Main Menu
User Menu
Reklama

Micubiši A6M5 52 Reisen [Zeke, Zero]

Mitsubishi A6M5 Model 52 Reisen / 零式艦上戦闘機五二型「零式」)

     
Název:
Name:
Micubiši A6M5 52
Originální název:
Original Name:
零式艦上戦闘機五二型
Kategorie:
Category:
stíhací letoun
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1944-DD.MM.1945 Mitsubishi Heavy Industries, Ltd., Nagoya /
DD.MM.1944-DD.MM.1945 Nakajima Aircrafts, Ltd., Koizumi /
Období výroby:
Production Period:
DD.09.1944-DD.MM.1945
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
747
První vzlet:
Maiden Flight:
DD.08.1945
Osádka:
Crew:
1
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
STOBAR - krátký vzlet, přistání pomocí brzdících lan
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
1786 kg
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
2743 kg
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
3073 kg
Rozpětí:
Wingspan:
11,000 m
Délka:
Length:
9,121 m
Výška:
Height:
3,570 m
Plocha křídla:
Wing Area:
21,38 m2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
131,10 kg/m2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Nakadžima NK1F Sakae 21 o vzletovém výkonu 831 kW (1 130 k), výkon 809 kW (1 100 k) v h= 2 850 m a 721 kW (980 k) v h= 6 000 m
Vrtule trojlistá kovová Hamilton-Sumitomo s konstantní rychlostí otáček o průměru 3 050 mm, rozsah náběhu vrtulových listů 29°- 49°
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
545 l + 330 l v přídavné nádrži pod trupem
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
565 km/h v 6000 m
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
370 km/h v 6000 m
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
? m/s
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
7,017 min do 6000 m
Operační dostup:
Service Ceiling:
11740 m
Dolet:
Range:
1580 km
Maximální dolet:
Maximum Range:
1920 km
Výzbroj:
Armament:
2x pevný kanón Type 99 Model 4 se 100 náboji na hlaveň
2x pevný kulomet Type 97 ráže 7,7 mm s 500 náboji na hlaveň
Pumový náklad: 2x 60 kg
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
零式艦上戦闘機 - Rei-šiki kandžó sentóki, zkráceně 零戦 - Reisen - Námořní palubní stíhací letoun Typ 0 Model 52 .
Spojenecký kód Zeke či Zero i japonský Rei-sen (zkrácené japonské označení Rei Šiki Kandžo Sento Ki) znamená 0, pro Japonce to označovalo rok 2000, který tehdy v Japonsku byl.
Spojenci zase označení 0 využili z hlediska psychologického, aby pilotům dodali sebedůvěru - bojují proti 0 (stíhačka s nulovou hodnotou).
Zdroje:
Sources:
Tadeusz Januszewski a Kryzysztof Zalewski, Japońskie samoloty marynarski 1912-1945, tiel 1., Lampart, rok 2000, ISBN: 83-86776-50-1
Adam Jarski a Waldemar Pajdosz, Seria: Monografie Lotnicze Numer 7, Mitsubishi A6M Zero, Wydanie III, AJ-Press, Gdaňsk, 1995, ISBN 83-86208-25-2
Krzysztof Janowicz, Kagero Famous Airplanes 4 - Mitsubishi A6M2-N "Rufe", Kagero, Sandomierz, 2004, ISBN 83-89088-42-8
http://www.combinedfleet.com/ijna/a6m.htm
http://www.airwar.ru/enc/fww2/a6m.html
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Micubisi-A6M5-52-Reisen-Zeke-Zero-t36068#134347Verze : 0
MOD
Mitsubishi A6M5 52
零戦 / Reisen / Zero
零式艦上戦闘機五二型 / Rei-shiki kanjo sentoki / Námořní palubní stíhací letoun Typ 0 Model 52


Historie:
V srpnu roku 1943 byl dokončen první prototyp letounu A6M5, byl vyroben za použití sériového A6M3 22, zcela nové bylo křídlo, které bylo bez sklopných konců, ale na rozdíl od A6M3 32 byly jeho konce zakulacené. Nová křídla dostala také silnější potah a byla mírně zvětšena plocha křidélek. Pohonná jednotka zůstala zachována - tedy motor Sakae 21 nově však bylo vyřešeno výfukové potrubí, každý válec měl individuální výfuk a výstup spalin motoru. Konstruktérům šlo o zvýšení rychlosti a o dosažení vyšší operační výšky, což se vcelku podařilo, neboť nárůst max.rychlosti byl oproti A6M3 22 20 km/hod a to navzdory vyšší hmotnosti, ta stoupla o 200 kg. Zesílený potah křídla umožnil pilotům A6M5 v případě potřeby uniknout z boje střemhlavým letem rychlostí až 660 km/hod. Nebo naopak dovolil následování protivníka i při jeho pokusu o únik vertikálním manévrem, což byla doporučená a hojně užívaná taktika při souboji s obratnými Zery. Výzbroj dvou kulometů puškové ráže a dvou kanónů zůstala u verze A6M5 model 52 zachována. Kanóny měly ještě bubnové zásobníky. Výroba probíhala v mateřské továrně a také licenční výroba v továrně Nakajima v Koizumi. Následoval model A6M5a 52A s ještě silnějším potahem křídla max. povolená rychlost ve střemhlavém letu byla 740 km/hod.


