Název: Name: | B1 Centauro | |
Originální název: Original Name: | B1 Centauro | |
Výrobce: Producer: | DD.MM.1991-DD.MM.2006 Iveco Defence Vehicles SpA, Bolzano | |
Období výroby: Production Period: | DD.MM.1991-DD.MM.2006 | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | 490 | |
Prototyp vyroben: Prototype Built: | DD.MM.RRRR | |
Osádka: Crew: | 4 | |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Bojová hmotnost: Combat Weight: | 24000 kg | |
Celková délka: Overall Length: | 8555 mm | |
Celková šířka: Overall Width: | 3050 mm | |
Celková výška: Overall Height: | 2755 mm | |
Světlá výška: Ground Clearance: | 417 mm | |
Pancéřování: Armour: | Svařované ocelové pláty, jejich tloušťka není uváděna. Výrobce zaručuje ochranu v čele korby a věže proti zbraním do ráže 25 mm, v případě použití přídavného pancéřování do ráže 30 mm. Ostatní části vozidla zaručují ochranu proti zbraním do ráže 14,5 mm a střepinám z ručních granátů. | |
Pohon: Propulsion: | ||
Typ: Type: | 6-válcový vodou chlazený vznětový motor přeplňovaný turbodmychadlem typu IVECO/FIAT MTCA V-6 | |
Výkon: Power: | 382 kW při 2300 ot/min | |
Převodové ústrojí: Transmission: | Plně automatická převodovka německé firmy ZF Friedrichshafen AG, vyráběná v licenci italskou firmou Iveco/Fiat, s 5 rychlostními stupni pro jízdu vpřed a 2 vzad. | |
Výkony: Performance: | ||
Rychlost na silnici: Road Speed: | 100 km/h | |
Rychlost v terénu: Cross-country Speed: | ? km/h | |
Jízdní dosah po silnici: Cruising Range on Road: | 800 km | |
Jízdní dosah v terénu: Cross-country Cruising Range: | ? km | |
Překonávání překážek: Obstacles Crossing: | ||
Svah: Gradient: | 27 ° | |
Boční náklon: Side Slope: | 14 ° | |
Překročivost: Trench Crossing: | 1,20 m | |
Výstupnost: Vertical Obstacle: | 0,55 m | |
Brodivost: Fording Depth: | 1,5 m | |
Výzbroj: Armament: | ||
Hlavní: Main: | 105 mm kanon OTOBREDA s drážkovaným vývrtem, termoizolačním pláštěm, ejektorem a vícekomorovou úsťovou brzdou - délka hlavně: 52 ráží/to jest 5460 mm, - odměr: 360 stupňů, - úhel deprese a elevace: -6 až +15 stupňů, - délka zákluzu: 710 mm, - palebný průměr: 40 nábojů, - typy munice: všechny náboje standardu NATO ráže 105 mm Vozidlo je vybaveno systémem řízení palby TURMS, který se skládá z balistického počítače, termokamery, laserového dálkoměru a stabilizovaných zaměřovačů s denní a noční pozorovací větví. | |
Vedlejší: Secondary: | 7,62 mm spřažený kulomet MG 42/59 7,62 mm protiletadlový kulomet MG 42/59 - palebný průměr: 4000 nábojů pro obě zbraně, 2x4 výmetnice dýmových granátů | |
Uživatelské státy: User States: | (400) (84) (6) (16 pronajato) | |
Poznámka: Note: | Měrný výkon 16,15 kW/t. Rozvor náprav 1600 mm +1450 mm + 1450 mm. Rozchod kol 2505 mm. Objem palivové soustavy 540 litrů nafty. Pohon náprav 8x8. Rozměr pneumatik 14,00-20. Dále je vozidlo vybaveno: - zařízením pro ochranu proti NBC, - navijákem, - automatickým protipožárním systémem, - posilovačem řízení, - centrálním huštěním pneumatik, Řiditelná je první, druhá a čtvrtá náprava. | |
Zdroje: Sources: | Christopher F. Foss: Jane’s tanky - Příručka pro rozpoznávání, vydalo nakladatelství Jan Vašut, první české vydání v roce 2000, ISBN 80-7236-079-5 www.vojsko.net http://en.wikipedia.org/wiki/B1_Centauro http://www.army-guide.com/eng/product221.html |
URL : https://www.valka.cz/B1-Centauro-t32017#409090Verze : 0
B1 Centauro
B1 Centauro je kolový pancéřovaný prostředek určený k ničení nepřátelské obrněné techniky a k provádění samostatných průzkumných operací na území protivníka.
