Main Menu
User Menu

Romm, Giora

Generálmajor vo výslužbe Giora Romm

*29. 04. 1945 - Tel Aviv


Giora Romm sa narodil 29. apríla 1945 v Tel Avive.
V roku 1962 bol prijatý k letectvu. Počas stíhacieho výcviku lietal na strojoch Dassault Ouragan a Dassault Super Mystére. Koncom roka 1965 nastúpil ku 101. tajeset na preškolovací kurz na stíhacie lietadlá Dassault Mirage III. Následne bol prevelený ku 119. tajeset pod velením Ran Ronena.

V 14. mája 1967 vyhlásil Egypt mobilizáciu svojich ozbrojených síl.
16. mája požiadal egyptský prezident Násir o stiahnutie pohotovostných mierových jednotiek UNEF
22. mája uzavrel Egypt Tiránske úžiny, čím znemožnil plavbu izraelských lodí do prístavu Ejlat.
V Izraeli boli tieto kroky chápané ako akt hroziacej vojny1) a preto bolo rozhodnuté o preventívnom útoku, v ktorom hlavnú úlohu malo zohrávať letectvo. Dátum leteckej operácie Moked bol stanovený na 5. júna 1967.

Giora Romm sa do bojových akcií zapojil predpoludním 5. júna. Počas útoku na egyptské letisko Abu Suweir zostrelil 2 stíhačky MiG-21.
Popoludní zaútočila 119. tajeset na leteckú základňu H-4 v Sýrii. Vzlietnuť sa podarilo niekoľkým sýrskym stíhačkám avšak po útoku izraelských stíhačiek Mirage III zostali na zemi horieť dva zostrelené MiG-21 - jeden si pripísal Giora Romm.

6. júna vzlietli lietadlá 119. tajeset podporovať postup pozemných vojsk na Golanských výšinách. Počas útoku bol Rommov stroj zasiahnutý protilietadlovou paľbou. Avšak podarilo sa mu so silne poškodeným strojom pristáť v Ramat Davide. So zranením nohy bol hospitalizovaný v nemocnici, avšak na druhý deň z nemocnice ušiel a vrátil sa ku svojej jednotke.

Hneď po príchode sa začal pripravovať na další bojový let - útok na egyptské pozemné sily. Cestou však boli piloti privolaní na pomoc Super Mystérom, ktoré boli napadnuté egyptskými MiG-17. Romm napadol dva Migy vracajúce sa z akcie a oba zostrelil.
Po troch dňoch leteckých bojov bolo na jeho konte 5 potvrdených zostrelov. Giora Romm sa týmto zapísal do histórie ako prvé izraelské stíhacie eso, ktoré dosiahlo 5 zostrelov na tryskových lietadlách.

Konflikt, ktorý vypukol 5. júna 1967 útokom Izraelských ozbrojených síl na Egypt, Sýriu a Jordánsko a ktorý vošiel do histórie ako Šesť dňová vojna, skončil v sobotu 10. júna 1967 ráno, zdrvujúcim víťazstvom Izraela2). Paradoxne síce vojna oficiálne skončila avšak následne sa rozhorel ďalší konflikt - opotrebovacia vojna, medzi Izraelom a jeho arabskými susedmi.

11. septembra 1969 napadlo veľké množstvo egyptských lietadiel izraelské obranné postavenia na Suezskom kanále. Do boja boli poslané tiež Mirage III 119. tajeset, v následnom boji bolo zostrelených 7 egyptských strojov. V boji nad mestom Fayid sa Romm dostal do súboja s obratným pilotom MiGu-21 a bol zostrelený. Jeho premožiteľom bol major Fawzi Salam, skúsený akrobatický pilot.
Romm sa z poškodenej stíhačky katapultoval a kým visel na padáku uvedomil si, že má zlomenú a poranenú ľavú nohu. Uvedomoval si tiež, že už čoskoro padne do rúk egyptským civilistom, ktorí sa začali k miestu jeho pristátia zbiehať a ktorí zostreleným izraelským pilotom oplácali svoju bezmocnosť proti náletom.
Keď Romm dosadol, obkolesil ho dav a vidiečania sa ho začali vypytovať odkadiaľ je, nakoľko bol pilot v značnom šoku zo zostrelu aj z poranenej nohy. Prívetivosť Egypťanov ale skončila, keď identifikovali, že Giora Romm je Izraelský pilot. Následne niektorí ľudia pilota napadli, pričom jeden chlapec mu skalou hodenou do hlavy spôsobil ťažké krvácanie. Podľa poraneného pilota bol toto zlomový okamih, keď pri pohlade na zraneného a silne krvácajúceho človeka sa dav ukludnil a vidiečania Rommovi obviazali rany a odniesli ho do ich dediny.

