Main Menu
User Menu

B1 Centauro

     
Název:
Name:
B1 Centauro
Originální název:
Original Name:
B1 Centauro
Výrobce:
Producer:
Consorzio Iveco/Fiat/OTOBREDA, Řím
IVECO, Bolzano (výroba strojových spodků a konečná montáž vozidla)
OTOBREDA, La Spezia (věžový komplet)
SELEX GALILEO, Florencie (systém řízení palby)
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1991-DD.MM.2006
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
490
Prototyp vyroben:
Prototype Built:
DD.MM.RRRR
Osádka:
Crew:
4
Technické údaje:
Technical Data:
 
Bojová hmotnost:
Combat Weight:
24000 kg
Celková délka:
Overall Length:
8555 mm
Celková šířka:
Overall Width:
3050 mm
Celková výška:
Overall Height:
2755 mm
Světlá výška:
Ground Clearance:
417 mm
Pancéřování:
Armour:
Svařované ocelové pláty, jejich tloušťka není uváděna.
Výrobce zaručuje ochranu v čele korby a věže proti zbraním do ráže 25 mm, v případě použití přídavného pancéřování do ráže 30 mm. Ostatní části vozidla zaručují ochranu proti zbraním do ráže 14,5 mm a střepinám z ručních granátů.
Pohon:
Propulsion:
 
Typ:
Type:
6-válcový vodou chlazený vznětový motor přeplňovaný turbodmychadlem typu IVECO/FIAT MTCA V-6
Výkon:
Power:
382 kW při 2300 ot/min
Převodové ústrojí:
Transmission:
Plně automatická převodovka německé firmy ZF Friedrichshafen AG, vyráběná v licenci italskou firmou Iveco/Fiat, s 5 rychlostními stupni pro jízdu vpřed a 2 vzad.
Výkony:
Performance:
 
Rychlost na silnici:
Road Speed:
100 km/h
Rychlost v terénu:
Cross-country Speed:
? km/h
Jízdní dosah po silnici:
Cruising Range on Road:
800 km
Jízdní dosah v terénu:
Cross-country Cruising Range:
? km
Překonávání překážek:
Obstacles Crossing:
 
Svah:
Gradient:
27 °
Boční náklon:
Side Slope:
14 °
Překročivost:
Trench Crossing:
1,2 m
Výstupnost:
Vertical Obstacle:
0,55 m
Brodivost:
Fording Depth:
1,5 m
Výzbroj:
Armament:
 
Hlavní:
Main:
105 mm kanon OTOBREDA s drážkovaným vývrtem,
termoizolačním pláštěm, ejektorem a vícekomorovou úsťovou brzdou
- délka hlavně: 52 ráží/to jest 5460 mm,
- odměr: 360 stupňů,
- úhel deprese a elevace: -6 až +15 stupňů,
- délka zákluzu: 710 mm,
- palebný průměr: 40 nábojů,
- typy munice: všechny náboje standardu NATO ráže 105 mm


Vozidlo je vybaveno systémem řízení palby TURMS, který se skládá z balistického počítače, termokamery, laserového dálkoměru a stabilizovaných zaměřovačů s denní a noční pozorovací větví.
Vedlejší:
Secondary:
7,62 mm spřažený kulomet MG 42/59
7,62 mm protiletadlový kulomet MG 42/59
- palebný průměr: 4000 nábojů pro obě zbraně,


2x4 výmetnice dýmových granátů
Uživatelské státy:
User States:
Itálie 400 kusů
Španělsko 84 kusů
Omán 6 kusů
USA 16 kusů pronajato za účelem testování kanonu a systému řízení palby.
Poznámka:
Note:
Měrný výkon 16,15 kW/t.
Rozvor náprav 1600 mm +1450 mm + 1450 mm.
Rozchod kol 2505 mm.
Objem palivové soustavy 540 litrů nafty.
Pohon náprav 8x8.
Rozměr pneumatik 14,00-20.


Dále je vozidlo vybaveno:
- zařízením pro ochranu proti NBC,
- navijákem,
- automatickým protipožárním systémem,
- posilovačem řízení,
- centrálním huštěním pneumatik,
Řiditelná je první, druhá a čtvrtá náprava.
Zdroje:
Sources:
Christopher F. Foss: Jane’s tanky - Příručka pro rozpoznávání, vydalo nakladatelství Jan Vašut, první české vydání v roce 2000, ISBN 80-7236-079-5
www.vojsko.net
https://en.wikipedia.org/wiki/B1_Centauro
https://www.army-guide.com/eng/product221.html
URL : https://www.valka.cz/B1-Centauro-t32017#409090Verze : 0
B1 Centauro


B1 Centauro je kolový pancéřovaný prostředek určený k ničení nepřátelské obrněné techniky a k provádění samostatných průzkumných operací na území protivníka.


