Název: Name: | Aero A-14 | Aero A-14 |
Originální název: Original Name: | Aero A-14 | |
Kategorie: Category: | cvičný letoun | trainer aeroplane |
Výrobce: Producer: | DD.08.1922-DD.12.1922 Aero, továrna letadel, dr. Kabeš, Praha-Vysočany | |
Období výroby: Production Period: | DD.08.1922-DD.12.1922 | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | 20 | |
První vzlet: Maiden Flight: | DD.MM.RRRR | |
Osádka: Crew: | 2 | |
Základní charakteristika: Basic Characteristics: | ||
Vzlet a přistání: Take-off and Landing: | CTOL - konvenční vzlet a přistání | CTOL - conventional take-off and landing |
Uspořádání křídla: Arrangement of Wing: | dvouplošník | biplane |
Uspořádání letounu: Aircraft Concept: | klasické | conventional |
Podvozek: Undercarriage: | pevný | fixed |
Přistávací zařízení: Landing Gear: | kola | wheels |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Hmotnost prázdného letounu: Empty Weight: | 933 kg | 2057 lb |
Vzletová hmotnost: Take-off Weight: | 1275 kg | 2811 lb |
Maximální vzletová hmotnost: Maximum Take-off Weight: | ? kg | ? lb |
Rozpětí: Wingspan: | 12,30 m | 40ft 4,25in |
Délka: Length: | 8,40 m | 27ft 6,7in |
Výška: Height: | 3,20 m | 10ft 5,98in |
Plocha křídla: Wing Area: | 37,50 m2 | 403.65 ft2 |
Plošné zatížení: Wing Loading: | 34 kg/m2 | 6.96 lb/ft2 |
Pohon: Propulsion: | ||
Kategorie: Category: | pístový | piston |
Počet motorů: Number of Engines: | 1 | |
Typ: Type: | Breitfeld & Daněk Hiero N o výkonu 169 kW/230 k Vrtule dřevěná dvoulistá | Breitfeld & Daněk Hiero N, power 227 hp Propeller wooden two-blade |
Objem palivových nádrží: Fuel Tank Capacity: | 250 l hlavní nádrž 25 l spádová nádrž | 60.5 Imp gal / 72.6 US gal |
Výkony: Performance: | ||
Maximální rychlost: Maximum Speed: | 179 km/h v ? m | 111.2 mph in ? ft |
Cestovní rychlost: Cruise Speed: | 150 km/h v ? m | 93.2 mph in ? ft |
Rychlost stoupání: Climb Rate: | 1,8 m/s | 354.3 ft/min |
Čas výstupu na výšku: Time to Climb to: | 36 min do 4000 m | 36 min to 13123 ft |
Operační dostup: Service Ceiling: | 4900 m | 16076 ft |
Dolet: Range: | 425 km | 264.1 mi |
Maximální dolet: Maximum Range: | ? km | ? mi |
Výzbroj: Armament: | - | - |
Uživatelské státy: User States: | | |
Poznámka: Note: | Konstruktér: Ing. Antonín Vlasák, Ing. Antonín Husník úprava Hansa-Brandenburg C.I(UFAG) série 369 Jednomotorový dvoumístný jednopříhradový dvojplošník smíšené konstrukce s pevným podvozkem a ostruhou. Předlohou tomuto letounu se stala konstrukce ing. Ernsta Heinkela Hansa-Brandenburg C.I(UFAG) série 369. Původní tovární označení bylo Ae-H-2 Braho. Z 20 vyrobených kusů mělo 5 ks dvojí řízení. Armáda tyto letouny využívala do října 1923 kdy došlo po částečné úpravě k předání 17ks nově vzniklým ČSA. Bylo to právě Aero A-14 (imatrikulace L-BARA) na kterém letěl dne 1.3. 1923 pilot mjr. Jaroslav Skála první let na lince Praha-Bratislava. V té době leteckou přepravu hlavně poštovních zásilek zajišťovala armáda Leteckým dopravním oddílem, který byl vyčleněn z Leteckého pluku 1. | Designer: Ing. Antonín Vlasák, Ing. Antonín Husník |
Zdroje: Sources: | Němeček, V. Československá letadla, Naše Vojsko, Praha 1968. Fidler, J., Sluka, V. Encyklopedie branné moci Republiky československé 1920-38, Libri 2006, ISBN 80-7277-256-2. V. Šorel, Letadla československých pilotů, Albatros 1986 Krumbach, J., Sedlář, M. Aero A-14, A-15, L+K 1986/10-12. ČSA čtenářům L+K, L+K 1995/01. |