Tatra 813 - automobilní pokladač vozovky
Popis vozidla
Nákladní automobil Tatra 813 byl upraven pro pokládání a vyzdvižení dvou pásů deskové vozovky, která měla umožnit průjezd těžších vozidel v málo únosném terénu. Automobilní pokladač využívá podvozku tahače Tatra typ 813 s upraveným rámem se zadním čelem, navijákem a plošinou bez bočnic na kterém je uloženo pokládací zařízení s pravým a levým zásobníkem vozovkových desek a dvou výložníků, které nesou po jednom odvíjecím bubnu. Pokládanou vozovku tvoří dva pásy, každý o čtyřiceti deskách. Chassis vozovkového automobilu je vybaveno dvoulanovým navijákem shodným s pontonovým automobilem. Plošina je vpředu opatřena dvěma otvory pro vyvedení lan směrem ke kladkám zásobníků a dále směrem dozadu k dvěma párům otvorů patek nástavbového rámu. Součástí pokládacího zařízení byly dva odvíjecí a jeden brzdící buben, které byly umístěny na výklopných saních a zajišťovaly plynulé pokládání. V přední části rámu je umístěno zařízení, které umožňovalo zpětné vyzdvižení a složení kovových dílů koberce do kazetových zásobníků.
Na plošině bylo uloženo několik desítek desek spojených do dvou souvislých pásů. Konstrukce desek zajišťovala příčnou i podélnou stabilitu, díky vhodně tvarovanému rámu a použité výplni. Desky měly po stranách otvory pro snazší ukotvení vozovky ve svahu a v zatáčkách.
Základní údaje
- obsluha: 7 osob (velitel, řidič a 5 ženistů)
- hmotnost prázdná: 17190 kg
- hmotnost pohotovostní: 22800 kg
- zatížení předních náprav: 9560 kg
- zatížení zadních náprav: 13220 kg
Rozměry koberce
- hmotnost 80 vozovkových desek: 5610 kg
- počet desek v jednom pásu: 40 kusů
- délka desky: nezjištěna
- šíře desky: 1,3 m (vypočítána)
Možnosti kladení
- v močálovitém a rozbahněném terénu: sklon stoupání do 10°
- v únosném terénu: sklon stoupání do 30°
- od sklonu 20° je třeba ukotvit pásy desek
- možnost kladení do zatáček: vnější poloměr větší než 20 m pro kolová vozidla
- možnost kladení do zatáček: vnější poloměr větší asi 50 m pro pásová vozidla
- maximální vnější rozchod dvou pásů: 3,95 m, při vnitřní vzdálenosti mezi pásy 1,35 m
- možnost položit více pásů desek vedle sebe
Vážení,
automobilní pokladače deskové vozovky sloužily i v jiných armádách. Zde obdržely různá označení, ale nejhezčí pojmenování jsem nalezl u Nationale Volksarmee (NVA), které bylo českoněmecké a znělo: Teppichleger Vozovky (občas i vosovky), což lze přeložit jako "pokladač koberce vozovka".
Naopak výrobci resinového modelu, zase používají pojem: Faltstraßenverleger (Vozovky). Nejsa němčinář, využil jsem k překladu onoho superslova elektronický slovník a vyšlo mi toto znění: pokladač rozkládané silnice vozovky.
K mému údivu jsem dosud nenarazil na oficiální název ČSLA, proto bez výhrad přejímám pojem, který použil plk. Doubek v časopise Atom.
Poznámka
Použitá vyobrazení převzata a upravena z níže uvedených zdrojů.
Zdroj
Plk. Ing. Josef Doubek: Vozovka na kolech, Atom 1980, č. 6, str. 22 a 23, ISBN nemá
Karel Rosenkranz, Milan Olšanský: Nákladní automobily Tatra, Kopřivnice 2007, ISBN 978-80-239-9877-1
Zápisník 1979, č. 18, str. 36 a 37, ISSN nemá
Tatra 813, prospekt Motokov, Praha asi z roku 1980
Wojskowy Pregląd Techniczny 1980, č. 3, str. 136, ISSN 1230-7386
Internet
cgi.ebay.at
https://voenavto.almanacwhf.ru/heavy/h117.htm
www.nva-forum.de
https://www.tatraprehled.com/813/88v.html
Foto a text převzaty z časopisu Atom.
Pohled zezadu na Tatru 813 s bubnovými pokladači desek v pracovní poloze.
Tatra 813 - vozovkový pokladač.
Tatra 813 - vozovkový pokladač.
Popis vozidla
Nákladní automobil Tatra 813 byl upraven pro pokládání a vyzdvižení dvou pásů deskové vozovky, která měla umožnit průjezd těžších vozidel v málo únosném terénu. Automobilní pokladač využívá podvozku tahače Tatra typ 813 s upraveným rámem se zadním čelem, navijákem a plošinou bez bočnic na kterém je uloženo pokládací zařízení s pravým a levým zásobníkem vozovkových desek a dvou výložníků, které nesou po jednom odvíjecím bubnu. Pokládanou vozovku tvoří dva pásy, každý o čtyřiceti deskách. Chassis vozovkového automobilu je vybaveno dvoulanovým navijákem shodným s pontonovým automobilem. Plošina je vpředu opatřena dvěma otvory pro vyvedení lan směrem ke kladkám zásobníků a dále směrem dozadu k dvěma párům otvorů patek nástavbového rámu. Součástí pokládacího zařízení byly dva odvíjecí a jeden brzdící buben, které byly umístěny na výklopných saních a zajišťovaly plynulé pokládání. V přední části rámu je umístěno zařízení, které umožňovalo zpětné vyzdvižení a složení kovových dílů koberce do kazetových zásobníků.
