Main Menu
User Menu

CZK - STA VV 6x6 Děvín

     
Název:
Name:
STA VV 6x6 Děvín
Originální název:
Original Name:
STA VV 6x6 Děvín
Kategorie:
Category:
valník
Výrobce:
Producer:
Bratislavské automobilové závody, n.p., Bratislava /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR sériová výroba nezahájena / serial production not started
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
15 prototypů (různé verze) / 15 prototypes (different versions)
Prototyp vyroben:
Prototype Built:
28.12.1984 první dva prototypy STA 6x6 P1 a STA 6x6 P2 / first two prototypes STA 6x6 P1 and STA 6x6 P2
Počet míst k sezení:
Troop Seating Capacity:
1 + 2
Technické údaje:
Technical Data:
 
Náhon:
Configuration:
6x6
Pohotovostní hmotnost:
Curb Weight:
6460 kg
Užitečné zatížení:
Payload:
66901) kg
Celková hmotnost:
Gross Vehicle Weight:
131502) kg
Přípojná hmotnost:
Gross Trailer Weight:
100003) kg
Celková hmotnost s přívěsem/návěsem:
Gross Combination Weight:
231504) kg
Celková délka:
Overall Length:
7590 mm
Celková šířka:
Overall Width:
2500 mm
Celková výška:
Overall Height:
29005) mm
Světlá výška:
Ground Clearance:
410 mm
Rozvor:
Wheelbase:
3850 mm - 1300 mm
Rozchod:
Track:
2088 mm - přední náprava
2070 mm - zadní nápravy
Brzdová soustava:
Braking System:
provozní - pneumatická, dvouokruhová, působící na kola všech náprav
nouzová - pružinová, působící na kola zadních náprav
parkovací - pružinová, působící na kola zadních náprav
odlehčovací - motorová brzda
Elektrický systém:
Electrical System:
napětí elektrické sítě: 24 V
ukostřený záporný pól
dva akumulátory: 12 V / 125 Ah
Pneumatiky:
Tyres:
13/80 R 20
Pohon:
Propulsion:
 
Typ:
Type:
Zetor 8604
- vznětový, řadový, přeplňovaný, kapalinou chlazený, čtyřtaktní, s přímým vstřikem paliva
- počet válců: 6
- vrtání: 110 mm
- zdvih: 128 mm
- objem válců: 7 298 cm3
- maximální točivý moment: 609 Nm při 1500 ot/min
- maximální výkon: 121 kW při 2200 ot/min
Převodovka:
Gearbox:
mechanická, 5+1, normální a redukovaný chod
Spojka:
Clutch:
suchá, jednokotoučová, hydraulické ovládání s posilovačem
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
? l
Výkony:
Performance:
 
Rychlost na silnici:
Road Speed:
90 km/h
Rychlost v terénu:
Cross-country Speed:
? km/h
Spotřeba paliva:
Fuel Consumption:
? l/100 km
Jízdní dosah po silnici:
Cruising Range on Road:
? km
Jízdní dosah v terénu:
Cross-country Cruising Range:
? km
Překonávání překážek:
Obstacles Crossing:
 
Nájezdový úhel přední/zadní:
Angle of Approach/Departure:
? ° / ? °
Svah:
Gradient:
26 °
Boční náklon:
Side Slope:
? °
Překročivost:
Trench Crossing:
? m
Výstupnost:
Vertical Obstacle:
? m
Brodivost:
Fording Depth:
1,5 m
Uživatelské státy:
User States:
-
Poznámka:
Note:
1) na silnici, 4690 kg v terénu
2) na silnici, 11150 kg v terénu
3) na silnici, 6000 kg v terénu
4) na silnici, 17150 kg v terénu
5) po kabinu
Zdroje:
Sources:
Neumann, J.: Praga V3S, Grada, Praha, 2008
URL : https://www.valka.cz/CZK-STA-VV-6x6-Devin-t86082#609531Verze : 0
MOD
TNS 666 Děvín