Použité prameny:
René J. Francillon Ph.D., Japanese Aircraft of the Pacific War, Naval Institute Press, Annapolis Maryland, Reprinted 1990, ISBN-0-87021-313-X
Robert C. Mikesh, Warbird History Zero, Combat & Development History of Jaoan´s Legendary Mitsubishi A6M Zero Fighter, Osceola, Wisconsin, Motorbooks International, rok 1994, ISBN: 0-87938-915-X
René J. Francillon, Mitsubishi A6M2 Zero-Sen, Aircraft Profile No.129, Profile Publications, UK, rok 1982
William Green a Gordon Swanborough. The Complete Book of Fighter: An Illustrated Encyclopedia of Every Fighter Aircraft Built and Flown, Smithmark Publisher, rok 1995, ISBN-10: 0831739398
Tadeusz Januszewski a Kryzysztof Zalewski, Japońskie samoloty marynarski 1912-1945, tiel 1., Lampart, rok 2000, ISBN: 83-86776-50-1
Václav Němeček, Vojenská letadla 3 díl, druhé doplněné vydání, Naše Vojsko, Praha 1992, ISBN 80-206-0117-1
Shigeru Nahara, Mitsubishi A6M Zero Fighter, Aero Detail No.7, Japan, Dai Nippon Kaiga Co, rok 1993, ISBN 4-499-22608-2
Shigeru Nahara, A6M Zero In Action, Aircraft No 59., Squadron/Signal Publications.
Robert C. Mikesh a Rikyu Watanabe, Zero Fighter, Crown, rok 1981, ISBN 0-517-54260-9.
http://www.airwar.ru/enc/fww2/a6m.html
www.lemairesoft.freehyperspace.com
http://www.combinedfleet.com/ijna/a6m.htm
http://www.fighter-planes.com/info/a6m.htm
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Micubisi-A6M5-52-Reisen-Zeke-Zero-t36068#134349Verze : 0
MOD
... a fotografie
Micubiši A6M5 52 Reisen [Zeke, Zero] -


Micubiši A6M5 52 Reisen [Zeke, Zero] -


Micubiši A6M5 52 Reisen [Zeke, Zero] -


Micubiši A6M5 52 Reisen [Zeke, Zero] -


URL : https://www.valka.cz/Micubisi-A6M5-52-Reisen-Zeke-Zero-t36068#134351Verze : 0
MOD
Zdroj :


upload.wikimedia.org
Micubiši A6M5 52 Reisen [Zeke, Zero] - Mitsubishi A6M5 Type 0 Model 52

Mitsubishi A6M5 Type 0 Model 52
URL : https://www.valka.cz/Micubisi-A6M5-52-Reisen-Zeke-Zero-t36068#298859Verze : 0
.
Micubiši A6M5 52 Reisen [Zeke, Zero] - Marking Zera A6M5 model 52, které patřilo do stavu Jokosuka Kókútai. Nad Iwo Jimou na něm během června a července 1944 bojoval Saburó Sakai. Původní kamuflážní schéma (světlá šedá na všech plochách, velmi tmavě šedý motorový kryt, vrtulový kužel v barvě kovu) doplňuje tmavá zelená, nanesená na horních plochách. Byla používána od poloviny roku 1943.

Marking Zera A6M5 model 52, které patřilo do stavu Jokosuka Kókútai. Nad Iwo Jimou na něm během června a července 1944 bojoval Saburó Sakai. Původní kamuflážní schéma (světlá šedá na všech plochách, velmi tmavě šedý motorový kryt, vrtulový kužel v barvě kovu) doplňuje tmavá zelená, nanesená na horních plochách. Byla používána od poloviny roku 1943.
Zveřejněno s laskavým svolením autora

URL : https://www.valka.cz/Micubisi-A6M5-52-Reisen-Zeke-Zero-t36068#403906Verze : 0
MOD
Trojpohledový náčrtek
Micubiši A6M5 52 Reisen [Zeke, Zero] -


URL : https://www.valka.cz/Micubisi-A6M5-52-Reisen-Zeke-Zero-t36068#134350Verze : 0
MOD