Název: Name: | Micubiši A6M1 12-Ši | |
Originální název: Original Name: | 三菱A6M1 12市 | |
Kategorie: Category: | stíhací letoun | |
Výrobce: Producer: | DD.MM.1939-DD.MM.1939 Mitsubishi Heavy Industries, Ltd., Nagoya / | |
Období výroby: Production Period: | DD.10.1937-DD.10.1939 zahájení prací na projektu - dokončení druhého prototypu | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | 2 | |
První vzlet: Maiden Flight: | 01.04.1939 1. prototyp / First prototype 18.10.1939 2. prototyp / Second prototype | |
Osádka: Crew: | 1 | |
Základní charakteristika: Basic Characteristics: | ||
Vzlet a přistání: Take-off and Landing: | CATOBAR - vzlet pomocí katapultu, přistání s pomocí brzdících lan | |
Uspořádání křídla: Arrangement of Wing: | jednoplošník | |
Uspořádání letounu: Aircraft Concept: | klasické | |
Podvozek: Undercarriage: | zatahovací | |
Přistávací zařízení: Landing Gear: | kola | |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Hmotnost prázdného letounu: Empty Weight: | 1652 kg | |
Vzletová hmotnost: Take-off Weight: | 2343 kg | |
Maximální vzletová hmotnost: Maximum Take-off Weight: | ? kg | |
Rozpětí: Wingspan: | 12,000 m | |
Délka: Length: | 8,790 m | |
Výška: Height: | 3,490 m | |
Plocha křídla: Wing Area: | 22,438 m2 | |
Plošné zatížení: Wing Loading: | 104,0 kg/m2 | |
Pohon: Propulsion: | ||
Kategorie: Category: | pístový | |
Počet motorů: Number of Engines: | 1 | |
Typ: Type: | Micubiši MK2B Zuisei 12 (Ha-31-12) vzduchem chlazený hvězdicový čtrnáctiválec o vzletovém výkonu 574 kW (780 k), výkon 644 kW (875 k) v h= 3 600 m. Vrtule: dvoulistá kovová s nastavitelným úhlem náběhu a později trojlistá Hamilton-Sumimoto s konstantní rychlostí otáček o průměru 2 900 mm | |
Objem palivových nádrží: Fuel Tank Capacity: | 518 l | |
Výkony: Performance: | ||
Maximální rychlost: Maximum Speed: | 491 km/h v 3650 m | |
Cestovní rychlost: Cruise Speed: | 310 km/h v ? m | |
Rychlost stoupání: Climb Rate: | ? m/s | |
Čas výstupu na výšku: Time to Climb to: | 7,25 min do 5000 m | |
Operační dostup: Service Ceiling: | ? m | |
Dolet: Range: | ? km | |
Maximální dolet: Maximum Range: | ? km | |
Výzbroj: Armament: | 2x pevný kulomet Type 97 ráže 7,7 mm nad motorem (po 500 nábojích) 2x pevný kanón Type 99 model 1 ráže 20 mm v křídlech (po 60 nábojích) Pumy: 2x 30 - 60 kg | |
Uživatelské státy: User States: | ||
Poznámka: Note: | S dvoulistou vrtulí byla délka letounu 8 575 mm | |
Zdroje: Sources: | René J. Francillon Ph.D., Japanese Aircraft of the Pacific War, Naval Institute Press, rok 1987, ISBN: 0-87021-313-X William Green a Gordon Swanborough, The Complete Book of Fighters, Salamander Books Ltd; New Ed edition, rok 2001, ISBN-10: 1840652691 Václav Němeček, Vojenská letadla 3 díl, druhé doplněné vydání, Naše Vojsko, Praha 1992, ISBN 80-206-0117-1 Tadeusz Januszewski, Krzysztof Zalewski, Japońskie samoloty marynarki 1912-1945, tom1., Wydawnictwo Lampart, Warszawa, rok 2000, ISBN: 83-86776-56-0 Rene J. Francillion, The Mitsubishi A6M2 Zero-Sen, Aircraft in Profile, No. 129, Leatherhead, Surrey, UK: Profile Publications Ltd., rok 1966 Shigeru Nohara, A6M Zero in Action, Aircraft No.59, Carrollton, Texas: Squadron/Signal Publications, Inc., rok 1983, ISBN O-89747-141-5. L+K 1/1976, Letadla 1939-45 http://www.combinedfleet.com/ijna/a6m.htm www.airwar.ru/enc/fww2/a6mn.html http://www.vectorsite.net/avzero.html http://www.j-aircraft.com/research/WarPrizes.htm archiv autora |
URL : https://www.valka.cz/Micubisi-A6M1-12-Si-t32999#119049Verze : 1
