Název: Name: | Morane-Saulnier MS.410 C.1 | |
Originální název: Original Name: | Morane-Saulnier MS.410 C.1 | |
Kategorie: Category: | stíhací letoun | |
Výrobce: Producer: | DD.MM.1940-DD.MM.1940 Aéroplanes Morane-Saulnier, Puteaux / | |
Období výroby: Production Period: | DD.MM.1940-DD.MM.1940 | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | 5 + 74 | |
První vzlet: Maiden Flight: | DD.01.1940 1st prototype (Nr.1028) | |
Osádka: Crew: | 1 | |
Základní charakteristika: Basic Characteristics: | ||
Vzlet a přistání: Take-off and Landing: | CTOL - konvenční vzlet a přistání | |
Uspořádání křídla: Arrangement of Wing: | jednoplošník | |
Uspořádání letounu: Aircraft Concept: | klasické | |
Podvozek: Undercarriage: | zatahovací | |
Přistávací zařízení: Landing Gear: | kola | |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Hmotnost prázdného letounu: Empty Weight: | 1923 kg | |
Vzletová hmotnost: Take-off Weight: | 2581 kg | |
Maximální vzletová hmotnost: Maximum Take-off Weight: | ? kg | |
Rozpětí: Wingspan: | 10,610 m | |
Délka: Length: | 8,170 m | |
Výška: Height: | 3,250 m | |
Plocha křídla: Wing Area: | 15,98 m2 | |
Plošné zatížení: Wing Loading: | 161,514 kg/m2 | |
Pohon: Propulsion: | ||
Kategorie: Category: | pístový | |
Počet motorů: Number of Engines: | 1 | |
Typ: Type: | Hispano-Suiza 12Y-31 kapalinou chlazený vidlicový dvanáctiválec výkon 632,5 kW (860 k v h= 3 250 m. Vrtule trojlistá s nastavitelným úhlem náběhu typu Ratier 1607 o průměru 3 100 mm. | |
Objem palivových nádrží: Fuel Tank Capacity: | 406 l v trupové nádrži a později 2x 146 l v podkřídelních neodhazovatelných nádržích | |
Výkony: Performance: | ||
Maximální rychlost: Maximum Speed: | 509 km/h v 4000 m1) | |
Cestovní rychlost: Cruise Speed: | 400 km/h v 5000 m | |
Rychlost stoupání: Climb Rate: | 8,67 m/s | |
Čas výstupu na výšku: Time to Climb to: | ? min do ? m | |
Operační dostup: Service Ceiling: | 8500 m | |
Dolet: Range: | 760 km | |
Maximální dolet: Maximum Range: | 1500 km | |
Výzbroj: Armament: | 1x pevný kanón HS-404 ráže 20 mm uložený mezi válci motoru a střílející osou vrtule s 60 granáty a 2x pevný kulomet MAC M-1934-39 ráže 7,5 mm v křídlech s 550 náboji pro každý v pásových podavačích. | |
Uživatelské státy: User States: | | |
Poznámka: Note: | 1) S použitím ejektorového výfuku MS.410 byla vlastně modernizací pro MS.406, která měla probíhat jak v montážních závodech tak na letištích. Modernizace mělo být dosaženo modernizačními soupravami, které měly zvýšit bojovou hodnotu starších MS.406. Úprava spočívala v: - montáži pevného chladiče (u MS 406 byl zasouvací), aby se odstranilo přehřívání motoru v boji. - montáži nového křídla se čtyřmi kulomety MAC 1934, které již neměly bubnové zásobníky s 300 náboji, ale nábojový pás s 550 náboji. - instalaci ejektorových výfuků, kde výfukové plyny strhávaly vzduch a vytvářely tak mírný dopředný tah (vyzkoušeno na jediném stroji). Výroba a následná úprava probíhala od přelomu let 1939/40, do konce války však bylo upraveno jen několik málo ( 5?) kusů letadel. Po kapitulaci bylo v Clermont-Ferrandu modernizováno, pod německým dohledem, pravděpodobně 74 stíhacích MS.406 C1, ale modernizace mnohdy spočívala pouze v instalaci nového křídla. Poměrně jistý údaj je dodávka 9 letadel do Finska. Několik letadel bylo dodáno také do Chorvatska. | |