Na plošině bylo uloženo několik desítek desek spojených do dvou souvislých pásů. Konstrukce desek zajišťovala příčnou i podélnou stabilitu, díky vhodně tvarovanému rámu a použité výplni. Desky měly po stranách otvory pro snazší ukotvení vozovky ve svahu a v zatáčkách.
Základní údaje
- obsluha: 7 osob (velitel, řidič a 5 ženistů)
- hmotnost prázdná: 17190 kg
- hmotnost pohotovostní: 22800 kg
- zatížení předních náprav: 9560 kg
- zatížení zadních náprav: 13220 kg
Rozměry koberce
- hmotnost 80 vozovkových desek: 5610 kg
- počet desek v jednom pásu: 40 kusů
- délka desky: nezjištěna
- šíře desky: 1,3 m (vypočítána)
Možnosti kladení
- v močálovitém a rozbahněném terénu: sklon stoupání do 10°
- v únosném terénu: sklon stoupání do 30°
- od sklonu 20° je třeba ukotvit pásy desek
- možnost kladení do zatáček: vnější poloměr větší než 20 m pro kolová vozidla
- možnost kladení do zatáček: vnější poloměr větší asi 50 m pro pásová vozidla
- maximální vnější rozchod dvou pásů: 3,95 m, při vnitřní vzdálenosti mezi pásy 1,35 m
- možnost položit více pásů desek vedle sebe
Vážení,
automobilní pokladače deskové vozovky sloužily i v jiných armádách. Zde obdržely různá označení, ale nejhezčí pojmenování jsem nalezl u Nationale Volksarmee (NVA), které bylo českoněmecké a znělo: Teppichleger Vozovky (občas i vosovky), což lze přeložit jako "pokladač koberce vozovka".
Naopak výrobci resinového modelu, zase používají pojem: Faltstraßenverleger (Vozovky). Nejsa němčinář, využil jsem k překladu onoho superslova elektronický slovník a vyšlo mi toto znění: pokladač rozkládané silnice vozovky.
K mému údivu jsem dosud nenarazil na oficiální název ČSLA, proto bez výhrad přejímám pojem, který použil plk. Doubek v časopise Atom.
Poznámka
Použitá vyobrazení převzata a upravena z níže uvedených zdrojů.
Zdroj
Plk. Ing. Josef Doubek: Vozovka na kolech, Atom 1980, č. 6, str. 22 a 23, ISBN nemá
Karel Rosenkranz, Milan Olšanský: Nákladní automobily Tatra, Kopřivnice 2007, ISBN 978-80-239-9877-1
Zápisník 1979, č. 18, str. 36 a 37, ISSN nemá
Tatra 813, prospekt Motokov, Praha asi z roku 1980
Wojskowy Pregląd Techniczny 1980, č. 3, str. 136, ISSN 1230-7386
Internet
cgi.ebay.at
https://voenavto.almanacwhf.ru/heavy/h117.htm
www.nva-forum.de
https://www.tatraprehled.com/813/88v.html
Období | - |
Typ stroje | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Foto a text převzaty z časopisu Atom.
Období | - |
Typ stroje | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Pohled zezadu na Tatru 813 s bubnovými pokladači desek v pracovní poloze.
Období | - |
Typ stroje | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Tatra 813 - vozovkový pokladač.
Období | - |
Typ stroje | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Tatra 813 - vozovkový pokladač.
URL : https://www.valka.cz/CZK-Tatra-813-Vozovky-vozovkovy-pokladac-t68718#241103Verze : 1
Jiří Tintěra
MOD
Vozovkový pokladač k PMS
zdroj: vlastní archív
Období | - |
Typ stroje | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
zdroj: vlastní archív
URL : https://www.valka.cz/CZK-Tatra-813-Vozovky-vozovkovy-pokladac-t68718#240998Verze : 0
MART.in
MOD
Reklama
Detail zadní části.
zdroj: vlastní archív
Období | - |
Typ stroje | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
zdroj: vlastní archív
URL : https://www.valka.cz/CZK-Tatra-813-Vozovky-vozovkovy-pokladac-t68718#241082Verze : 0
MART.in
MOD
Vozovková doska.
Zdroj : Žen-24-10 Pontónová mostová súprava PMS, predpis ČSĽA Praha 1978
Vozovková doska - popis.
Zdroj : Žen-24-10 Pontónová mostová súprava PMS, predpis ČSĽA Praha 1978
Období | - |
Typ stroje | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Vozovková doska - popis.
URL : https://www.valka.cz/CZK-Tatra-813-Vozovky-vozovkovy-pokladac-t68718#353696Verze : 0
Reklama
Pro možnost odpovídání na příspěvky a zakládání nových témat je třeba se zaregistrovat a přihlásit.