.
Vrtule trojlistá kovová s konstantními otáčkami typu de Havilland o průměru 4 267 mm.
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
700 l + dvě přídavné nádrž každá o objemu 200 l
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
658 km/h v 3048 m
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
539.1 km/h v ? m
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
13,0 m/s
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
5,55 min do 4572 m
Operační dostup:
Service Ceiling:
10729 m
Dolet:
Range:
820.8 km
Maximální dolet:
Maximum Range:
1460 km
Výzbroj:
Armament:
4x pevný kanon ráže 20 mm Hispano Mk.II v křídlech, po 140 nábojích


Pumový náklad:
2x 113 nebo 2x 227 kg pumy
Uživatelské státy:
User States:



Poznámka:
Note:
Hmotnosti a výkony se vztahují k pozdějším výrobním sériím s odklápěcí kabinou a s bočními dveřmi. Jednalo se již o stíhací bombardér.
Zdroje:
Sources:
Francis K. Mason, The Hawker Typhoon, in Aircraft Profile, nº 81, Leatherhead, UK, Profile Publications Ltd., 1966.
Leszek Moczulski, Hawker Typhoon cz. 1, Monografie Lotnicze No. 94, AJ – Pressm Gdaňsk, 2004, ISBN 83-7237-151-2
Leszek Moczulski, Hawker Typhoon cz. 2, Monografie Lotnicze No. 95, AJ – Pressm Gdaňsk, 2004, ISBN 83-7237-159-8
John C. Fredriksen, Hawker Typhoon, in An Illustrated Guide to World Military Aircraft, 1914-2000, Santa Barbara, CA, USA, ABC-CLIO, 2001, ISBN 978-1-57607-131-1.
Tony Buttler, Specification F.18/37 - Hawker Tornado and Typhoon, in British Secret Projects - Fighters & Bombers 1935-1950, Hinckley, UK, Midland Publishing, 2004, ISBN 978-1-85780-179-8.
www.aviation-history.com
www.historyofwar.org
www.wwiiaircraftperformance.org
http://www.airpages.ru/eng/uk/typhoon_1.shtml
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Hawker-Typhoon-Mk-IB-t1360#552934Verze : 2
MOD
Dobové fotografie letounů Hawker Typhoon.


Zdroj: http://www.junobeach.org/

Hawker Typhoon Mk.IB -


Hawker Typhoon Mk.IB -


URL : https://www.valka.cz/Hawker-Typhoon-Mk-IB-t1360#250545Verze : 0
Hawker Typhoon Mk.IB (EK273/JE-DT), letiště Ludham, červen 1943.
Letoun velitele 195. perutě S/Ldr Dona "Butch" Taylora nese standardní zbarvení stíhacích letounů RAF, na spodní ploše křídla bílo-černé pruhy, prvek rychlé identifikace. Stroj má nestandardní kódové označení, kdy kód perutě JE je doplněn iniciály pilota DT. Tato praxe byla obvyklá u velitelů křídel, u velitelů perutě se jednalo o ojedinělý jev.
Letoun byl ztracen 6. července 1943, kdy si ho "půjčil" velitel křídla z Coltishallu W/Cdr A. C. Rabagliati a v čele 56. perutě vyrazil na útoky proti lodím. U Den Helderu byl však stroj EK273 zasažen flakem. Pilot ho sice opustil na padáku, ale utonul.


Prameny:
Shores, C.: Those other Eagles, Grub Street, London 2004
Thomas, C.: Typhoon and Tempest Aces of WW2, Osprey Pub., Oxford 1999

Hawker Typhoon Mk.IB -


Zveřejněno s laskavým svolením autora

URL : https://www.valka.cz/Hawker-Typhoon-Mk-IB-t1360#395949Verze : 4
MOD
.
Hawker Typhoon Mk.IB - Hawker Typhoon Mk.IB patřící do stavu 55. OTU v Aston Down. Počátkem roku 1945 na tomto stroji prodělával výcvik před svým přechodem na Tempesty budoucí nejúspěšnější francouzský stíhač Pierre Clostermann. Stroj nese běžné kamuflážní schéma RAF: horní plochy kryjí nepravidelná pole tmavé zelené a oceánské šedé, spodní plochy, pruh před ocasem a vrtulový kužel natřeny barvou Nebeská modrá typ S (Sky type S). Na spodních plochách křídla černobílé pruhy, náběžná hrana křídla žlutá. Sériové číslo se nepodařilo zrekonstruovat celé, místo posledních tří znaků byla použita písmena X.

Hawker Typhoon Mk.IB patřící do stavu 55. OTU v Aston Down. Počátkem roku 1945 na tomto stroji prodělával výcvik před svým přechodem na Tempesty budoucí nejúspěšnější francouzský stíhač Pierre Clostermann. Stroj nese běžné kamuflážní schéma RAF: horní plochy kryjí nepravidelná pole tmavé zelené a oceánské šedé, spodní plochy, pruh před ocasem a vrtulový kužel natřeny barvou Nebeská modrá typ S (Sky type S). Na spodních plochách křídla černobílé pruhy, náběžná hrana křídla žlutá. Sériové číslo se nepodařilo zrekonstruovat celé, místo posledních tří znaků byla použita písmena X.
Zveřejněno s laskavým svolením autora

URL : https://www.valka.cz/Hawker-Typhoon-Mk-IB-t1360#458951Verze : 0
MOD
Hawker Typhoon Mk.IB (TP) operující v létě 1944 v sestavě 198. perutě nad okupovanou Francií.
Hawker Typhoon Mk.IB -


