Main Menu
User Menu

Vickers F.B.12C

     
Název:
Name:
Vickers F.B.12C
Originální název:
Original Name:
Vickers F.B.12C
Kategorie:
Category:
stíhací letoun
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1917-DD.MM.1917 Wells Aviation Co. Ltd., Chelsea /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1917-DD.MM.1917
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
18
První vzlet:
Maiden Flight:
DD.06.1916 F.B.12
Osádka:
Crew:
1
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
dvouplošník
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické
Podvozek:
Undercarriage:
pevný
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
420 kg
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
656 kg
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
? kg
Rozpětí:
Wingspan:
9.07 m
Délka:
Length:
6.65 m
Výška:
Height:
2.62 m
Plocha křídla:
Wing Area:
22.02 m2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
? kg/m2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Le Rhône 9Ja o výkonu 81 kW nebo
Gnome 9B o výkonu 74 kW/100 k nebo
Anzani 10 o výkonu 74 kW/100 k
dvoulistá dřevěná vrtule
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
118 l
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
140 km/h v 1981 m
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
? km/h v ? m
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
? m/s
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
18.5 min do 3048 m
Operační dostup:
Service Ceiling:
4420 m
Dolet:
Range:
? km
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km
Výzbroj:
Armament:
1x pevný 7,7mm kulomet Lewis
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
-
Zdroje:
Sources:
Andrews, C.F., Morgan, E.B. Vickers Aircraft since 1908. Putnam Aeronautical Books, London 1988. ISBN 0 85177 815 1.
Munson, Kenneth. Aircraft of World War I. Ian Allan, London 1967. ISBN 0-7110-0356-4.
Lamberton, W. M. Fighter Aircraft of the 1914-1918 War. Harleyford Publications Ltd, Letchworth 1960.
www.aviastar.org
worldatwar.net

Vickers F.B.12C -


URL : https://www.valka.cz/Vickers-F-B-12C-t54891#377605Verze : 0
MOD
Jedním z pokračovatelů známého Gunbusu F.B.5 byl i tento typ, vytvořený v roce 1916 jako náhrada za stíhací typy s tlačnými motory D.H.2 a F.E.8. Velkou výhodu proti těmto strojům měl představovat devítiválcový hvězdicový motor Hart, na kterém od počátku války spolupracoval Vickers s firmou Hart Engine Company, s předpokládaným výkonem 112 kW. Fighting Biplane 12 měl také tlačné uspořádání, s jednomístnou gondolou kruhového průřezu umístěnou na vzpěry mezi křídla a konstrukcí převážně z ocelových trubek. Zpoždění ve vývoji motoru vedly k tomu, že do rozestavěného prototypu byl dočasně umístěn použitý motor Le Rhône o 60 kW. V této podobě F.B.12 v červnu 1916 poprvé vzlétl a výkony, s motorem o skoro polovičním výkonu, byly prachbídné. Byl proto přestavěn pro motor Gnome "Monosoupape" o 75 kW, při této příležitosti také došlo k úpravě podvozku, jehož přední vzpěry byly nyní místo do spodního křídla ukotveny do trupové gondoly před křídly, a změn doznala i křídla, nyní s větším rozpětím a více hranatými konci. V této podobě byl v prosinci 1916 jako F.B.12A poslán k operačním zkouškám do Francie, kde se ukázal být na stejné úrovni jako výše zmíněné D.H.2 či F.E.8 - což byl ovšem pro typ, který je měl nahradit, špatný výsledek.
Vznikl proto stroj F.B.12B, který konečně dostal statický hvězdicový motor Hart a křídla o zvětšeném rozpětí. Dokončen byl v lednu 1917, ale vzápětí byl zničen při havárii, což vedlo i k zastavení vývoje motoru Hart. Mezitím byla v listopadu 1916 u firmy Wells z Chelsea zadána zakázka na výrobu 50 strojů (A7351-A7400), označených F.B.12C a lišících se od 12B kromě motorů také plochými boky pilotní gondoly a zvětšenými ocasními plochami. K jejich pohonu byly použity snad všechny dostupné motory, A7351 tak dostal 82kW Le Rhône, další stroj 75kW Anzani, jiné pak Gnomy. Dokončeno bylo nakonec pouhých 18 strojů, testovaných v Martlesham Heath mezi květnem a červencem 1917, a testy ukázaly nedostatečnou ovladatelnost při nízkých rychlostech, špatné podélné ovládáný a další problémy. Bylo kritizováno také umístění kulometu kvůli obtížnému vyměňování bubnového zásobníku. V té době již přicházely nové stíhačky s tažnými motory a mnohem lepšímy výkony a vývoj a výroba F.B.12 byla proto ukončena. Jeden stroj pravděpodobně určitou dobu létal u peruti Home Defence.

Zdroje se rozcházejí, kdo vlastně stavěl oněch 18 sériových strojů: kniha Vickers Aircraft since 1908 uvádí právě firmu Wells, ovšem podle Fighter Aircraft of the 1914-1918 War byly F.B.12C postaveny Vickersem ve Weybridge a Wells naopak postavil prototyp F.B.12B.

Zdroj:
Andrews, C.F., Morgan, E.B. Vickers Aircraft since 1908. Putnam Aeronautical Books, London 1988. ISBN 0 85177 815 1.
Munson, Kenneth. Aircraft of World War I. Ian Allan, London 1967. ISBN 0-7110-0356-4.
Lamberton, W. M. Fighter Aircraft of the 1914-1918 War. Harleyford Publications Ltd, Letchworth 1960.
www.aviastar.org
worldatwar.net
https://www.airwar.ru/enc/fww1/fb12.html
URL : https://www.valka.cz/Vickers-F-B-12C-t54891#377609Verze : 0
MOD