Název: Name: | Ford GPA | |
Originální název: Original Name: | Ford GPA | |
Výrobce: Producer: | Ford Motor Co. | |
Období výroby: Production Period: | DD.02.1942-DD.06.1943 | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | 12778 | |
Prototyp vyroben: Prototype Built: | DD.MM.RRRR | |
Osádka: Crew: | 5 (?) | |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Celková hmotnost: Gross Vehicle Weight: | 2023 kg | |
Celková délka: Overall Length: | 4623 mm | |
Celková šířka: Overall Width: | 1626 mm | |
Celková výška: Overall Height: | 1683 mm | |
Světlá výška: Ground Clearance: | ? mm | |
Pohon: Propulsion: | ||
Typ: Type: | Ford GPA (4 valcový benzínový motor s objemom 2,196 l) | |
Výkon: Power: | 40.3 kW při 4050 ot/min | |
Převodové ústrojí: Transmission: | Hlavní: 3 rýchlosti Přídavná: 2 rýchlosti | |
Výkony: Performance: | ||
Rychlost na silnici: Road Speed: | 80.5 km/h | |
Rychlost v terénu: Cross-country Speed: | ? km/h | |
Rychlost plavby: Water Speed: | 8.9 km/h | |
Jízdní dosah po silnici: Cruising Range on Road: | 402.3 km | |
Jízdní dosah v terénu: Cross-country Cruising Range: | ? km | |
Jízdní dosah ve vodě: Cruising Range in the Water: | 56.3 km | |
Překonávání překážek: Obstacles Crossing: | ||
Svah: Gradient: | ? ° | |
Boční náklon: Side Slope: | ? ° | |
Překročivost: Trench Crossing: | ? m | |
Výstupnost: Vertical Obstacle: | ? m | |
Přepravní kapacita: Transport Capacity: | 5 osôb | |
Uživatelské státy: User States: | | |
Poznámka: Note: | V ZSSR vyvyinutá nelicencovaná kópia GAZ-46. U.S Army Ordnance Corps Supply Catalog number: G504 | |
Zdroje: Sources: | Doyle, David: Standard Catalog of US Military Vehicle 2nd Edition; Krause Publications 2011; ISBN 9781440227998 www.en.wikipedia.org/wiki/Ford_GPA |
URL : https://www.valka.cz/Ford-GPA-Amphibious-t13196#329975Verze : 1
Ford GPA Amphibious Jeep
Maje pověření Willys, Ford a Bantam pro postavení 4500 jeepů (1500 každý) v březnu 1941, zřídil Výbor pro motorizovanou dopravu projekt pod vedením Národního obraného výzkumného výboru (NDRC) na obojživelný vůz 1/4 tuny s označením QMC-4. Společnost MARMON-HERRINGTON Co. (spec. na voj. vozidla) se ve spolupráci s loďařskou firmou SPARMAN&STEPHENS a firmou Ford Motor Company ujala této zakázky pro NDRC zahrnující projektování konverze založené na 1/4tunovém vozidle. Cílem bylo mít vozidlo v provozu pro první vyloďovací operace plánované na září/říjen 1942.
Návrh a vývojové práce na prototypu trupu byly dokončeny firmou Sp&St. koncem srpna, kdy byl představen standardní návrh pro konverzi na Jeep. Nicméně, konverze se ukázala být složitější a první vozidla QMC-4 pro testy nebyla k dispozici až do února 1942.
Jeep byl nyní v plné výrobě u společností Willys a Ford. Potřeba mít obojživelné vozidlo pro vyloďování ještě tento rok vedla k rozhodnutí pokračovat se zakázkou bez rozsáhlejších testů. V dubnu bylo poprvé zkoušeno na pláži a zakázka na prvních 5000 vozidel pro Ford byla uzavřena. Zrodil se Ford GPA Amphibian (Seep).
První Seepy byly vyprodukovány velmi rychle a tak byla příležitost je otestovat v poli a na základě těchto zkušeností navrhnout změny pro další produkci. Bylo zde mnoho chyb, které, i když ne zasadní, zhoršovaly možnosti údržby v poli a snižovaly účinnost vozidla. Od listopadu 1942 byly na lince dělány první nezbytné upravy. Modifikace byly dělány v průběhu celé výroby, do června 1943, kdy byla ukončena. Vyrobeno bylo 12 778 vozidel.
