Curtiss Mohawk v South African Air Force (SAAF)

Autor: Pavel Sláma / paulito 🕔︎︎ 👁︎ 4.924

South African Air Force (SAAF) bylo jedním z největších uživatelů letounu H-75. Koncem roku 1940 vyslala Jihoafrická republika (JAR) do Velké Británie požadavek na dodávku stíhacích letadel. Protože Britové měli přes 200 Mohawků, většinou ze zadržených dodávek pro Francii, poslali je svým spojencům. Vlakem odjely letouny do Takoradi na Zlatém pobřeží (Ghana), kde byly smontovány a poslány do Jižní Afriky. V dubnu a květnu přeletělo 16 Mohawků do Keni, na letiště Nairobi-Eastleigh.

První jihoafrická jednotka, vyzbrojená H-75, byla 4. squadrona SAAF na keňském letišti Nakur. Zde se piloti cvičili a připravovali k nasazení. 13. 7. 1941 RAF korigovalo své plány na vyzbrojení SAAF. Jihoafričané měli, kromě již dodaných 16 H-75, dostat ještě 70. 20 jich bylo vyloděno v Mombase v Keni, 24 jich bylo již na lodích a 26 čekalo na nakládku ve Velké Británii. Velitelé jednotek již považovali Mohawky IV za neschopné bojového nasazení a předpokládali, že je čeká jen výcviková role. V té době ale boje ve východní Africe, kde se mělo SAAF vypořádat s Italy, změnily tento pohled.

Reklama


Jack Parsonson, 3. peruť SAAF
www.asisbiz.com

Své Mohawky IV do bojů s Italy nasadila 3. squadrona SAAF. Jednotka je obdržela místo Hurricanů v listopadu 1941, přezbrojena na britské stroje byla koncem roku 1942. 4. 5. 1941 obdržela první Mohawky 4. squadrona SAAF, ale používala je jen pro výcvik v Keni. Již v červenci byla v Egyptě přezbrojena na P-40 a Mohawky nechala v Keni. V říjnu 1941 se na Mohawcích školili piloti 5. squadrony SAAF. Výcvik probíhal v Germistonu u Johannesburgu. Také je ale brzy vyměnili za Tomahawky.

V 6. squadroně SAAF sloužily Hawky nejdéle. Používala je v Durbanu k hlídkám nad mořem. 31. 7. 1943 byla jednotka rozpuštěna, stále měla v té době H-75. V Swartkopu byla umístěna 7. squadrona SAAF, která zahájila výcvik na Mohawku IV 15. 1. 1942 a již 2. 4. předala své stroje 6. squadroně SAAF. Operačně tyto stroje nasadila 10. squadrona SAAF, která také střežila pobřeží jižní Afriky před případným útokem japonských letadlových lodí. Jednotka vznikla 20. 4. 1942, ale již 15. 7. obdržela první Kittyhawky a Mohawky předala 6. squadroně SAAF.


Parsonsonův Curtiss Mohawk Mk.IV 2516 D, 3. peruť SAAF, Džibuti, 1941
www.asisbiz.com

Bojově nasadila Mohawky jen 3. squadrona SAAF. Ke střetu mezi Italy na jedné straně a Brity, Jihoafričany, Svobodnými Francouzi a Etiopany došlo ve východní Africe, na území Eritreje, Etiopie a Italského Somálska. Potenciálním ohrožením byly také vichystické jednotky z Francouzského Somálska (Džibuti). 13. 7. 1941 bylo 12 Mohawků IV přesunuto do Mombasy. 27. 8. byla z fronty stažena eskadra B z 3. squadrony SAAF s cílem přezbrojení na Curtissy. Jednotka byla značně vyčerpána, její oddíl, nasazený v rámci 41. squadrony SAAF v Alomatě, měla již jen jeden Hurricane. Eskadra B dostala nový název, 41 SAAF Detached Fighter Flight a pod velením Maj. Borckenhagena a Capt. Parsonsona byla přesunuta k 70. OTU v Nakuru. Tam obdržela 1. 9. 1942 první Mohawky. Po přezbrojení byla 3. squadrona SAAF přemístěna na základnu Aiscia na hranici Britského Somálska a Etiopie. Odtud prováděla jednotka hlídky podél hranice Francouzského Somálska a měla odrazit útok italských jednotek. V této roli nahradila Junkersy 86 z 35 SAAF Flight.


Parsonsonův Curtiss Mohawk Mk.IV 2516 D, 3. peruť SAAF, Somálsko, září - říjen 1941
www.asisbiz.com

4. 10. 1941 vzlétl Capt. Parsonson proti italským bombardérům S.75 nad Džibuti, ale žádný nedostihnul. 5. 10. provedl další dva bojové lety. Během druhého spatřil na letišti v Džibuti vícemotorový letoun, který dvakrát ostřeloval a zničil. Francouzi ohlásili, že letoun nesl znaky Červeného kříže. O několik dnů později přiletěly do Aiscie další dva Mohawky a samostatný 14 Flight SAAF, který byl zase přejmenován na eskadru B u 3. squadrony SAAF. Na počátku se britsko-jihoafrické jednotky, s podporou Svobodných Francouzů, začaly připravovat k útoku na Gondar, město ležící v Etiopii.

Reklama

K podpoře pozemních jednotek byla učena 3. squadrona SAAF. Ale debut jejích Mohawků nebyl slavný, jeden ze strojů ostřeloval vlastní jednotky, které ho opětovnou palbou poškodily. Další akce podporovaly Curtissy 11. 11. a 12. 11. 1941. 17. 11. letouny Wellesley, Hartbees a Mohawk provedly nálet na nepřátelské pozice v Ambazzii, Defecii, Gondaru a Azozu a shodily asi 5000 kg bomb. Jeden z Curtissů měl nehodu na letišti a jeho pilot, Lt. Jacobs, zahynul. 23. 11. 1941 napadly Mohawky cíle v Gorgoře. 27. 11. se osm H-75 zúčastnilo náletu na Gondar, celkem bylo shozeno 5700 kg bomb. V poledne 27. 11. 1941 Italové oznámili, že chtějí kapitulovat, kapitulaci podepsali o den později.


Curtiss Mohawk Mk.IV bílá E a M, 6. peruť SAAF, Durban, Jižní Afrika, duben 1942
www.asisbiz.com

Nyní mohla britské lodě v Rudém moři ohrožovat jen vichystická vojska ve Francouzském Somálsku. Nejdříve Spojenci plánovali invazi, ale pak se dohodli na blokádě. Do Aiscie se po obsazení Gondaru vrátila i eskadra B z 3. squadrony SAAF. Dostala za úkol hlídat hranice Francouzského Somálska, ale neměla těžkou práci. Ojedinělá událost se stala 11. 2. 1942, kdy Lt. Gazzard spatřil nad letištěm v Džibuti Potez 631. Zadní střelec Potezu zahájil palbu a Gazzard ji opětoval, ale francouzský letoun zmizel v mracích. Před návratem do Jižní Afriky odevzdala 3. squadrona SAAF své Mohawky spojencům v Západní poušti, kteří je používali pro výcvik.


Curtiss Mohawk Mk.IV bílá G, 6. peruť SAAF, Durban, Jižní Afrika, duben 1942
www.asisbiz.com

Zdroj:
Monografie Lotnicze - 063 - Curtiss P-36 Hawk cz.3
www.asisbiz.com

Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více