Název: Name: | Micubiši 1MT1 typ 10 | |
Originální název: Original Name: | 一〇式艦上雷撃機 | |
Kategorie: Category: | bombardovací letoun | |
Výrobce: Producer: | DD.MM.1922-DD.MM.1923 Mitsubishi Internal Combustion Engine Manufacturing Co., Ltd., Nagoya / | |
Období výroby: Production Period: | DD.MM.1922-DD.MM.1923 | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | 20 | |
První vzlet: Maiden Flight: | 09.08.1922 | |
Osádka: Crew: | 1 | |
Základní charakteristika: Basic Characteristics: | ||
Vzlet a přistání: Take-off and Landing: | CTOL - konvenční vzlet a přistání | |
Uspořádání křídla: Arrangement of Wing: | trojplošník | |
Uspořádání letounu: Aircraft Concept: | klasické | |
Podvozek: Undercarriage: | pevný | |
Přistávací zařízení: Landing Gear: | kola | |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Hmotnost prázdného letounu: Empty Weight: | 1370 kg | |
Vzletová hmotnost: Take-off Weight: | 2500 kg | |
Maximální vzletová hmotnost: Maximum Take-off Weight: | ? kg | |
Rozpětí: Wingspan: | 13,259 m | |
Délka: Length: | 9,779 m | |
Výška: Height: | 4,457 m | |
Plocha křídla: Wing Area: | 43,01 m2 | |
Plošné zatížení: Wing Loading: | 58,14 kg/m2 | |
Pohon: Propulsion: | ||
Kategorie: Category: | pístový | |
Počet motorů: Number of Engines: | 1 | |
Typ: Type: | Napier Lion, kapalinou chlazený vidlicový dvanáctiválec s válci do W o vzletovém výkonu 336 kW Vrtule dvoulistá dřevěná | |
Objem palivových nádrží: Fuel Tank Capacity: | ? | |
Výkony: Performance: | ||
Maximální rychlost: Maximum Speed: | 209 km/h v 1000 m | |
Cestovní rychlost: Cruise Speed: | 130 km/h v ? m | |
Rychlost stoupání: Climb Rate: | ? m/s | |
Čas výstupu na výšku: Time to Climb to: | 13,5 min do 3048 m | |
Operační dostup: Service Ceiling: | 6000 m | |
Dolet: Range: | ? km | |
Maximální dolet: Maximum Range: | ? km | |
Výzbroj: Armament: | 1x torpédo ráže 457 mm o hmotnosti 800 kg | |
Uživatelské státy: User States: | ||
Poznámka: Note: | - Letoun měl operovat z paluby letadlové lodi Hóšó - letová vytrvalost 2,33 h | |
Zdroje: Sources: | Robert C. Mikesh and Shorzoe Abe, Japanese Aircraft 1910-1941 US Naval Institute Press, rok 1990, ISBN:10-1557505632 (page 163) archiv autora |
URL : https://www.valka.cz/Micubisi-1MT1-typ-10-t34010#123778Verze : 0
Vláďa
MOD
Mitsubishi 1MT1 Type 10
Historie:
Císařské námořní letectvo se po světové válce chtělo stát silnou a moderní silou a pro svou letadlovou loď Hosho hledalo vhodná letadla. Pomoc hledalo především u svého spojence Velké Británie a tak se na něj obrátilo i v tomto případě - potřebovalo palubní torpédový bombardér.
V té době (počátek dvacátých let) působil v Japonsku šéfkonstruktér právě zaniklé britské továrny Sopwith Aircraft Co. Helbert Smith a ním skupina konstruktérů a specialistů, kteří již navrhli a zkonstruovali první palubní letouny pro japonské námořnictvo. Úspěšná letadla stíhací Mitsubishi 1MF a průzkumný Mitsubishi 2MR byla stavěna a používána císařským námořním letectvem poměrně dlouhou dobu.
To se však rozhodně nedalo říci o trojplošném torpédovém bombardéru 1MT.
Letoun byl navržen jako trojplošník, aby bylo možno dosáhnout co možno nejkratší dráhy pro vzlet. Připomeňme si, že se tehdy katapultované vzlety nekonaly. Trojplošná konfigurace měla letounu zabezpečit i potřebnou manévrovatelnost.
Práce na stavbě prototypu byly zahájeny v roce 1921 a již 9.8.1922 byl proveden první vzlet. První lety a tovární zkoušky prevedl britský zkušební pilot William Jordan, který do Japonska připlul s Herbertem Smithem, v listopadu 1922 přelétl dva prototypy na námořní základnu Kasumigaura. Od prosince začaly zkoušky na palubě Hosho, ale ač byl letoun shledán pro palubní službu příliš velkým a těžkým, rozeběhla se malá sériová výroba, ta dala celkem dvacet letadel. Pro letoun bylo charakteristické, že jej provázely technické závady po celou dobu jeho služby. Příliš se neosvědčilo ani jednomístné pojetí pro torpédový letoun, který měl operovat nad oceánem.
