Main Menu
User Menu

Cromwell Mk. IV, Mk.VI a Cromwell ARV

Diskuse
Cromwell Mk. IV, korba C
Tamiya 1/35,
Šablonování pro T187970 "Tábor" Československé samostatné obrněné brigády ve Velké Británii ze setu WWP, stejně tak něco málo "plechů"... ne vždy se všechny dají použít.
dolní střelec ze setu Tamiya - osádka tanku (nebo z Churchillu MK. VII).
Barvy Acrylic Tamiya, stříkací pistolí, předstínování/preshading, trošičku postshading a suchý štětec/drybrush, dohnáno trochu obyčejnou vodovkou (díky synu)... lak matný Humbrol (hnusně "chlupatí" a nevím, jak se toho zbavit).


Až po fotografování jsem si všimnul, že při manipulaci ve vitríně došlo ke ztrátě reflektoru na věži (díky synu...) - tolik tedy na omluvu.
URL : https://www.valka.cz/Cromwell-Mk-IV-Mk-VI-a-Cromwell-ARV-t31494#113660Verze : 0
Cromwell Mk. VI, korba C
Tamiya 1/35 - kombinací kitů Cromwell Mk.IV a Centaur,
Šablonování pro T187843 "Brumovice" Československé samostatné obrněné brigády ve Velké Británii z dekálového aršíku OK DECALS, něco málo "plechů" Eduard... ne vždy se všechny dají použít.
Změkčovací "vodička" Humbrol - nic moc, ale trochu pomohla...
Příklopy jsou zevnitř přichyceny maskovací páskou a čekají na otevření a umístění osádky - jen nevím kde ty figurky jsou a už dost dlouho hledám igelitku se spoustou krabiček od filmů - není nad to vše hezky roztřídit a popsat a pak taky zašantročit....
Barvy Acrylic Tamiya, stříkací pistolí, předstínování/preshading, trošičku postshading a suchý štětec/drybrush, dohnáno trochu obyčejnou vodovkou (díky synu)... lak matný Humbrol (hnusně "chlupatí" a nevím, jak se toho zbavit).


Než se objevil Centaur s houfnicí 95 mm, kolega mi podle výkresu (měřil jsem v Bovingtonu) udělal kovový master, další kamarád to zaformoval do lukoprenu a pak z toho lezly hlavně na konverzi Mk.IV na MK.VI - mimochodem, na modelu Tamiya chybí aretační šroub, který drží "závaží" na hlavni...
URL : https://www.valka.cz/Cromwell-Mk-IV-Mk-VI-a-Cromwell-ARV-t31494#113663Verze : 0
Cromwell ARV - Armoured Recovery Vehicle
Tamiya 1/35 - Cromwell Mk.IV a konverze Cromwell ARV firmy Accurate Armour,
Šablonování pro REC189669 Československé samostatné obrněné brigády ve Velké Británii z dekálového aršíku OK DECALS, něco málo "plechů" Eduard... ne vždy se všechny dají použít.
Změkčovací "vodička" Humbrol - nic moc, ale trochu pomohla...
Konverzní set poskytuje rezinové díly různé kvality, které je třeba občas rovnat pod vroucí vodou (rámy na strop korby) a nebo vyrobit úplně nové (třeba bedna na nářadí byla totálně zkroucená a různě zprohýbaná, že odolala i vodě na vařiči), malý planšet leptaných kovových dílů a splétané lanko. Obtisky prostě chybí...
Barvy Acrylic Tamiya, stříkací pistolí, předstínování/preshading, trošičku postshading a suchý štětec/drybrush, dohnáno trochu obyčejnou vodovkou (díky synu)... lak matný Humbrol (hnusně "chlupatí" a nevím, jak se toho zbavit).


