Main Menu
User Menu
     
Název:
Name:
SU-1
Originální název:
Original Name:
СУ-1
Kategorie:
Category:
samohybné dělo
Výrobce:
Producer:
Závod č.232 Bolševik, Leningrad /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR sériová výroba nezahájena / serial production not started
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
1
Prototyp vyroben:
Prototype Built:
DD.MM.1931
Osádka:
Crew:
3
Technické údaje:
Technical Data:
 
Bojová hmotnost:
Combat Weight:
8050 kg
Celková délka:
Overall Length:
4620 mm
Celková šířka:
Overall Width:
2440 mm
Celková výška:
Overall Height:
2100 mm
Světlá výška:
Ground Clearance:
380 mm
Pohon:
Propulsion:
 
Typ:
Type:
Armstrong-Siddeley
- čtyřdobý, zážehový čtyřválcový boxer o objemu 6 600 cm3
Výkon:
Power:
66,2 kW při 2100 ot/min
Převodové ústrojí:
Transmission:
4+1
Výkony:
Performance:
 
Rychlost na silnici:
Road Speed:
30 km/h
Rychlost v terénu:
Cross-country Speed:
15 km/h
Jízdní dosah po silnici:
Cruising Range on Road:
110 km
Jízdní dosah v terénu:
Cross-country Cruising Range:
? km
Překonávání překážek:
Obstacles Crossing:
 
Svah:
Gradient:
32 °
Boční náklon:
Side Slope:
30 °
Překročivost:
Trench Crossing:
2 m
Výstupnost:
Vertical Obstacle:
0,7 m
Brodivost:
Fording Depth:
0,8 m
Výzbroj:
Armament:
 
Hlavní:
Main:
76mm kanon vz. 1927
- ráže: 76,2 mm
Vedlejší:
Secondary:
-
Uživatelské státy:
User States:
-
Poznámka:
Note:
nádrže: 182 l
pancéřování: 6-13 mm
Zdroje:
Sources:
SVIRIN, M.: Samochodky Stalina, Eksmo, Moskva 2008
KOLOMIJEC, M., SVIRIN, M.: T-26-mašiny na jego baze, Stratěgia KM, Moskva 1999
URL CZ: https://www.valka.cz/SOV-SU-1-t86218#330654Verze : 1
URL EN: https://www.armedconflicts.com/1057-1059-1-t86218#330654Version : 0
MOD
SU-1


Na jaře roku 1931 obdrželo konstrukční oddělení závodu č.232 Bolševik, Leningrad od Vědecko-technického výboru DRRA zakázku na konstrukci samohybného děla ráže 76,2 mm na podvozku tanku T-26-1931, na jehož základě byl již na podzim stejného roku vyroben prototyp prvního moderního (na svou dobu) pásového samohybného děla v SSSR.


Základ vozidla tvořil podvozek a korba s agregátem a převodovkami výše uvedeného tanku. Na ni byla namontována nýtovaná hranatá nástavba s lehce skloněnou přední stěnou o síle 13 mm. Do ní se konstruktérům kromě kanonu ráže 76,2 mm vz.1927 s až 550 mm zákluzem podařilo vtěstnat ještě řidiče-mechanika sedícího vpravo od zbraně za nahoru otevíratelným předním příklopem s průhledovou štěrbinou,velitele sedícího vlevo pod kruhovou věžičkou s průhledy a nabíječe. Tato osádka do vozidla nastupovala dvěma obdélníkovými, dopředu otevíranými dveřmi na bocích korby. Odměr kanonu činil 24 stupňů, elevace byla 7 a deprese 11 stupňů (speciál pro střelbu z kopce?).


26.-28.11.1931 probíhaly jízdní a po té střelecké zkoušky vozidla. Při střeleckých zkouškách bylo vypáleno 49 ran z klidu, ze zastávky i z chodu na druhý a třetí rychlostní stupeň. A závěry komise...
1) Samohybné dělo střelbu vydrželo
2) Přesnost střelby byla lepší jak tabulková
3) Podvozek střelbou nezaznamenal změn.


Zbytek již tak optimistický nebyl - prostor posádky je stísněný a nebezpečný, není dořešeno uložení munice (při zkouškách byla v truhlících), zbraň má malý náměr a odměr a vozidlo není vybaveno kulometem pro obranu proti pěchotě. Po odstanění nedostatků závod Bolševik vyrobí zkušební stokusovou serii (nejlépe v roce 1932).
Výraz "po odstranění nedostatků bude vyrobeno ..." znamenal bohužel v zemi Sovětů, jak se později mnohokrát ukázalo, prakticky vždy skutečnost, že prototyp se stal zároveň posledním vyrobeným vozidlem.



Zdroj:
KOLOMIJEC, Maksim: T-26-ťažolaja suďba legkogo tanka, Eksmo, Moskva 2007
SOJANKIN, A.G. a kol: Sovetskije legkie tanki 1920-1941, Cejchgauz, Moskva 2007
KOLOMIJEC, M., SVIRIN, M.: T-26-mašiny na jego baze, Stratěgia KM, Moskva 1999
BARJATINSKIJ, M: Legkij Tank T-26,Broněkollekcija spec.no.2, Modělist-Konstrukťor, Moskva 2003
URL CZ: https://www.valka.cz/SOV-SU-1-t86218#319271Verze : 0
URL EN: https://www.armedconflicts.com/1057-1059-1-t86218#319271Version : 0
MOD
SU-1



Zdroj
KOLOMIJEC, M., SVIRIN, M.: T-26-mašiny na jego baze, Stratěgia KM, Moskva 1999

SOV - SU-1 - Prototyp SU-1
před zkouškami - Leningrad, listopad 1931

Prototyp SU-1
před zkouškami - Leningrad, listopad 1931

URL CZ: https://www.valka.cz/SOV-SU-1-t86218#319273Verze : 0
URL EN: https://www.armedconflicts.com/1057-1059-1-t86218#319273Version : 0
MOD
SU-1



Zdroj
SVIRIN M.,KOLOMIEC M.:Legkij tank T-26, Armada 20, Eksprint, Moskva 2000

SOV - SU-1 - SU-1 se zkušební osádkou,listopad 1931
pohled do stísněného bojového prostoru

SU-1 se zkušební osádkou,listopad 1931
pohled do stísněného bojového prostoru

SOV - SU-1 - SU-1,listopad 1931, NIAP
boční pohled na stroj během zkoušek

SU-1,listopad 1931, NIAP
boční pohled na stroj během zkoušek

URL CZ: https://www.valka.cz/SOV-SU-1-t86218#325995Verze : 0
URL EN: https://www.armedconflicts.com/1057-1059-1-t86218#325995Version : 0
MOD