Main Menu
User Menu

Fairey Spearfish

     
Název:
Name:
Fairey Spearfish Mk.I
Originální název:
Original Name:
Fairey Spearfish Mk.I
Kategorie:
Category:
protiponorkový/protilodní letoun
Výrobce:
Producer:
DD.07.1945-DD.MM.1947 The Fairey Aviation Co. Ltd., Hayes
DD.MM.1945-DD.12.1945 The Fairey Aviation Co. Ltd., Stockport
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1945-DD.MM.1947
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
4
První vzlet:
Maiden Flight:
05.07.1945
Osádka:
Crew:
2
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CATOBAR - Vzlet pomocí katapultu, přistání s pomocí brzdících lan
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
6895 kg
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
9817 kg
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
? kg
Rozpětí:
Wingspan:
18.36 m
Délka:
Length:
13.59 m
Výška:
Height:
4.11 m
Plocha křídla:
Wing Area:
49.24 m2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
? kg/m2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Bristol Centaurus 58 o výkonu 2077 kW
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
1863 l
818 l pomocná nádrž v trupu
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
421.6 km/h v 0 m
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
317 km/h v ? m
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
? m/s
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
7,7 min do 3048 m
Operační dostup:
Service Ceiling:
7620 m
Dolet:
Range:
1667.3 km
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km
Výzbroj:
Armament:
2x kulomet Browning ráže 12,7 mm v křídlech
2x kulomet Browning ráže 12,7 mm ve věži Frazer-Nash FN.95
1x torpédo nebo 907 kg pum
16 raket
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
-
Zdroje:
Sources:
L+K 12/95 Letadla 39-45
http://en.wikipedia.org/wiki/Fairey_Spearfish
www.britishaircraft.co.uk/aircraftpage.php?ID=351
URL : https://www.valka.cz/Fairey-Spearfish-t54911#202651Verze : 0
MOD
Stručná historie:


V roce 1943 sestavilo britské námořní letectvo technické specifikace O.5/43, ve kterých formulovalo své požadavky na nový palubní torpédový bombardér. Požadavky to byl na svou dobu vysoké, nový letoun měl nést torpédo, měl být schopen střemhlavého náletu, provádět průzkumné či protiponorkové hlídkové lety, výzbroj musela být účinnější, a výkony vyšší, než dosahovaly všechny dřívější typy.


Technické specifikace byly předány přímo H.E.Chaplinovi - hlavnímu konstruktéru spolešnosti Fairey. Tak vznikl projekt velkého jednomotorového letounu, který měl být poháněn výkonným osmnáctiválcovým motorem Bristol Centaurus 57 s maximálním výkonem 2 580 koní.


Práce na prototypu započaly, ale stavba prototypů neměla potřebnou prioritu, proto docházelo ke zdržení a první prototyp (RA356) vzlétl poprvé až 5.7.1945, tedy v době, kdy byl ještě zájem o obdobný letoun pro válečné operace v Pacifiku. Byla to však jen marná naděje, ihned po prvních letech se zjistilo, že ani použití toho nejvýkonnějšího Centaurusu (verze 58 o výkonu 2 840 koní), nedokáže zbavit prototypy Spearfishe těžkopádnosti, neohrabanosti a neochoty pro stoupaní. Na druhou stranu si však musíme uvědomit, že letoun měl vzletovou hmotnost téměř 10 tun (s přetížením tuto hmotnost i lehce překročil). Maximální rychlost nepřesáhla hodnotu 470 km/h a naprotitomu bombardér Fairey Barracuda Mk.V s motorem Grifon VII prošel zkouškami téměř bez problémů.


Spearfish, jak se nový letoun jmenoval, však přinesl z hlediska konstrukce mnoho zajímavostí. Motor byl i přes svou mohutnost aerodynamicky jemně zakapotován, pětilistá vrtule Rotol typu VH-65 byla reverzní, tohoto obráceného tahu vrtule mělo být využito pro zbrždění střemhlavého náletu, bylo to jistě zajímavé řešení, ale nakonec byl tento způsob nahrazen klasickými brzdovými klapkami v křídlech, které se vysunovaly nad a pod křídlo. Spearfish byl velkým celokovovým středoplošníkem, pod křídlem v trupu byla pumovnice, do které bylo možno zavěsit jedno torpédo ráže 457 mm, nebo větší americké ráže 560 mm, při protiponorkových akcích bylo počítáno s možností zavěsit do pumovnice hlubinné nálože či pumy až do hmotnosti 907 kg, pro průzkumné lety se počítalo s instalací přídavné palivové nádrže o objemu 818 l, tato nádrž měla být nesena také v pumovnici. Letoun potom nesl celkem 2 678 litrů paliva a mohl být ve vzduchu úctyhodných šest hodin. Za pumovnicí bylo vysunovatelné pouzdro s radarem ASV Mk.XV. Hlavňová výzbroj byla tvořena výhradně kulomety Browning ráže 12,7 mm, dva byly pevně uloženy v křídlech a dva měly být v dálkově ovládané střelecké věžičce FN-95, žádný letoun Spearfish však věžičku nainstalovanou neměl.


Zkoušky byly dokončeny až po válce, zhotovené stroje ( tři prototypy RA356, RA360 a RA363 a jeden předsériový letoun RN241) byly používány k různým zkouškám. Poslední Spearfish byl vyřazen až v roce 1952. Namísto Spearfishů bylo vyrobeno 37 Barracud Mk.V.


Zdroje:
L+K 12/95 Letadla 39-45
http://www.airwar.ru/enc/sea/spearfish.html
www.fleetairarmarchive.net
http://www.vectorsite.net/avsword.html#m6
avia.russian.ee
www.jaapteeuwen.com
http://en.wikipedia.org/wiki/Fairey_Spearfish
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Fairey-Spearfish-t54911#222206Verze : 0
MOD
Fairey Spearfish
Fairey Spearfish - http://1000aircraftphotos.com/Contributions/VanTilborg/2929.htm

1000aircraftphotos.com
URL : https://www.valka.cz/Fairey-Spearfish-t54911#202653Verze : 0
MOD