Main Menu
User Menu
Reklama

26. peruť [1934-1944]

26th Squadron

Lentolaivue 26 (LLv 26 / LeLv 26)

     
Název:
Name:
26. peruť
Originální název:
Original Name:
Lentolaivue 26
Datum vzniku:
Raised/Formed:
10.10.1934
Předchůdce:
Predecessor:
-
Datum zániku:
Disbanded:
14.02.1944
Nástupce:
Successor:
26. stíhací peruť
Nadřízené velitelství:
Higher Command:
01.01.1938-13.09.1941 Letecký pluk 2
13.09.1941-14.02.1944 Letecký pluk 3
Dislokace:
Deployed:
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR ?, ?

Velitel:
Commander:
30.11.1939-06.12.1939 Hinilä, Erkki ( )
06.12.1939-13.03.1940 Harju-Jeanty, Raoul ( )
25.06.1941-01.12.1941 Harju-Jeanty, Raoul ( )
01.12.1941-14.02.1944 Carlsson, Eino ( )
Podřízené jednotky:
Subordinated Units:
Poznámka:
Note:
-
Zdroje:
Sources:
fi.wikipedia.org/wiki/Lentolaivue_26
Finnish Aces of World War 2, Kari Stenman and Kalevi Keskinnen, Osprey Publishing Ltd., 1998, ISBN: 978-1-85532-783-2
URL : https://www.valka.cz/26-perut-1934-1944-t16800#598713Verze : 0
MOD
Lentolaivue 26, LLv 26
(26. letecká skupina)
velitel: Capt. E. Heinilä
umístěn – Heinjoki
10x Bristol Buldog Mk.IV A


stav k 30.listopadu 1939
URL : https://www.valka.cz/26-perut-1934-1944-t16800#61557Verze : 0
MOD
Lentolaivue 26, LeLv 26
(26. letecká skupina)
velitel: Maj. J. Harju-Jeanty
umístěn – Joroinen
1x Brewster 239
28x Fiat G.50


stav k 2.červenci 1941
URL : https://www.valka.cz/26-perut-1934-1944-t16800#61580Verze : 0
MOD
Lentolaivue 26, LeLv 26
(26. stíhací skupina)
19x Fiat G.50
1x Fokker C X


stav k lednu 1944
URL : https://www.valka.cz/26-perut-1934-1944-t16800#61603Verze : 0
MOD
v únoru 1944 proběhlo Finským letectvem přejmenování leteckých útvarů podle taktického určení.
URL : https://www.valka.cz/26-perut-1934-1944-t16800#61635Verze : 0
MOD
Hävittäjälentolaivue 26, HLeLv 26
(26. stíhací skupina)
velitel: Maj. L. Larjo
umístěn - Heinjoki
18x Brewster 239
1x Fokker C X


stav k 9.červnu 1944
URL : https://www.valka.cz/26-perut-1934-1944-t16800#61638Verze : 0
MOD
Velitel:
E. Hinilä (30 list. 1939 - 6 pros. 1939)
J. Harju-Jeanty (6 pros. 1939 - 13 březen 1940)
J. Harju-Jeanty (25 červenec 1941 - 1 pros. 1941)
E. Carlsson (1 pros. 1941 - 1 březen 1944)
L. Larjo (1 březen 1944 - 29 červenec 1944)
E. Metsola (30 červenec 1944 - 4 pros. 1944)


Velitel: (1. letka)
E. Kivinen (19 leden 1940 - 13 březen 1940)
M. Linkola (25 červen 1941 - 14 list. 1941)
A. Lassila (14 list. 1941 - 27 únor 1942)
M. Linkola (27 únor 1942 - 2 červenec 1943)
E. Enroth (2 červenec 1943 - 7 říjen 1943)
J. Ruuskanen (7 říjen 1943 - 9 červen 1944)
E. Teromaa (9 červen 1944 - 27 červen 1944)
C-E. Bruun (27 červen 1944 - 7 červenec 1944)
A. Bremer (7 červenec 1944 - září 1944)


Velitel: (2. letka)
P. Siiriäinen (9 únor 1940 - 13 březen 1940)
E. Kivinen (25 červen 1941 - 17 únor 1942)
L. Hämäläinen (17 únor 1942 - 15 březen 1942)
P. Hyvönen (15 březen 1942 - 10 červen 1942)
L. Hämäläinen (10 červen 1942 - 2 list. 1942)
E. Kivinen (2 list. 1942 - 11 červenec 1943)
L. Hämäläinen (11 červenec 1943 - 25 květen 1944)
A. Lassila (25 květen 1944 - 3 červenec 1944)
M. Linkola (9 červenec 1944 - 30 červenec 1944)
K. Mustonen (30 červenec 1944 - 22 srpen 1944)
E. Teromaa (22 srpen 1944 - 4 pros. 1944)