Vozidlo vzniklo na základě požadavků italské armády z osmdesátých let jako náhrada zastaralých tanků M47 americké provenience. Výzbroj nového vozidla měla být minimálně stejně silná jako u tanků Leopard 1, jejich průchodivost terénem však měla být oproti tankům na lepší úrovni.


Vítězem tendru se stalo konsorcium IVECO-Fiat / OTO Breda s prostředkem Centauro. Po stavbě několika prototypů, které se zapojily do továrních a vojskových zkoušek naběhla v roce 1991 sériová výroba. Původní objednávka na 450 vozidel byla v průběhu devadesátých let snížena na 400 kusů.


Dlouhá korba usazená na čtyřnápravovém podvozku s pohonem všech kol ve své pravé přední části ukrývá pohonnou jednotku IVECO-Fiat MTCA s maximálním výkonem 382 kW. Nalevo od ní se nachází pracoviště řidiče vozidla, který má k dispozici poklop se třemi periskopy. Nezávisle zavěšená kola jsou opatřena hydrodynamickými tlumiči a kotoučovými brzdami. Bezdušové pneumatiky mají rozměry 14.00-20. Centauro je vybaveno systémem centrálního huštění pneumatik umožňující měnit tlak v pneumatikách v závislosti na terénu.


V nízké a dlouhé věži, v níž svá pracoviště mají velitel, střelec (vpravo) a nabíječ (vlevo), je lafetován kanon s drážkovým vývrtem ráže 105 mm s hlavní dlouhou 52 ráží. Náměr zbraně činí -6° až + 15°. K dispozici má celkem 40 kusů munice, přičemž 14 nábojů je přepravováno ve věži, zbylých 26 pak v zadní části vozidla. Spolu s kanonem je spřažen jeden kulomet ráže 7,62 mm, další může být namontován před poklop nabíječe.


Systém přízení palby byl převzat z italského tanku C1 Ariete. Střelec má k dispozici stabilizovaný zaměřovač s laserovým dálkoměrem a termovizní zaměřovač pro použití v noci nebo ve špatných povětrnostních podmínkách. Velitel používá panoramatický stabilizovaný denní zaměřovač s noktovizorem. Na obrazovce může navíc sledovat zobrazení z termovizního zaměřovače střelce.


Samozřejmou součástí výbavy vozidel je systém ochrany před účinky ZHN, automatický protipožární systém nebo varovný indikátor laserového ozaření.


Vozidla prodělala křest ohněm během operace Restore Hope v Somálsku v roce 1993. Další nasazení následovalo od poloviny devadesátých let v bývalé Jugoslávii v rámci misí IFOR, SFOR a KFOR. Na základě zkušeností ze Somálska byla vozidla vybavena přídavným pancéřováním (věž a exponovaná místa korby) a uvnitř pak doplňkovými kevlarovými panely. Poslední zahraniční misí se pro útvary vybavené Centaury stalo působení v Iráku.


Během nasazení na Balkáně se během průzkumných operací ukázala užitečnost malých průzkumných skupin, které však musely přepravovat obvykle méně chráněná vozidla. Na základě požadavků italského vojska byla zadní část korby prodloužena o 450 mm a interiér upraven tak, že lze rychle vyjmout jednu nebo dvě muniční schránky (po 13 nábojích) a nahradit je dvěma sedačkami pro celkem čtyři muže. Tato verze byla vyráběna přibližně od roku 1995 a používá se pro ni označení B1bis Centauro nebo B1T Centauro.


Prvním zahraničním uživatelem se stalo Španělsko (blíže viz VRC-105 Centauro). Zájem o Centaura projevila i Brazílie, do své výzbroje je však nezavedla.
B1 Centauro - (-- ZBRANĚ SVĚTA --)

(-- ZBRANĚ SVĚTA --)
URL : https://www.valka.cz/B1-Centauro-t32017#115640Verze : 1
MOD
...
B1 Centauro - V irácké poušti (www.esercito.difesa.it)

V irácké poušti (www.esercito.difesa.it)
URL : https://www.valka.cz/B1-Centauro-t32017#123728Verze : 0
MOD