Název: Name: | D-1 Děkabrist | |
Originální název: Original Name: | Д-1 Декабрист | |
Kategorie: Category: | ponorka | |
Třída: Class: | Série I typ D Děkabrist | |
Kódové označení: Pennant Number: | D-1 | |
Loděnice: Builder: | Baltické loděnice a mechanický závod, Leningrad / | |
Založení kýlu: Laid Down: | 05.03.1927 | |
Spuštění na vodu: Launched: | 03.11.1930 | |
Uvedení do služby: Commissioned: | 12.11.1930 | |
Vyřazení ze služby: Decommissioned: | 31.12.1940 Dne 13.11.1940 došlo k jejímu zániku v Motovském zálivu Barentsova moře za doposud nevyjasněných okolností. Při běžném výcviku bojové přípravy se z neznámých důvodů potopila na hloubku více než 200 m, což její trup nemohl vydržet a došlo k jeho destrukci. Celá posádka (55 lidí) zahynula. | |
Potopené lodě: Sunk Ships: | DD.MM.RRRR žádné / none | |
Velitel: Commander: | DD.MM.1927-DD.MM.1929 Taube, G.G. ( ) DD.MM.1925-DD.MM.1935 Sekunov, B.A. ( ) 05.07.1935-16.03.1938 Karpunin, V.P. ( ) 01.03.1938-28.06.1938 Kolyškin, I.A. ( ) 28.06.1938-DD.10.1939 Avgustinovič, Michail Petrovič ( ) 29.10.1939-13.11.1940 Jeliščev, F.M. ( ) | |
Jednotka: Unit: | DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR | |
Poznámka: Note: | - D-1 Děkabrist je první sovětská ponorka - tovární číslo: 177 | |
Zdroje: Sources: | Šturm glubiny - www.deepstorm.ru Russkij podplav - https://www.submarines.narod.ru/Substory/3_I_1.html Petrov P.V., kandidát historických věd: Zánik ponorky D-1 - www.submarines.narod.ru |
URL : https://www.valka.cz/SS-D-1-Dekabrist-1928-t54771#327433Verze : 0
Průběh služby SS - D-1 Děkabrist
Chronologie: | SS - D-1 Děkabrist (05.03.1927 - 31.12.1941) | |
Datum: | Událost: | |
05.03.1927 | založen kýl plavidla v loděnici Baltijskovo sudostroitělnovo i mechaničeskovo zavoda v Leningradu jako první sovětská ponorka pod jménem "Děkabrist"; na slavnostním ceremoniálu byli přítomni náčelník Námořních Sil státu Muklevič R.A., velitel Baltské flotily Viktorov M.V., první poklep na díl dolní obšívky udělal Kirov S.M. a Národní komisař obrany Vorošilov K.E. připevnil ke krytu cisterny pro rychlé ponoření stříbrnou zakládací desku | |
03.11.1928 | spuštěna na vodu | |
květen 1930 | zahájeny zkoušky | |
12.06.1930 | ponorka vykonala první zkušební ponor v Kroštadtu v doku se jménem Mitrofanova; při současném naplnění cisteren hlavní zátěže dosáhl náklon 21°; zkoušku pozastavili a cisterny a dál je plnili pouze postupně | |
léto - podzim 1930 | ponorka absolvovala zkoušky, které provázely nejrůznější závady a selhání. V průběhu jednoho z ponorů v důsledku konstrukčního nedostatku kingstonu cisterny rychlého ponoření ztratila plavbyschopnost a lehla na dno v hloubce 103 m. V průběhu zkušebních plaveb nejednou došlo k závadě opěrného ložiska | |
12.11.1930 | ukončeny zkoušky | |
14.11.1930 | podepsán přejímací protokol | |
16.11.1930 | slavnostně vztyčena Vojenská námořní vlajka a ponorka byla začleněna do sestavy Námořních sil Baltského moře | |
podzim 1932 | provedeny speciální zkoušky, během nichž byla podrobena vědecko-výzkumným testům pro přesné empirické zjištění takticko-technických schopností ale také konstrukčních nedostatků | |
18.05.1933-05.08.1933 | přesun z Leningradu do Murmansku Bělomořsko-baltským kanaálem | |
05.08.1933 | převedena do sestavy samostatného oddílu ponorek Severní vojenské flotily | |