Velitel: (3. letka)
U. Nieminen (11 únor 1940 - 5 březen 1940)
O. Puhakka (5 březen 1940 - 13 březen 1940)
U. Nieminen (25 červen 1941 - 5 pros. 1941)
L. Hämäläinen (23 duben 1942 - 10 červen 1942)
O. Puhakka (10 červen 1942 - 8 únor 1943)
L. Siho (8 únor 1943 - 7 březen 1943)
A. Lassila (7 březen 1943 - 25 květen 1944)


Velitel: ((Detachment Heinilä))
E. Heinilä (30 list. 1939 - 31 leden 1940)
URL : https://www.valka.cz/26-perut-1934-1944-t16800#121109Verze : 0
MOD
Lentolaivue 26 – Hävittäjälentolaivue 26


Velitelé: kapitán Erki Heinilä od února 1939, major Raoul Harju-Jeanty od prosince 1939, kapitán (Maj) Eino Carlsson od prosince 1941, major Lauri Larjo od března 1944 a major Erkki Metsola od července 1944


Výzbroj: Bulldog IV od července 1935, Gladiator II od ledna 1940, Fiat G.50 od února 1940 a Brewster Model 239 od května 1944


Zformována 15 července 1933 a přidělena k Lentoasema 5, byla Lentolaivue 26 1. ledna 1938 přeložena k LeR 2, kdy byly všechny stíhací eskadry sloučeny do jednoho pluku.
30. listopad 1939 zastihl eskadru v Heinjoki pouze s deseti Bulldogy, protože její 2 letky vyzbrojené D.XXI byly dočasně převeleny k LLv 24, která operovala poblíž frontové linie. Mezitím bylo zbylé letce Bulldogů zakázano operovat oblastech, kde by se mohli střetnout s lepšími ruskými stíhači. Nakonec, 2. února 1940 byly výcvikovým jednotkám předány zastaralé dvojplošníky Bristol.
Bulldogy byly částečně nahrazeny nejmodernějšími britskými stíhacími dvojplošníky Gladiator. 19. ledna LLv 26 obdržela své první stíhačky Gloster, které stačily na přezbrojení 2 letek, plus Fiaty G.50 pro letku třetí. Původní letouny operovaly z různých základen až do konce února 1940, kdy byly předány LeR 1. Zbytek zimní války se bojovalo s Fiaty na základně v Utti a počínaje 15. února v Haukkajärvi. V červenci se LLv 26 přesunula na základnu v Joroinen.
Když 25 června 1941 vypukla pokračovací válka, LLv 26 (stále přidělená k LeR 2 za základně Joroinen) disponovala 26 G.50 rozdělenými do 3 letek. 6 července se velitelství jednotky přestěhovalo do Joensuu, přičemž letky operovaly z různých základen až do 2. srpna, kdy se eskadra opět sjednotila za základně Lunkula.
13. září byla jednotka přeložena k LeR 3 a poslána do Immoly, s detašovanými jednotkami operujícími z různých základen. 5 července 1942 LeLv 26 odešla do Kilpasilty v Karelské úžině a 14. února 1944 se z ní stala Hävittäjälentolaivue 26.
9. května 1944 se vrátila zpět do Heinjoki, odkud byly její zastaralé Fiaty konečně odeslány k výcvikovým jednotkám, a čekala na příchod výrazně mladších Brewsterů Model 239 – ty přišly ve dvou dodávkách od HLeLv 24.
14. června se eskadra přesunula do Immoly a o 48 hodin poté do Käkisalmi. 7. července HLeLv 26 byla opět přesunuta, tentokráte do Mensuvaara než byla po 19 dnech přeložena do Värtsila. Zde se 4. srpna 1944 stla součástí LeR 2.
Konec pokračovací látky měl za následek, že se 8. září jednotka přesunula do Onttoly a 2. října 1944 do Vaala. Odsud se letka Brewsterů společně s „Myrskys“ z TLeLv 12 zúčastnila Laponské války proti Němcům.
18. října byla výzbroj umístěna v Kemi a 4. prosince se stala HLeLv 23. 23 ledna 1945 se jednotka přesunula do Rissaly, která byla určena jako její mírová základna.
Hävittäjälentolaivue 26 dosáhla 183 vzdušných vítězství, během tří válek, jichž se účastnila – 6 na stíhačkách Bulldog, 25 na D.XXI, 34 na Gladiatorech, 99 na G.50 a 19 na Brewsterech. Na druhé straně ztratila 41 letounů, z nich 28 bylo sestřeleno v boji a celkem 16 pilotů bylo zabito, či prohlášeno za nezvěstné.
Vůbec první pilot, kterému bylo uděleno vyznamenání Mannerheimův Kříž
, bojoval právě v této jednotce.