Giora bol väznení v Egypte tri mesiace až kým ho izraelská strana (6. decembra 1969?) vymenila za 72 zajatých Egypťanov.
Koncom roka 1969 mal byť Giora zaradený do preškolovacieho kurzu na nové lietadlá F-4 Phantom (kódové označenie v izraleských ozbrojených silách - Kurnass), avšak po jeho zostrelení jeho miesto zaujal Yigal Shochat.
Po návrate z väzenia musel Giora miesto lietania najprv absolvovať rozsiahle liečebné a rehabilitačné procedúry, keďže zranená noha mu nebola ihneď po zostrelení patrične ošetrená.

Keď 6. októbra 1973 napadli arabské vojská nečakane Izrael, bol Giora Romm opäť v aktívnej službe. Tentoraz ako veliteľ 115. tajeset vyzbrojenej bitevníkmi A-4 ((kódové označenie v izraleských ozbrojených silách - Ahit). Veliteľskú funkciu prebral 2 dni pred vypuknutím vojny po veliteľovi Goldsteinovi, ktorý zahynul pri nehode začiatkom októbra. Správu o jeho novom operačnom zaradení sa Giora dozvedel priamo od veliteľa Izraelských vzdušných síl, generálmajora Benny Peleda.
Giorov prvý bojový let v Yom Kippurskej vojne, nálet na egyptské pozemné jednotky dňa 6. októbra, bol jeho prvým dôkladnejším zoznámením so strojom A-4 a tiež prvým letom v rámci novej jednotky. Preto prenechal miesto vedúceho formácie skúsenejšiemu a sám sa zaradil až na pozíciu štvorky.

Po vojne, v osemdesiatich rokoch slúžil ako veliteľ leteckej základne Ramon, neskôr šéfoval na základni letectva Tel Nof. Dva roky (1987 - 1989) slúžil ako námestník veliteľa Izraelských ozbrojených síl generála Avihu Ben-Nuna. Od roku 1991 do roku 1995 slúžil vo Washingtone ako Izraelský vojenský atašé. Z armády odišiel do výslužby po 33 rokoch služby vo vojenskom letectve.
Vstúpil do politiky a v roku 1996 pracoval na ministerstve infraštruktúry (ministrom bol Ariel Šaron).
Po rokoch súkromných podnikateľských aktivít sa v roku 2001 stal riaditeľom Židovskej agentúry pre Izrael (JAFI). Z funkcie na vlastnú žiadosť odstúpil v októbri 2004.
V súčasnosti pracuje ako riaditeľ Izraelského úradu pre civilné letectvo.

V súkromnom živote má s manželkou Miriam jednu dcéru a dvoch synov. Absolvoval štúdium ekonomických a politických vied na univerzite Bar-Ilan University v Ramat Gane a univerzitu v Los Angeles.

Príbeh o svojom zostrelení nad Egyptom ako aj pocity počas väzenia spísal Giora v knihe Štyri farby.


Poznámky:
1) Za týmito vojenskými rozhodnutiami Egypta stála zákulisná hra Sovietskeho zväzu, ktorý Násira nepravdivo informoval o zaručenom útoku Izraela proti Sýrii. Hodnovernosť tejto informácii dodávali dlhotrvajúce pohraničné potýčky medzi Sýrskou a Izraelskou armádou. Podľa izraelských zdrojov však útok na Sýriu plánovaný nebol.
2) Priebeh leteckých operácií bol výsledkom dlhodobého plánovania a nácviku leteckých síl. Vtedajší veliteľ Izraelského letectva generál Mordechai Hod o prípravách na leteckú boje vyhlásil: " Prvých päťdesiat minút úspechu je výsledkom šestnástich rokov plánovania. My sme s týmto plánom žili, spali sme na ňom, jedli sme na ňom. A pritom sme ho neustále zdokonalovali."


Použitá literatúra:
Aloni, Shlomo - Israeli Mirage and Nesher Aces, Osprey, 2004, ISBN 1-84176-653-4.
Aloni, Shlomo; Holmes, Tony - Israeli F-4 Phantom II Aces, Osprey, ISBN 1-84176-783-2.
Brož, Ivan - Arabsko-izraelské války 1948 - 1973; Epocha, 2005; ISBN 80-86328-91-0.
Nicolle, David; Cooper, Tom - Arab MiG-19 and MiG-21 Units in Combat; Osprey, 2004, ISBN
Halperin Merav; Lapidot, Aharon - Letci s Davidovou hvězdou; Naše vojsko, 1991, ISBN 80-206-0151-1.
Hellebrand, Karel; Radina, Vladislav - Izraelské letectvo; Svět křídel, 1994, ISBN 80-85280-24-8.
Patton, Wayne - Aces 2; Squadron/Signal publications, 2001, ISBN 0-89747-423-6.
https://www.valka.cz/topic/view/52544/
www.itn.co.il
https://www.metzilah.org.il/index_print.php?p=132
www.gioraromm.co.il
www.jewishagency.org
URL : https://www.valka.cz/Romm-Giora-t81619#299309Verze : 0