Název: Name: | Curtiss Hawk 75M | Curtiss Hawk 75M |
Originální název: Original Name: | Curtiss Hawk 75M | |
Kategorie: Category: | stíhací letoun | fighter aeroplane |
Výrobce: Producer: | DD.MM.1937-DD.MM.1939 Curtiss-Wright Corp., Buffalo New York DD.MM.193R-DD.MM.19RR Central Aircraft Manufacturing Co., Loiwing | |
Období výroby: Production Period: | DD.MM.1937-DD.MM.1939 | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | 112: 30 Curtis-Wright 82? CAMCO | |
První vzlet: Maiden Flight: | DD.MM.RRRR | |
Osádka: Crew: | 1 | |
Základní charakteristika: Basic Characteristics: | ||
Vzlet a přistání: Take-off and Landing: | CTOL - konvenční vzlet a přistání | CTOL - conventional take-off and landing |
Uspořádání křídla: Arrangement of Wing: | jednoplošník | monoplane |
Uspořádání letounu: Aircraft Concept: | klasické | conventional |
Podvozek: Undercarriage: | pevný | fixed |
Přistávací zařízení: Landing Gear: | kola | wheels |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Hmotnost prázdného letounu: Empty Weight: | 1883 kg | 4151 lb |
Vzletová hmotnost: Take-off Weight: | 2400 kg | 5291 lb |
Maximální vzletová hmotnost: Maximum Take-off Weight: | 2914 kg | 6424 lb |
Rozpětí: Wingspan: | 11,370 m | 37ft 3,63in |
Délka: Length: | 8,790 m | 28ft 10,06in |
Výška: Height: | 2,810 m | 9ft 2,62in |
Plocha křídla: Wing Area: | 21,92 m2 | 235.94 ft2 |
Plošné zatížení: Wing Loading: | 109,49 kg/m2 | 22.43 lb/ft2 |
Pohon: Propulsion: | ||
Kategorie: Category: | pístový | piston |
Počet motorů: Number of Engines: | 1 | |
Typ: Type: | Wright GR-1820-G3 Cyclone vzduchem chlazený hvězdicový devítiválec přeplňovaný kompresorem, vzletový výkon 783 kW. Vrtule trojlistá kovová s nastavitelným úhlem náběhu. | Wright GR-1820-G3 Cyclone nine-cylinder single-row supercharged air-cooled radial engine rated at 1,050 hp for take-off, driving a three-blade metal variable-pitch propeller. |
Objem palivových nádrží: Fuel Tank Capacity: | 401 l | 88.2 UK gallons |
Výkony: Performance: | ||
Maximální rychlost: Maximum Speed: | 450 km/h v 3048 m | 279.6 mph in 10000 ft |
Cestovní rychlost: Cruise Speed: | ? km/h v ? m | ? mph in ? ft |
Rychlost stoupání: Climb Rate: | 11,9 m/s | 2342.5 ft/min |
Čas výstupu na výšku: Time to Climb to: | ? min do ? m | ? min to ? ft |
Operační dostup: Service Ceiling: | 9700 m | 31824 ft |
Dolet: Range: | 880 km | 546.8 mi |
Maximální dolet: Maximum Range: | 1950 km | 1211.7 mi |
Výzbroj: Armament: | 1x pevný kulomet Colt-Browning MG-53 ráže 12,7 mm s 200 náboji vpravo nad motorem a 1x pevný kulomet Colt-Browning AN-M2 ráže 7,62 mm s 600 náboji vlevo nad motorem. Pumový náklad: 136 kg (10x 11,4 kg nebo 10x 13,6 kg) | One fixed forward-firing 0.5 inch Colt-Browning MG-53 right upper the engine with 200 rounds and one fixed forward-firing 0.3 inch Colt-Browning AN-M2 left upper the engine with 600 rounds. Bomb load: Up to 300 lb bombs (ten bombs of a weight 22lb or 30lb). |
Uživatelské státy: User States: | Čína | China |
Poznámka: Note: | viz historie letounu. | Simplified version with fixed landing gear and Wright R-1820 Cyclone for China, built by both Curtiss and Central Aircraft Manufacturing Company in China. According to Chennault as the contract for the Chinese Hawks (Hawk 75M) was being finalized Bruce Leighton of CAMCO and employees of Curtiss-Wright then in Nanking with the demonstrator aircraft asked Chennault for any suggestions that would improve the performance of the Hawk for service in China. Chennault recommended lowering the canopy to better suit Chinese pilots, redesigning the windshield for better visibility, providing a larger battery, and changing the wheel fairing slightly to improve drainage. When the first Hawk 75M’s arrived in China in the middle of 1938 they proved to be a disappointment. There followed one of several squabbles involving Chennault and Bill Pawley that were to characterize their relationship. Pawley and the CAMCO/Curtiss side alleged that Chennault demanded changes in the Hawk 75 as a precondition to execution of the contract. Chennault countered that he had merely made suggestions. Chennault asserted that most of the deficiency in speed was due to the production aircraft having a critical altitude 3,000 feet lower than the demonstrator. Pawley pointed to Chennault’s changes in the aircraft’s configuration and equipment as the fault. |
Zdroje: Sources: | Peter M. Bowers, Curtiss Aircraft, 1907-1947, Naval Institute Press rok 1979 Aircraft in Profile No. 80, The Curtiss Hawk 75, Profile Publications, Ltd. rok 1966 William Green, War Planes of the Second World War - Fighters Volume 4., Doubleday rok 1961 http://avia.russian.ee/air/usa/curtiss_p-36.html archiv autora |