Zveřejněno s laskavým svolením autora

Hawker Typhoon Mk.IB -


Zveřejněno s laskavým svolením autora

URL : https://www.valka.cz/Hawker-Typhoon-Mk-IB-t1360#528147Verze : 0
MOD
Hawker Typhoon Mk.IB (TP-T, JP963). Letoun v době spojeneckého vylodění v Normandii v červnu 1944 bojoval v řadách 198. perutě. V červenci 1944 letoun spolu se zbytkem perutě působil z předsunuté přistávací plochy B-10 v severní Francii.
Hawker Typhoon Mk.IB -


Zveřejněno s laskavým svolením autora

URL : https://www.valka.cz/Hawker-Typhoon-Mk-IB-t1360#528699Verze : 0
MOD
     
Název:
Name:
Hawker Typhoon Mk.IB (poslední výrobní série)
Originální název:
Original Name:
Hawker Typhoon Mk.IB
Kategorie:
Category:
stíhací-bombardovací letoun
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1942-DD.11.1945 Gloster Aircraft Co Ltd., Hucclecote
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1942-DD.11.1945
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
3207
První vzlet:
Maiden Flight:
DD.MM.RRRR
Osádka:
Crew:
1
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
4010 kg
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
5375 kg
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
6341 kg
Rozpětí:
Wingspan:
12.670 m
Délka:
Length:
9.740 m
Výška:
Height:
4.665 m
Plocha křídla:
Wing Area:
25.92 m2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
207,369 kg/m2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Napier Sabre IIC kapalinou chlazený čtyřiadvacetiválec s válci do H o vzletovém výkonu 1 540 kW (2 094 k), nouzový výkon 1 685 kW (2 281 k) po dobu 5 minut.
Vrtule čtyřlistá kovová s konstantnimi otáčkami typu de Havilland o průměru 4 267 mm.
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
700 l + 409 l ve dvou přídavných nádržích pod křídly
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
667.9 km/h v 5791 m
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
535.9 km/h v ? m
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
13,59 m/s
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
5.25 min do 4572 m
Operační dostup:
Service Ceiling:
10729 m
Dolet:
Range:
820.8 km
Maximální dolet:
Maximum Range:
1577.2 km
Výzbroj:
Armament:
4x pevný kanon ráže 20 mm Hispano Mk.II v křídle se zásobou střeliva 140 granátů pro každý.


Pumový náklad:
2x 227 kg nebo 2x 454 kg pumy nebo
8-12x neřízená raketa RP-3
Uživatelské státy:
User States:



Poznámka:
Note:
Hmotnosti a výkony se vztahují k posledním výrobním verzím s kapkovitou odsouvací kabinou.
Zdroje:
Sources:
Leszek Moczulski, Hawker Typhoon cz. 1, Monografie Lotnicze No. 94, AJ – Pressm Gdaňsk, 2004, ISBN 83-7237-151-2
Leszek Moczulski, Hawker Typhoon cz. 2, Monografie Lotnicze No. 95, AJ – Pressm Gdaňsk, 2004, ISBN 83-7237-159-8

Hawker Typhoon Mk.IB -


Hawker Typhoon Mk.IB -


Hawker Typhoon Mk.IB -


URL : https://www.valka.cz/Hawker-Typhoon-Mk-IB-t1360#5291Verze : 5
MOD
.
Hawker Typhoon Mk.IB - Typhoon Mk.IB (MP195/DP-Z ZIPP X). Letoun používal velitel 193. perutě RAF S/Ldr J. C. Zipp Button, srpen 1944.

Typhoon Mk.IB (MP195/DP-Z "ZIPP X"). Letoun používal velitel 193. perutě RAF S/Ldr J. C. 'Zipp' Button, srpen 1944.

Web autora : http://www.clavework-graphics.co.uk
Zveřejněno s laskavým svolením autora

URL : https://www.valka.cz/Hawker-Typhoon-Mk-IB-t1360#548240Verze : 3
MOD
Hawker Typhoon Mk.IB (MN235), Muzeum RAF, Hendon, 2003. Jedná se o jediný kompletně zachovalý exemplář této varianty. Letoun byl objednán v rámci kontraktu no.943/SAS/C.23 (A) a následně vyroben u společnosti Gloster Aircraft Co. Ltd. Tento Typhoon svůj první let absolvoval 8. února 1944. Na jaře téhož roku byl stroj přepraven na Wright Field ve státě Ohio v USA, kde měl podstoupil zkoušky amerického letectva. Ty však nakonec byly velmi krátké a po menší nehodě (a nelátání pouhých 9 letových hodin) byl Typhoon uskladněn. Zpátky do Velké Británie se letoun vrátil až v lednu 1968, kdy již byl majetkem Muzea RAF. Stroj byl následně renovován. Na podzim 2013 byl přebarven do kamufláže stroje I8-T sloužícího za 2. světové války u kanadské 440. perutě RAF. V květnu následujícího roku byl zapůjčen do Canada Aviation and Space Museum ve městě Rockliffe v Ottawě. Tam byl formálně poprvé veřejně představen 6. června 2014 v rámci 70. výročí od spojeneckého vylodění v Normandii.

















URL : https://www.valka.cz/Hawker-Typhoon-Mk-IB-t1360#35559Verze : 0
MOD