Vláďa
MOD
Historie:
Velení námořního letectva Kaigun Koku Hombu vydalo dne 17.května 1937 specifikace 12-Shi, ve kterých požadovalo nový palubní stíhací letoun s výkony, které by se rovnaly stíhačkám potenciálních protivníků, tedy i těm, které operují ze základen na zemi. Ovladatelnost a obratnost neměla být hoší než jakou dosahoval Mitsubishi A5M Claude. Zde jsou některé podmínky:
1. rychlost 500 km/hod
2. vystoupat do výšky 3 000 m za 3 minuty a 5 s
3. výdrž letu s přídavnou nádrží měla být 6-8 hodin při ekonomickém letu
4. výzbroj 2x kanón ráže 20 mm, dva kulomety a dvě pumy po 60 kg
5. rádiové vybavení
Továrna Mitsubishi Jukogyo K. K. nakonec zůstala osamocena. Její šéfkonstruktér Jiro Horikoši navrhl velice ladně vyhlížející letoun, ktery nesplnil pouze jedinou podmínku zadanou ve specifikacích, nesplněným parametrem byla maximální rychlost. Příčinou byl motor, výběr padl na lehký, ale také méně výkonný motor, který poháněl dvoulistou vrtulí bez vrtulového kužele.
Prototyp byl dokončen v roce březnu 1939 a zalétán byl 1. 4. 1939. Na letiště byl údajně tento moderní letoun dotažen párem volů. Při zalétání byly zjištěny vibrace vrtule, následovala její výměna za třílistou, u které již bylo možno plynule měnit úhel náběhu vrtulových listů, tím byl problém vyřešen a vrtule měla vyšší účinnost. Druhý prototyp létal od 18. řijna 1939.
Od třetího prototypu byl již montován výkonnější motor Nakajima Sakae 12, tím došlo k nárůstu výkonů.
Velení námořního letectva Kaigun Koku Hombu vydalo dne 17.května 1937 specifikace 12-Shi, ve kterých požadovalo nový palubní stíhací letoun s výkony, které by se rovnaly stíhačkám potenciálních protivníků, tedy i těm, které operují ze základen na zemi. Ovladatelnost a obratnost neměla být hoší než jakou dosahoval Mitsubishi A5M Claude. Zde jsou některé podmínky:
1. rychlost 500 km/hod
2. vystoupat do výšky 3 000 m za 3 minuty a 5 s
3. výdrž letu s přídavnou nádrží měla být 6-8 hodin při ekonomickém letu
4. výzbroj 2x kanón ráže 20 mm, dva kulomety a dvě pumy po 60 kg
5. rádiové vybavení
Továrna Mitsubishi Jukogyo K. K. nakonec zůstala osamocena. Její šéfkonstruktér Jiro Horikoši navrhl velice ladně vyhlížející letoun, ktery nesplnil pouze jedinou podmínku zadanou ve specifikacích, nesplněným parametrem byla maximální rychlost. Příčinou byl motor, výběr padl na lehký, ale také méně výkonný motor, který poháněl dvoulistou vrtulí bez vrtulového kužele.
Prototyp byl dokončen v roce březnu 1939 a zalétán byl 1. 4. 1939. Na letiště byl údajně tento moderní letoun dotažen párem volů. Při zalétání byly zjištěny vibrace vrtule, následovala její výměna za třílistou, u které již bylo možno plynule měnit úhel náběhu vrtulových listů, tím byl problém vyřešen a vrtule měla vyšší účinnost. Druhý prototyp létal od 18. řijna 1939.
Od třetího prototypu byl již montován výkonnější motor Nakajima Sakae 12, tím došlo k nárůstu výkonů.
URL : https://www.valka.cz/Micubisi-A6M1-12-Si-t32999#119052Verze : 0
Vláďa
MOD
První prototyp A6M1 ještě s dvoulistou vrtulí, náčrtek a jediná fotografie, kterou jsem viděl.
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/Micubisi-A6M1-12-Si-t32999#119055Verze : 0
Vláďa
MOD
Kresba pro porovnání krytů obou motorů vlevo je Mitsubishi Zuisei 13 a vpravo Nakajima Sakae 12.
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/Micubisi-A6M1-12-Si-t32999#119058Verze : 0
Vláďa
MOD
Pro možnost odpovídání na příspěvky a zakládání nových témat je třeba se zaregistrovat a přihlásit.