Dnes s klidem mohu konstatovat, že kdybych měl k dispozici výkresy a nebo alespoň více fotek, dokázal bych celou konverzi pořídit podstatně levněji.
URL : https://www.valka.cz/Cromwell-Mk-IV-Mk-VI-a-Cromwell-ARV-t31494#113669Verze : 0
To ARV je dóst dobrý!!
URL : https://www.valka.cz/Cromwell-Mk-IV-Mk-VI-a-Cromwell-ARV-t31494#113679Verze : 0
A kde je otlučení až na základ? a oreznutí ? a vůbec další vynálezy jako pigmenty a podobné tance kolem ? že tys pohrdnul Migovo školou a prostě udělal model tak jak v reálu mohl vypadat a ne jak si ho představuje španělský mág Smile ? No počkej na soutěži Smile to budou body za "umělecký dojem" v háji Smile
URL : https://www.valka.cz/Cromwell-Mk-IV-Mk-VI-a-Cromwell-ARV-t31494#113714Verze : 0
Mně se to teda líbí i bez té Migovo patiny. Zajímalo by mně, jak dlouho to palič stavěl? Mimo to s Matným lakem Humbrol mám stejnou zkušenost, ovšem pokud jsem ho ředil origo Humbrol ředidlem. Když jsem ho ředil S6000 (nebo S6001 - teď honem nevim, zkrátka to ředidlo do pistolí), a ředil jsem víc ve prospěch ředidla (nikdy jsem to nemíchal přesně, ale cca 1díl barvy a min 3 díly ředidla) a nastříkal víc vrstev, byl výsledek dobrej.
URL : https://www.valka.cz/Cromwell-Mk-IV-Mk-VI-a-Cromwell-ARV-t31494#113721Verze : 0
Mně se paličovo modely taky líbí Smile naopak se mi nelíbí španělská škola, která ve srovnání s fotografií skutečného vzoru je dost mimo.
URL : https://www.valka.cz/Cromwell-Mk-IV-Mk-VI-a-Cromwell-ARV-t31494#113723Verze : 0
Španělská škola patiny se mi ale taky líbí, ale nesmí se to přehnat. Myslím si, že především tady platí to známé heslo "méně je více". Například v pražském obchodě MPM - ten na Praze 1 u Karláku - mají ve vitrínách postavené modely, některé dokonce na prodej. Všechny jsou čistě postavené, i patina je působivá, co mně na nich ale na první pohled zarazilo byl drybrush. Oni ty modely vypadají fakt jako omrzlý! To píšu jen proto, že tyhle věci je nutno dělat s citem, ale zkusit se má všechno...Wink
URL : https://www.valka.cz/Cromwell-Mk-IV-Mk-VI-a-Cromwell-ARV-t31494#113724Verze : 0
Já bych zase všechno nezkoušel Smile jeden kolega kdysi dělal několik Jaků a aby mu rychleji schly tak jim pomohl v mírně ohřáté troubě Smile tak mohu říct že tohle zkoušet nemá cenu (tudy cesta nevede) ale samozřejmě že patina je dobrá, ale musíš od začátku vědět i něco o věci na které ji děláš a když pak na tanku který byl u jednotky pár dní nový a ty ho uděláš že vypadá jako že byl pět let v boji a v cementárně tak to není to "pravé jahodové" právě že se mi paličovo tanky líbí (a znám jich dost) tak vím že na rozdíl od mnoha "rozumbradů" ví o čem to ježdění s technikou je a jak vypadá Smile
URL : https://www.valka.cz/Cromwell-Mk-IV-Mk-VI-a-Cromwell-ARV-t31494#113749Verze : 0
No ano. S tím souhlasím. Vidím tu ale jedno velké ALE.(Možná to pramení z mé nezkušenosti se soutěžemi). Příklad: mohu se spolehnout na objektivitu rozhodčího v případě, že do soutěže přihlásím čistě a precizně postavený IS-3 v přehlídkovém kabátě, tedy s relativním lesklým povrchem a červeno bílými doplňky a naproti mně bude stejně precizně postavený vrak tigra? A co soutěž líbí-nelíbí? Byl by takový IS-3 na pohled dost atraktivní aby i v této soutěži obstál před tigrem?
URL : https://www.valka.cz/Cromwell-Mk-IV-Mk-VI-a-Cromwell-ARV-t31494#113757Verze : 0
Odpověď je myslím jednoduchá Smile nemůžeš, pokud chceš na soutěž je třeba zvážit na jakou jdeš a podle toho zvolit model, je-li to bodovačka musíš vzít v úvahu co dnes "letí" tedy i co rozhodčí asi více ocení (i rozhodčí je jen člověk a bodování je trochu jako v krasobruslení Smile ) Pokud chceš jít na soutěž diváckou, tedy líbí - nelíbí pak doporučuji něco hodně ofigurkovaného, velkého a barevně odlišného od okolí (tedy od okolních modelů) skvělý by třeba byl právě natíraný IS-2 na růžovo s láteřícím důchodcem, a psem se zdviženou nohou (potěší malé publikum a neurazí matinku. (čím větší tím lepší) když musíš mít bitevní scénu tak nešetři morbidními detaily(ujeté nohy, drátem uřízlá hlava nebo znásilňovaná selka v okolí bitevní scény zaujmou a body naskočí) na čistotu stavby a věrnost předloze se moc nehledí. (to asi ani v bodovačkách myslím loni vyhrál MR zcela nesmyslný Cromwell) takže pokud chceš soutěžit musíš tomu něco obětovat Smile nebo stavět tak jak se ti líbí, mít z toho radost a holt na soutěžích se neumísťovat na předních místech:-)
