Typ: Type: | Avia B-21 | |
Výrobce: Producer: | Avia | |
Datum výroby: Date of Production: | 22.02.1925 | |
Výrobní číslo: Construction Number: | 21.1 | |
Číslo stroje: Serial Number: | 21.1 | |
Provozovatel: User: | - | - |
Pohonná jednotka: Engine: | 22.02.1925-20.05.1925 Škoda HS 8Fb čís. 5093 21.05.1925-21.04.1928 Škoda HS 8Fb čís. 5086 | |
Výzbroj: Armament: | DD.MM.RRRR | |
Datum převzetí: Commissioned: | 12.06.1925 | |
Datum vyřazení: Decommissioned: | 21.04.1928 | |
Vojenský útvar: Unit: | 12.06.1925-20.09.1925 VLÚS - do GO po drobné nehodě. 20.03.1926-16.05.1927 VLÚS 16.05.1927-21.04.1928 1. letecký pluk, 34. letka | DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR |
Útvarové označení: Unit Marking: | 16.05.1927-21.04.1928 1. letecký pluk | |
Poznámka: Note: | Prototyp letounu Avia B 21, pod výrobním číslem "1". Dokončení letounu 22. února 1925 a 24. téhož měsíce byl zalétán továrním pilotem Avie Fritschem. Obecně během prvních letů měl jak dobré až výborné parametry, ale též se vyznačoval vynikající obratností a ovladatelností a to i při velmi malých rychlostech. 9. dubna 1925 si letoun pilotovaný Fritschem prohlédli rumunští důstojníci. Ti obdivovali zvláště jeho obratnost. Nicméně 14. května začaly problémy s motorem, poté co si jej prohlédl technik Škodových závodů, bylo na jeho doporučení přistoupenou k výměně motoru. 12. června letoun převzala armáda. Ta letoun dala k VLÚS, kde probíhaly další zkoušky, a rovněž se s letounem seznamovali letci. "Obdivuhodnou akrobacii" pak dle zápisu v továrně Avia, dne 6. července provedli čet. Dvořák a kap. Kalla. 26. července při leteckém dni v Českých Budějovicích, pak byl letoun předveden veřejnosti. Dne 8. září pak bylo zkoušení letounu ukončeno závěrečným posudkem, který hodnotil letoun velice kladně, s tím že dokonce letoun je lepší než byly požadavky na něj kladené. U VLÚS letoun ještě v září prodělal menší nehodu, po které byl dán 20. září do továrny k provedení GO. 20. března byl letoun předán zpátky k VLÚS, kde působil až do 16. května 1927, kdy byl zařazen k 31. letce 1. LP. Zde také ukončil svou existenci dne 21. dubna 1928, když během cvičného orientačního letu ve skupině, došlo k závadě na palivovém čerpadle Weymann, pilot des. Niesner nouzově přistál u Semil, přičemž havaroval, sám vyvázl nezraněn. Letoun se pak již neopravoval. | - |
Zdroje: Sources: | Krumbach, J. Avia BH-21, in: Triáda 2, naše vojsko, Praha 1986. |