Main Menu
User Menu

McDonnell Douglas F-15 Eagle

Přehled verzí

McDonnell Douglas (Boeing) F-15 Eagle
Přehled verzí




F-15A Eagle
Základní jednomístná stíhací verze vybavená radiolokátorem AN/APQ-63 a pohonými jednotkami Pratt and Whitney F100-PW-100. Letoun vznikl po skončení Války ve Vietnamu v rámci programu amerického letectva F-X (Fighter Experimental) s cílem vyvinout nový stíhací letoun pro vybojování vzdušné nadvlády. První let proběhl v červenci 1972. Výroba stroje probíhala mezi roky 1972 až 1979 a dala celkem 384 kusů. Tato varianta byla zavedena do výzbroje americké letectva. Od roku 1977 byla dodávána rovněž izraelskému letectvu (programy Peace Fox I a II), které je nasadilo v roce 1982 do bojů v Libanonu. F-15 používané v Izraeli jsou označovány jako Baz.



F-15B Eagle (původně označována TF-15A)
Dvoumístná cvičně-bojová verze odvozená od typu F-15A. Uchovává si bojové parametry jednomístné verze s vyjímkou kratšího doletu a vyšší hmotnosti způsobené instalací druhého kokpitu pro instruktora. F-15B byly zavedeny do výzbroje amerického a izraelského letectva. Jejich výroba probíhala v rozmezí let 1972 až 1979. Celkem bylo zhotoveno 61 kusů této verze.



F-15C Eagle
Verze vyráběná od poloviny roku 1979 je modernizací základní varianty F-15A. Letoun je opatřen výkonnější avionikou (letouny z pozdních sérií byly vybaveny radiolokátory AN/APQ-70) a motory F100-PW-220, které oproti verzi -100 mají vyšší životnost a také menší nároky na údržbu. Přídavné přítrupové nádrže umožňily oproti předchozí verzi zvýšit dolet. Do roku 1985 bylo vyrobeno 483 exemplářů této verze. Kromě amerického letectva byly dodány do Izraele (program Peace Fox III). Dalším uživatelem se od roku 1981 stala Saúdská Arábie (program Peace Sun), jejíž F-15C mají částečně degradované vlastnosti (především vůči americké avionice a zbraňovým systémům). Saúdské F-15C/D byly bojově nasazeny během bojů v Perském zálivu v roce 1991. Americké F-15C se podílely na vybojování vzdušné nadvlády ve všech konfliktech od začátku devadesátých let, ve kterých se angažovalo americké vojsko.



F-15D Eagle
Dvoumístná cvičně-bojová verze odvozená od typu F-15C. Používána Spojenými státy, Izraelem a Saúdskou Arábií. Této verze bylo mezi roky 1979 až 1985 postaveno 92 kusů.



F-15J
Varianta typu F-15C určená pro japonské letectvo. Oproti verzi C se liší především absencí řady amerických systémů pro vedení radioelektronického boje, které byly nahrazeny výrobky japonského průmyslu. F-15J byly vyráběny mezi roky 1981 až 1997 v licenci japonskou společností Micubiši (první kusy ještě zhotovil americký výrobce). Celkem bylo vyrobeno 139 exemplářů.



F-15DJ
Dvoumístná verze typu F-15J odvozená od F-15D a používaná japonským letectvem. Vyráběna byla v USA (12 kusů) i v licenci u společnosti Micubiši (25 kusů).



F-15E Strike Eagle
Dvoumístný úderný letoun schopný operovat v hloubce protivníkova území za nepříznivých povětrnostních podmínek. Možnost vést letecký boj byla u verze E zachována. Do výzbroje amerického letectva byl typ zaveden jako náhrada za F-111. Vývoj byl zahájen v únoru 1984. Výroba probíhala mezi roky 1985 až 2001, zhotoveno bylo 237 kusů. Od začátku devadesátých let se tento typ zúčasnil všech vojenských konfliktů, do nichž se zapojily americké ozbrojené síly.



F-15I Ra’am
Úderná verze vyráběná mezi roky 1996 až 1998 výhradně pro izraelské letectvo, které odebralo 25 exemplářů tohoto provedení. F-15I vychází z verze E, nejvýraznější změnou je použití izraelského systému elektronického boje Elisra SPS-2110. Letouny používá 69. tajeset, která je poprvé bojově nasadila v lednu 1999 při náletech v Libanonu.


F-15IA
Verze "Israel Advanced" vychází z verze F-15 Silent Eagle, je vybavena nátěrem pohlcujícím radarové signály, konformními přídavnými nádržemi, vnitřními zbraňovými šachtami umožňující přepravovat část zbraní uvnitř trupu a nově tvarovanými svislými ocasními plochami.


F-15K Slam Eagle
Vylepšená varianta vycházející z typu F-15E, která byla v počtu 40 kusů vyráběna mezi roky 2005 - 2008 pro letectvi Jižní Koreje. Radar je typu AN/APG-63(V)1, pohonnou soustavu tvoří dva motory General Electric F110-GE-129. Mezi roky 2010 až 2012 by mělo být pro kerejského uživatele vyrobeno dalších 21 kusů.



F-15S
Verze určená pro saúdsko-arabské letectvo je prakticky identická se stroji F-15E, kromě částečně degradovaných parametrů v oblasti vybavení pro vedení boje proti vzdušným a pozemním cílům. Mezi roky 1996 až 1998 postaveno 72 kusů.



F-15SG (původně označována jako F-15T)
Varianta pro singapurské letectvo vycházející z modelu F-15K, od něhož se liší zástavbou radaru APG-63(V)3 s elektronicky vychylovaným paprskem.



F-15SA
Varianta pro letectvo Saudské Arábie,vycházející z modelu F-15E Strike Eagle, výrazná modernizace, radar s aktívním elektronickým skenováním APG-63V3, digitální sklenený kokpit, prilbový zameřovač, systémom elektronického boje, výstražní raketový systém a infračervený senzor AN/AAS-42



F-15SE Silent Eagle
Verze vycházející z F-15E, nesoucí rysy bojových letounů páté generace. Letoun využívá technologie stealth - zbraně jsou primárně umístěny ve vnitřních šachtách na bocích trupu, povrch je tvořen materiálem pohlcujícím radarové vlny (RAM - Radar Absorbent Materials), vertikální ocasní plochy uzavírají 15 stupňový úhel, avionika a elektronické systémy kompletně vyměněny. Nerealizovaná varianta.



F-15QA
Varianta F-15E pro letectvo Kataru, nová konstrukce křídla



F-15EX Advanced Eagle
Varianta F-15E, nová konstrukce křídla, bez speciálních úprav pro zlepšení vlastností stealth, integrace systémů z verze F-15QA, nový HUD a velkoformátová digitální přístrojová deska WAD, nosnost výzbroje 11 000 kg, možnost upgradu z verze F-15C/D



Zdroje
1) Jenkins, D. R.: McDonnell Douglas F-15 Eagle, Aerofax, Leicester, 1998
2) https://en.wikipedia.org/wiki/F-15_Eagle
3) https://en.wikipedia.org/wiki/F-15E_Strike_Eagle
Soušek, Tomáš: Nový F-15EX Eagle na cestě, ATM 2019 / 06
www.timesofisrael.com
URL : https://www.valka.cz/McDonnell-Douglas-F-15-Eagle-t19494#72710Verze : 3
MOD