Myslím že ani paličovo moc pěkně a správně postavené modely toho moc nevyhrály a obvykle jsou před nimi věci o dost horší. Ale tak už jsou pravidla nastavena a pokud to lidem vyhovuje proč se s tím trápit Smile
URL : https://www.valka.cz/Cromwell-Mk-IV-Mk-VI-a-Cromwell-ARV-t31494#113773Verze : 0
Fajn děkuji za odpověď. Nezbude mi tedy nic jiného, než to vyzkoušet. Objet pár soutěží a nasbírat zkušenosti. Doufám, že to bude alespoň sranda...Wink
URL : https://www.valka.cz/Cromwell-Mk-IV-Mk-VI-a-Cromwell-ARV-t31494#113839Verze : 0
Hlavně je třeba se nenechat znechutit od nekterých úsťovkářů
URL : https://www.valka.cz/Cromwell-Mk-IV-Mk-VI-a-Cromwell-ARV-t31494#113895Verze : 0
to Sherman ono na rozdíl od oficiálního názoru (je ofifciální jen tím že ho prezentuje Jezevčík Smile ) je háček v tom že ti "úsťoví brzdaři" obvykle o předloze něco ví, což se obvykle u mnoha Migistů těžko hledá, no a pokud model má zobrazovat předlohu tak se možná obejdeš bez pigmentů, ale neobejdeš se bez znalosti věci samé (tedy i té úsťovky Smile ) No a já už viděl příliš mnoho zprasených modelů od právě slavných migistů (z metru nádhera zblízka hnus) že na tohle jezevčíkovo dělení moc nevěřím (spíš na něj většinou věří ti co o předloze houby vědí)
URL : https://www.valka.cz/Cromwell-Mk-IV-Mk-VI-a-Cromwell-ARV-t31494#113930Verze : 0
Dovolím si několik komentářů:
"Migova" škola je z mého pohledu velmi zajímavá, protože:
1) prosazuje kooperaci a vytváří intenzivní vztahy mezi modeláři - jeden lepí model, druhý jej pak barví, patinuje, "pofiltrovává" atd.
Můj komentář zní: co si koupím, to si postavím, nabarvím, vypiplám a pak jsem ve výhodě - s časem totiž přijdu na to, že jsem to celé pos.al a pak se na nikoho nezlobím (přece se nebudu zlobit sám na sebe)...
2) zajímá se o jednu z lidstvem relativně opomíjených vědních disciplín - muzejnictví/resp výstavnictví - neboť předmětem je stavba modelů vozidel či bojové techniky, které jsou zřetelně vzhledem k opotřebení povrchů dlouho vystaveny působení povětrnostních vlivů stáním na otevřené ploše
Můj komentář zní: muzejní exponáty, zvláště ty skladované v depozitářích pod otevřeným nebem, jsou skutečně těžce "jeté" a tomu odpovídá i "weathering" = opotřebení klimatickými podmínkami. Mne zajímají mašiny "živé", v provozu - a vzhledem k potvrzené průměrné životnosti v boji na opotřebení moc času nezbývá, jen tak trochu... Ale pozor, každý (byť jen bývalý) voják ví, jak dokáže "svítit každý kousek pancíře, "odřeného" na kov - a protože to přitahuje oči střelců protitankových zbraní a vzápětí jejich palbu, tak každé takové místo je při první příležitosti "zatřeno", opraveno, zamaskováno, ... Ono totiž stačí, že svítí vodící zuby na článcích pásů, sklo optiky atd.
Migovy filtry jsou podle mého názoru velmi dobrá věc, ale jako vojáka mně učili improvizovat - stejnou práci zastane i dobře namíchaná vodovka (různých odstínů a intenzity) - zatéká do spár, dá se roztírat a vytírat, stříkat,... nesmrdí ředidlem a má je v tašce můj syn...
3) úzce souvisí s jedním z oborů kouzelnictví - tím myslím umění iluzionistů - neboť člověk v roli pozorovatele vidí to, co vidět ve skutečnosti není...
Můj komentář zní: pokud vidím to, co ve skutečnosti vidět není, tak se s tím moc (nahlas) nechlubím, protože mne může poslouchat doktor (samozřejmě ne ten, co dělá právo...), pokud bude dostatečně aktivní, tak mi na to stanoví diagnózu a s mým modelařením bude konec - ve vypolstrované cele mi bude chybět elektrická zásuvka, ke které bych připojil frézku nebo stříkací pistoli nehledě na to, že peníze (důchod) mi v takovém případě na ruku nedají, do modelářského obchodu mne bez statného ošetřovatele nepustí a pokud se mi bude třeba jen zdát o skalpelu, tak skončím na elektrošocích...