Zdroje: Sources: | Bartłomiej Belcarz, Morane MS 406C1, Caudron Cyclone CR 714C1, Bloch MB 151/152, Polskie Skrzydła 2, Sandomierz, Poland, Stratus, 2004, ISBN 83-89450-21-6. Gaston Botquin, M.S.406, Monografie Lotnicze No. 28, Gdańsk, Poland, AJ-Press, 1996, ISBN 83-86208-46-5. William Green and Gordon Swanborough, The Complete Book of Fighters, New York, Smithmark, 1994, ISBN 0-8317-3939-8. Zbyněk Válka, Stíhací letadla 1939-45, Votobia, 1999, ISBN 80-7198-396-9 www.aviastar.org www.historyofwar.org http://www.2wojna.pl/encyklopedia-fr-sam-001.html http://www.airwar.ru/enc/fww2/ms410.html archiv autora |
URL : https://www.valka.cz/Morane-Saulnier-MS-410-C-1-t30294#109622Verze : 0
M.S. 406 byl v době svého zavedení sice solidní letoun, ale ke konci roku 1939 bylo už zřejmé že jeho výkony zaostávají. Vzhledem k tomu že počet vyrobených strojů byl značný, a výroba ještě běžela, bylo rozhodnuto vyvinout vylepšení, která by bylo možno zpětně namontovat na už vyrobené stroje a prodloužit tak jejich životnost. Změny se týkaly v prvé řadě křídla, které bylo zesíleno a do nějž byly namontovány 4 kulomety MAC 34 místo dvou. Jejich zásobování se změnilo z bubnového zásobníku na nábojový pás, což umožnilo lepší využití prostoru v křídle a tím i výrazné zvětšení nesené zásoby munice. Další změna se týkala chladič kdy byl nepříliš vyhovující polozatahovací chladič nahrazen větším pevným, což umožnilo lépe využívat výkon motoru (nedocházelo k přehřátí) a poněkud i zlepšilo rychlost (ve výškách nad 4000 m o cca 20 km/h). Dalším připravovaným zlepšením měly být ejektorové výfuky. Zlepšená křídla a chladič byly testovány na přestavěném stroji v průběhu ledna a února 1940 a na základě testů byla objednána výroba 500 párů křídel, počet objednaných chladičů se mi nepovedlo zjistit. Upravené výfuky byly zkoušeny v dubnu 1940, ale zřejmě nebyly nikdy na konvertovaných strojích použity a k objednání vůbec nedošlo. Před pádem Francie se povedlo upravit 5 strojů, ale není jisté zda byly konvertovány v plném rozsahu nebo šlo jen o výměnu křídel. Další byly v rozpracované fázi a souprav křídel se údajně vyrobilo 150. Po německé okupaci konverze pokračovaly a celkem bylo přestavěno 74 (jinde se tvrdí 75) strojů. Mnohé ale byly konvertovány jen výměnou křídel a chladič zůstal v původní verzi. Několik strojů upravených na standard M.S.410 bylo dodáno do Finska, podle finských zdrojů šlo o 11 strojů M.S.410 s trupovými čísly: MS-606, 607, 612, 614...618, 621, 624, 310, poslední číslo ale bylo původně přiděleno (stejně jako všechny z řady 300) stroji M.S. 406 dodanému ještě Francií. Další přestavěné stroje sloužili Němcům jako cvičné ve Francii kde tvořily, výzbroj výcvikových jednotek spolu s M.S. 406 a dalšími typy. Některé finské (asi 4 kusy) byly v roce 1944 přestavěny do podoby "Mörkö Morani".
zdroj: www.aviastar.org
http://www.sci.fi/~ambush/faf/morane.html
www.geocities.com
zdroj: www.aviastar.org
http://www.sci.fi/~ambush/faf/morane.html
www.geocities.com
URL : https://www.valka.cz/Morane-Saulnier-MS-410-C-1-t30294#252219Verze : 0
Morane-Saulnier MS.410
Zdroj:
www.aviastar.org
Zdroj:
www.aviastar.org
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/Morane-Saulnier-MS-410-C-1-t30294#252147Verze : 2
Pro možnost odpovídání na příspěvky a zakládání nových témat je třeba se zaregistrovat a přihlásit.