Vozidlo vzniklo na základě požadavků italské armády z osmdesátých let jako náhrada zastaralých tanků M47 americké provenience. Výzbroj nového vozidla měla být minimálně stejně silná jako u tanků Leopard 1, jejich průchodivost terénem však měla být oproti tankům na lepší úrovni.
Vítězem tendru se stalo konsorcium IVECO-Fiat / OTO Breda s prostředkem Centauro. Po stavbě několika prototypů, které se zapojily do továrních a vojskových zkoušek naběhla v roce 1991 sériová výroba. Původní objednávka na 450 vozidel byla v průběhu devadesátých let snížena na 400 kusů.
Dlouhá korba usazená na čtyřnápravovém podvozku s pohonem všech kol ve své pravé přední části ukrývá pohonnou jednotku IVECO-Fiat MTCA s maximálním výkonem 382 kW. Nalevo od ní se nachází pracoviště řidiče vozidla, který má k dispozici poklop se třemi periskopy. Nezávisle zavěšená kola jsou opatřena hydrodynamickými tlumiči a kotoučovými brzdami. Bezdušové pneumatiky mají rozměry 14.00-20. Centauro je vybaveno systémem centrálního huštění pneumatik umožňující měnit tlak v pneumatikách v závislosti na terénu.
V nízké a dlouhé věži, v níž svá pracoviště mají velitel, střelec (vpravo) a nabíječ (vlevo), je lafetován kanon s drážkovým vývrtem ráže 105 mm s hlavní dlouhou 52 ráží. Náměr zbraně činí -6° až + 15°. K dispozici má celkem 40 kusů munice, přičemž 14 nábojů je přepravováno ve věži, zbylých 26 pak v zadní části vozidla. Spolu s kanonem je spřažen jeden kulomet ráže 7,62 mm, další může být namontován před poklop nabíječe.
Systém přízení palby byl převzat z italského tanku C1 Ariete. Střelec má k dispozici stabilizovaný zaměřovač s laserovým dálkoměrem a termovizní zaměřovač pro použití v noci nebo ve špatných povětrnostních podmínkách. Velitel používá panoramatický stabilizovaný denní zaměřovač s noktovizorem. Na obrazovce může navíc sledovat zobrazení z termovizního zaměřovače střelce.
Samozřejmou součástí výbavy vozidel je systém ochrany před účinky ZHN, automatický protipožární systém nebo varovný indikátor laserového ozaření.
Vozidla prodělala křest ohněm během operace Restore Hope v Somálsku v roce 1993. Další nasazení následovalo od poloviny devadesátých let v bývalé Jugoslávii v rámci misí IFOR, SFOR a KFOR. Na základě zkušeností ze Somálska byla vozidla vybavena přídavným pancéřováním (věž a exponovaná místa korby) a uvnitř pak doplňkovými kevlarovými panely. Poslední zahraniční misí se pro útvary vybavené Centaury stalo působení v Iráku.
Během nasazení na Balkáně se během průzkumných operací ukázala užitečnost malých průzkumných skupin, které však musely přepravovat obvykle méně chráněná vozidla. Na základě požadavků italského vojska byla zadní část korby prodloužena o 450 mm a interiér upraven tak, že lze rychle vyjmout jednu nebo dvě muniční schránky (po 13 nábojích) a nahradit je dvěma sedačkami pro celkem čtyři muže. Tato verze byla vyráběna přibližně od roku 1995 a používá se pro ni označení B1bis Centauro nebo B1T Centauro.
Prvním zahraničním uživatelem se stalo Španělsko (blíže viz VRC-105 Centauro). Zájem o Centaura projevila i Brazílie, do své výzbroje je však nezavedla.
(-- ZBRANĚ SVĚTA --)
B1 Centauro je kolový pancéřovaný prostředek určený k ničení nepřátelské obrněné techniky a k provádění samostatných průzkumných operací na území protivníka.
