Jokosuka K5Y [Willow]

Yokosuka K5Y - přehled verzí

Yokosuka K5Y - přehled verzí


Japonské označení: 九三式中間練習機 - Kyūsan shiki chūkanren shūki (Námořní pokračovací cvičný letoun Type 93)


Allied reporting name: "Willow



Označení Provedení letounu - popis
Yokosuka K5Y1 verze s kolovým podvozkem, vznik v roce 1933 a sériová výroba od roku 1934, masová produkce
Yokosuka K5Y2 verze s plováky, výroba od roku 1940, sériová výroba
Yokosuka K5Y3 verze s plováky, výkonnější motor, který měl odstranit podmotoravanost letadla
Yokosuka K5Y4 verze s kolovým podvozkem a motorem Hitachi Amakaze 21A o výkonu 480 koní, pouze projekt
Yokosuka K5Y5 verze s kolovým podvozkem a motorem Hitachi Amakaze 15 o výkonu 515 koní - pouze projekt



Vyrobeno celkem 5 770 letounů tohoto typu.
Výroba proběhla u těchto výrobců:
第一海軍航空技術廠 - Dai-Ichi Kaigun Kōkū Gijutsu-shō (1st Naval Air Technical Arsenal), Yokosuka - zpracování projektů, stavba prototypů a 75 letadel.
川西航空機株式会社 – Kawanishi Kōkūki Kabushiki Kaisha, Kagamigahara - 60 letadel
日立航空機 株式会社 – Hitachi Kōkūki Kabushiki Kaisha, Narihira-cho, Hinjo-ku, Tokyo - 1 393 latadla
三菱重工業株式会社- Mitsubishi Jūkōgyō Kabushiki Kaisha, Oh-e machi - 60 letadel
渡辺鉄工所 - Watanabe Tekkoshō Kabushiki Kaisha, Zasshonokuma, prefecture Fukuoka - 556 letadel
中島飛行機株式会社 - Nakajima Hikōki Kabushiki Kaisha, Koizumi - 24 latadla
日本航空工業株式会社 - Nippon Hikōki Kabushiki Kaisha, Tamioka 2 733 letadla
富士飛行機株式会社 – Fuji Hikōki Kabushiki Kaisha, - 896 letadel.



Použité prameny:
Tadeusz Januszewski a Kryzysztof Zalewski, Japońskie samoloty marynarski 1912-1945 díl 2, Lampart, rok 2000, ISBN 83-86776-00-05
http://www.combinedfleet.com/ijna/k5y.htm
www.historyofwar.org
http://www.airwar.ru/enc/sww2/k5y.html



.
URL : https://www.valka.cz/Jokosuka-K5Y-Willow-t28710#100906 Verze : 2
Yokosuka K5Y Wilow


Historie:

第一海軍航空技術廠 - Dai-Ichi Kaigun Kōkū Gijutsu-shō - Námořní letecký arzenál v Jokosuce v roce 1931 navrhl a postavil dva prototypy cvičných letadel, které velení japonského námořního letectva (海軍航空本部 - Kaigun Kōkū Hombu) přijalo ke zkouškám pod označením „Námořní cvičný letoun pro pokračovací výcvik Typ 91“. Letouny byly intenzivně zkoušeny, avšak do výzbroje nebyly přijaty, Kaigun Kōkū Hombu vadila zejména nedostatečná stabilita. Arzenál v Jokosuce byl vyzván, aby letoun upravil podle požadavků námořnictva.


Prací se ujal opět konstruktér Sanae Kawasaki, změněno bylo horní křídlo a podvozek. Výsledkem byl jednomotorový dvouplošník smíšené konstrukce s oddělenými nekrytými kabinami pro instruktora a žáka. Hvězdicový motor Hitachi Amakaze 11 poháněl dvoulistou vrtuli s pevným úhlem náběhu, kryt motoru tvořil prstenec typu Townend. První prototyp byl zalétán koncem roku 1933, zkoušky dopadly úspěšně, bez připomínek ze strany zkušebních pilotů. Letoun byl následně přijat do výzbroje s označením „Námořní pokračovací cvičný letoun Type 93“ nebo zkráceně K5Y1.

Arzenál v Jokosuce neměl výrobní kapacity a tak od ledna 1934 bylo započato s přípravou na sériovou výrobou v továrně 川西航空機株式会社 – Kawanishi Kōkūki Kabushiki Kaisha v Kagamigahaře. Kawanishi z důvodu plného vytížení svých linek, byla do konce roku 1936 schopna vyrobit pouze 60 letadel K5Y1 a K5Y2 což byla plováková verze. Proto byla vyjednána licenční stavba u dalších velkých i malých výrobců, protože velké továrny byly většinou zcela vytíženy výrobou bojových letadel, byla výroba přesouvána zejména do malých továren. Výroba obou verzí probíhala souběžně až do konce roku 1944 či počátku roku 1945.
Další vývoj prakticky neprobíhal, tedy létaly ještě dva prototypy plovákové verze K5Y3, postavené společností 日本航空工業株式会社 - Nippon Hikōki Kabushiki Kaisha, které byly poháněny výkonnějšími motory Amakaze Ha-11-11 21 o výkonu 515 koní, dále již existovaly pouze nerealizované projekty, opět s výkonnějšími motory.


Operační nasazení:
Obě verze sloužily především v pilotních školách v Japonsku, mnoho jich ale sloužilo i u bojových jednotek, kde byly používány ke kurýrním letům a ke kondičnímu létání. Při těchto letech byl brzy zjištěn spojeneckou zpravodajskou službou a pro snadnou identifikaci dostal kódové jméno - Willow (Vrba), dle pravidla cvičná letadla – jména stromů. Ve službě se tento typ udržel po celou dobu války.


Poznámky: výzbroj byla doplňována podle druhu výcviku či nasazení.
Pro nácvik bombardování byly neseny dvě třicetikilogramové pumy, nebo deset desetikolových pumiček.
Pokud se cvičili palubní střelci bylo možno doplnit výzbroj o pohyblivý kulomet Type 92.


Použité prameny:
Rene J. Francillion PhD, Japanese Aircraft of the Pacific War, Naval Institute Press, rok 1987, ISBN-13: 978-0870213137
Robert C Mikesh a Shorzoe Abe, Japanese Aircraft 1910-1941, Naval Institute Press, Annapolis, rok 1990, ISBN: 1557505632
Tadeusz Januszewski a Kryzysztof Zalewski, Japońskie samoloty marynarski 1912-1945 díl 2, Lampart, rok 2000, ISBN 83-86776-00-05
L+K 16/1985, str. 27, Letadla 39-45, Václav Němeček
http://www.combinedfleet.com/ijna/k5y.htm
http://www.aviastar.org/air/japan/yokosuka_k5y.php
www.daveswarbirds.com
http://pwencycl.kgbudge.com/K/5/K5Y_Willow.htm
http://www.airwar.ru/enc/sww2/k5y.html
http://base13.glasnet.ru/aoj/yo/k5y.htm
archiv autora




.
URL : https://www.valka.cz/Jokosuka-K5Y-Willow-t28710#100911 Verze : 1
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více