Vozidlo se ukázalo jako příliš pomalé, těžké a nemotorné na zemi, a jako příliš malé na to, aby bylo vhodné na volné moře. Vozidlo bylo použito Američany při vylodění na Sicílii 9. září 1943, kde sehrálo důležitou roli, ale většina vozidel skončila u Rudé armády v rámci dodávek Land-Lease.
Ironií je, že ho v SSSR shledali natolik užitečným při přechodu řek, že se stal podkladem pro vývoj jejich vlastní poválečné verze (viz GAZ-46).
Maje pověření Willys, Ford a Bantam pro postavení 4500 jeepů (1500 každý) v březnu 1941, zřídil Výbor pro motorizovanou dopravu projekt pod vedením Národního obraného výzkumného výboru (NDRC) na obojživelný vůz 1/4 tuny s označením QMC-4. Společnost MARMON-HERRINGTON Co. (spec. na voj. vozidla) se ve spolupráci s loďařskou firmou SPARMAN&STEPHENS a firmou Ford Motor Company ujala této zakázky pro NDRC zahrnující projektování konverze založené na 1/4tunovém vozidle. Cílem bylo mít vozidlo v provozu pro první vyloďovací operace plánované na září/říjen 1942.
Návrh a vývojové práce na prototypu trupu byly dokončeny firmou Sp&St. koncem srpna, kdy byl představen standardní návrh pro konverzi na Jeep. Nicméně, konverze se ukázala být složitější a první vozidla QMC-4 pro testy nebyla k dispozici až do února 1942.
Jeep byl nyní v plné výrobě u společností Willys a Ford. Potřeba mít obojživelné vozidlo pro vyloďování ještě tento rok vedla k rozhodnutí pokračovat se zakázkou bez rozsáhlejších testů. V dubnu bylo poprvé zkoušeno na pláži a zakázka na prvních 5000 vozidel pro Ford byla uzavřena. Zrodil se Ford GPA Amphibian (Seep).
První Seepy byly vyprodukovány velmi rychle a tak byla příležitost je otestovat v poli a na základě těchto zkušeností navrhnout změny pro další produkci. Bylo zde mnoho chyb, které, i když ne zasadní, zhoršovaly možnosti údržby v poli a snižovaly účinnost vozidla. Od listopadu 1942 byly na lince dělány první nezbytné upravy. Modifikace byly dělány v průběhu celé výroby, do června 1943, kdy byla ukončena. Vyrobeno bylo 12 778 vozidel.
Vozidlo se ukázalo jako příliš pomalé, těžké a nemotorné na zemi, a jako příliš malé na to, aby bylo vhodné na volné moře. Vozidlo bylo použito Američany při vylodění na Sicílii 9. září 1943, kde sehrálo důležitou roli, ale většina vozidel skončila u Rudé armády v rámci dodávek Land-Lease.
Ironií je, že ho v SSSR shledali natolik užitečným při přechodu řek, že se stal podkladem pro vývoj jejich vlastní poválečné verze (viz GAZ-46).
Období | - |
Typ stroje | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Typ stroje | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Typ stroje | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/Ford-GPA-Amphibious-t13196#46708Verze : 3
MART.in
MOD
Reklama
GPA byly dodávány do SSSR v rámci Smlouvy o půjčce a pronájmu (Lend and Lease Act). Vozidla byla používána nejen jako velitelské automobily, ale také pro plnění průzkumných úkolů.
O popularitě typu v SSSR bezesporu svědčí i okopírování vzoru a následná poválečná výroba v zásadě identického obojživelného GAZu-46.
Přiloženy dva snímky vozidel v "sovětských službách"...
O popularitě typu v SSSR bezesporu svědčí i okopírování vzoru a následná poválečná výroba v zásadě identického obojživelného GAZu-46.
Přiloženy dva snímky vozidel v "sovětských službách"...
Období | - |
Typ stroje | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Typ stroje | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/Ford-GPA-Amphibious-t13196#157006Verze : 0
V rámci dohody " Leand - lease " boli Fordy používané Červenou armádou.
Ford GPA
Období | - |
Typ stroje | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Ford GPA
URL : https://www.valka.cz/Ford-GPA-Amphibious-t13196#208132Verze : 0
Pro možnost odpovídání na příspěvky a zakládání nových témat je třeba se zaregistrovat a přihlásit.