Main Menu
User Menu

RUM - 24 cm Kanone M.16

     
Název:
Name:
24cm Kanone M.16
Originální název:
Original Name:
24cm Kanone M.16
Kategorie:
Category:
kanon
Výrobce:
Producer:
Škodovy závody, Plzeň /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1916-DD.MM.1918
DD.MM.1919-DD.MM.1921
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
-
Prototyp vyroben:
Prototype Built:
DD.MM.1916
Obsluha:
Crew:
26
Technické údaje:
Technical Data:
 
Bojová hmotnost:
Combat Weight:
79100 kg
Přepravní hmotnost:
Manoeuvre Weight:
135000 kg
Ráže:
Calibre:
240 mm
Délka hlavně:
Barrel Length:
9600 mm
Celková délka:
Overall Length:
- mm
Celková šířka:
Overall Width:
- mm
Celková výška:
Overall Height:
- mm
Náměr:
Elevation:
+10 +41 °
Odměr:
Traverse:
360 °
Přepravní rychlost:
Manoeuvre Speed:
14 km/h
Používaná munice:
Ammo Used:
ostrý nárazový granát vz. 16
ostrý nárazový granát vz. 21
ostrý nárazový granát vz. 35
Výkony:
Performance:
 
Maximální dostřel:
Maximum Range:
31500 m - granát vz. 35
Rychlost střelby:
Rate of Fire:
0,1 ran/min
Úsťová rychlost:
Muzzle Velocity:
800 m/s - granát vz. 35
Uživatelské státy:
User States:



Poznámka:
Note:
-
Zdroje:
Sources:
Michal Prášil - Těžká děla Škoda, Společnost přátel československého opevnění, 1995
Jiří Janoušek - Československé dělostřelectvo 1918-1939, CORONA, 2007
škpt. Karel Tůma, Josef Alexander - Naše automobilisované dělostřelectvo, MNO 1928
Vladimír Karlický - Československé dělostřelecké zbraně, Naše vojsko, 1975
Fritz Hahn - Waffen und Geheimwafen, Bernard &Graefe Verlag, 1992
Franz Kosar - Artillerie im 20 Jahrhundert, Bernard & Graefe Verlag, 2004
Wolfgang Fleischer -Waffen - Arsenal 138, Schwere 24 cm Kanone, 1992
VHA Praha, fond: Československé předpisy do roku 1939
Předpis D - IV - 10 Dělostřelecká nauka pro 24 cm kanon vz.16
Předpis D - XII - 10e Podrobné výkazy rážového materiálu
Podnikový Archiv Škoda Plzeň
www.delostrelectvocsarmady1918-1939.estranky.cz
URL : https://www.valka.cz/RUM-24-cm-Kanone-M-16-t44719#535198Verze : 3
MOD
24 cm M.16 Kanone


Zbraň systému Škoda s vodorovným klínovým závěrem, konstrukce Ing. Oswalda Dirmosera a Ing. Richarda Dirmosera, vyrobená v letech 1919 až 1921 firmou Akciová společnost, dříve Škodovy závody v Plzni (výroba byla zahájena již za první světové války pod označením 24 cm M.16 Kanone) v celkovém počtu 6 kusů.
Zbraň byla tvořena čtyřmi přepravními komponenty, hlavní se závěrem, lefetou a dvěma polovinami ložiště. Hlaveň z chromniklové oceli byla plášťové konstrukce s klínovým závěrem a odpalováním pomocí spouštěcí šňůry, zákluz hlavně byl regulován kapalinovou brzdou a vzduchovým vratníkem. Součástí lafety byla kolébka s hydraulickou brzdou a zaměřovacím mechanismem, lafeta byla připevněna ke stacionárnímu ložišti.
Kanón byl přepravován ve čtyřech zvláštních jednotkách pomocí Dělostřeleckého vlaku B.E. pro 24 cm těžký kanón vz. 16 (celkem pět souprav na jeden kanón s municí).
Příprava ke střelbě trvala vzhledem k rozsáhlým zemním pracím až 20 hodin. Ke střelbě byl využíván ostrý nárazový granát vz. 16 ráže 24 cm, ostrý nárazový granát vz. 21 a ostrý nárazový granát vz. 35.
Na podzim 1938 bylo ve výzbroji ČS armády celkem 6 kanónů, které byly začleněny do jednoho oddílu Dělostřeleckého pluku 301.



