Main Menu
User Menu

38 cm Haubitze M.16

Německé označení : ?
Ráže : 380mm
Délka hlavně: 6 460 mm
Váha: 81 700 kg
přepravována ve 4 částech
Úsťová rychlost : 459 m/s
Dostřel : 15 km
Rychlost střelby : 12 ran/hod.
Váha střely: 740 kg
Výrobce : Škoda Plzeň
Přeprava pomocí speciálního přepravníku (BE vlak) vzor 16 konstrukce Porche s elektromotory v kolech a samostatným generátorovým vozem.
Původně vyráběna za WWI od roku 1916.
Celkem vyrobeno 12 ks



Fotky jsou z muzea ve Vídni.
38 cm Haubitze M.16 -


38 cm Haubitze M.16 -


38 cm Haubitze M.16 -


URL : https://www.valka.cz/38-cm-Haubitze-M-16-t11685#37649Verze : 0
další fotky
38 cm Haubitze M.16 -


38 cm Haubitze M.16 -


38 cm Haubitze M.16 -


URL : https://www.valka.cz/38-cm-Haubitze-M-16-t11685#37652Verze : 0
...
38 cm Haubitze M.16 -


URL : https://www.valka.cz/38-cm-Haubitze-M-16-t11685#193728Verze : 0
Rohrwagen M. 16 für 38 cm Haubitze M. 16
Vozidlo konstruoval Ferdinand Porsche, podle projektu generála Ottokara Landwehra von Pragenau. Sestava vozidel měla kombinovaný benzíno-elektrickým pohon. Vzhledem připomínala železniční vlak. Skládala se z generátorového vozidla a několika přívěsů. Všechna vozidla byla propojena elektrický rozvodem a měla v kolech druhých náprav vestavěné elektromotory, které umožňovaly jízdu po silnici, v terénu a po železnici.


Osádka:
- brzdař: 4 osoby


Technické údaje
- hmotnost pohotovostní: 15336 kg
- hmotnost přepravní: 38000 kg


Rozměry
- délka pohotovostní a přepravní: 9015 mm
- šířka pohotovostní a přepravní: 2460 mm
- výška pohotovostní: 1200 mm
- výška přepravní: 2575 mm


Pohonná jednotka
- elektromotory: trakční v každé druhé ose podvozku
- maximální rychlost: 14 km/h


Podvozek
- náhon kol: 8x4
- uspořádání: dva pojezdné dvounápravové vozíky s oplenovým čepem
- průměr kol: 1050 mm
- kola provedení: ocelový běhoun šíře 380 mm, nebo nákolky pro jízdu po železnici
- rozvor: 2x 1360 mm
- rozchod kol: 2060 mm
- hm. pohot., zatížení náprav: 4x 3800 až 3868 kg
- hm. max., zatížení náprav: 4x 9500 kg


Zdroj
autor neuveden: Merkbuch der mit Autozug befördern Geschütze und der K.u.K. schweren Artillerie in Verwendung stehenden Autotypen, Kriegsministerium, Wien 1918, ISBN nemá
Vladimír Karlický: Československé dělostřelecké zbraně, Naše vojsko, Praha 1975, ISBN nemá
Michal Prášil: Těžká děla Škoda, Společnost přátel čsl. opevnění, Brno-Náchod 1995, ISBN nemá
38 cm Haubitze M.16 - Rohrwagen M.16 - via: Merkbuch, strana 61.

Rohrwagen M.16 - via: Merkbuch, strana 61.
URL : https://www.valka.cz/38-cm-Haubitze-M-16-t11685#193758Verze : 0
MOD
Lafettenwagen M. 16 für 38 cm Haubitze M. 16
Vozidlo konstruoval Ferdinand Porsche, podle projektu generála Ottokara Landwehra von Pragenau. Sestava vozidel měla kombinovaný benzíno-elektrickým pohon. Vzhledem připomínala železniční vlak. Skládala se z generátorového vozidla a několika přívěsů. Všechna vozidla byla propojena elektrický rozvodem a měla v kolech druhých náprav vestavěné elektromotory, které umožňovaly jízdu po silnici, v terénu a po železnici.


Osádka:
- brzdař: 4 osoby


Technické údaje
- hmotnost pohotovostní: 15336 kg
- hmotnost přepravní: 33000 kg


Rozměry
- délka pohotovostní: 9015 mm
- délka přepravní: 11415 mm
- šířka pohotovostní a přepravní: 2460 mm
- výška pohotovostní: 1200 mm
- výška přepravní: 2980 mm


Pohonná jednotka
- elektromotory: trakční v každé druhé ose podvozku
- maximální rychlost: 14 km/h


Podvozek
- náhon kol: 8x4
- uspořádání: dva pojezdné dvounápravové vozíky s oplenovým čepem
- průměr kol: 1050 mm
- kola provedení: ocelový běhoun šíře 380 mm, nebo nákolky pro jízdu po železnici
- rozvor: 2x 1360 mm
- rozchod kol: 2060 mm
- hm. pohot., zatížení náprav: 4x 3800 až 3868 kg
- hm. max., zatížení 1. a 2. nápravy: 8100 kg
- hm. max., zatížení 3. a 4. nápravy: 8400 kg


Zdroj
autor neuveden: Merkbuch der mit Autozug befördern Geschütze und der K.u.K. schweren Artillerie in Verwendung stehenden Autotypen, Kriegsministerium, Wien 1918, ISBN nemá
Vladimír Karlický: Československé dělostřelecké zbraně, Naše vojsko, Praha 1975, ISBN nemá
Michal Prášil: Těžká děla Škoda, Společnost přátel čsl. opevnění, Brno-Náchod 1995, ISBN nemá
38 cm Haubitze M.16 - Lafettewagen M.16 - via: Merkbuch, strana 63.

