Main Menu
User Menu

Armstrong Whitworth A.W.29

     
Název:
Name:
Armstrong Whitworth A.W.29
Originální název:
Original Name:
Armstrong Whitworth A.W.29
Kategorie:
Category:
bombardovací letoun
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1936-DD.MM.1936 Sir W. G. Armstrong Whitworth Aircraft Ltd, Coventry
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1936-DD.MM.1936
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
1
První vzlet:
Maiden Flight:
06.12.1936
Osádka:
Crew:
3
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
2665 kg
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
4082 kg
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
? kg
Rozpětí:
Wingspan:
14.94 m
Délka:
Length:
13.36 m
Výška:
Height:
4.04 m
Plocha křídla:
Wing Area:
42.55 m2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
? kg/m2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Armstrong Siddeley Tiger VIII o výkonu 686 kW
třílistá stavitelná vrtule Hamilton Standard
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
?
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
362.1 km/h v 4572 m
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
? km/h v ? m
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
? m/s
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
11 min do 3048 m
Operační dostup:
Service Ceiling:
6401 m
Dolet:
Range:
1102.4 km
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km
Výzbroj:
Armament:
1x pevný 7,7mm kulomet Vickers v trupu
1x 7,7mm kulomet Lewis v hřbetní věži Armstrong Whitworth


4x 113kg bomba
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
-
Zdroje:
Sources:
Tapper, Oliver. Armstrong Whitworth Aircraft since 1913 Putnam Aeronautical Books, London 1988. ISBN 0-85177-826-7.
Mason, Francis K. The British Bomber since 1914. Putnam Aeronautical Books, London 1994. ISBN 0-85177-861-5.
http:/www.britishaircraft.co.uk/aircraftpage.php?ID=118
https://www.aviastar.org/air/england/arm_aw-29.php
https://www.airwar.ru/enc/bww1/aw29.html

Armstrong Whitworth A.W.29 -


Armstrong Whitworth A.W.29 -


Armstrong Whitworth A.W.29 -


URL : https://www.valka.cz/Armstrong-Whitworth-A-W-29-t71900#384737Verze : 1
MOD
V srpnu 1932 vydalo britské ministerstvo letectví specifikace P.27/32, ve kterých formulovalo požadavky na denní jednomotorový bombardér. Ten měl u RAF nahradit Hawkery Hart. Nový stroj měl být celokovový jednoplošník s nosností 450 kg, doletem 1600 km a maximální rychlostí 322 km/h. Výzbroj se měla skládat ze dvou kulometů, pevného a pohyblivého, ovládaného druhým členem osádky. V květnu 1933 poslaly do konkurzu svoje projekty firmy Hawker, Bristol, Vickers Armstrong, Fairey a Armstrong Whitworth, ovšem pouze dvě poslední postoupily a dostaly objednávku na prototypy.
Stroj firmy Armstrong Whitworth byl označen A.W.29, jeho konkurentem byl Fairey Battle. A.W.29 navrhl John Lloyd a šlo o kovový středoplošník, potažený hliníkovým plechem (část křídel a ocasu plátnem), s křídly vycházejícími z dvoumotorového A.W.23. V centroplánu byly pumovnice o maximální nosnosti čtyř 113,5kg pum. Podvozek byl hydraulicky zatahovatelný, část kol ovšem vyčnívala pod dolní křídlo. K obraně letounu sloužila střelecká věž vlastní konstrukce (většina strojů obdobného určení měla v této době pouze kulomet uložený na čepu) s kulometem Lewis, kromě pilota a střelce byl členem osádky také radista, který měl společnou kabinu s pilotem. Motor byl čtrnáctiválcový hvězdicový Armstrong Siddeley Tiger VIII o výkonu 686 kW, uvažovalo se o možnosti zástavby 21válcového Armstrong Siddeley Deerhound o výkonu 1119 kW.
Projekt ovšem neměl příliš velkou podporu ze strany ministerstva, protože v této době teprve začaly být dodávány letouny vycházející z velmi oblíbeného Hartu, jako byl Hind, Audax a další. Firma Armstrong Whitworth proto zkusila svůj typ udat také jinde, konkrétně kanadskému letectvu. To ovšem neprojevilo zájem. Postup prací brzdila také čerstvě zaváděná sériová výroba bombardéru Whitley. První prototyp A.W.29 byl poprvé zalétán 6. prosince 1936 pilotem Charlesem K. Turnerem. Konkurenční Battle byl již v této době chystán do sériové výroby. V porovnání s Battlem byl A.W.29 o něco horší, jeho motor byl slabší než Merlin a větší čelní odpor motoru i tlustších křídel také výkonům příliš nepomohl.
Přestože již A.W.29 neměl šanci na uplatnění v původním konkurzu, nadále pokračovaly práce na jeho modernizaci, hlavně na zlepšení jeho aerodynamických vlastnostech, zvýšení užitečného nákladu a rychlosti. V roce 1937 firma přestala s pracemi, stroj byl předán A&AEE v Martlesham Heath, kde byl až do roku 1940. V srpnu tohoto roku byl jediný postavený prototyp sešrotován.

Zdroj:
https://www.samoloty.ow.pl/str191.htm
https://www.aviastar.org/air/england/arm_aw-29.php
https://www.airwar.ru/enc/bww2/aw29.html
www.britishaircraft.co.uk
Armstrong Whitworth A.W.29 - https://1000aircraftphotos.com/Contributions/KleinBernhard/6201L.jpg

1000aircraftphotos.com
URL : https://www.valka.cz/Armstrong-Whitworth-A-W-29-t71900#253426Verze : 0
MOD