21.08.1934 | dostala nové označení "D-1", původní označení "Děkabrist však bylo používáno dál, a to jak ve všedním životě, tak i v oficiálních dokumentech | |
rok 1934 | při prvním pokusu doplout na Novou zemi společně s ponorkou D-2 Narodovolec se obě ponorky octly ve velmi silné bouři, která je donutila k návratu do Kolského zálivu | |
rok 1935 | v těžkých meteorologických podmínkách pod velením kapitána 3.stupně Karpunina V.P. uskutečnila plavbu k Nové zemi a navštívila zátoku Bělušja, po návratu z této cesty se účastnila taktického cvičení - za absolvovala 86 plavebních dnů | |
14.08.1936 | současně s D-2 Narodovolec se vypravila na arktickou výpravu po trase Archangelsk - průliv Matočkin Šar - Karské moře - Russkaja Gavaň - Poljarnoje (Архангельск - пролив Маточкин Шар - Карское море - Русская Гавань – Полярное) | |
18.08.1936 | obě plavidla doplula do Karského moře, vzhledem k tomu, že narazila na ledová pole, tak se musela vrátit do Barentsova moře a plavbou podél západních břehů Nové země se 21.srpna dostali do zálivu k polární stanici Russkaja Gavaň, odkud se mohli dostat jenom překonáním arktických ledů | |
02.09.1936 | návrat do přístavu v Jekatěrinburgu, trasa výpravy měřila 3094 nm (5730 km) | |
23.09.1936 | zahájena generální oprava a modernizace ponorky v Baltijskom sudostroitelnom zavode nomer 189 im. S.Ordžonikidze v Leningradu | |
11.05.1937 | vrácena do setavy Severní flotily | |
08.11.1937 | ukončena generální oprava a modernizace ponorky v Baltijskom sudostroitelnom zavode nomer 189 im. S.Ordžonikidze v Leningradu | |
04.02.1938 | převedena do sestavy 1.oddílu brigády ponorek Severní flotily | |
21.09.1938-05.11.1938 | uskutečněna pod velením nadporučíka Avgustinoviče M.P. výprava v trvání 44 dnů po trase mys Cyp-Navolok - ostrov Varde - mys Nordkapp - ostrov Medvěžij - ostrov Naděždy - ostrov Měždušarskij - ostrov Koldujev - mys Kanin Nos - mys Svjatoj Noc - ostrov Kildin - Kolský záliv (мыс Цып-Наволок – остров Вардё – мыс Нордкап – остров Медвежий – остров Надежды – остров Междушарский – остров Колгуев – мыс Канин Нос – мыс Святой Нос – остров Кильдин – Кольский залив), celkem z této doby ponorka strávila pod vodou, 31.10.1938 uskutečnila 24 hodinovou plavbu pod vodou bez regenerace vzduchu, celkem absolvovala 5842 nm (10819 km), z toho 4841 nm na hladině (8966 km) na hladině a 1001 nm (1954 km) pod vodou | |
rok 1938 | v průběhu roku 1938 strávila ponorka na moři 120 dnů, absolvovala více než 10000 nm (18520 km), z toho 1200 nm (2222 km) pod vodou, což byl v té době rekord | |
15.04.1939-05.09.1939 | běžná oprava | |
30.11.1939-10.12.1939 | v průběhu sovětsko-finské války byla ponorka v jednohodinové pohotovosti, ta byla později prodloužena na čtyřhodinovou | |
02.01.1940 | ponorka vyplula na první bojovou plavbu pod velením kapitánporučíka Jeltiščeva F.M., při níž držela hlídku na pozici číslo 2 u mysu Nodkapp | |
03.01.1940-17.01.1940 | po dobu dozoru na pozici číslo 2, ze které bylo možné sledovat pohyb lodí jak při pobřeží, tak i na výstupech z fjordů, nebyl žádný pohyb válečných ani obchodních plavidel zaznamenán s výjimkou dvou rybářských motorových člunů, které lovily ryby; podle názoru kapitána bylo možné držet hlídku na tomto místě do síly větru 8 balů a síly vln 7 balů; pokud by byly tyto hodnoty překročeny, musela by ponorka přejít do bouřkových kvadrantů | |