V každém případě to ale nezatracuji, neboť je to jeden z úhlů pohledu - každý máme na něj právo a nemusíme si kvůli rozdílným názorům rozbíjet hubu...
A navíc se právě o tomhle tématu dá mluvit a mluvit... což jsme s bitaxem už mnohokrát absolvovali.
Proto s klidem připojuji svůj podpis pod jeho specifikaci strategie (diametrálně odlišné) pro soutěže "bodovací" a "divácké".


Na rodinu na nedělním výletě totiž spolehlivě zabírá: model VELKÝ a BAREVNÝ, se spoustou lidiček v akčních pózách a minimálně jednou "akcí" HUMORNOU, dál tam musí být ZVÍŘÁTKA a taky NĚJAKÝ IDEOVÝ NÁBOJ.
Příklad: B-24 Liberator 1/48, kamufláž "bomber leader" (velké barevné kruhy na křídlech, lesklý stříbrný základ), jeden motor svěšený a na něm dělá pět mechaniků, druhý motor odkrytovaný, kolem stroje hraje osádka do půl pasu svlečená baseball a ve stínu výškovky se miluje "tail gunner" s místní WAFKOU, piknikový koš jim přitom plundruje psí miláček sousední perutě RAF (alespoň malá pomsta za "prznění ostrovní rasy"). Ještě jsem zapomněl - na pravém křídle musí být voják s koštětem a kýblem (myje povrch letadla) a na výškovce stojí další borec a "čurá" přímo do kyblíku se šampaňským, které si tam vzali ti dva z páru, milujícího se na dece ve stínu výškovky...


Strašná představa? Zdá se to nereálné? Je to snad přímo blbost?
NE, NE, NE! Právě tohle musíš postavit a všechny ostatní soupeře na soutěži typu "líbí - nelíbí" necháš hluboko v poli poražených...
URL : https://www.valka.cz/Cromwell-Mk-IV-Mk-VI-a-Cromwell-ARV-t31494#113946Verze : 0
Tak, tady je pokračováníčko - Cromwell Mk.IV s krásným jménem TONČA. Opět obtisková verze OK Decals - zaplať pámbů za ně...
Mimochodem - tady je vidět, čemu se říká stříbření - to je, když obtisky úplně "nesednou" a projeví se to až po závěřečném přelakování.
Už jsem rezignoval a vyhodit ji (Tonču) nemíním...
URL : https://www.valka.cz/Cromwell-Mk-IV-Mk-VI-a-Cromwell-ARV-t31494#113982Verze : 0
Další "dekálová verze" - opět OK Decals - Preiningerův velitelský Cromwell Mk.VI.
Stavěl jsem ho asi tak dva dny (káco, věř mi, bitaxe ti to může potvrdit) spolu s dalšími dvěma (ano, skutečně šlo o pásovou výrobu) Cromwelly na Vánoční cenu v Uherském Hradišti...
Veselá příhoda z natáčení: ve finále (někdy kolem 03:00 ráno ve čtvrtek) jsem se chystal lakovat s perspektivou "prášení" někdy kolem poledne, pak se trochu dát dohromady (rozumějte dospat) a s naplánovaným pátečním přesunem do Budějovic (naložit bitaxeho) a pak hurá na Moravu...
Ale zpátky - zkontroloval jsem plechovečku "humbroláckého" laku a s přesvědčením, že "už to vzhledem k objemu zbytku laku a počtu stříkaných modelů nemá cenu dávat do krabičky od filmu" (obvyklý šejkr) jsem z hranaté skleničky dolil do plechovečky "ředidlo" (později pochopíte, proč v uvozovkách) a začal jsem "šejkrovat".
Když mně začala brnět ruka v zápěstí, otevřel jsem plechovečku a koukal se na hmotu.....která ve mně svou barvou a konzistencí evokovala myšlenky na slazené mléko značky ...
Pocit beznaděje - jiný lak nemám, plechovečka byla poslední zbytek, do kterého jsem nalil já trouba... změkčovací "vodičku" (Humbrol dodává ve stejných hranatých sklenicích...
Ráno v pátek cesta do obchodu, prodavač krčí rameny...Humbrol lak nemáme, je tu matná Agama, nebojte se, tisíce děkovných dopisů..., řeďte ředidlem S600?, výsledek zaručen.


Jak řekl, tak jsem učinil a pak jsem v pátek ráno koukal jak vydra - všechny tři modely se po 16-18 hodinách "schnutí" leskly jak psí kou.e - nepřejte si slyšet ty nadávky...
Zmatněly až za drahnou dobu - prodavač měl přece jen pravdu.