Zdroj: Osprey 23, Finnish Aces od World War 2
URL : https://www.valka.cz/26-perut-1934-1944-t16800#231602Verze : 0
MOD


Jeden z několika Fiatů G.50 finského letectva, které byly původně vybaveny odsouvacím krytem kabiny. Ve Finsku však byly přestavěny na standard s otevřeným pilotním prostorem, přičemž prostor za kabinou byl oplechován, takže silueta stroje se pak lišila od běžného Fiatu G.50. Se strojem FA-5 létal u LeLv 26 I. Pöysti (3 sestřely).


Linked from : https://www.valka.cz/topic/postview/398168
URL : https://www.valka.cz/26-perut-1934-1944-t16800#398169Verze : 0
MOD


Na tomto stroji létal v září 1942 O. Tuominen, nejúspěšnější finský stíhač na typu G.50 (23 sestřelů z celkových 44). Z oněch 23 sestřelů jich pak nejvíce (13) dosáhl právě na tomto stroji FA-26. Stroj je zobrazen v podobě, v jaké se vrátil z generální opravy. Během ní dostal novou radiostanici, jejíž anténa nyní byla upevněna na sloupku za kabinou a také nový nátěr tmavou zelenou barvou na horních a bočních plochách, doplněný světlou šedou na spodních plochách. Na směrovce jsou čelními pohledy letadel znázorněny sestřely (včetně upoutaného balónu).


Linked from : https://www.valka.cz/topic/postview/398184
URL : https://www.valka.cz/26-perut-1934-1944-t16800#398186Verze : 0
MOD





Linked from : https://www.valka.cz/topic/postview/398184
URL : https://www.valka.cz/26-perut-1934-1944-t16800#398188Verze : 0
MOD


S tímto strojem létal u LeLv 26 R. A. Sartjärvi (4 sestřely). Stroj je zajímavý kombinací původního italského nátěru (písková/zelené skvrny) a nového finského (tmavá zelená/černá) na horních a bočních plochách. Spodní plochy kryje světlá šedá.


Linked from : https://www.valka.cz/topic/postview/398189
URL : https://www.valka.cz/26-perut-1934-1944-t16800#398190Verze : 0
MOD





Linked from : https://www.valka.cz/topic/postview/398189
URL : https://www.valka.cz/26-perut-1934-1944-t16800#398191Verze : 0
MOD





Linked from : https://www.valka.cz/topic/postview/398189
URL : https://www.valka.cz/26-perut-1934-1944-t16800#398192Verze : 0
MOD


Fiat G. 50 FA-33 dostal v zimě 1941-42 na zkoušku lyžový podvozek. Ukázalo se však, že výkony stroje značně poklesly a od dalších pokusů bylo upuštěno. Ještě předtím, 25. 6. 1941, na tomto stroji získal 1,5 sestřelu bombardéru SB-2 L. Aaltonen. Stroj nese původní italskou kamufláž, nátěr pískovou barvou na horních a bočních plochách, doplněný množstvím tmavě zelených skvrn. Spodní plochy světle šedé. Žluté doplňky (pruh za kabinou, motorový kryt a konce křídel zespodu) byly určeny k rychlé identifikaci všech strojů Osy na východní frontě vlastními pozemními jednotkami. Lyžový podvozek zůstal patrně v barvě kovu.


Linked from : https://www.valka.cz/topic/postview/405243
URL : https://www.valka.cz/26-perut-1934-1944-t16800#405245Verze : 0
MOD


Gladiator Mk.II kódového označení GL-255 sloužil počátkem roku 1940 u Lentolaivue 26 Suomen Illmavoimat (letka 26 fisnkého vojenského letectva). Bojoval na něm nejúspěšnější finský stíhač létající s Gladiatory, Ylikersanti Oiva Tuomimen. Nesl původní britskou kamufláž typu "Shadow Shading" na horních a bočních plochách. Levá polovina spodní plochy obou křídel nesla nátěr černou barvou, pravá polovina byla bílá. Spodní část trupu a VOP kryla hliníková barva. Číslo GL-255 byla krom na trupu použito na spodní ploše spodního křídla, přičemž písmena GL byla vyvedena černou barvou na bílé polovině křídla, zatímco číslo 255 naopak bylo bílé na černém podkladu. Finské výsostné znaky se nacházely na šesti obvyklých místech.


Linked from : https://www.valka.cz/topic/postview/506539
URL : https://www.valka.cz/26-perut-1934-1944-t16800#506541Verze : 0
MOD