EE-9 Cascavel
Kolové obrněné průzkumné vozidlo vzniklo na základě požadavků brazilské armády, která ve svém arzenálu potřebovala nahradit letité americké stroje M8 Greyhound. Vývoj byl ve společnosti ENGESA (Engenheiros Especial izados SA) zahájen v červenci 1970 po dokončení vývoje obrněného transportéru EE-11 Urutu, s nímž EE-9 sdílí mnoho společných dílů. Po zkouškách prototypu, jenž byl dokončen v listopadu 1970, zadala brazilská armáda objednávku na 10 předsériových vozidel, jejichž dodávka proběhla v rozmezí let 1972 až 1973. Sériová výroba vozidel Cascavel I pak probíhala v průběhu roků 1974 a 1975.
První velká exportní zakázka na EE-9 přišla v letech 1972 až 1973 z Libye, která si objednala 200 vozidel, u nichž požadovala montáž francouzské věže H-90 od společnosti CNMP-Berthiez vybavené kanónem ráže 90 mm (stejná věž se používala na vozidlech AML-90). Tato varianta dostala označení Cascavel II. Peníze z libyjské zakázky umožnily firmě ENGESA postavit nový výrobní závod ve městě São José. EE-9 prodělaly křest ohněm poprvé v létě 1977 právě v libyjských barvách během krátké války s Egyptem. Jejich úspěšné bojové představení vzbudilo značnou pozornost u irácké armády, která se posléze zařadila mezi největší uživatele těchto vozidel.
Dalších bojů se libyjské Cascavely zúčastnily v průběhu osmdesátých let, během Kaddáfího dobrodružstvích v Čadu. Jedno z libyjských vozidel zde bylo ukořistěno francouzskými vojáky a dnes je vystaveno ve vojenském muzeu v Saumuru.
Ve stejné době jako Libye, projevilo o vozidla EE-9 zájem i Chile. Do této země pak putovalo celkem 106 vozidel Cascavel II.
Na konci sedmdesátých let bylo 126 vozidel Cascavel IV/V dodáno pro potřeby kyperské národní gardy. Jednalo se o první moderní obrněný prostředek dodaný na řeckou část ostrova ve větším množství. V době, kdy došlo k nákupu, bylo jedinou obrněnou výzbrojí gardy několik obrněných vozidel Marmon-Harrington Mk.IVF a hrstka tanků T-34/85. Až do 90. let, kdy byly z Francie dodány tanky AMX-30B2, tvořily Cascavely hlavní prostředek pro boj s obrněnou technikou tureckého protivníka na severu ostrova.
Uživatelé (všechny verze, počet kusů je spíše orientační): Bolívie (24 kusů), Brazílie (415 kusů; 409 armáda, 6 námořní pěchota), Burkina Faso (24), Čad, Chile (106), Kolumbie (127), Kypr (126), Ekvádor (22), Gabon (14), Ghana (3), Írán (40 ??), Irák (364), Libye (380), Nigérie (75), Paraguay (30), Surinam (6), Togo (36) Tunisko (24), Uruguay (10), Zimbabwe (90)
Verze
Cascavel I - první sériové provedení výhradně pro brazilskou armádu opatřené věží z tanku M3 s kanónem ráže 37 mm; později konvertované na standard Cascavel III
Cascavel II - úvodní verze určená pro export vybavená francouzskou věží H-90
Cascavel III - modernizace s novou věží ENGESA ET-90 s 90 mm kanonem EC-90, zařízením pro centrální huštění pneumatik a novým motorem Mercedes-Benz OM-352 s výkonem 170 k
Cascavel IV - provedení vycházející z verze III, oproti níž má instalován motor Detroit Diesel 6V-53
Cascavel V - modernizovaná verze III s výkonnějším motorem OM-352A (190 k při 2800 ot/min)
Cascavel VI - vylepšený Cascavel V
Cascavel VII - verze VI s automatickou převodovkou Allison MT-643
Technicko-taktická data (Cascavel V)
Bojová hmotnost: ~ 12 000 kg
Osádka: 3
Rozměry:
- celková délka: 6 220 mm
- délka korby: 5 190 mm
- šířka: 2 590 mm
- celková výška: 2 290 mm
- světlá výška: 375 mm
Stoupání: 60%
Boční náklon: 30%
Brodivost: 1 m
Výstupnost: 0,6 m
Pohonná jednotka:
- typ: OM-352A, šestiválcový, vznětový
- maximální výkon: 190 k při 2800 ot/min
Převodovka:
- typ: Allison AT-540 nebo AT-545, automatická
Výzbroj:
- kanón: EC 90-III ráže 90 mm, zásoba munice - 45 kusů, náměr -8° až + 15°
- spřažený kulomet ráže 7,62 mm
- protiletadlový kulomet ráže 7,62 mm, celková zásoba munice ráže 7,62 mm - 2400 kusů
Zdroje
1) Foss, Ch. (ed.): Jane′s Armour And Artillery 2005-2006, Coulsdon, 2005
2) Haugh, D. R.: Cascavel EE-9 Armored Fighting Vehicle, Armored Car, May 1991
3) Metsovitus, T.: Armored Cars of the Cyprus National Guard, Armored Car, July 1992
4) http://www.army-guide.com/eng/product551.html
5) http://www.defesanet.com.br/rv/engesa/export.htm
6) http://www.defesanet.com.br/rv/vtrbld1/vtrbld.htm
7) http://www.defesanet.com.br/afv1/cascavel.htm
8) http://www.defesa.ufjf.br/fts/EE9EE11ISRAEL.pdf
9) www.defesa.ufjf.br
Kolové obrněné průzkumné vozidlo vzniklo na základě požadavků brazilské armády, která ve svém arzenálu potřebovala nahradit letité americké stroje M8 Greyhound. Vývoj byl ve společnosti ENGESA (Engenheiros Especial izados SA) zahájen v červenci 1970 po dokončení vývoje obrněného transportéru EE-11 Urutu, s nímž EE-9 sdílí mnoho společných dílů. Po zkouškách prototypu, jenž byl dokončen v listopadu 1970, zadala brazilská armáda objednávku na 10 předsériových vozidel, jejichž dodávka proběhla v rozmezí let 1972 až 1973. Sériová výroba vozidel Cascavel I pak probíhala v průběhu roků 1974 a 1975.
