Main Menu
User Menu
Reklama
     
Název:
Name:
Aeritalia G.91Y
Originální název:
Original Name:
Aeritalia G.91Y
Kategorie:
Category:
stíhací-bombardovací letoun
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1966-DD.MM.1969 Fiat SpA, Divisione Aviazione, Caselle Torinese
DD.MM.1969-DD.MM.197R Aeritalia SpA, Caselle Torinese
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1966-DD.MM.RRRR vyroben prototyp
DD.MM.1968-DD.MM.RRRR sériová výroba
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
65 + 2 prototypy
První vzlet:
Maiden Flight:
27.12.1966 vzlet prototypu
Osádka:
Crew:
1
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
3900 kg
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
7800 kg
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
8700 kg
Rozpětí:
Wingspan:
9,01 m
Délka:
Length:
11,67 m
Výška:
Height:
4,43 m
Plocha křídla:
Wing Area:
18,13 m2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
? kg/m2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
jednoproudový
Počet motorů:
Number of Engines:
2
Typ:
Type:
General Electric J85-GE-13A o tahu 12,1 kN / 18,1 kN s přídavným spalováním
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
3200 l
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
1110 km/h v 0 m
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
? km/h v ? m
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
86.4 m/s
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
11 min do 12000 m
Operační dostup:
Service Ceiling:
12500 m
Dolet:
Range:
600 km
Maximální dolet:
Maximum Range:
3500 km
Výzbroj:
Armament:
2 x 30 mm DEFA 552 (125 nábojů každý)
1800 kg, 4 závěsníky pod křídlem
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
Stroje sloužily v 101. skupině 8. křídla (101º Gruppo 8º Stormo) a v 13. skupině 32. křídla (13º Gruppo 32º Stormo) italského letectva.
Zdroje:
Sources:
http://en.wikipedia.org/wiki/Fiat_G.91
http://www.fighter-planes.com/info/g91.htm
www.flugzeuginfo.net
http://it.wikipedia.org/wiki/Aeritalia_G-91Y
URL : https://www.valka.cz/Aeritalia-G-91Y-t25658#380195Verze : 0
MOD

Aeritalia G91Y



Jednomiestne taktické bojové a prieskumné lietadlo vyvinuté podľa požiadaviek Talianskych vzdušných síl na báze typu G.91R. Do roku 1969 vyvíjané ako Fiat G.91Y. Požiadavka na konštruktérov znela najmä zvýšiť dolet a bojové možnosti lietadla. Základný rozdiel G.91Y od G.91R je použitie dvoch motorov J85 umiestnených nad sebou v zadnej časti lietadla, kvôli čomu bola prepracovaná celá zadná časť. Dva motory umožnili lietadlu zvýšiť nosnosť a zlepšiť letové charakteristiky. Aby bol zabezpečený aj dostatočný dolet, počas preletu do bojového priestoru bol jeden motor vypnutý. Pre zväčšenie objemu paliva lietadlo používalo odhadzovateľné prídavné palivové nádrže na vonkajších závesníkoch.

Predná časť lietadla a hlavňová výzbroj bola rovnaká ako u G.91R (novších sérií) - 2 x 30mm kanón DEFA. Oproti G.91R bola modernizovaná eletronická výzbroj, ktorá zahŕňala okrem iného aj palubný počítač, rádiolokátor, indikátor navedenia rakety na cieľ a ďalšie. Pre skrátenie vzletu bol inštalovaný raketový urýchľovač RATO, ktorý o polovicu skracoval dráhu potrebnú na vzlet. Kabína pilota bola prakticky totožná s cvičnou verziou G.91T, ale nakoľko tam bol len jeden pilot, ušetrená hmotnosť bola použitá na zlepšenie pancierovej ochrany, hermetizáciu a klimatizáciu a tiež aj dovybavenie katapultovacim kreslom.

Prvé dva prototypy vzlietli 27.12.1966. Počiatočná objednávka na 20 lietadiel bola neskôr rozšírená o ďalších 53 lietadiel. V skutočnosti bolo nakoniec vyrobených len 67 lietadiel (vrátane dvoch prototypov) a nebol realizovaný ani plánovaný vývoj dvojmiestnej cvičnej verzie G.91YT. Do výzbroje boli lietadlá zavádzané od mája 1970. Pôvodne sa prepdokladalo vyradenie lietadla z výzbroje v roku 1987 (náhrada AMX), no nakoniec boli posledné lietadlá vyradené až v roku 1996.

Z typu bola odvodená verzia G.91YS s vylepšenou avionikou a doplnenými závesníkmi pre PLRS AIM-9 Sidewinder podľa požiadaviek Švajčiarska (prvý vzlet 16.10.1970). Vyrobený prototysp, sériová výroba sa nezačala, pretože Švajčiarsko nakoniec zaviedlo typ F-5 Tiger II.

Zdroj: Mirovaja Aviacija 2009/02; DeAgostiny Moskva
https://it.wikipedia.org/wiki/Aeritalia_G-91Y
URL : https://www.valka.cz/Aeritalia-G-91Y-t25658#491337Verze : 2
MOD
G91Y italského letectva:
Aeritalia G.91Y -


Aeritalia G.91Y -


URL : https://www.valka.cz/Aeritalia-G-91Y-t25658#194066Verze : 0
MOD
Stroj Aeritalia G.91Y ( MM6959/8-66MM6959/8-66)v barvách 101. skupiny 8. křídla (101º Gruppo 8º Stormo) vystavený v muzeu historie vojenského letectva ve Vigna di Valle (Bracciano) u jezera Bracciano (Museo storico dell'Aeronautica Militare di Vigna di Valle).
Aeritalia G.91Y - vlastní foto

vlastní foto
Aeritalia G.91Y - vlastní foto

vlastní foto
Aeritalia G.91Y - vlastní foto

vlastní foto
Aeritalia G.91Y - vlastní foto

vlastní foto
URL : https://www.valka.cz/Aeritalia-G-91Y-t25658#380196Verze : 0
MOD