17. a 18.01.1940 | ponorka se přesunula do Jekatěrinského přístavu, na bojové hlídce absolvovala 2833 nm (5247 km), z toho 175 nm (324 km) pod vodou, provedla 11 ponorů | |
22.01.1940-28.01.1940 | střední oprava | |
29.01.1940 | ponorka převedena do čtyřhodinové pohotovosti | |
10.02.1940 | ponorka převedena do jednohodinové pohotovosti | |
17.02.1940 | ponorka vyplula na druhou bojovou plavbu pod velením kapitánporučíka Jeltiščeva F.M., při níž držela hlídku na pozici v prostoru Varde | |
18.02.1940 | zaujala nařízenou pozici a setrvala na ní do 27.01.1940 včetně; v průběhu této hlídky byly mnohem horší meteorologické podmínky než při hlídce první - severovýchodní vítr měl sílu 6 balů, chvílemi dosahoval až 11 balů, vlny 6 až 7 balů, podle hlášení velitele je vlny vyhazovaly na povrch až z desetimetrové hloubky | |
20.02.1940 | při vynoření velitel objevil v norských výsostných vodách cca 2 nm (3,7 km) od břehu transport s kurzem 300°, rozpoznat jeho státní příslušnost se nepodařilo | |
23.02.1940 | závada kardanovy spojky, praskl kříž, opraveno posádkou | |
26.02.1940 | opakovaná závada kardanovy spojky, praskl kříž, opraveno posádkou | |
28.02.1940 | ponorka opusti pozici a vydala se do Kolského zálivu; podle závěru ponorka splnila úkoly hlídky pobřeží Norska pouze částečně, protože se kvůli velmi silné bouři se musela zdržovat ve vzdálenosti 10 - 15 nm (18,5 - 28 km) od břehu | |
29.02.1940 | ponorka připlula do Jekatěrinského přístavu, za dobu bojové hlídky absolvovala 1339 nm (2480 km) na hladině a 37 nm (68,5 km) pod vodou | |
03.03.1940-13.03.1940 | provedena výměna akumulátorových baterií | |
27.03.1940-07.04.1940 | ponorka nesla hlídkovou službu v prostoru Nordkapp - Varde | |
12.06.1940 | při pobytu na moři došlo k nepovolenému naplnění cisterny rychlého ponoření, havárii se podařilo zabránit okamžitím současným profouknutím cisterny od systému vysokotlakého vzduchu | |
srpen 1940 | ponorka vyplula na zápočtový torpédový útok podle úlohy č.13 pro útok na loď, která se pohybuje s proměnným kurzem; při zahájení útoku se ukázalo, že kapitánporučík Jeltiščev F.M. není na splnění této úlohy připraven, odpálení torpéd bylo zastaveno a ponorka se vrátila na základnu | |
22.08.1940-10.10.1940 | provedena běžná oprava silami plovoucí základny "Krasnyj Gorn", během níž provedli především opravu ventilů ventilace cisteren, vstupních otvorů kompresoru vysokotlakého vzduchu, podpalubních pump a dieselových motorů | |
22.10.1940 | provedena prověrka správnosti funkce všech mechanismů a byl vykonán zkušební ponor | |
25.10.1940 | Podle rozkazu velitele Severní flotily kontraadmirála Golovko A.G. č.0432 byla ponorka určena k účasti na oslavách 23.výročí Velké říjnové socialistické revoluce; po tomto datumu až do 13.11.1940 neprovedla žádný ponor | |
06.11.1940 | ponorka přeplavala do kotviště Murmansk, aby se účastnila výše zmíněné oslavy | |
13.11.1940 | ponorka se běžném bojovém výcviku potopila do hloubky větší než 200 m, došlo k jejímu zničení, celá posádka (55 osob) zahynula; této události bude věnována samostatná část | |
31.12.1940 | ponorka D-1 Děkabrist byla vyškrtnuta ze sestavy flotily |
URL : https://www.valka.cz/SS-D-1-Dekabrist-1928-t54771#324711Verze : 0
Д-1 / D-1 [1934-1940]
Série I typ D Děkabrist
Byla 21. srpna 1934 přejmenována z ponorky Děkabrist [1927-1934]. Od září 1936 do listopadu 1937 prošla celkovou modernizací v továrně č. 189 (Baltské loděnice) v Leningradě.