Takticko-technická data
hmotnost přepravní – 135 000 kg, hmotnost bojová – 79 100 kg, ráže – 240 mm, počet drážek – 60, délka hlavně – 9,60 m (40 ráží), náměr – +10° až +41°, odměr – 360°, hmotnost náboje – 315 kg, úsťová rychlost – 750 m/s, maximální dostřel – 26 300 m, kadence – 1 rána za 5 minut, obsluha – 200 osob.


Literatura:
Fidler, Jiří - Sluka, Václav: Encyklopedie branné moci Republiky československé 1920-1938. Praha, Libri 2006.
URL : https://www.valka.cz/RUM-24-cm-Kanone-M-16-t44719#175422Verze : 0
MOD
Diskuse
Rohrwagen M. 16 für 24 cm Kanone M. 16
Tažné vozidlo konstruoval Ferdinand Porsche, podle projektu generála Ottokara Landwehra von Pragenau. Sestava vozidel měla kombinovaný benzíno-elektrickým pohon. Vzhledem připomínala železniční vlak. Skládala se z generátorového vozidla a několika přívěsů. Všechna vozidla byla propojena elektrický rozvodem a měla v kolech druhých náprav vestavěné elektromotory, které umožňovaly jízdu po silnici, v terénu a po železnici.


Osádka:
- brzdař: 4 osoby


Technické údaje
- hmotnost pohotovostní: 15336 kg
- hmotnost přepravní: 38000 kg


Rozměry
- délka pohotovostní: 9015 mm
- délka přepravní: 11250 mm
- šířka pohotovostní a přepravní: 2460 mm
- výška pohotovostní: 1200 mm
- výška přepravní: 2460


Pohonná jednotka
- elektromotory: trakční v každé druhé ose podvozku
- maximální rychlost: 14 km/h


Podvozek
- náhon kol: 8x4
- uspořádání: dva pojezdné dvounápravové vozíky s oplenovým čepem
- průměr kol: 1050 mm
- kola provedení: ocelový běhoun šíře 380 mm, nebo nákolky pro jízdu po železnici
- rozvor: 2x 1360 mm
- rozchod kol: 2060 mm
- hm. pohot., zatížení náprav: 4x 3800 až 3868 kg
- hm. max., zatížení náprav: 4x 9500 kg


Zdroj
autor neuveden: Merkbuch der mit Autozug befördern Geschütze und der K.u.K. schweren Artillerie in Verwendung stehenden Autotypen, Kriegsministerium, Wien 1918, ISBN nemá
Vladimír Karlický: Československé dělostřelecké zbraně, Naše vojsko, Praha 1975, ISBN nemá
Michal Prášil: Těžká děla Škoda, Společnost přátel čsl. opevnění, Brno-Náchod 1995, ISBN nemá
RUM - 24 cm Kanone M.16 - Rohrwagen M.16 - via: Merkbuch, strana 29.

Rohrwagen M.16 - via: Merkbuch, strana 29.
URL : https://www.valka.cz/RUM-24-cm-Kanone-M-16-t44719#195013Verze : 0
MOD
Lafettenwagen M. 16 für 24 cm Kanone M. 16
Tažné vozidlo konstruoval Ferdinand Porsche, podle projektu generála Ottokara Landwehra von Pragenau. Sestava vozidel měla kombinovaný benzíno-elektrickým pohon. Vzhledem připomínala železniční vlak. Skládala se z generátorového vozidla a několika přívěsů. Všechna vozidla byla propojena elektrický rozvodem a měla v kolech druhých náprav vestavěné elektromotory, které umožňovaly jízdu po silnici, v terénu a po železnici.


