Main Menu
User Menu

Gasuden Kóken-Ki

Gasuden Koken-Ki / 航研機

     
Název:
Name:
Koken-Ki
Originální název:
Original Name:
航研機
Kategorie:
Category:
experimentální letoun
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1937-08.04.1937 Tokyo Gas and Electrical Industry Co., Ltd., Ōta /
Období výroby:
Production Period:
DD.12.1932-08.04.1937 vydání specifikací - dokončení stavby
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
1
První vzlet:
Maiden Flight:
25.05.1937
Osádka:
Crew:
3
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
4225 kg
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
9216 kg
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
? kg
Rozpětí:
Wingspan:
27,930 m
Délka:
Length:
15,060 m
Výška:
Height:
3,860 m
Plocha křídla:
Wing Area:
87,30 m2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
105,57 kg/m2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Kawasaki BMW VIII, vodou chlazený dvanáctiválec s válci do V o výkonu 526 kW (715 k).
Vrtule dvoulistá dřevěná s plechem potaženými vrtulovými listy, typ Sumitomo SW-4 o průměru 4 000 mm.
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
5 822 l
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
250 km/h v 0 m
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
211 km/h v 2000 m
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
? m/s
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
? min do ? m
Operační dostup:
Service Ceiling:
3410 m
Dolet:
Range:
11651,011 km
Maximální dolet:
Maximum Range:
12150 km
Výzbroj:
Armament:
žádná
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
航研機 - Kō-ken-ki


- Povrch křídla, které bylo potaženo plátnem z kvalitní egyptské bavlny, byl 11x lakován a leštěn, aby bylo dosaženo minimálního odporu vzduchu.
- Letoun byl držitelem rekordu v doletu, dne 15. 5. 1938 uletěl vzdálenost 11 651,011 km a zároveň získal rychlostní rekord, když uletěl 10 000 km rychlostí 186,192 km/h. Po letu zůstalo v nádržích ještě 500 l paliva, což zaručovalo ještě let dlouhý 1 200 km
- Rekordní let pilotoval mjr. Yuzo Fujita.
Zdroje:
Sources:
Robert C. Mikesh and Shorzoe Abe, Japanese Aircraft, 1910-1941, Naval Institute Press, Putnam Aeronautical Books, London, 1990, pp. 90-91, ISBN: 1-55750-563-2
search.japantimes.co.jp
www.ne.jp
www.aviastar.org
www.tokyofreepress.com
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Gasuden-Koken-Ki-t31867#114991Verze : 0
MOD
Gasuden Koken – experimentální letoun s dlouhým doletem


Historie letounu:


Ve dvacátých a třicátých letech minulého století se letectvo prudce rozvíjelo a po celém světě byly ustanovovány nové světové rekordy ve všech možných kategoriích. Japonsko tou dobou velice usilovně posilovalo obě složky svého letectva a mohutně investovalo do rozvoje svého průmyslu, nakupovaly se licence, zkoušela se cizí letecká technika, japonští důstojníci, inženýři a technici byli na zahraničních stážích, studovali na prestižních univerzitách a do Japonska byli zváni zkušení letečtí konstruktéři se svými týmy. Počátkem třicátých let již nazrála doba, aby se také Japonské císařství zapojilo do světové honby za rekordy.


V roce 1931 byla navázána úzká spolupráce mezi Výzkumným leteckým ústavem a Císařskou univerzitou v Tokiu, cílem této spolupráce měl být letoun s velmi dlouhým doletem. Práce mělo financovat Ministerstvo školství. Projektové práce byly započaty v prosinci 1932, kdy byli ustanoveni vedoucí projektu. Výzkumné práce řídil dr. Koroku Wada ve spolupráci s profesorem Keikichi Tanakou. Velká pozornost byla kladena na konstrukci křídla a systém palivových nádrží, palivo bylo neseno v celkem čtrnácti nádržích umístněných v křídlech a jeho odčerpávání během letu nesmělo nijak ovlivnit těžiště letounu. Trup byl poměrně štíhlý a pilotní sedadlo bylo možno po vzlétnutí zasunout do trupu tak, aby nevystupovalo nad jeho obrys. Podvozek byl zatahovací a po jeho zatažení byl zakryt aerodynamickými kryty.