Ponorka působila v rámci:
Severní válečné flotily (srpen 1934 - květen 1937),
Severního loďstva (květen 1937 - listopad 1940).
Veliteli ponorky byli:
kapitán 3. stupně (od listopadu 1935) V. P. Karpunin (srpen 1934 -
Ponorka se potopila 13. listopadu 1940 v Motovském zálivu Barentsova moře při cvičné plavbě.
Literatura:
Běrežnoj, S.: Korabli Otěčestva - Podvodnyje lodki 2 (I – IX-bis serii). Cahrkov 1997.
Dmitrijev, V.: Sovětskoje podvodnoje korablestrojenije. Moskva 1990.
Platonov, A.: Sovětskije bojevyje korabli 1941-1945 gg. Č. 3 (podvodnyje lodki). Sankt-Pětěrburg 1996.
Série I typ D Děkabrist
Byla 21. srpna 1934 přejmenována z ponorky Děkabrist [1927-1934]. Od září 1936 do listopadu 1937 prošla celkovou modernizací v továrně č. 189 (Baltské loděnice) v Leningradě.
Ponorka působila v rámci:
Severní válečné flotily (srpen 1934 - květen 1937),
Severního loďstva (květen 1937 - listopad 1940).
Veliteli ponorky byli:
kapitán 3. stupně (od listopadu 1935) V. P. Karpunin (srpen 1934 -
Ponorka se potopila 13. listopadu 1940 v Motovském zálivu Barentsova moře při cvičné plavbě.
Literatura:
Běrežnoj, S.: Korabli Otěčestva - Podvodnyje lodki 2 (I – IX-bis serii). Cahrkov 1997.
Dmitrijev, V.: Sovětskoje podvodnoje korablestrojenije. Moskva 1990.
Platonov, A.: Sovětskije bojevyje korabli 1941-1945 gg. Č. 3 (podvodnyje lodki). Sankt-Pětěrburg 1996.
URL : https://www.valka.cz/SS-D-1-Dekabrist-1928-t54771#202061Verze : 0
Jiří Fidler
MOD
Děkabrist / Декабрист
Sovětská ponorka D-1 Děkabrist třídy Série I typ D Děkabrist. Její stavba byla zahájena 5. března 1927 v továrně č. 189 (Baltské loděnice) v Leningradě a na vodu byla spuštěna 3. listopadu 1928. Do služby vstoupila 12. listopadu 1930 a vlajka byla na lodi poprvé vztyčena 16. prosince 1930.
Ponorka působila v rámci:
Námořních sil Baltského moře (listopad 1930 – srpen 1933),
Severní válečné flotily (srpen 1933 – srpen 1934).
Veliteli ponorky byli:
B. A. Sekunov (listopad 1930 -
V. P. Karpunin (- srpen 1934).
Ponorka byla 21. srpna 1934 přejmenována na ponorku D-1 [1934-1940].
Literatura:
Běrežnoj, S.: Korabli Otěčestva - Podvodnyje lodki 2 (I – IX-bis serii). Charkov 1997.
Dmitrijev, V.: Sovětskoje podvodnoje korablestrojenije. Moskva 1990.