Osádka:
- brzdař: 4 osoby


Technické údaje
- hmotnost pohotovostní: 15336 kg
- hmotnost přepravní: 30800 kg


Rozměry
- délka pohotovostní: 9015 mm
- délka přepravní: 11415 mm
- šířka pohotovostní a přepravní: 2460 mm
- výška pohotovostní: 1200 mm
- výška přepravní: 2980 mm


Pohonná jednotka
- elektromotory: trakční v každé druhé ose podvozku
- maximální rychlost: 14 km/h


Podvozek
- náhon kol: 8x4
- uspořádání: dva pojezdné dvounápravové vozíky s oplenovým čepem
- průměr kol: 1050 mm
- kola provedení: ocelový běhoun šíře 380 mm, nebo nákolky pro jízdu po železnici
- rozvor: 2x 1360 mm
- rozchod kol: 2060 mm
- hm. pohot., zatížení náprav: 4x 3800 až 3868 kg
- hm. max., zatížení 1. a 2. nápravy: 7400 kg
- hm. max., zatížení 3. a 4. nápravy: 8000 kg


Zdroj
autor neuveden: Merkbuch der mit Autozug befördern Geschütze und der K.u.K. schweren Artillerie in Verwendung stehenden Autotypen, Kriegsministerium, Wien 1918, ISBN nemá
Vladimír Karlický: Československé dělostřelecké zbraně, Naše vojsko, Praha 1975, ISBN nemá
Michal Prášil: Těžká děla Škoda, Společnost přátel čsl. opevnění, Brno-Náchod 1995, ISBN nemá
RUM - 24 cm Kanone M.16 - Lafettewagen M.16 - via: Merkbuch, strana 31.

Lafettewagen M.16 - via: Merkbuch, strana 31.
URL : https://www.valka.cz/RUM-24-cm-Kanone-M-16-t44719#195015Verze : 0
MOD
Linker Bettungswagen M. 16 für 24 cm Kanone M. 16
Tažné vozidlo konstruoval Ferdinand Porsche, podle projektu generála Ottokara Landwehra von Pragenau. Sestava vozidel měla kombinovaný benzíno-elektrickým pohon. Vzhledem připomínala železniční vlak. Skládala se z generátorového vozidla a několika přívěsů. Všechna vozidla byla propojena elektrický rozvodem a měla v kolech druhých náprav vestavěné elektromotory, které umožňovaly jízdu po silnici, v terénu a po železnici.


Levá část ložiště pro 24 cm kanon byla konstrukčně shodná s ložištěm 38 cm houfnice.


Osádka:
- brzdař: 4 osoby


Technické údaje
- hmotnost pohotovostní: 15336 kg
- hmotnost přepravní: 36600 kg


Rozměry
- délka pohotovostní a přepravní: 9015 mm
- šířka pohotovostní: 2460 mm
- šířka přepravní: 2600 mm
- výška pohotovostní: 1200 mm
- výška přepravní: 3385 mm


Pohonná jednotka
- elektromotory: trakční v každé druhé ose podvozku
- maximální rychlost: 14 km/h


Podvozek
- náhon kol: 8x4
- uspořádání: dva pojezdné dvounápravové vozíky s oplenovým čepem
- průměr kol: 1050 mm
- kola provedení: ocelový běhoun šíře 380 mm, nebo nákolky pro jízdu po železnici
- rozvor: 2x 1360 mm
- rozchod kol: 2060 mm
- hm. pohot., zatížení náprav: 4x 3800 až 3868 kg
- hm. max., zatížení 1. a 2. nápravy: 9700 kg
- hm. max., zatížení 3. a 4. nápravy: 8600 kg


Zdroj
autor neuveden: Merkbuch der mit Autozug befördern Geschütze und der K.u.K. schweren Artillerie in Verwendung stehenden Autotypen, Kriegsministerium, Wien 1918, ISBN nemá
Vladimír Karlický: Československé dělostřelecké zbraně, Naše vojsko, Praha 1975, ISBN nemá
Michal Prášil: Těžká děla Škoda, Společnost přátel čsl. opevnění, Brno-Náchod 1995, ISBN nemá
RUM - 24 cm Kanone M.16 - Linker Bettungswagen M.16 - via: Merkbuch, strana 65.

Linker Bettungswagen M.16 - via: Merkbuch, strana 65.
URL : https://www.valka.cz/RUM-24-cm-Kanone-M-16-t44719#195016Verze : 0
MOD
Rechter Bettungswagen M. 16 für 24 cm Kanone M. 16
Tažné vozidlo konstruoval Ferdinand Porsche, podle projektu generála Ottokara Landwehra von Pragenau. Sestava vozidel měla kombinovaný benzíno-elektrickým pohon. Vzhledem připomínala železniční vlak. Skládala se z generátorového vozidla a několika přívěsů. Všechna vozidla byla propojena elektrický rozvodem a měla v kolech druhých náprav vestavěné elektromotory, které umožňovaly jízdu po silnici, v terénu a po železnici.


