Název: Name: | Micubiši A6M5 52 | Mitsubishi A6M5 52 |
Originální název: Original Name: | 零式艦上戦闘機五二型 | |
Kategorie: Category: | stíhací letoun | fighter aeroplane |
Výrobce: Producer: | DD.MM.1944-DD.MM.1945 Mitsubishi Heavy Industries, Ltd., Nagoya DD.MM.1944-DD.MM.1945 Nakajima Aircrafts, Ltd., Koizumi | |
Období výroby: Production Period: | DD.09.1944-DD.MM.1945 | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | 747 | |
První vzlet: Maiden Flight: | DD.08.1945 | |
Osádka: Crew: | 1 | |
Základní charakteristika: Basic Characteristics: | ||
Vzlet a přistání: Take-off and Landing: | STOBAR - krátký vzlet, přistání pomocí brzdících lan | STOBAR - short take-off but arested recovery |
Uspořádání křídla: Arrangement of Wing: | jednoplošník | monoplane |
Uspořádání letounu: Aircraft Concept: | klasické | conventional |
Podvozek: Undercarriage: | zatahovací | retractable |
Přistávací zařízení: Landing Gear: | kola | wheels |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Hmotnost prázdného letounu: Empty Weight: | 1786 kg | 3937 lb |
Vzletová hmotnost: Take-off Weight: | 2743 kg | 6047 lb |
Maximální vzletová hmotnost: Maximum Take-off Weight: | 3073 kg | 6775 lb |
Rozpětí: Wingspan: | 11,000 m | 36ft 1,06in |
Délka: Length: | 9,121 m | 29ft 11,08in |
Výška: Height: | 3,570 m | 11ft 8,55in |
Plocha křídla: Wing Area: | 21,38 m2 | 230.13 ft2 |
Plošné zatížení: Wing Loading: | 131,10 kg/m2 | 26.85 lb/ft2 |
Pohon: Propulsion: | ||
Kategorie: Category: | pístový | piston |
Počet motorů: Number of Engines: | 1 | |
Typ: Type: | Nakadžima NK1F Sakae 21 o vzletovém výkonu 831 kW (1 130 k), výkon 809 kW (1 100 k) v h= 2 850 m a 721 kW (980 k) v h= 6 000 m Vrtule trojlistá kovová Hamilton-Sumitomo s konstantní rychlostí otáček o průměru 3 050 mm, rozsah náběhu vrtulových listů 29°- 49° | Nakajima NK1F Sakae 21 fourteen-cylinder air-cooled two-row radial engine rated at 1,115 hp for take-off, 1,085 hp at 9,350 ft and 967 hp at 19,685 ft, driving three-blade Hamilton-Sumitomo HS constant-speed propeller of the diameter 10 ft |
Objem palivových nádrží: Fuel Tank Capacity: | 545 l + 330 l v přídavné nádrži pod trupem | 120 UK gallons and 72.5 UK gallons in one drop tank under a fuselage. |
Výkony: Performance: | ||
Maximální rychlost: Maximum Speed: | 565 km/h v 6000 m | 351.1 mph in 19685 ft |
Cestovní rychlost: Cruise Speed: | 370 km/h v 6000 m | 229.9 mph in 19685 ft |
Rychlost stoupání: Climb Rate: | ? m/s | ? ft/min |
Čas výstupu na výšku: Time to Climb to: | 7,017 min do 6000 m | 7,017 min to 19685 ft |
Operační dostup: Service Ceiling: | 11740 m | 38517 ft |
Dolet: Range: | 1580 km | 981.8 mi |
Maximální dolet: Maximum Range: | 1920 km | 1193 mi |
Výzbroj: Armament: | 2x pevný kanón Type 99 Model 4 se 100 náboji na hlaveň 2x pevný kulomet Type 97 ráže 7,7 mm s 500 náboji na hlaveň Pumový náklad: 2x 60 kg | Two fixed forward-firing 0.303 inch Type 97 machine-guns in the upper fuselage decking, 500 rpg and two fixed forward-firing 0.79 inch Type 99 Model 1 cannon in a wing-mounted, 100 rpg. Bomb load: Up to 264 lbs bombs (two 132 lb bombs). |
Uživatelské státy: User States: | | |
Poznámka: Note: | 零式艦上戦闘機 - Rei-šiki kandžó sentóki, zkráceně 零戦 - Reisen - Námořní palubní stíhací letoun Typ 0 Model 52 . Spojenecký kód Zeke či Zero i japonský Rei-sen (zkrácené japonské označení Rei Šiki Kandžo Sento Ki) znamená 0, pro Japonce to označovalo rok 2000, který tehdy v Japonsku byl. Spojenci zase označení 0 využili z hlediska psychologického, aby pilotům dodali sebedůvěru - bojují proti 0 (stíhačka s nulovou hodnotou). | Rei Shiki Kanjo Sento Ki - Mitsubishi A6M Rei-sen - Mitsubishi Navy Type 0 Model 52 Carrier Fighter. The A6M was usually referred to by the Allies as the "Zero", from the 'Navy Type 0 Carrier Fighter' designation. The official Allied reporting name was Zeke. The variant was a modest update of the A6M3 Model 22, with non-folding wing tips and thicker wing skinning to permit faster diving speeds, plus an improved exhaust system. |
Zdroje: Sources: | Tadeusz Januszewski a Kryzysztof Zalewski, Japońskie samoloty marynarski 1912-1945, tiel 1., Lampart, rok 2000, ISBN: 83-86776-50-1 Adam Jarski a Waldemar Pajdosz, Seria: Monografie Lotnicze Numer 7, Mitsubishi A6M Zero, Wydanie III, AJ-Press, Gdaňsk, 1995, ISBN 83-86208-25-2 Krzysztof Janowicz, Kagero Famous Airplanes 4 - Mitsubishi A6M2-N "Rufe", Kagero, Sandomierz, 2004, ISBN 83-89088-42-8 http://www.combinedfleet.com/ijna/a6m.htm http://www.airwar.ru/enc/fww2/a6m.html archiv autora |