Námořnictvo provozem tohoto typu letounu získalo asi pouze jediný možný klad - nabylo zkušenosti, které technickému odboru umožnily sestavit a formulovat požadavky pro vhodnějšího nástupce, kterým byl Mitsubishi B1M1 a také na příští konstrukce torpédových letadel.
Jeden letoun byl vybaven plováky a používán jako civilní ještě v roce 1926, kdy sloužil k přepravě cestujících a také k výcviku.
Použité prameny:
Robert C. Mikesh and Shorzoe Abe, Japanese Aircraft 1910-1941, Naval Institute Press Annapolis, Maryland 21402, 1990, ISBN: 1-155750-563-2
archiv autora
Historie:
Císařské námořní letectvo se po světové válce chtělo stát silnou a moderní silou a pro svou letadlovou loď Hosho hledalo vhodná letadla. Pomoc hledalo především u svého spojence Velké Británie a tak se na něj obrátilo i v tomto případě - potřebovalo palubní torpédový bombardér.
V té době (počátek dvacátých let) působil v Japonsku šéfkonstruktér právě zaniklé britské továrny Sopwith Aircraft Co. Helbert Smith a ním skupina konstruktérů a specialistů, kteří již navrhli a zkonstruovali první palubní letouny pro japonské námořnictvo. Úspěšná letadla stíhací Mitsubishi 1MF a průzkumný Mitsubishi 2MR byla stavěna a používána císařským námořním letectvem poměrně dlouhou dobu.
To se však rozhodně nedalo říci o trojplošném torpédovém bombardéru 1MT.
Letoun byl navržen jako trojplošník, aby bylo možno dosáhnout co možno nejkratší dráhy pro vzlet. Připomeňme si, že se tehdy katapultované vzlety nekonaly. Trojplošná konfigurace měla letounu zabezpečit i potřebnou manévrovatelnost.
Práce na stavbě prototypu byly zahájeny v roce 1921 a již 9.8.1922 byl proveden první vzlet. První lety a tovární zkoušky prevedl britský zkušební pilot William Jordan, který do Japonska připlul s Herbertem Smithem, v listopadu 1922 přelétl dva prototypy na námořní základnu Kasumigaura. Od prosince začaly zkoušky na palubě Hosho, ale ač byl letoun shledán pro palubní službu příliš velkým a těžkým, rozeběhla se malá sériová výroba, ta dala celkem dvacet letadel. Pro letoun bylo charakteristické, že jej provázely technické závady po celou dobu jeho služby. Příliš se neosvědčilo ani jednomístné pojetí pro torpédový letoun, který měl operovat nad oceánem.
Námořnictvo provozem tohoto typu letounu získalo asi pouze jediný možný klad - nabylo zkušenosti, které technickému odboru umožnily sestavit a formulovat požadavky pro vhodnějšího nástupce, kterým byl Mitsubishi B1M1 a také na příští konstrukce torpédových letadel.
Jeden letoun byl vybaven plováky a používán jako civilní ještě v roce 1926, kdy sloužil k přepravě cestujících a také k výcviku.
Použité prameny:
Robert C. Mikesh and Shorzoe Abe, Japanese Aircraft 1910-1941, Naval Institute Press Annapolis, Maryland 21402, 1990, ISBN: 1-155750-563-2
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Micubisi-1MT1-typ-10-t34010#123779Verze : 0
Vláďa
MOD
Fotografie torpédového bombardéru Mitsubishi 1MT1
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/Micubisi-1MT1-typ-10-t34010#147328Verze : 0
Vláďa
MOD
Trojpohledový náčrtek jediného japonského trojplošníku.
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/Micubisi-1MT1-typ-10-t34010#123780Verze : 0
Vláďa
MOD
a kamuflážní schéma
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/Micubisi-1MT1-typ-10-t34010#123781Verze : 0
Vláďa
MOD
Použité prameny:
Robert C. Mikesh a Shorzoe Abe, Japanese Aircraft 1910-1941, Naval Institute Press, Anapollis, rok 1990, ISBN: 1557505632
Tadeusz Januszewski a Kryzysztof Zalewski, Japońskie samoloty marynarski 1912-1945; tiel 2, Lampart, rok 2000, ISBN 83-86776-00-05
http://airwiki.org/enc/bww1/1mt1n.html
archiv autora
Robert C. Mikesh a Shorzoe Abe, Japanese Aircraft 1910-1941, Naval Institute Press, Anapollis, rok 1990, ISBN: 1557505632
Tadeusz Januszewski a Kryzysztof Zalewski, Japońskie samoloty marynarski 1912-1945; tiel 2, Lampart, rok 2000, ISBN 83-86776-00-05
http://airwiki.org/enc/bww1/1mt1n.html
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Micubisi-1MT1-typ-10-t34010#232040Verze : 0
Vláďa
MOD
Pro možnost odpovídání na příspěvky a zakládání nových témat je třeba se zaregistrovat a přihlásit.