Takže tady je..., dříve nebo později dostane i osádku...
URL : https://www.valka.cz/Cromwell-Mk-IV-Mk-VI-a-Cromwell-ARV-t31494#114026Verze : 0
jo, jo, pekne modely. Jen jak se divam na ty prvni dva (Tabor atd), tak bych rekl, ze maji korbu typu "C" (to je ta puvodni ve stavebnici). Korba "D" ma uz jinak resene kryty motoru.
URL : https://www.valka.cz/Cromwell-Mk-IV-Mk-VI-a-Cromwell-ARV-t31494#115190Verze : 0
No vida, přece jen někdo čte pořádně… Nebudu se snažit dělat z nevýhody výhodu, opravdu to byl překlep, prostě taková blbá administrativní chyba…
Upozornil mne na to starší syn a hned jedním dechem dodal něco ve smyslu: „…tak to tam nech jako „kontrolní smítko“, aspoň uvidíš, kolik lidí si toho vůbec všimne…“.
Moc dlouho mne přemlouvat nemusel, jsem pro každou kulišárnu – a protože jsem líný a komentáře jsem kopíroval a pak přepisoval, ocitlo se tam předmětné „D“ místo správného „C“ hned několikrát…


Samozřejmě je to korba C, pro představu přikládám oskenovaný obrázek z ruského sešitu „Krejserskij tank Cromwell“, který je zřetelně prostou kopií polského sešitu Cromwell vydavatelství Militaria.
Na obrázku jsou (snad) dobře vidět rozdíly v provedení paneláže krytu motor převodového prostoru a odlišnosti v provedení příklopů řidiče a dolního střelce. Stejně mám pocit, že jim tam chybí ta verze s příklopem řidiče z jednoho dílu, který se vyklápěl vpravo nahoru podle hrany stropního pancíře - že by korba Vauxhall???


Musím přiznat, že kolega ptr byl buď jediný, kdo si toho všiml a nebo byl jediný, kdo se nebál se ozvat… Z jeho „curriculum vitae“ tady na válce jasně vyplývá, že dlouho, dlouho mlčel a pak na první ránu… zásah do černého…


Dobrý postřeh a děkuju, pokud to půjde, tak ty chyby ještě opravím.
URL : https://www.valka.cz/Cromwell-Mk-IV-Mk-VI-a-Cromwell-ARV-t31494#115240Verze : 0
hlavne mi zraje ve skrini jak 1/35 tak i 1/72 Cromwell - chci oba CSIABg a jeste nemam vybrany konkretni stroj - ale uz vim, ze to bude s korbou "F" - zatim sbiram odvahu a podklady na konverzi. O CSIABg toho zase tolik moc nemam, takze kazda informaci je pro me cenna.
URL : https://www.valka.cz/Cromwell-Mk-IV-Mk-VI-a-Cromwell-ARV-t31494#115371Verze : 0
Obávám se, že nejsem jediný, kdo má podobný názor, ale nemohu si pomoci - dělat současně modely 1/72 a 1/35 je tak trochu tříštění úsilí - pokud ovšem člověk zrovna nechce udělat dioráma pod námětem "Já, můj stroj a jeho RC model....".
Pokud mohu doporučit, věnuj se jednomu měřítku, samozřejmě se nevylučuje postupný vývoj (podle klasického schématu: 1/72 Kovozávody - letadla, "sametová", otevření trhu nebo "socialistická" vojna - učebna cizích armád nebo prostě "zabíjení času" - dále bojová technika nebo letadla či vrtulníky podrobnějších měřítek atd., atd., atd.
URL : https://www.valka.cz/Cromwell-Mk-IV-Mk-VI-a-Cromwell-ARV-t31494#115421Verze : 0
To palič: PŘředstav si sérii jednoho tanku, třeba T34 v měřítcích 1/87; 1/72; 1/48; 1/35; 1/16....to by bylo taky jistě zajímavý téma.....dle mého názoru není jednotné měřítko nutností. I když jsem sám věrný, docela se těším na nějaký model 1/72, u kterého si trošku odpočinu...a nebo taky ne...Wink
URL : https://www.valka.cz/Cromwell-Mk-IV-Mk-VI-a-Cromwell-ARV-t31494#115474Verze : 0
No Káco, idea to jistě je zajímavá, ale naráží na jedno základní úskalí - v rozdílných měřítkách dochází naprosto nevyhnutelně k tomu, že ne každý detail dokážeš zkonstruovat - čím menší model, tím hůře ztvárnitelný detail... pokud nepatříš mezi "sovětské umělce - miniaturisty", pak prostě velblouda nebo vlak v uchu jehly neuděláš.
Prostě a jednoduše - mít řadu jednoho typu od 1/144 až po 1/16 nebo třeba 1/9) je totéž, jako srovnávat skutečný vzor s modelem - míra "podobnosti" se nikdy nemůže rovnat 1, ale je dána velikostí měřítka...
URL : https://www.valka.cz/Cromwell-Mk-IV-Mk-VI-a-Cromwell-ARV-t31494#115491Verze : 0
Souhlasím s paličem, kdysi jsem pár "knoflíků" postavil, ale nějak to nebylo "ono" , prostě to měřítko je na techniku moc malé (aspoň podle mne) a dochází k příliš velkému zjednodušení. Jinak Kácův nápad jsem v reálu viděl v Mošonu, nejmenší kousek byl v rozměru 1/288 a nad ním bylo zvětšovací sklo aby se na to dalo koukat Smile moc mne to nenabudilo k tomu že bych podobnou stavebnici (má to tři díly) chtěl. Problém je že většinou ani technika s letadly nevypadá nic moc - je o dost menší a zaniká. Prostě 1/35 je asi tak správný kompromis mezi možností udělat detaily a ještě mít sbírku (tedy prostorem)
URL : https://www.valka.cz/Cromwell-Mk-IV-Mk-VI-a-Cromwell-ARV-t31494#115530Verze : 0
Ja s vama souhlasim. Normalne delam /135, ale toho revellovskeho Cromwella jsem si koupil proto, ze je to perfektni stavebnice a taky clovek obcas potrebuje bojovat s AMS (advanced modeller syndrome - syndrom pokrocileho modelare - zacina to zbesilym rezacem a konci ustovym brzdarem) - i kdyz me to uz zase chytat a chci zase delat konverzi.