Vozidlo vzniklo na základě požadavků italské armády z osmdesátých let jako náhrada zastaralých tanků M47 americké provenience. Výzbroj nového vozidla měla být minimálně stejně silná jako u tanků Leopard 1, jejich průchodivost terénem však měla být oproti tankům na lepší úrovni.
Vítězem tendru se stalo konsorcium IVECO-Fiat / OTO Breda s prostředkem Centauro. Po stavbě několika prototypů, které se zapojily do továrních a vojskových zkoušek naběhla v roce 1991 sériová výroba. Původní objednávka na 450 vozidel byla v průběhu devadesátých let snížena na 400 kusů.
Dlouhá korba usazená na čtyřnápravovém podvozku s pohonem všech kol ve své pravé přední části ukrývá pohonnou jednotku IVECO-Fiat MTCA s maximálním výkonem 382 kW. Nalevo od ní se nachází pracoviště řidiče vozidla, který má k dispozici poklop se třemi periskopy. Nezávisle zavěšená kola jsou opatřena hydrodynamickými tlumiči a kotoučovými brzdami. Bezdušové pneumatiky mají rozměry 14.00-20. Centauro je vybaveno systémem centrálního huštění pneumatik umožňující měnit tlak v pneumatikách v závislosti na terénu.
V nízké a dlouhé věži, v níž svá pracoviště mají velitel, střelec (vpravo) a nabíječ (vlevo), je lafetován kanon s drážkovým vývrtem ráže 105 mm s hlavní dlouhou 52 ráží. Náměr zbraně činí -6° až + 15°. K dispozici má celkem 40 kusů munice, přičemž 14 nábojů je přepravováno ve věži, zbylých 26 pak v zadní části vozidla. Spolu s kanonem je spřažen jeden kulomet ráže 7,62 mm, další může být namontován před poklop nabíječe.
Systém přízení palby byl převzat z italského tanku C1 Ariete. Střelec má k dispozici stabilizovaný zaměřovač s laserovým dálkoměrem a termovizní zaměřovač pro použití v noci nebo ve špatných povětrnostních podmínkách. Velitel používá panoramatický stabilizovaný denní zaměřovač s noktovizorem. Na obrazovce může navíc sledovat zobrazení z termovizního zaměřovače střelce.
Samozřejmou součástí výbavy vozidel je systém ochrany před účinky ZHN, automatický protipožární systém nebo varovný indikátor laserového ozaření.
Vozidla prodělala křest ohněm během operace Restore Hope v Somálsku v roce 1993. Další nasazení následovalo od poloviny devadesátých let v bývalé Jugoslávii v rámci misí IFOR, SFOR a KFOR. Na základě zkušeností ze Somálska byla vozidla vybavena přídavným pancéřováním (věž a exponovaná místa korby) a uvnitř pak doplňkovými kevlarovými panely. Poslední zahraniční misí se pro útvary vybavené Centaury stalo působení v Iráku.
Během nasazení na Balkáně se během průzkumných operací ukázala užitečnost malých průzkumných skupin, které však musely přepravovat obvykle méně chráněná vozidla. Na základě požadavků italského vojska byla zadní část korby prodloužena o 450 mm a interiér upraven tak, že lze rychle vyjmout jednu nebo dvě muniční schránky (po 13 nábojích) a nahradit je dvěma sedačkami pro celkem čtyři muže. Tato verze byla vyráběna přibližně od roku 1995 a používá se pro ni označení B1bis Centauro nebo B1T Centauro.
Prvním zahraničním uživatelem se stalo Španělsko (blíže viz VRC-105 Centauro). Zájem o Centaura projevila i Brazílie, do své výzbroje je však nezavedla.
Období | - |
Typ stroje | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
(-- ZBRANĚ SVĚTA --)
URL : https://www.valka.cz/B1-Centauro-t32017#115640Verze : 1
Martin Smíšek
MOD
...
V irácké poušti (www.esercito.difesa.it)
Období | - |
Typ stroje | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
V irácké poušti (www.esercito.difesa.it)
URL : https://www.valka.cz/B1-Centauro-t32017#123728Verze : 0
Martin Smíšek
MOD
Pro možnost odpovídání na příspěvky a zakládání nových témat je třeba se zaregistrovat a přihlásit.