Prototyp středního nákladní automobilu 6x6, který měl nahradit Pragu V3S. Při vývoji bylo potřeba využít stávající výrobní základnu a použít díly z V3Sky. Úkol řešily Bratislavské automobilové závody a další československé podniky automobilového průmyslu. Vznikly silniční a terénní prototypy 6x6 valník a skříň, silniční a terénní 4x4 valník a silniční 4x2 valník. Motor byl šestiválcový, řadový, kapalinou chlazený, vznětový motor s přeplňováním a přímým vstřikem. Je odvozen z traktorové řady Zetor UŘ IV. Spojka byla třecí, jednokotoučová, ovládaná hydraulicky se vzduchovým posilovačem. Převodovka má deset stupňů pro jízdu vpřed a dva pro jízdu vzad. Všechny rychlosti vyjma prvního a zpátečky jsou synchronizované. Přídavná převodovka má dva stupně a ty jsou řazeny elektorpneumaticky při stojícím vozidle. Dále zabezpečuje pohon čerpadla a pohon navijáku. Nápravy jsou odvozeny od Pragy V3S, mají nápravový a mezinápravový diferenciál. Provozní brzdový systém je dvouokruhový, přetlakový a působí na včechna kola, nouzová a parkovací brzda je pružinová. Řízení je vybaveno posilovačem. Elektrická síť má napětí 24V a jako zdroj slouží dva 12 V akumulátory o 125 Ah.

Vyobrazení převzato z níže uvedeného zdroje.

Zdroj:
Vlastimil Běhounek, Martin Koller: Děvín není jen hrad. Prototyp středního terénního automobilu TNS 666 VV 6x6, časopis Historie a plastikové modelářství 1992, č. 10, ISSN 1210-1427
archiv autora
vlastní foto

CZK - STA VV 6x6 Děvín -


CZK - STA VV 6x6 Děvín -


CZK - STA VV 6x6 Děvín -


URL : https://www.valka.cz/CZK-STA-VV-6x6-Devin-t86082#318526Verze : 1
MOD
STA VV 6x6 Děvín (výrobní číslo 000002), Vojenské technické muzeum, Lešany, květen 2012. Vozidlo bylo do sbírek muzea získáno převodem z Výzkumného ústavu 010 Vyškov.
CZK - STA VV 6x6 Děvín -


URL : https://www.valka.cz/CZK-STA-VV-6x6-Devin-t86082#609532Verze : 0
MOD
Diskuse
A ako obstálo vozidlo v skúškach? Je niekde možné dopracovať sa ku výsledkom?
URL : https://www.valka.cz/CZK-STA-VV-6x6-Devin-t86082#318553Verze : 0
MOD
V bratislavském Muzeu dopravy mají dva silniční Děvíny, jeden 4x4 valnik a druhy 4x2. V Piestanoch je vojenský valník s plachtou. V Lešanech jsou dva valníky, jedna skříń a jedno šasi s kabinou. Patrně zkoušky dopadly dobře, jenže BAZ skončil a díky revoluci asi i zájem armády. Své fotky přes bránu jsem vyfotil tady: 49°36'2.186"N 13°52'13.276"E
URL : https://www.valka.cz/CZK-STA-VV-6x6-Devin-t86082#318555Verze : 0
MOD
Co si tak pamatuju, tak jeden z postřehů vyplýval ze srovnání Devína s Pragou V3S a bylo to pregnantní vyjádření: "To není tak vojákuodolný ("bombensicher und idiotenfest") jako je stará dobrá vejtřaska!" Pokud se nepletu, tak vnitřek kabiny řidiče a velitele byl neskutečný "mix" součástek různých výrobců, který skutečně "tahal za oči".
Auta jsem viděl (nejednou) v terénu, už na první poslech byl zarážejí "traktoroidní" zvuk pohonné jednotky, ale jezdilo to naložené i prázdné jako čert. Myslím, že ty "politické důvody" (viz karacův příspěvek) byly skutečnou a rozhodující ranou do vazu toho projektu.
URL : https://www.valka.cz/CZK-STA-VV-6x6-Devin-t86082#318557Verze : 0
Vážení,
pokud je mi známo tak vozidlem SNA/STA Devín se zabývají dvě knihy. Tou první je studie Jana Neumanna: Praga V3S a tou druhou je kniha Mariána Šuman-Hreblaye: Encyklopedie nákladních automobilů, kde se na straně 27 píše:


"Roku 1984 bylo postaveno 15 prototypů středního nákladního automobilu - SNA, které měly nahradit Pragu V3S. Dostaly obchodní název Devín a měly se vyrábět ve vyhotovení 6x6, 6x4 a 4x2. Pro potřeby armády byly určeny střední terénní automobily (STA) 6x6. Po vynaložení 180 milionů Kčs na vývoj a výrobu prototypů byl náběh výroby odložen."


Zdroj
Marián Šuman-Hreblay: Encyklopedie nákladních automobilů, vydav. Computer Press, Praha 2008, ISBN-13: 978-80-251-1718-7
URL : https://www.valka.cz/CZK-STA-VV-6x6-Devin-t86082#318559Verze : 0
MOD
Výroba bola odložená už za socializmu. Podľa nie celkom overených informácií mal byť proti Devínu vznesený aj argument "Čo je to za nápad dávať do auta motor z traktora...." bez komentára. Ja som ho videl skúšobne jazdiť vo VVP Záhorie - Turecký vrch a fakt to išlo perfektne, vodiči si pochvaľovali aj okno pri nohe na dverách dolu, kadiaľ videli skoro až pod predné koleso bez toho aby sa museli vykláňat z horného okna a v nevhodnom čase dostať napríklad po hube od vetvý trčiacich do cesty.
URL : https://www.valka.cz/CZK-STA-VV-6x6-Devin-t86082#318563Verze : 0
MOD
Vážení,
konečně jsem dočetl zajímavé povídání Jana Neumanna o náhradnících "vejtřasky" a o pár postřehů se s vámi pokusím podělit. Postřeh první, podle autora vývoj projektu SNA/STA Devín byl zahájen v pražské automobilce Avia a z popudu vlády ČSSR, byl pak předán BAZ. Na stranách 114 a 115 se uvádí:


"... výnosu vlády ČSSR č, 228 z roku 1982 také upřesnění koncepce rozvoje výroby automobilů v BAZ (Bratislavské automobilové závody, národní podnik). Znění obsahovalo pro nás důležitou informaci, že předsednictvo vlády odsouhlasilo (vyjma jiného) realizaci vývoje a výroby středních nákladních automobilů v počtu cca 5000 kusu za rok. V roce 1983 byl řešitelským kolektivem předložen ideový projekt a studie na STA (střední terénní automobil) 6x6 ve vojenském provedení a SNA (střední nákladní automobil) 6x6, 6x4 a 4x2 pro civilní využití. Vývoj takových vozidel odsouhlasila oponentská rada - a tím byla zahájena práce na vozidle s názvem Děvín, které mělo nahradit vozy Praga V3S. V historii vývojových pracovišť v BAZ to byl nejsložitější a největší řešený úkol a tomu se musela přizpůsobit i organizace podniku, který také dostal zcela nové vedení včetně ředitele. Vývoj automobilů Děvín je vždy spojován pouze s BAZ ... Není tedy divu, že vznik ideové studie na tento automobil v pražské Avii je neznámou skutečností. Tak tedy Avia nejen že postavila prototypy první předpokládané náhrady za V3S (Avia S430), ale se stejným záměrem také vytvořila studii posledního vozu, který byl projektován v socialistické éře. Studie vznikla 12.11.1981 a v pražské Avii dostala označení STNA (střední terénní nákladní automobil) 6x6, Při pohledu na studii je zjevné, že BAZ původní tvarové řešení vozu zcela jednoznačně převzal. ... Automobil SNA 4x2 se totiž svými hmotnostními i výkonovými parametry velmi blížil vozům Liaz rady 100 a to mu do budoucna dávalo malé možnosti k uplatnění.