První velká exportní zakázka na EE-9 přišla v letech 1972 až 1973 z Libye, která si objednala 200 vozidel, u nichž požadovala montáž francouzské věže H-90 od společnosti CNMP-Berthiez vybavené kanónem ráže 90 mm (stejná věž se používala na vozidlech AML-90). Tato varianta dostala označení Cascavel II. Peníze z libyjské zakázky umožnily firmě ENGESA postavit nový výrobní závod ve městě São José. EE-9 prodělaly křest ohněm poprvé v létě 1977 právě v libyjských barvách během krátké války s Egyptem. Jejich úspěšné bojové představení vzbudilo značnou pozornost u irácké armády, která se posléze zařadila mezi největší uživatele těchto vozidel.
Dalších bojů se libyjské Cascavely zúčastnily v průběhu osmdesátých let, během Kaddáfího dobrodružstvích v Čadu. Jedno z libyjských vozidel zde bylo ukořistěno francouzskými vojáky a dnes je vystaveno ve vojenském muzeu v Saumuru.
Ve stejné době jako Libye, projevilo o vozidla EE-9 zájem i Chile. Do této země pak putovalo celkem 106 vozidel Cascavel II.
Na konci sedmdesátých let bylo 126 vozidel Cascavel IV/V dodáno pro potřeby kyperské národní gardy. Jednalo se o první moderní obrněný prostředek dodaný na řeckou část ostrova ve větším množství. V době, kdy došlo k nákupu, bylo jedinou obrněnou výzbrojí gardy několik obrněných vozidel Marmon-Harrington Mk.IVF a hrstka tanků T-34/85. Až do 90. let, kdy byly z Francie dodány tanky AMX-30B2, tvořily Cascavely hlavní prostředek pro boj s obrněnou technikou tureckého protivníka na severu ostrova.
Uživatelé (všechny verze, počet kusů je spíše orientační): Bolívie (24 kusů), Brazílie (415 kusů; 409 armáda, 6 námořní pěchota), Burkina Faso (24), Čad, Chile (106), Kolumbie (127), Kypr (126), Ekvádor (22), Gabon (14), Ghana (3), Írán (40 ??), Irák (364), Libye (380), Nigérie (75), Paraguay (30), Surinam (6), Togo (36) Tunisko (24), Uruguay (10), Zimbabwe (90)
Verze
Cascavel I - první sériové provedení výhradně pro brazilskou armádu opatřené věží z tanku M3 s kanónem ráže 37 mm; později konvertované na standard Cascavel III
Cascavel II - úvodní verze určená pro export vybavená francouzskou věží H-90
Cascavel III - modernizace s novou věží ENGESA ET-90 s 90 mm kanonem EC-90, zařízením pro centrální huštění pneumatik a novým motorem Mercedes-Benz OM-352 s výkonem 170 k
Cascavel IV - provedení vycházející z verze III, oproti níž má instalován motor Detroit Diesel 6V-53
Cascavel V - modernizovaná verze III s výkonnějším motorem OM-352A (190 k při 2800 ot/min)
Cascavel VI - vylepšený Cascavel V
Cascavel VII - verze VI s automatickou převodovkou Allison MT-643
Technicko-taktická data (Cascavel V)
Bojová hmotnost: ~ 12 000 kg
Osádka: 3
Rozměry:
- celková délka: 6 220 mm
- délka korby: 5 190 mm
- šířka: 2 590 mm
- celková výška: 2 290 mm
- světlá výška: 375 mm
Stoupání: 60%
Boční náklon: 30%
Brodivost: 1 m
Výstupnost: 0,6 m
Pohonná jednotka:
- typ: OM-352A, šestiválcový, vznětový
- maximální výkon: 190 k při 2800 ot/min
Převodovka:
- typ: Allison AT-540 nebo AT-545, automatická
Výzbroj:
- kanón: EC 90-III ráže 90 mm, zásoba munice - 45 kusů, náměr -8° až + 15°
- spřažený kulomet ráže 7,62 mm
- protiletadlový kulomet ráže 7,62 mm, celková zásoba munice ráže 7,62 mm - 2400 kusů
Zdroje
1) Foss, Ch. (ed.): Jane′s Armour And Artillery 2005-2006, Coulsdon, 2005
2) Haugh, D. R.: Cascavel EE-9 Armored Fighting Vehicle, Armored Car, May 1991
3) Metsovitus, T.: Armored Cars of the Cyprus National Guard, Armored Car, July 1992
4) http://www.army-guide.com/eng/product551.html
5) http://www.defesanet.com.br/rv/engesa/export.htm
6) http://www.defesanet.com.br/rv/vtrbld1/vtrbld.htm
7) http://www.defesanet.com.br/afv1/cascavel.htm
8) http://www.defesa.ufjf.br/fts/EE9EE11ISRAEL.pdf
9) www.defesa.ufjf.br