Kdyz je to chlubitko, tak nektere z mojich modelu se daji videt napr. zde:
https://www.track-link.net/gallery/1410
https://www.track-link.net/gallery/1722
URL : https://www.valka.cz/Cromwell-Mk-IV-Mk-VI-a-Cromwell-ARV-t31494#115606Verze : 0
No abys mohl dělat konverzi tak musíš být "úsťový brzdař" ne absolvent migovy pomocné školy Smile jinak to nedopadne dobře. Modely jsou fakt pěkné, jen na té T-34 se mi zdá že tam máš o madlo víc v místě kde je na levé straně nádrž (jinak tam po jejích uchytech obvykle něco zbyde) a hlavně na levé straně byla v jedné nádrži nafta a v druhé olej (celkem ve třech byla nafta a v jedné "maslo") a nejsem si z hlavy jist která byly ta s olejem (jestli ta přední co ti chybí nebo ta zadní) Prostě mi to přijde zvláštní, ale je to spíš pocit že to možná má být jinak Sad Možná to dělá jen úhel ze kterého je to focené.
URL : https://www.valka.cz/Cromwell-Mk-IV-Mk-VI-a-Cromwell-ARV-t31494#115615Verze : 0
Tak ted si me dostal (s tou ctvrtou nadrzi a madlem navic)! Videl jsem hodne fotografii i vykresu, ale na vsech byl ty nadrze jen tri (pouze jedna na leve strane)!.
Nasel jsem jen jednu fotku (stroje z muzea), ktery ma drzaky i na tu ctvrtou (nadrz tam neni), nicmene to madlo tam je.


Ten model je uz dost stary (cca 5 roku), spoustu veci bych na nem ted uz udelal jinak.
URL : https://www.valka.cz/Cromwell-Mk-IV-Mk-VI-a-Cromwell-ARV-t31494#115625Verze : 0
No, máme čas po vánocích, čas překvapení je za námi a pro mne je tu tak trochu čas „rozčarování“.
To rozčarování souvisí s 2. sešitem ModelářE, který jsem si „naježil“ pod stromeček, konkrétně s článkem pana Zdeňka Čižinského nazvaným Cromwelly československé brigády.
Počítal jsem s tím, že tohle téma v chlubítku dříve nebo později stejně otevřu (třeba abych modely „oživil“ slibovanými osádkami), nepočítal jsem však s tím, že to bude zase až tak brzy a navíc, že to bude „friendly fire“ – tedy palba do vlastních řad.


Výše zmíněný článek totiž dokazuje, že jak můj (mluvím samozřejmě o modelech) Cromwell Mk.VI BRUMOVICE (WD imatrikulace T187843), tak vozidlo téhož typu s WD imatrikulací T120529 (Preiningerův velitelský stroj „32“) jsou vozidla s korbou D a tedy šikmo děleným řidičským příklopem a samozřejmě jinak dělenými kryty motorpřevodového prostoru, než jak je modeláři nabízí Cromwell od Tamiye.


Pokud se týče „vyprošťováku“ s imatrikulací WD REC 189669, také ten byl cílem „friendly fire“, neboť fotografie v článku, tak jak byl zmíněn výše, jasně dokazují, že jde v zásadě o hrubě předělaný Centaur, což je dáno nejen použitím (některých) „děrovaných“ pojezdových kol, ale hlavně o tom svědčí starší typ kulové lafety kulometu v korbě a vepředu šikmé (tedy starší) blatníky.