Pravá část ložiště pro 24 cm kanon byla konstrukčně shodná s ložištěm 38 cm houfnice.


Osádka:
- brzdař: 4 osoby


Technické údaje
- hmotnost pohotovostní: 15336 kg
- hmotnost přepravní: 37600 kg


Rozměry
- délka pohotovostní a přepravní: 9015 mm
- šířka pohotovostní: 2460 mm
- šířka přepravní: 2600 mm
- výška pohotovostní: 1200 mm
- výška přepravní: 3225 mm


Pohonná jednotka
- elektromotory: trakční v každé druhé ose podvozku
- maximální rychlost: 14 km/h


Podvozek
- náhon kol: 8x4
- uspořádání: dva pojezdné dvounápravové vozíky s oplenovým čepem
- průměr kol: 1050 mm
- kola provedení: ocelový běhoun šíře 380 mm, nebo nákolky pro jízdu po železnici
- rozvor: 2x 1360 mm
- rozchod kol: 2060 mm
- hm. pohot., zatížení náprav: 4x 3800 až 3868 kg
- hm. max., zatížení 1. a 2. nápravy: 9900 kg
- hm. max., zatížení 3. a 4. nápravy: 8900 kg


Zdroj
autor neuveden: Merkbuch der mit Autozug befördern Geschütze und der K.u.K. schweren Artillerie in Verwendung stehenden Autotypen, Kriegsministerium, Wien 1918, ISBN nemá
Vladimír Karlický: Československé dělostřelecké zbraně, Naše vojsko, Praha 1975, ISBN nemá
Michal Prášil: Těžká děla Škoda, Společnost přátel čsl. opevnění, Brno-Náchod 1995, ISBN nemá
RUM - 24 cm Kanone M.16 - Rechter Bettungswagen M.16 - via: Merkbuch, strana 67.

Rechter Bettungswagen M.16 - via: Merkbuch, strana 67.
URL : https://www.valka.cz/RUM-24-cm-Kanone-M-16-t44719#195018Verze : 0
MOD
Kdo by Porscheho neznal, je to rodák z Vratislavic nad Nisou, takže s naší zemí má toho hodně společného. Jak koukám na obrázky, tak jsou tu jen obrázky při přepravě. Mám sice doma knihu, ve které jsou fotografie, ale nemám na ně ještě souhlas, i když nejsem zrovna Mucha, tak jsem se pokusil namalovat, ne narýsovat, jak kanon vypadá v palebném postavení.
RUM - 24 cm Kanone M.16 -


URL : https://www.valka.cz/RUM-24-cm-Kanone-M-16-t44719#230429Verze : 0
Vážení,
dovoluji si předložit fotografie 24 cm kanonu vz. 16. Fotografie byly převzaty z pamětního alba pana Fially, příslušníka 301. pluku těžkého dělostřelectva.


Titulní strana alba je datována pojmem: "Vojna 31-33 ... Č. Budějovice, Tábor, Rakovník".
RUM - 24 cm Kanone M.16 - 24 cm kanon vz. 16 v palebném postavení.

24 cm kanon vz. 16 v palebném postavení.
RUM - 24 cm Kanone M.16 - 24 cm kanon vz. 16 ...

24 cm kanon vz. 16 ...
RUM - 24 cm Kanone M.16 - Vkládání hlavně 24 cm kanon vz. 16.

Vkládání hlavně 24 cm kanon vz. 16.
RUM - 24 cm Kanone M.16 - Lafetový vůz 24 cm kanonu vz. 16.

Lafetový vůz 24 cm kanonu vz. 16.
RUM - 24 cm Kanone M.16 - Hlavňový vůz 24 kanonu vz. 16.

Hlavňový vůz 24 kanonu vz. 16.
URL : https://www.valka.cz/RUM-24-cm-Kanone-M-16-t44719#231669Verze : 0
MOD