Název: Name: | Boeing YP-29A | |
Originální název: Original Name: | Boeing YP-29A | |
Kategorie: Category: | stíhací letoun | |
Výrobce: Producer: | DD.MM.1933-DD.01.1934 Boeing Aircraft Division, United Aircraft & Transport Corp., Seattle, Washington | |
Období výroby: Production Period: | DD.MM.1933-DD.01.1934 | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | 1 | |
První vzlet: Maiden Flight: | 20.01.1934 | |
Osádka: Crew: | 1 | |
Základní charakteristika: Basic Characteristics: | ||
Vzlet a přistání: Take-off and Landing: | CTOL - konvenční vzlet a přistání | |
Uspořádání křídla: Arrangement of Wing: | jednoplošník | |
Uspořádání letounu: Aircraft Concept: | klasické | |
Podvozek: Undercarriage: | zatahovací | |
Přistávací zařízení: Landing Gear: | kola | |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Hmotnost prázdného letounu: Empty Weight: | 1135 kg | |
Vzletová hmotnost: Take-off Weight: | 1483 1) kg | |
Maximální vzletová hmotnost: Maximum Take-off Weight: | 1730 kg | |
Rozpětí: Wingspan: | 8.95 m | |
Délka: Length: | 7.65 m | |
Výška: Height: | 2.34 m | |
Plocha křídla: Wing Area: | 16.41 m2 | |
Plošné zatížení: Wing Loading: | ? kg/m2 | |
Pohon: Propulsion: | ||
Kategorie: Category: | pístový | |
Počet motorů: Number of Engines: | 1 | |
Typ: Type: | Pratt & Whitney R-1340-35 Wasp o výkonu 447 kW dvoulistá vrtule | |
Objem palivových nádrží: Fuel Tank Capacity: | ? | |
Výkony: Performance: | ||
Maximální rychlost: Maximum Speed: | 389.5 2) km/h v 2286 m | |
Cestovní rychlost: Cruise Speed: | 331.5 km/h v ? m | |
Rychlost stoupání: Climb Rate: | ? m/s | |
Čas výstupu na výšku: Time to Climb to: | ? min do ? m | |
Operační dostup: Service Ceiling: | 7376 m | |
Dolet: Range: | ? km | |
Maximální dolet: Maximum Range: | ? km | |
Výzbroj: Armament: | 1x 7,62mm kulomet Browning 1x 12,7mm kulomet Browning 10x 8kg bomba | |
Uživatelské státy: User States: | ||
Poznámka: Note: | V původní konfiguraci (XP-940), s motorem Pratt & Whitney R-1340-31 Wasp o výkonu 410 kW: 1) 1621 kg 2) 354 km/h v 3048 m | |
Zdroje: Sources: | Bowers, Peter M. Boeing Aircraft since 1916. London, Putnam 1989. ISBN 0-85177-804-6. Pelletier, Alain. Boeing - The Complete Story. Haynes Publishing, Yeovil 2010. ISBN 978-1-84425-703-4. United States Army and Air Force Fighters 1916-1961, Harleyford Publications, Letchworth 1961. Fahey, James C. U.S. Army Aircraft 1908-1946. Ships and Aircraft, Falls Church, 1964. http://joebaugher.com/usaf_fighters/p29.html http://www.airwar.ru/enc/fww1/p29.html http://www.aerofiles.com/_boe2.html |
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | Boeing YP-29A |
Kamufláž | Prototypová |
![]() ![]() |
|
Země | ![]() |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | 1942 |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/Boeing-YP-29A-t123692#421218Verze : 0
Aubi
MOD
Při navrhování P-26 byla firma Boeing omezena požadavky armádního letectva, které si vyžádalo některé ověřené, ale nepříliš pokrokové prvky, jako byl pevný podvozek a křídla vyztužená dráty. Boeing poté navrhl další projekt, Model 264, na kterém se již ničím omezovat nenechal. V podstatě šlo o modernizovaný P-26 s plně samonosným křídlem, nyní umístěném až na spodek trupu, a podvozkem zatahovaným vzad do křídla po vzoru Modelu 200 Monomail, s koly z poloviny vystupujícími pod křídlo. Trup a ocasní plochy byly v základě shodné, a motor byl opět Wasp. Vývoj a stavba probíhala na firemní náklady, přičemž armáda odsouhlasila stavbu tří strojů na základě obvyklé smlouvy o pronájmu.
První Model 264, který opustil továrnu, měl na rozdíl od P-26 také úzký odsouvatelný překryt kabiny, přecházející v hřbet trupu. Použitým motorem byl Wasp R-1340-31, místo prstence Townend byla ovšem použita plná kapotáž NACA. Poprvé vzlétl 20. letdna 1934 a o pět dní později byl přelétnut na armádní zkušební letiště Wright Field, kde dostal testovací označení XP-940. Armádě ale úzký kokpit nevyhovoval - příliš podle ní omezoval pilotovo zorné pole, a v březnu byl XP-940 vrácen do továrny k přestavbě. Nová kabina byla otevřená, hřbet zůstal, jen byl za kabinou mírně zvýšen. Vyměněn byl také motor, za výkonnější variantu -35, a místo kapotáže NACA byl opět použit osvědčený prstenec Townend, stejný, jako mezitím dostaly sériové P-26A. Armádě byl vrácen v květnu 1934 a v nové podobě poprvé vzlétl 4. června. Armáda se mezitím rozhodla XP-940 a jeho "bratry" koupit a 29. června byl kontrakt podepsán. XP-940 dostal přiděleno označení YP-29A a serial 34-24 - druhý, teprve rozestavěný stroj byl koupen poněkud dříve a dostal proto označení YP-29. Někdy je pro první stroj v původní podobě uváděno také označení XP-29, to lze ale považovat jedině za neoficiální. YP-29A později dostal motor Pratt & Whitney R-1340-27, který používaly sériové P-26A, a jeho označení bylo zjednodušeno na prosté P-29A. Ani v jedné podobě armádní piloty nijak nezaujal, a nebyl doporučen pro sériovou výrobu.