Svádí mne to k zamyšlení, do jaké míry mám být naštvaný na autory obtiskových aršíků firmy OK Decals, protože tyto na výše uvedené skutečnosti samozřejmě neupozorňují (a přitom podle mého názoru alespoň část důkazních fotografií museli autoři při tvorbě návrhu použít), dále k úvaze nad tím, proč (alespoň) většina z majitelů/držitelů historických podkladů a zvláště fotografií tyto „suší“ a v podstatě „utajuje“ – vidím jediný důvod, kterým snad může být poněkud „nejistá vidina jistého výdělku“ v případě knižní publikace fotografií.


Nicméně k tomu všemu přijímám následující závěry:
- tyhle modely ničit a (snad ani) předělávat už prostě nebudu, protože je mám rád – věnoval jsem jim čas a práci
- v důsledku jsou (i přes ty chyby) pro mne a snad i pro ostatní poučením, že „úsťová brzdařina“ se v zásadě vyplácí – dříve nebo později se totiž objeví něco, co vyvrátí všechny dosavadní poznatky o daném vozidle (jako předloze modelu) a místo jeho stavby budeme odsouzeni jen k věčnému „diskutování“ nad spornými či nejasnými podklady a kritizování modelů již postavených, neboť tyto jsou zatíženy nedávno odhalenými chybami….
- přitom vím, že se nestanu úsťovým brzdařem a nebudu se bát dále stavět modely, protože si chci postavit Cromwella Mk.VI HOŘELICE, „Kristkův“ MK.IV (T187555) a taky Mk.IV (T188045 - i s přihlédnutím k jistým nejasnostem ohledně kamufláže tohoto vozidla), určitě „půjdu do“ Mk.VI T 120524 (flekatá), chladným mne nechává ani Crusader „SCRAP“, chystám se i na poválečnou MK.VI s velkým číslem 72 z přehlídky na Strahově, spoléhám na to, že se brzy objeví (další) kvalitní podklady na československé Stuarty, Brencarriery, kolovou techniku atd.atd…
URL : https://www.valka.cz/Cromwell-Mk-IV-Mk-VI-a-Cromwell-ARV-t31494#140124Verze : 0
No, abych si tu jenom nesypal popel na hlavu, ve výše zmíněném článku (který je z mého pohledu velmi povedený) se vyskytuje několik málo chybiček...
Například na nákresu kotvících prvků na krabice na věži (ty boční, s rozdílnou velikostí vlevo a vpravo) je zřetelně vidět, jak autor kreseb v bokorysu "ujel" až za hranu obou bočních pancířů věže... a na fotografii zobrazený Cromwell HOŘELICE není Mk.IV, jak je uvedeno, ale MK.VI, tedy vozidlo s houfnicí OQF Mk.I ráže 95 mm.


Navíc jsem si všiml (a snad nebudu v budoucnu zklamán), že na jedné z fotografií Centauru ARV s WD imatrikulací REC 188669 je vidět ještě jedno "ÁeRVéčko", které by podle kulové lafety dolního kulometu v korbě teoreticky mohlo být skutečným Cromwellem ARV Mk.I
URL : https://www.valka.cz/Cromwell-Mk-IV-Mk-VI-a-Cromwell-ARV-t31494#140125Verze : 0
Po přečtení článku o čs Cromwellech v Sešitu Modeláře od Zdeňka Čižinského jsem začal řešit stejný problém. Mám svého Cromwella začít "překopávat", nebo ho alespoň zastrčit dozadu do kouta vitríny, aby nebylo vidět, že má špatnou velitelskou věžičku a poklop řidiče...? Článek v Modeláři je velice povedený, ale nejspíš nasadil spoustě z nás podobného brouka do hlavy.
No nic - mám v krabici dalšícho Cromwella a v hlavě představu, že to tentokrát bude typ F, se schránkami na věži. Zakoupil jsem (zde na obchod válka -samozřejmě Smile ) tedy ještě doplňkový set od Verlindenu a začínám uvažovat, co všechno bude třeba upravit. Dosud jsem přemýšlel, jak upravit korbu na typ F - hlavně jak udělat boční dvířka u řidiče. (autor článku to vyřešil konverzním setem, což se mi -za ty prachy- nechce a tak jsem zatím rozhodnut řezat a tmelit...) Teď, když se rozhoduji jaký konkrétní stroj v barvách CIABG si postavím jsem začal řešit i otázku velitelské vížky. Bohužel jsem zjistil, že všechny "mašiny", které se mi líbí ( WD T188472, T188582) mají (s velkou pravděpodobností) nový typ věžičky. Autor se zmiňuje o tom, že použil díl z tanku Churchill. Takže jsem několik dní opatrně obcházel okolo již postaveného Churchilla a přemýšlel, jak odtud velitelskou věžičku opatrně vyříznout (utrhnout, vyrvat, vysekat...), abych ji mohl nechat odlít a použít na Cromwella. A ejhle - ať počítám, jak počítám -můj Churchill od Tamiye má "all round vision cupola" ne s osmi, ale se šesti periskopy.
A teď babo raď...