Platonov, A.: Sovětskije bojevyje korabli 1941-1945 gg. Č. 3 (podvodnyje lodki). Sankt-Pětěrburg 1996.
Sovětská ponorka D-1 Děkabrist třídy Série I typ D Děkabrist. Její stavba byla zahájena 5. března 1927 v továrně č. 189 (Baltské loděnice) v Leningradě a na vodu byla spuštěna 3. listopadu 1928. Do služby vstoupila 12. listopadu 1930 a vlajka byla na lodi poprvé vztyčena 16. prosince 1930.
Ponorka působila v rámci:
Námořních sil Baltského moře (listopad 1930 – srpen 1933),
Severní válečné flotily (srpen 1933 – srpen 1934).
Veliteli ponorky byli:
B. A. Sekunov (listopad 1930 -
V. P. Karpunin (- srpen 1934).
Ponorka byla 21. srpna 1934 přejmenována na ponorku D-1 [1934-1940].
Literatura:
Běrežnoj, S.: Korabli Otěčestva - Podvodnyje lodki 2 (I – IX-bis serii). Charkov 1997.
Dmitrijev, V.: Sovětskoje podvodnoje korablestrojenije. Moskva 1990.
Platonov, A.: Sovětskije bojevyje korabli 1941-1945 gg. Č. 3 (podvodnyje lodki). Sankt-Pětěrburg 1996.
URL : https://www.valka.cz/SS-D-1-Dekabrist-1928-t54771#202068Verze : 0
Jiří Fidler
MOD
Sovětská ponorka Série I typ D Děkabrist D-1 Děkabrist
Ponorka u břehů souostroví Nová země, srpen 1936, autor fotografie M.Morozov
Vojenno-morskoj flot Rossii - www.navy.su
Ponorka u břehů souostroví Nová země, srpen 1936, autor fotografie M.Morozov
Vojenno-morskoj flot Rossii - www.navy.su
URL : https://www.valka.cz/SS-D-1-Dekabrist-1928-t54771#324712Verze : 0
Sovětská ponorka Série I typ D Děkabrist D-1 Děkabrist
Autor, místo, čas a zdroj této fotografie neumím určit.
Autor, místo, čas a zdroj této fotografie neumím určit.
URL : https://www.valka.cz/SS-D-1-Dekabrist-1928-t54771#327497Verze : 0
Sovětská ponorka Série I typ D Děkabrist D-1 Děkabrist
Autor, místo a čas nejsou známy.
Vojenno-morskoj flot Rossii - www.navy.su
Autor, místo a čas nejsou známy.
Vojenno-morskoj flot Rossii - www.navy.su
URL : https://www.valka.cz/SS-D-1-Dekabrist-1928-t54771#327499Verze : 0
Sovětská ponorka Série I typ D Děkabrist D-1 Děkabrist
Autor, místo a čas nejsou známy.
Vojenno-morskoj flot Rossii - www.navy.su
Autor, místo a čas nejsou známy.
Vojenno-morskoj flot Rossii - www.navy.su
URL : https://www.valka.cz/SS-D-1-Dekabrist-1928-t54771#327500Verze : 0
Sovětská ponorka Série I typ D Děkabrist D-1 Děkabrist
Autor, místo a čas nejsou známy.
Vojenno-morskoj flot Rossii - www.navy.su
Autor, místo a čas nejsou známy.
Vojenno-morskoj flot Rossii - www.navy.su
URL : https://www.valka.cz/SS-D-1-Dekabrist-1928-t54771#327501Verze : 0
Sovětská ponorka Série I typ D Děkabrist D-1 Děkabrist
Autor, místo a čas nejsou známy.
Vojenno-morskoj flot Rossii - www.navy.su
Autor, místo a čas nejsou známy.
Vojenno-morskoj flot Rossii - www.navy.su
URL : https://www.valka.cz/SS-D-1-Dekabrist-1928-t54771#327502Verze : 0
Pro možnost odpovídání na příspěvky a zakládání nových témat je třeba se zaregistrovat a přihlásit.