Vývoj vozidel Děvín začal v roce 1983 a první dva prototypy (P1 a P2) STA 6x6 byly dokončeny 28.12.1984."



Na straně 120 je popsán konec projektu SNA/STA Devín:


"Zahájení produkce obou dvounápravových vozidel Děvín (4x4 i 4x2) bylo plánováno na rok 1992. Ve vývojových dílnách BAZ se postupně postavilo 15 prototypů různých modifikací vozidla Děvín a návazně pro tyto automobily další firmy vyrobily i nástavby, jak pro potřeby armády, tak pro civilní sektor. V roce 1989 se završil sedmý rok vývoje automobilu Děvín v provedení STA i SNA (6x6 i 4x4) a vozidla byla připravena i do sériové výroby V červnu stejného roku, předsednictvo vlády rozhodlo o odložení náběhu sériové výroby automobilu do doby, než vláda ČSSR rozhodne o konečném výrobním programu š.p. BAZ Bratislava. Pak přišel závěr roku 1989 s příslušnými politickými změnami, následoval rok 1992 a rozdělení Československé republiky - to vše projektu nijak neprospělo, BAZ neměl k dispozici potřebné finanční prostředky na vybavení výrobních linek a vůbec nebyl jistý odbyt vozidel. Tím také skončila jakákoliv naděje na sériovou výrobu automobilů Děvín."


Zdroj
Jan Neumann: Praga V3S, kapitola: Pokusy o náhradu, strany: 101-126, vydav. Grada Publ., Praha 2008, ISBN-13: 978-80-247-2172-9.
CZK - STA VV 6x6 Děvín - Titulní list studie n.p. Avia z roku 1981.

Titulní list studie n.p. Avia z roku 1981.
URL : https://www.valka.cz/CZK-STA-VV-6x6-Devin-t86082#318574Verze : 0
MOD
Od 2:22 je možné vidieť prototypy Devína v areáli Bratislavských automobilových závodov (BAZ), spolu s ďalšími nerealizovanými projektami BAZ.


URL : https://www.valka.cz/CZK-STA-VV-6x6-Devin-t86082#509367Verze : 0
MOD
BAZ převzal původní tvarové řešení ideové studie Avia. Věc ale je, do jaké míry to už ovlivnily zadávací podmínky potřeb ČSLA - po neúspěchu S 430. A není tím myšleno pouze "kapotové" provedení a využití připravované unifikované kabiny Tatra - Liaz.
Zajímavý článek ve slovenštině, autora Ivana Škody, popisující vývoj v Bratislavě:


AUTOMOBIL, KTERÝ MĚL NAHRADIT VEJTŘASKY

Domácí a mezinárodní vývoj na přelomu sedmdesátých a osmdesátých let vedl k zintenzivnění hlasů dožadujících se nového nákladního automobilu střední kategorie. Měl nahradit už tehdy stárnoucí "vejtřasku". Stav vozidel Praga V3S v armádě a zejména v národním hospodářství začínal být kritický. Do popředí začali vystupovat disproporce mezi jejich technicko-konstrukčním provedením a požadavky legislativy, jejíž dynamika změn neustále narůstala. Nepomáhaly ani injekce v podobě dvou modernizací. Přitom je třeba objektivně vyzdvihnout práci poválečné generace konstruktérů, která dokázala vytvořit terénní nákladní automobil vynikajících technicko-provozních parametrů, jehož koncepce nebyla dlouho překonána. Směle se dá říct, že v čase jeho vzniku, v roce 1953, to byl automobil minimálně evropské úrovně. Nikdo by si bez něj nedovedl dost dobře představit naše zemědělství, stavebnictví, těžbu dřeva a především armádu. A svoje schopnosti tento automobil prokazuje ještě dnes.
První pokus o nahrazení vozidla Praga V3S typem S 430 v polovině sedmdesátých let skončil v n.p. AVIA Praha neúspěšně. A tak postupně dozrály podmínky k zahájení vývoje středního nákladního automobilu.
Na úroni nejvyšších vladních orgánů byl schválen státní úkol zařazený do zvláštní části státního plánu "Vývoj středního terénního automobilu STA 6x6" pro potřeby ČSLA. Zadání současně obsahovalo i vývoj středního nákladního automobilu v provedení 6x6, 4x4 a 4x2 pro civilní použití. A skoro za jeden a půl roku už jezdily první prototypy. V historii pracovišť VVZ Bratislavských automobilových závodů se tento úkol stal největší.
Zvláštní pozornost si zaslouží vývoj agregátů. Zajišťovaly ho různé podniky a organizace celého státu s významným zastoupením Slovenska. Motor řešili ve VVD ZŤS Martin ve spolupráci s UVMV Praha, spojku v TAZ Trnava, převodovku v PRAGA Praha. TATRA Kopřivnice se podílela na vývoji kabiny, konečné řešení připadlo konstruktérům bazky. Na vývoji přislušenství a podskupin pracovali pracovníci AB Jablonec, MOTOR Ceske Budejovice, PAL Kbely, PALMAGNETON Kromeriz, AUTOPAL Novy Jicin, OPMP Michalovce a ELEKTROSVIT Nové Zámky. V KAROSE Vysoké Mýto řešili vývoj skříňové nástavby. Za konstrukci podvozkových částí a rámu, náprav, hnacích hřídelů a vozidel jako celku zodpovídal BAZ.
První generace prototypů byla koncepčně i dimenzováním poplatná provedení P-V3S. Tato skutečnost nadělala později konstruktérům mnoho starostí. Navzdory těžkostem vývoj středního nákladního automobilu, veřejnosti známém pod obchodním názvem DEVIN, byl v části terénního provedení pro použití v armádě dokončena na velmi dobré úrovni. Dokonce některými parametry průchodnosti v terénu prototyp STA 6X6 valnik předstihl automobil T 815 VVN 6x6 a v celé řadě ostatních byl plně srovnatelný. Oficiálním svědectvím úspěšnosti konstrukčního řešení je zápis z oponentního jednací k ukončení úkolu, v kterém se říká "vozidllo STA 6x6 ve vojenských zkouškách vyhovělo a vojenský Výzkumný ústav 010/03 ho doporučuje k zavedení do výroby".
Ve vývojových dílnách BAZ postupně postavili 15 prototypů různého provedení. Na podvozky STA 6x6 navazoval vývoj dalších nástaveb pro speciální potřeby armády. Výzkumný ústav zemědělské techniky v Rovince u Bratislavy pracoval na vyvoji nástaveb pro použití v zemědělství. Zkoušky u budoucích uživatelů se setkali s příznivým ohlasem.
V roce 1989 se završil sedmý rok prací na vývoji středního nákladního automobilu. Úkol skončil po vynaložení přibližně 180 milionů korun rozhodnutim místopředsedy vlády ČSSR 2. července 1989, který 'Souhlasil s odlożenim náběhu výroby uvedeného automobilu do etapy konečného rozhodnutí o výrobním programu š.p. BAZ vládou ČSSR. Jenže o výrobním programu BAZ se rozhodovalo už za celkově jiných okolností.

____________________________________________________________________________
automatický překlad f.aukro.cz
URL : https://www.valka.cz/CZK-STA-VV-6x6-Devin-t86082#628722Verze : 2