Mimochodem v budoucnu taky se chystám na Mk IV. WD T188045, protože si prostě nemůžu pomoct, ta dvoubarevná kamufláž je neodolatelná. Takže otázka do davu: můžete mi někdo poradit jaký typ korby tento stroj měl? Soudě podle WD by to měla být korba F, ale podle fotografií (vlastně fotografie), kterou na těchto stránkách zveřejnil Palič a Vilém Fencl si myslím, že je to starší typ korby (C-D)... A druhá otázka: jaký typ velitelské kopule tento stroj měl?
Díky za připomínky a odpovědi.

P S. ještě jeden dotaz. Nevíte zda někdo nedělá hlaveň 90mm houfnice (na Cromwella Mk VI CS)...
URL : https://www.valka.cz/Cromwell-Mk-IV-Mk-VI-a-Cromwell-ARV-t31494#143749Verze : 0
To Kelby:
1. jsem rád, že žiješ...
2. nasadil's mi brouka do hlavy a šel jsem to (počet periskopů) přepočítat - je jich tam skutečně 8 - 5x samostatně (1 dopředu, 2 do stran a 2 šikmo vpřed a 3x pod jedním krytem (mají tam být "přepážky") směrem dozadu a dozadu do stran - někde jsem sem dával fotky z Churchilla (Bovington) a Cometa (Drážďany), tam je to vidět...
URL : https://www.valka.cz/Cromwell-Mk-IV-Mk-VI-a-Cromwell-ARV-t31494#143751Verze : 0
Ahoj Paliči.
Díky za bleskurychlou reakci.
No hurá. Zrovna koukám na Churchilla a říkám si, že asi pod tím dlouhým krytem bude víc periskopů....
( ponaučení pro příště: dřív než se začnu vykecávat na fóru, musím se naučit počítat alespoň do osmi)
Takže si myslíš, že věžičku z Churchilla lze bez obav použít?
URL : https://www.valka.cz/Cromwell-Mk-IV-Mk-VI-a-Cromwell-ARV-t31494#143752Verze : 0
Jo klidně můžeš, já už tam ty "přepážky" doplnil a teď řeším stejnou otázku - kdo mi to odleje (aspoň 10x) - jen nějak nevidím světlo na konci tunelu...
URL : https://www.valka.cz/Cromwell-Mk-IV-Mk-VI-a-Cromwell-ARV-t31494#143767Verze : 0
to palič ta věžička je ve stavebnici samostatně? Tedy jako díl co se někam lepí? Možná ...
URL : https://www.valka.cz/Cromwell-Mk-IV-Mk-VI-a-Cromwell-ARV-t31494#143822Verze : 0
To bitaxe: jestli teď paroduješ styl vkládání příspěvků uživatele Chr.. Am..., tak se Ti to podařilo, dostal jsi mne a máš bod k dobru Wink .
Pokud se týče věžičky velitele, například firma Acc..... Arm... ji nabízí jako "correction piece" pro konverzi na Cromwell Mk.VII spolu s dalšími díly jako bedny na věž, zesílený pancíř věže atd....
Na Churchillu Mk. VII a Crocodile je věžička samozřejmě samostatná a "světe div se" na věž Cromwellu se svým průměrem hodí.
Je složena z vlastního "základu", příklopu a vnitřního polstrování. Příklop (dvoudílný) je vylisován jako jeden díl a musí se řezat, pak přidělat "pásek" jako rantl na jednu jeho část.
Z původního příklopu (Cromwellu) je možné použít ty polstry - vypadají totiž lépe...
Základna věžičky sama o sobě potřebuje dodělávku - do zadní "polosféry" totiž směřuje pod jedním krytem jedna "velká díra" - no a ta musí být rozdělena na tři části, protože "hostí" tři periskopy - a o tom to je.
Tvoje "možná" snad chápu dobře - a to by bylo dobře...
URL : https://www.valka.cz/Cromwell-Mk-IV-Mk-VI-a-Cromwell-ARV-t31494#143834Verze : 0
Ne nikoho neparoduju, a myslím že mne chápeš správně já mám churchilla (dokonce dva) takže třeba se domluvíme Smile možná i na tom kdo to odleje Smile
URL : https://www.valka.cz/Cromwell-Mk-IV-Mk-VI-a-Cromwell-ARV-t31494#143849Verze : 0