Již zmíněný druhý stroj byl dokončen s novou mnohem prostornější kabinou, ani on ale nezabodoval. Třetí stroj, označený YP-29B, armádní letectvo převzalo 11. října 1934. Měl také otevřený kokpit, dostal ale jednodílné odštěpné přistávací klapky, vnější panely křídla měly o jeden stupeň větší vzepětí a od YP-29 převzal také upravené ocasní kolečko. Byl poslán na Chanute Field k provozním testům, a také on byl později přejmenován vypuštěním "Y", zkoušky ale prokázaly stále jen mírně lepší vlastnosti než měl mezitím do služby zavedený P-26A, a nebyl objednán. Na rýsovacím stole ještě vznikl projekt Model 278A čili XP-32, který se měl odlišovat použitím 522kW motoru R-1535 Twin Wasp a podvozkem zatahovaným do trupu, armáda ale neprojevila zájem a vývoj byl ukončen. Boeingy se brzy poté přestal angažovat ve vývoji stíhaček, s výjimkou XF8B-1, který ale vzlétl až o deset let později.
První Model 264, který opustil továrnu, měl na rozdíl od P-26 také úzký odsouvatelný překryt kabiny, přecházející v hřbet trupu. Použitým motorem byl Wasp R-1340-31, místo prstence Townend byla ovšem použita plná kapotáž NACA. Poprvé vzlétl 20. letdna 1934 a o pět dní později byl přelétnut na armádní zkušební letiště Wright Field, kde dostal testovací označení XP-940. Armádě ale úzký kokpit nevyhovoval - příliš podle ní omezoval pilotovo zorné pole, a v březnu byl XP-940 vrácen do továrny k přestavbě. Nová kabina byla otevřená, hřbet zůstal, jen byl za kabinou mírně zvýšen. Vyměněn byl také motor, za výkonnější variantu -35, a místo kapotáže NACA byl opět použit osvědčený prstenec Townend, stejný, jako mezitím dostaly sériové P-26A. Armádě byl vrácen v květnu 1934 a v nové podobě poprvé vzlétl 4. června. Armáda se mezitím rozhodla XP-940 a jeho "bratry" koupit a 29. června byl kontrakt podepsán. XP-940 dostal přiděleno označení YP-29A a serial 34-24 - druhý, teprve rozestavěný stroj byl koupen poněkud dříve a dostal proto označení YP-29. Někdy je pro první stroj v původní podobě uváděno také označení XP-29, to lze ale považovat jedině za neoficiální. YP-29A později dostal motor Pratt & Whitney R-1340-27, který používaly sériové P-26A, a jeho označení bylo zjednodušeno na prosté P-29A. Ani v jedné podobě armádní piloty nijak nezaujal, a nebyl doporučen pro sériovou výrobu.
Již zmíněný druhý stroj byl dokončen s novou mnohem prostornější kabinou, ani on ale nezabodoval. Třetí stroj, označený YP-29B, armádní letectvo převzalo 11. října 1934. Měl také otevřený kokpit, dostal ale jednodílné odštěpné přistávací klapky, vnější panely křídla měly o jeden stupeň větší vzepětí a od YP-29 převzal také upravené ocasní kolečko. Byl poslán na Chanute Field k provozním testům, a také on byl později přejmenován vypuštěním "Y", zkoušky ale prokázaly stále jen mírně lepší vlastnosti než měl mezitím do služby zavedený P-26A, a nebyl objednán. Na rýsovacím stole ještě vznikl projekt Model 278A čili XP-32, který se měl odlišovat použitím 522kW motoru R-1535 Twin Wasp a podvozkem zatahovaným do trupu, armáda ale neprojevila zájem a vývoj byl ukončen. Boeingy se brzy poté přestal angažovat ve vývoji stíhaček, s výjimkou XF8B-1, který ale vzlétl až o deset let později.
Období | - |
Výrobce | Boeing |
Typ letounu | Boeing YP-29A |
Kamufláž | Prototypová |
![]() ![]() |
|
Země | ![]() |
Pilot | - |
Výrobní číslo | 1942 |
Sériové / evidenční číslo | 34-24 |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Výrobce | Boeing |
Typ letounu | Boeing YP-29A |
Kamufláž | Prototypová |
![]() ![]() |
|
Země | ![]() |
Pilot | - |
Výrobní číslo | 1942 |
Sériové / evidenční číslo | 34-24 |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/Boeing-YP-29A-t123692#421222Verze : 0
Aubi
MOD
Reklama
YP-29B kombinoval otevřený kokpit YP-29A s klapkami a ocasním kolečkem YP-29.
Zdroj:
http://www.airwar.ru/enc/fww1/p29.html
Zdroj:
http://www.airwar.ru/enc/fww1/p29.html
Období | - |
Výrobce | Boeing |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | ![]() |
Pilot | - |
Výrobní číslo | 1943 |
Sériové / evidenční číslo | 34-25 |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/Boeing-YP-29A-t123692#421224Verze : 0
Aubi
MOD
Pro možnost odpovídání na příspěvky a zakládání nových témat je třeba se zaregistrovat a přihlásit.