Boeing YP-29A

     
Název:
Name:
Boeing YP-29A
Originální název:
Original Name:
Boeing YP-29A
Kategorie:
Category:
stíhací letoun
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1933-DD.01.1934 Boeing Aircraft Division, United Aircraft & Transport Corp., Seattle, Washington
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1933-DD.01.1934
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
1
První vzlet:
Maiden Flight:
20.01.1934
Osádka:
Crew:
1
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
1135 kg
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
1483 1) kg
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
1730 kg
Rozpětí:
Wingspan:
8.95 m
Délka:
Length:
7.65 m
Výška:
Height:
2.34 m
Plocha křídla:
Wing Area:
16.41 m2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
? kg/m2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Pratt & Whitney R-1340-35 Wasp o výkonu 447 kW
dvoulistá vrtule
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
?
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
389.5 2) km/h v 2286 m
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
331.5 km/h v ? m
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
? m/s
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
? min do ? m
Operační dostup:
Service Ceiling:
7376 m
Dolet:
Range:
? km
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km
Výzbroj:
Armament:
1x 7,62mm kulomet Browning
1x 12,7mm kulomet Browning

10x 8kg bomba
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
V původní konfiguraci (XP-940), s motorem Pratt & Whitney R-1340-31 Wasp o výkonu 410 kW:
1) 1621 kg
2) 354 km/h v 3048 m
Zdroje:
Sources:
Bowers, Peter M. Boeing Aircraft since 1916. London, Putnam 1989. ISBN 0-85177-804-6.
Pelletier, Alain. Boeing - The Complete Story. Haynes Publishing, Yeovil 2010. ISBN 978-1-84425-703-4.
United States Army and Air Force Fighters 1916-1961, Harleyford Publications, Letchworth 1961.
Fahey, James C. U.S. Army Aircraft 1908-1946. Ships and Aircraft, Falls Church, 1964.
https://joebaugher.com/usaf_fighters/p29.html
https://www.airwar.ru/enc/fww1/p29.html
https://www.aerofiles.com/_boe2.html



URL : https://www.valka.cz/Boeing-YP-29A-t123692#421218Verze : 0
MOD
Při navrhování P-26 byla firma Boeing omezena požadavky armádního letectva, které si vyžádalo některé ověřené, ale nepříliš pokrokové prvky, jako byl pevný podvozek a křídla vyztužená dráty. Boeing poté navrhl další projekt, Model 264, na kterém se již ničím omezovat nenechal. V podstatě šlo o modernizovaný P-26 s plně samonosným křídlem, nyní umístěném až na spodek trupu, a podvozkem zatahovaným vzad do křídla po vzoru Modelu 200 Monomail, s koly z poloviny vystupujícími pod křídlo. Trup a ocasní plochy byly v základě shodné, a motor byl opět Wasp. Vývoj a stavba probíhala na firemní náklady, přičemž armáda odsouhlasila stavbu tří strojů na základě obvyklé smlouvy o pronájmu.


První Model 264, který opustil továrnu, měl na rozdíl od P-26 také úzký odsouvatelný překryt kabiny, přecházející v hřbet trupu. Použitým motorem byl Wasp R-1340-31, místo prstence Townend byla ovšem použita plná kapotáž NACA. Poprvé vzlétl 20. letdna 1934 a o pět dní později byl přelétnut na armádní zkušební letiště Wright Field, kde dostal testovací označení XP-940. Armádě ale úzký kokpit nevyhovoval - příliš podle ní omezoval pilotovo zorné pole, a v březnu byl XP-940 vrácen do továrny k přestavbě. Nová kabina byla otevřená, hřbet zůstal, jen byl za kabinou mírně zvýšen. Vyměněn byl také motor, za výkonnější variantu -35, a místo kapotáže NACA byl opět použit osvědčený prstenec Townend, stejný, jako mezitím dostaly sériové P-26A. Armádě byl vrácen v květnu 1934 a v nové podobě poprvé vzlétl 4. června. Armáda se mezitím rozhodla XP-940 a jeho "bratry" koupit a 29. června byl kontrakt podepsán. XP-940 dostal přiděleno označení YP-29A a serial 34-24 - druhý, teprve rozestavěný stroj byl koupen poněkud dříve a dostal proto označení YP-29. Někdy je pro první stroj v původní podobě uváděno také označení XP-29, to lze ale považovat jedině za neoficiální. YP-29A později dostal motor Pratt & Whitney R-1340-27, který používaly sériové P-26A, a jeho označení bylo zjednodušeno na prosté P-29A. Ani v jedné podobě armádní piloty nijak nezaujal, a nebyl doporučen pro sériovou výrobu.


Již zmíněný druhý stroj byl dokončen s novou mnohem prostornější kabinou, ani on ale nezabodoval. Třetí stroj, označený YP-29B, armádní letectvo převzalo 11. října 1934. Měl také otevřený kokpit, dostal ale jednodílné odštěpné přistávací klapky, vnější panely křídla měly o jeden stupeň větší vzepětí a od YP-29 převzal také upravené ocasní kolečko. Byl poslán na Chanute Field k provozním testům, a také on byl později přejmenován vypuštěním "Y", zkoušky ale prokázaly stále jen mírně lepší vlastnosti než měl mezitím do služby zavedený P-26A, a nebyl objednán. Na rýsovacím stole ještě vznikl projekt Model 278A čili XP-32, který se měl odlišovat použitím 522kW motoru R-1535 Twin Wasp a podvozkem zatahovaným do trupu, armáda ale neprojevila zájem a vývoj byl ukončen. Boeingy se brzy poté přestal angažovat ve vývoji stíhaček, s výjimkou XF8B-1, který ale vzlétl až o deset let později.




URL : https://www.valka.cz/Boeing-YP-29A-t123692#421222Verze : 0
MOD
YP-29B kombinoval otevřený kokpit YP-29A s klapkami a ocasním kolečkem YP-29.


Zdroj:
https://www.airwar.ru/enc/fww1/p29.html



URL : https://www.valka.cz/Boeing-YP-29A-t123692#421224Verze : 0
MOD
banner 1 top banner 5 top banner 6 top

Rozpočet

Rozpočet valka.cz 2019 : 85.000,- Kč
Příjmy doposud : 64.741,- Kč

♡ Chci přispět

HLEDÁME NOVÉ KOLEGY

Server valka.cz neustále hledá nové kolegy, kteří jsou ochotni pomoci s rozvojem a doplňováním obsahu, koordinací a kontrolou práce, moderováním příspěvků a další činností. Neváhejte a zapojte se do tvorby valka.cz v duchu hesla Čtenáři sobě :)

Přidejte se k nám!