V roce 1934 bylo rozhodnuto, že trup letounu postaví malá společnost 東京瓦斯電気工業 - Tokyo Gasu Denki Kabushiki Kaisha (zkráceně Gasuden), motor mělo dodat motorářské oddělení společnosti 川崎航空工機業株式会社 - Kawasaki Kōkūki Kōgyō Kabushiki Kaisha, vybrán byl upravený německý motor BMW VIII. Práce na dálkovém letounu postupovaly velmi pomalu, pro japonské dělníky byla navíc nezvyklá celokovová konstrukce letounu a jeho hladký a leštěný povrch. Všechny díly byly dokončeny až 3. března 1937, tyto vyrobené díly byly následně přepraveny do velkého hangáru na letišti v Hanedě, zde byla provedena závěrečná montáž a konečné sestavení letounu, stalo se tak 8. dubna 1937.


První let provedl 陸軍少佐 - Rikugun Shosa (major) Yuzo Fujita, 陸軍准士官 - Rikugun Junshikan (praporčík) Fukujiro Takahashi a palubní inženýr Chikakichi Sekine, všichni jmenovaní byli příslušníky Armádního leteckého výzkumného institutu v Tachikawě (陸軍航空技術研究所 - Tachikawa Rikugun Kōkū Gijutsō Kenkyujō ), tento ústav měl za úkol zabezpečit přípravu k rekordnímu letu.
K rekordnímu letu došlo 13. května 1938 ve 4 hodiny a 55 minut ráno, letoun odstartoval z námořní základny v Kisarazu a létal ve čtyřúhelníku tvořeného městy Kisarazu, Choshi, Ohta a Hiratsuka, obletět tento čtyřúhelník znamenalo uletět vzdálenost 401, 759 km a letoun tento čtyřúhelník obletěl 29x a uletěl tak vzdálenost 11 651, 011 km. Rekordní let byl ukončen 15. května v 19 hodin 21 minuta, čistý letový čas byl 62 hodin 26 minut a v palivových nádržích zůstalo téměř 500 litrů paliva. Koken-Ki se tak stal jediným japonským rekordním strojem, který získal certifikát FAI.


Rekord tohoto letounu se vydržel pouhých patnáct měsíců, v srpnu 1939 byl překonán italským letounem Savoia Marchetti SM.82, tento letoun převzal pomyslnou štafetu novou vzdáleností – 12 936 km.


Rekordní stroj Koken-Ki po provedení rekordního letu provedl několik testovacích dálkových letů, tyto lety byly provedeny v režii Armádního arzenála v Tachikawě.

Patrně poslední let byl proveden na jaře roku 1939, tehdy se Koken nízkým průletem rozloučil se svým pilotem majorem Fujitou. Major zahynul 1.února 1939 v Číně, při návratu z bojové mise byl nucen nouzově přistát s bombardérem Fiat BR.20 (Armádní těžký bombardér typ 1 model 100) na hladinu řeky Jang-c’-ťiang. Koken tak přežil svého pilota o šest let, ale konec letounu nebyl slavný, po kapitulaci Japonska byl zničen a sešrotován americkými okupačními silami spolu s mnoha ostatními japonskými letadly, stalo se tak na místě jeho finální montáže - na tokijském letišti Haneda.


Použité prameny:
Robert C. Mikesh and Shorzoe Abe, Japanese Aircraft, 1910-1941, Naval Institute Press, Putnam Aeronautical Books, London, 1990, pp. 90-91, ISBN: 1-55750-563-2
www.ne.jp
www.aviastar.org
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Gasuden-Koken-Ki-t31867#408784Verze : 2
MOD
a několik fotografií
Gasuden Kóken-Ki -


Gasuden Kóken-Ki -


Gasuden Kóken-Ki -


Gasuden Kóken-Ki -


Gasuden Kóken-Ki -


URL : https://www.valka.cz/Gasuden-Koken-Ki-t31867#114994Verze : 0
MOD
Kresba Kokenu za letu
Gasuden Kóken-Ki -


URL : https://www.valka.cz/Gasuden-Koken-Ki-t31867#114993Verze : 0
MOD