Lafettewagen M.16 - via: Merkbuch, strana 63.
URL : https://www.valka.cz/38-cm-Haubitze-M-16-t11685#195021Verze : 0
MOD
Linker Bettungswagen M. 16 für 38 cm Haubitze M. 16
Vozidlo konstruoval Ferdinand Porsche, podle projektu generála Ottokara Landwehra von Pragenau. Sestava vozidel měla kombinovaný benzíno-elektrickým pohon. Vzhledem připomínala železniční vlak. Skládala se z generátorového vozidla a několika přívěsů. Všechna vozidla byla propojena elektrický rozvodem a měla v kolech druhých náprav vestavěné elektromotory, které umožňovaly jízdu po silnici, v terénu a po železnici.


Levá část ložiště pro 38 cm houfnici byla konstrukčně shodná s ložištěm 24 cm kanonu.


Osádka:
- brzdař: 4 osoby


Technické údaje
- hmotnost pohotovostní: 15336 kg
- hmotnost přepravní: 36600 kg


Rozměry
- délka pohotovostní a přepravní: 9015 mm
- šířka pohotovostní: 2460 mm
- šířka přepravní: 2600 mm
- výška pohotovostní: 1200 mm
- výška přepravní: 3385 mm


Pohonná jednotka
- elektromotory: trakční v každé druhé ose podvozku
- maximální rychlost: 14 km/h


Podvozek
- náhon kol: 8x4
- uspořádání: dva pojezdné dvounápravové vozíky s oplenovým čepem
- průměr kol: 1050 mm
- kola provedení: ocelový běhoun šíře 380 mm, nebo nákolky pro jízdu po železnici
- rozvor: 2x 1360 mm
- rozchod kol: 2060 mm
- hm. pohot., zatížení náprav: 4x 3800 až 3868 kg
- hm. max., zatížení 1. a 2. nápravy: 9700 kg
- hm. max., zatížení 3. a 4. nápravy: 8600 kg


Zdroj
autor neuveden: Merkbuch der mit Autozug befördern Geschütze und der K.u.K. schweren Artillerie in Verwendung stehenden Autotypen, Kriegsministerium, Wien 1918, ISBN nemá
Vladimír Karlický: Československé dělostřelecké zbraně, Naše vojsko, Praha 1975, ISBN nemá
Michal Prášil: Těžká děla Škoda, Společnost přátel čsl. opevnění, Brno-Náchod 1995, ISBN nemá
38 cm Haubitze M.16 - Linker Bettungswagen M.16 - via: Merkbuch, strana 65.

Linker Bettungswagen M.16 - via: Merkbuch, strana 65.
URL : https://www.valka.cz/38-cm-Haubitze-M-16-t11685#195023Verze : 0
MOD
Rechter Bettungswagen M. 16 für 38 cm Haubitze M. 16
Vozidlo konstruoval Ferdinand Porsche, podle projektu generála Ottokara Landwehra von Pragenau. Sestava vozidel měla kombinovaný benzíno-elektrickým pohon. Vzhledem připomínala železniční vlak. Skládala se z generátorového vozidla a několika přívěsů. Všechna vozidla byla propojena elektrický rozvodem a měla v kolech druhých náprav vestavěné elektromotory, které umožňovaly jízdu po silnici, v terénu a po železnici.


Pravá část ložiště pro 38 cm houfnici byla konstrukčně shodná s ložištěm 24 cm kanonu.


Osádka:
- brzdař: 4 osoby


Technické údaje
- hmotnost pohotovostní: 15336 kg
- hmotnost přepravní: 37600 kg


Rozměry
- délka pohotovostní a přepravní: 9015 mm
- šířka pohotovostní: 2460 mm
- šířka přepravní: 2600 mm
- výška pohotovostní: 1200 mm
- výška přepravní: 3225 mm


Pohonná jednotka
- elektromotory: trakční v každé druhé ose podvozku
- maximální rychlost: 14 km/h


Podvozek
- náhon kol: 8x4
- uspořádání: dva pojezdné dvounápravové vozíky s oplenovým čepem
- průměr kol: 1050 mm
- kola provedení: ocelový běhoun šíře 380 mm, nebo nákolky pro jízdu po železnici
- rozvor: 2x 1360 mm
- rozchod kol: 2060 mm
- hm. pohot., zatížení náprav: 4x 3800 až 3868 kg
- hm. max., zatížení 1. a 2. nápravy: 9900 kg
- hm. max., zatížení 3. a 4. nápravy: 8900 kg


Zdroj
autor neuveden: Merkbuch der mit Autozug befördern Geschütze und der K.u.K. schweren Artillerie in Verwendung stehenden Autotypen, Kriegsministerium, Wien 1918, ISBN nemá
Vladimír Karlický: Československé dělostřelecké zbraně, Naše vojsko, Praha 1975, ISBN nemá
Michal Prášil: Těžká děla Škoda, Společnost přátel čsl. opevnění, Brno-Náchod 1995, ISBN nemá
38 cm Haubitze M.16 - Rechter Bettungswagen M.16 - via: Merkbuch, strana 67.

Rechter Bettungswagen M.16 - via: Merkbuch, strana 67.
URL : https://www.valka.cz/38-cm-Haubitze-M-16-t11685#195025Verze : 0
MOD